2006_DN_11(18)2006_2z2.pdf

(3488 KB) Pobierz
DN_11(18).indd
N OWOŚCI
Nauka i technika
Lego
– mój robot
TEKST: TERRY COSTLOW
ROBOTY Mindstorm firmy Lego
pomagają przekazywać uczniom
wiedzę z dziedziny fizyki,
matematyki, techniki i technologii
Projekty interaktywne budzą
w dzieciach i młodzieży
zainteresowanie techniką
konał się, że pomoce praktyczne są narzę-
dziem wyrównującym poziom uczniów
w różnym stopniu uzdolnionych nie
gorszym niż... pomoce dydaktyczne.
Konstruowanie robotów stanowi takie
samo wyzwanie zarówno dla uczniów
utalentowanych, jak i uczniów mających
problemy z nauką, którzy uczęszczają
razem na zajęcia.
– Zajmowałem się dzieckiem, które
miało poważne problemy z czytaniem.
Pokazaliśmy mu, jak programować robo-
ty, aby mógł od tej pory wyrażać swoją
kreatywność w taki sposób. Został gwiazdą
całej klasy, na równi z uczniami nadzwy-
czajnie uzdolnionymi – mówi Brillhardt,
nauczyciel ze Szkoły Gattis w Austin,
w stanie Teksas.
Daniel Brillhardt wykorzystywał produkt
firmy Lego- RoboLab podczas zajęć
z uczniami klas czwartych szkoły podsta-
wowej przez sześć lub siedem lat i prze-
8 DESIGN NEWS Polska [www.designnews.pl] październik 2006
641574257.024.png 641574257.025.png 641574257.026.png
N OWOŚCI
Teraz pan Brillhardt czeka z niecier-
pliwością na zademonstrowanie swoim
uczniom najnowszej wersji programu
Mindstorm, NXT. Będzie ona miała swój
debiut 1 sierpnia. Jako jeden ze 100 człon-
ków Programu Rozwojowego Mindstorms
(Mindstorms Developer Program) miał
szansę pomagać w kształtowaniu zabawki
i przy okazji – nauczył się jej używać.
Uważa, że nowa wersja wzbudzi zachwyt
i zainteresowanie fizyką i matematyką, co
będzie niejako przygotowaniem gruntu
dla uczniów wybierających w przyszłości
kierunki techniczne. – NXT jest prostszy,
działa bardziej na zasadzie „przenieś
i upuść”. Wcześniej dzieci musiały naj-
pierw połączyć wszystkie części, co zaj-
mowało im dużo czasu i mogło wywołać
frustrację – mówi Brillhardt.
Jego wysiłki pokrywają się z główną
ideą wielu firm technologicznych, żeby
obudzić zainteresowanie technologią
u dzieci w każdym wieku. Globalizacja
umożliwia setkom tysięcy chińskich
i indyjskich inżynierów stanowienie sku-
tecznej konkurencji dla ich amerykańskich
odpowiedników, dlatego firmy starają się
w coraz aktywniejszy sposób utrzymać
nieprzerwany napływ uczniów technicz-
nie uzdolnionych, którzy przeszli proces
edukacyjny.
Te firmy również zastosowały podej-
ście praktyczne, poczynając od szkół
podstawowych, a kończąc na poziomie
uniwersyteckim. Takie firmy jak Avnet
są jednak głównie aktywne na poziomie
szkół podstawowych, gdzie organizują
i przeprowadzają różnego rodzaju kon-
kursy. – Pięć lat temu ograniczaliśmy
się jedynie do przekazywania pieniądzy
– mówi Teri Radosevich, dyrektor działu
stosunków społecznych dystrybutora,
mającego swoją siedzibę w Phoenix.
Targi Nauka i Technika, organizowane
przez firmę Avnet, to pozalekcyjna działal-
ność dla uczniów ostatnich klas lokalnych
szkół podstawowych (w Polsce odpowied-
nio dla gimnazjalistów – przyp. Redakcji).
Avnet nie jest osamotniony w swoich
wysiłkach. Większość firm z sektora
high-tech i towarzystw z nimi współpra-
cujących poświęca swój czas i pieniądze
na to, by stworzyć atmosferę zainte-
resowania wokół matematyki i fizyki,
w nadziei, że pomoże to uczniom w budo-
waniu podstaw niezbędnych do wkroczenia
w dziedziny techniczne. – Jeśli uczniowie
Konkursy na uczelniach w USA
Na poziomie uniwersyteckim zaangażowanie firm zwykle koncentruje się wokół
przekazywania środków finansowych na określony cel, grantów na prowadzenie
badań i odbywanie staży. Organizowanych jest jednak również kilka konkursów
praktycznych.
W zeszłym roku firma General Motors połączyła siły z amerykańskim
Departamentem Energetycznym, aby sponsorować konkurs Challenge X.
W czasie tego trzyletniego konkursu, który zakończy się w następnym roku,
drużyny uniwersyteckie starają się tak przebudować sportowy pojazd użytkowy,
aby zminimalizować zużycie energii i emisję gazów, ale jednocześnie utrzymać
lub poprawić jego użyteczność i osiągi. Konkurs zgromadził poparcie wielu firm,
zaczynając od takich, jak Caterpillar, Freescale i National Instruments, a kończąc
na mniejszych, jak Maxwell Technologies.
Podejście praktyczne wychodzi poza ramy uczelni do rządu federalnego
i absolwentów, dzięki konkursowi Wielki Wyścig Robotów DARPA Grand Challenge.
DARPA przenosi swój niezależny wyścig pojazdów do zwariowanego miejskiego
środowiska. Zwycięzca 60-milowego wyścigu, zaplanowanego na 3 listopada
2007 roku, wygra główną nagrodę do wykorzystania na działalność dodatkową,
w wysokości – 2 000 000$.
Podczas, gdy większość konkursów dysponuje dużo skromniejszą pulą nagród,
dają one również satysfakcję, która przewyższa materialną wartość pieniędzy.
– Momentem, w którym rozpierała mnie duma, była chwila, w której jeden z sędziów
podszedł do uczestnika konkursu, podał mu swoją wizytówkę i powiedział: „mam
dla ciebie pracę” – mówi Teri Radosevich z firmy Avnet. W Chandler-Gilbert
Community w Arizonie 19. studentom przyznano stypendia w wysokości 1000$
z programu Avnet Technology Games.
INTUICYJNE , bardzo łatwe w obsłudze oprogramowanie produktu Mindstorm powinno
ułatwić budowę poprawnie funkcjonującego robota. Warto zwrócić uwagę na
nieprzypadkowe podobieństwo do... LabView!
[www.designnews.pl] DESIGN NEWS Polska 9
641574257.027.png
N OWOŚCI
nie zainteresują się tym we wcześniejszym
okresie, potem będzie za późno, aby zacząć
się zajmować inżynierią w college’u
– mówi Radosevich.
Istnieją mocne dowody na to, że te
programy docierają do uczniów. Ogólno-
światowa Olimpiada Robotów rozpoczęła
się w 2004 roku i zgromadziła w zeszłym
roku prawie 4000 drużyn.
Inicjatywy tych firm są wspólne również
dla długofalowych programów prowadzo-
nych przez takie towarzystwa, jak IEEE
(Instytut Inżynierów Elektryków i Elektro-
ników) i ASME (Amerykańskie Stowarzy-
szenie Inżynierów Mechaników), sponsoru-
jące programy, jak np. Narodowy Tydzień
Inżynierii. Inne grupy, jak Stowarzyszenie
Inżynieryjno-Techniczne Uczniów Szkół
Podstawowych (Junior Engineering Tech-
nical Society) skupiają się jeszcze bardziej
na krzewieniu zainteresowania techniką
i technologią w szkołach, ponieważ promo-
wanie tych idei jest podstawą ich istnienia.
Roboty składane w najprostszy sposób
Lego sprzedaje swój zautomatyzowany system Mindstorm już 8 lat – niezwykle
długo jak na produkt zawierający elementy elektroniczne. Nowsza wersja korzysta
z postępów w rozwoju elektroniki i oprogramowania, a także z obserwacji
producentów zabawek, psychologów i nauczycieli, którzy na co dzień widzą,
w jaki sposób dzieci się bawią.
Najważniejszą rzeczą jest maksymalne uproszczenie produktu, aby ludzie,
którzy dopiero zaczynają się interesować elektroniką, nie zniechęcali się,
tylko tworzyli coraz bardziej skomplikowane projekty. – To, co kiedyś wymagało
poświęcenia półtorej godziny czasu na złożenie, teraz zajmuje tylko 30 minut – mówi
Soren Lund, dyrektor projektu Lego Mindstorms NXT. Udoskonalenia oznaczają, że
zalecenia dotyczące wieku, od którego
można używać produktu obniżyły go z
12 na 10 lat. – Jest prostszy i bardziej
intuicyjny, więc ludzie mogą w krótszym
czasie osiągnąć wyższy poziom
zaawansowania zarówno w pracy
ze sprzętem komputerowym, jak
i w programowaniu – mówi Lund.
W miarę jak rośnie ich poziom
skomplikowania, są one wyposażane
w coraz więcej opcji, pozwalających
rozwijać dodatkowe zdolności, dodaje.
Oprogramowanie Robolab,
oparte na graficznym środowisku
programistycznym LabView, stworzonym przez firmę National Instruments, jest
kluczową częścią kampanii promującej upraszczanie
i zwiększanie możliwości. – Umieściliśmy specjalny intuicyjny interfejs w górnej
części produktu LabView, który bardzo upraszcza korzystanie z niego – mówi
Ray Almgren, wiceprezes ds. strategii produktu i kontaktów z uczelniami w firmie NI.
Kiedy firma Lego ujawni światu nową wersję produktu obecnego na rynku przez
dłuższy czas, zacznie się w niej proces wprowadzania daleko idących zmian.
– Wykorzystujemy wiele pomysłów użytych we wcześniejszych produktach, jednak
żaden kawałek tworzywa sztucznego, sprzętu komputerowego czy oprogramowania
nie został wykorzystany po raz drugi – dodaje Lund
UCZNIOWIE przedostatnich klas
college’u sprawdzają warunki
przystąpienia do programu Avnet
Technology Games, organizowanego
przez firmę Avnet
Czy to działa?
Podczas gdy projekty interaktywne rze-
czywiście wydają się stymulować zaintere-
sowanie i umożliwiać uczniom zagłębianie
się w dziedzinę techniki na poziomie uni-
wersyteckim, nie istnieją jednak dowody,
że służą one temu celowi długookresowo.
Liczba osób przyjmowanych na studia
inżynieryjne w ciągu ostatniej dekady nie
uległa znacznym zmianom.
– Istnieje wiele czynników determinują-
cych wybór kierunku na studiach – mówi Ray
Almgren, wiceprezes ds. strategii produktu
i kontaktów z uczelniami w firmie National
Instruments, będącej partnerem firmy Lego
Mindstorms z siedzibą w Austin.
Zwolennicy takich działań zgadzają się,
że bez pomocy dużych firm, szkołom podsta-
wowym ubogim w przedmioty o takiej tema-
tyce będzie ciężko zaszczepić zrozumienie
i właściwą ku temu ciekawość, które są nie-
odzowne w pracy przyszłego inżyniera.
Chociaż nie ma żadnej gwarancji,
wysokość darowizn od firm i zaangażo-
wanie w działalność wolontariacką rosną
w ostatnich latach coraz szybciej. Jednym
z największych programów skierowanych
do uczniów szkół średnich jest program Dla
Inspiracji i Poznania Nauki i Technologii
(FIRST For Inspiration and Recognition of
Science and Technology), stworzony przez
twórcę pojazdu Segway – Deana Kamena
(o tym ostatnim wsominaliśmy przy okazji
relacji z NI Week 2006, Design News 10/
2006, s.10 – przyp. redakcji). W programie
skoncentrowanym wokół konstruowania
zautomatyzowanych mechanizmów wzię-
ło udział ponad 1100 drużyn złożonych
z ponad 30000 uczniów. Do finałów
odbywających się w Atlancie dostały się
343 drużyny i 8500 uczniów, co stanowiło
znaczny wzrost w porównaniu z finałami
zorganizowanymi w roku 1992, w których
wzięło udział jedynie 28 drużyn.
Sponsorzy zwrócili uwagę na fakt, że
otrzymali wiele opinii, pokazujących, że pro-
jekty wywarły niezatarty wpływ na uczniów
i pracowników firm. – To bardzo przyjemne
uczucie, kiedy przychodzi do nas jakaś dru-
żyna i chce zrobić sobie zdjęcie z oprogra-
mowaniem Autodesk – mówi Buzz Kross,
wiceprezes działu rozwiązań produkcyjnych
w firmie Autodesk Inc., mieszczącej się
w Tualatin w stanie Oregon. Dostawca narzę-
dzi cadowskich jest od kilku lat głównym
sponsorem programu FIRST, który przeka-
zuje narzędzia programowe wykorzystywa-
ne przez uczniów do budowania robotów.
Podczas, gdy głównym celem jest stwo-
rzenie zabawnego i ciekawego programu
dla młodzieży, większość dorosłych, którzy
zdecydowali się poświęcić swój czas temu
wydarzeniu, uznała je za bardzo satysfak-
cjonujące. – Większość sędziów pytała,
czy mogliby uczestniczyć w tej imprezie
ponownie w przyszłym roku – mówi Rado-
sevich.
10 DESIGN NEWS Polska [www.designnews.pl] październik 2006
641574257.001.png 641574257.002.png
N OWOŚCI
Pneumatyka i hydraulika
Kompaktowa pompa
wysokociśnieniowa
obsługują płyny o minimalnej temperaturze
4°C i maksymalnej 60°C. Rozmiar kanału dla
wlotu i wylotu wynosi 3/8 cala NPTF.
Urządzenia mogą być zasilane prądem
stałym o napięciu 12V i 24V lub prądem
zmiennym o napięciu 115V i 230V. Typowe
zastosowania pompy obejmują przemiesz-
czanie, dostarczanie, rozpylanie, chłodzenie,
filtrację, dozowanie oraz zwiększanie ciśnie-
nia w sektorach ochrony podłóg, rolnictwie
i w obsłudze samochodów. Dostępne są zarów-
no jako modele na żądanie, jak również modele
opcjonalne, a certyfikacja konstrukcji membra-
ny trójkomorowej obejmuje komponenty UL,
CE i NSF.
Dzięki obudowie z tworzywa sztucznego
urządzenie ma różnorodne zastosowania
Mała pompa wyporowa Flojet Triplex zapew-
nia maksymalne ciśnienie cieczy o wartości
10,21 atm. Niepowtarzalna konstrukcja obej-
ścia daje pompie możliwość dostosowywania
się do zakresu natężeń przepływów przy stałym
ciśnieniu. Urządzenia zapewniają zakres natę-
żeń przypływów do 7,6 l/min przy ciśnieniu
roboczym przekraczającym 9,7 bara. Samoza-
sysające pompy przeponowe mają wyłącznik,
którego celem jest ograniczenie maksymalnego
ciśnienia do 10,3 bara.
Najważniejsze materiały zastosowane do
budowy pompy to: nylon wypełniony szkłem,
wykorzystany w konstrukcji głowicy pompy,
elastomer Santoprene zastosowany na mem-
branę i EPDM lub Viton na zawory zwrotne.
Takie połączenie materiałów pozwala pompom
obsługiwać wiele substancji chemicznych bez
korodowania. Technologia membran z współ-
wtryskami znacznie eliminuje potencjalne
drogi wycieku, dzięki czemu wzrasta wydajność
i żywotność pompy. Pompy te, przeznaczone
do pracy cyklicznej, choć mogące pracować
w sposób ciągły przez krótkie okresy, mogą
pracować na sucho bez uszkodzenia. Praca
na wyższym cyklu pracy zmniejsza jednak
przewidywaną żywotność pompy. Urządzenia
OBUDOWA z tworzywa sztucznego
pompy Triplex i maksymalne ciśnienie
10,21 atm sprawiają, że pompa
dostosowana jest do wykorzystania
w wielu dziedzinach przemysłu
Randy Frank
REKLAMA
[www.designnews.pl] DESIGN NEWS Polska 11
641574257.003.png
N OWOŚCI
Pneumatyka i hydraulika
Mały, szybki zawór
Zwarta konstrukcja wytrzymuje długie okresy żywotności
Nowa linia zaworów Spider Valves o zwartej,
płaskiej zworze firmy Humphery Products
Company, zapewnia krótki czas reakcji
z bardzo małym tarciem i długą żywotnością.
Zaprojektowane w celu wstawiania do węzłów
lub wykonywanych indywidualnie rozgałę-
zień rur, 2- i 3-drożne, bezpośrednio pobu-
dzane zawory, dostarczane są w rozmiarach
o średnicy 7, 15 i 21 mm w obu wersjach: jako
normalnie zamknięte oraz normalnie otwarte.
W przeciwieństwie do zaworów elektro-
magnetycznych, w których rdzeń wsuwa
się do cewki magnetycznej w pozycji
pobudzenia, płaska zwora Spider Valve
jest wciągana do magnetycznego jarzma.
W pozycji wyłączenia, sprężyna płytkowa
ustawia zintegrowany element uszczelniają-
cy zwory w gnieździe zaworu. Konstrukcję
płaskiej zwory cechuje ruchomy element
o bardzo niskiej masie, umożliwiający czasy
przełączenia rzędu milisekund (ms). Dzięki
uniknięciu nieodłącznego tarcia występujące-
go w konstrukcji z rdzeniem solenoidu, zawór
z płaską zworą osiąga ruch bliski beztarciowe-
mu z żywotnością, w zależności od zastoso-
wania, dochodzącą do 109 (miliard) cykli.
7 MM ZAWÓR Spider Valve posiada dwa
pierścienie o-ring do uszczelnienia
w węźle lub indywidualnym rozgałęzieniu
Sterowane impulsami prądowymi
w trybie modulacji szerokości impulsów,
urządzenia działają jako zawory quasi-
proporcjonalne, umożliwiając uzyskanie
zmiennych prędkości przepływu. Przy
niskim poborze mocy, wynoszącym 0,5 W
dla urządzenia 7 mm, zawory zaadresowane
są do licznych zastosowań przepływowych,
gdzie ważne są niewielkie rozmiary oraz
mały pobór mocy, włączając neutralne oraz
łagodnie agresywne ciecze, gazy i opary.
Na przykład, bezpośrednio pobudzo-
ny, normalnie zwarty dwudrożny zawór
elektromagnetyczny VA 204-7 posiada
średnicę 7 mm z kryzami o średnicach 0,3;
0,5; 0,8; lub 1 mm do pracy przy odpowia-
dających zakresach ciśnienia 0 do 10, 0 do
8, 0 do 6 lub 0 do 3 barów. Przeznaczone do
maksymalnej temperatury otoczenia 50°C
urządzenia cechuje czas cyklu 0,5 do 4 ms
i obsługują one media o maksymalnej lep-
kości do 21 mm/s, maksymalne ciśnienia
statyczne 20 barów oraz maksymalną czę-
stotliwość roboczą 500 cykli na sekundę.
Randy Frank
MAGNETYCZNE JARZMO
wciąga płaską zworę z pozycji
zasilenia, a sprężyna płytkowa
wciska zworę z jej zintegrowanym
elementem uszczelniającym
do gniazda zaworu
w pozycji wyłączenia
zasilania
Złącze elektromagnesu
Obudowa wkładu
Zespół cewki elektromagnesu
R (wylot)
Sprężyna płytkowa
Element uszczelniający
Otwór A
Płaska zwora
Gniazdo zaworu
Otwór P
Materiały
Tworzywa sztuczne coraz lepiej przewodzą...
prąd elektryczny
Większa przewodność oznacza więcej zastosowań
dla tworzyw sztucznych przewodzących prąd elektryczny
Aby mieć jakieś pojęcie o tym, jak wyko-
rzystywać tworzywa sztuczne przewodzące
prąd elektryczny i ciepło, nie trzeba daleko
szukać, tylko obejrzeć ciągle rozrastające
się portfolio patentów na materiały Elec-
triPlast produkowane przez firmę Integral
Technologies.
Firma ta stworzyła technologię pro-
dukcji związków tworzyw sztucznych
o dużej przewodności, mających dwa razy
taką przewodność elektryczną i cieplną
jak najbardziej przewodzące metale.
– Jesteśmy w stanie osiągnąć przewodność
elektryczną srebra i miedzi – chwali się
Tom Aisenbrey, wiceprezes ds. rozwoju
12 DESIGN NEWS Polska [www.designnews.pl] listopad 2006
641574257.004.png 641574257.005.png 641574257.006.png 641574257.007.png 641574257.008.png 641574257.009.png 641574257.010.png 641574257.011.png 641574257.012.png 641574257.013.png 641574257.014.png 641574257.015.png 641574257.016.png 641574257.017.png 641574257.018.png 641574257.019.png 641574257.020.png 641574257.021.png 641574257.022.png 641574257.023.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin