5 Zjawisko barwy.pdf

(681 KB) Pobierz
PROGRAM ZAJĘĆ Z PREPRESS
5. ZJAWISKO BARWY
Barwa pochodzi od światła.
Światło jest przenoszone przez fale elektromagnetyczne o określonych długościach.
Widzialne długości fal można zaobserwować pomiędzy 380 a 780 nm . (1 nanometr = jednej
milionowej milimetra, 10 -9 m). Jeżeli jedna lub kilka długości fal z powyższego zakresu
dominuje w świetle, wtedy rozkład światła w widmie jest nierówny i widzimy konkretną
barwę. Jeżeli rozkład długości fal w widmie jest zrównoważony, wtedy widzimy biel lub
szarość. Np. światło o długości fali 780 nm to czerwień.
Barwa może być zawarta formie ciała fizycznego, np. farby czy tonera lub w formie źródła
energii świetlnej, np. kolorowa żarówka, monitor czy telewizor.
PERCEPCJA (WRAŻENIE) BARWY
Wrażenie barwy jest to zinterpretowany przez mózg efekt padania światła na oko. Białe
światło jest mieszaniną wszystkich kolorów widma. Ale większość przedmiotów jest
postrzegana przez światło odbite albo przechodzące przez nie.
Człowiek widzi barwy dzięki trzem elementom: światło - oko – mózg. W oku znajduje się
siatkówka, która zawiera dwa rodzaje receptorów (komórek): pręcików i czopków.
Pręciki rozpoznają poziomy jasności. Czopki reagują na barwy. Są trzy rodzaje czopków.
Jedne wyczulone są na zakres 400-500 nm światła – zakres niebieski , drugie na zakres
500-600 nm – czyli zakres zielony , a trzecie na zakres 600-700 nm – zakres czerwony .
Przedmioty wydają się kolorowe ponieważ odbijają lub transmitują pewne części widma
i absorbują inne. Np. czerwony przedmiot odbija światło czerwone a pochłania pozostałe.
Całe światło jest pochłaniane – widzimy CZERŃ.
Całe światło jest odbijane – widzimy BIEL.
Światło przechodzi przez ciało – widzimy ciało BEZBARWNE.
Część światła jest pochłaniana, a reszta odbijana – barwa jest sumą fal odbitych.
Część światła jest pochłaniana, a reszta transmitowana – barwa jest sumą fal przechodzących.
Część światła jest odbijana, a reszta transmitowana – dwie barwy różne, które są sumą fal
odbitych i sumą fal przechodzących.
310623164.007.png
DEFINICJA BARWY
Barwa jest to wrażenie (percepcja) wzrokowe, wywołane w mózgu przez padające na oko
promieniowanie świetlne.
Barwę definiują trzy atrybuty: kolor, nasycenie i jasność .
KOLOR (ton, odcień) jest to różnica jakościowa barwy (np. zielony, żółty, czerwony itp.)
Tzw. koło barw.
NASYCENIE jest to odstępstwo barwy od bieli (np. czerwień-róż-biel, zieleń-seledyn-biel)
Tzw. siła barwy: nasycona lub neutralna szarość.
JASNOŚĆ jest to wielkość zmieniająca barwę w zależności od natężenia światła.
Tzw. jaskrawość, luminancja. Barwa jasna lub ciemna: bliższa bieli czy czerni.
Jasność nie dotyczy barwy ani nasycenia.
Rys. 1
Rys. 2
Na rysunku 1.:
Cztery różne kolory barw: cyan, czerwony, żółty i zielony.
Cztery różne nasycenia wybranej barwy: czerwona – 0%, 30%, 60%, 100%.
Cztery różne poziomy jasności – czysta biel, 30% szarości, 60% szarości, czerń.
BARWY NEUTRALNE (ACHROMATYCZNE)
Są to barwy, które nie mają atrybutów kolor i nasycenie, ale są opisywane zgodnie z ich
jasnością.
Biały, szary i czarny – to barwy neutralne.
Neutralna barwa subtraktywna – farby lub tonery kolorowe, których składowe (c, m, y)
występują w równych proporcjach. Rezultatem jest szarość lub czerń .
Neutralna barwa addytywna – jeżeli światła RGB występują w równych proporcjach wtedy
rezultatem będzie szarość lub biel .
Pary barw przeciwnych – są to barwy świateł i farb, które łączone razem dają barwę
neutralną, np. czerwona + niebieskozielona, zielona + purpurowa, żółta + niebieska (rys. 2).
Barwy powyższe są nazywane addytywnymi barwami pierwszorzędowymi (RGB)
i subtraktywnymi barwami pierwszorzędowymi (CMY).
310623164.008.png 310623164.009.png
MODELE BARW
MODEL CIE Yxy
Model zaproponowany w roku 1931 przez Międzynarodową Komisję Oświetlenia ( CIE,
Commission Internationale d'Eclairage ) jako międzynarodowy standard miary kolorów.
Przestrzeń barw zawartych w krzywoliniowym stożku.
Jego oś pionowa Y to luminancja - miara atrybutu barwy jasność.
Przestrzeń prostopadła do osi luminancji to wykres chromatyczności CIE Yxy
- zwany trójkątem chromatyczności (lub: trójkątem Maxwella, „zelówką” czy „podeszwą”)
Na krawędzi części krzywoliniowej wykresu chromatyczności znajdują się tzw. barwy proste
(są to wszystkie barwy widma światła białego). Wszystkie te barwy są nasycone.
Odcinek prostoliniowy (od 380 nm do 780 nm) tworzy tzw. barwy purpury , nie leżące
w widmie światła białego, lecz światła fioletowego 380 nm (powstającego przez zmieszanie
w różnych proporcjach skrajnych barw widma białego) i światła czerwonego 780 nm.
Barwy proste i barwy purpury tworzą barwy czyste .
Wewnątrz trójkąta znajdują się barwy nienasycone, które mogą też powstawać przez
mieszanie w różnych proporcjach trzech barw liniowo niezależnych na obrzeżu wykresu:
RGB.
Środek wykresu chromatyczności jest bielą. Właśnie ta biel została rozszczepiona w widmo
barw prostych znajdujących się na obrzeżu widma.
W trójkącie definiowane są dwa atrybuty barwy: kolor i nasycenie.
Kolor zmienia się wraz z kątem obrotu wokół środka ciężkości trójkąta.
Nasycenie zmienia się wzdłuż linii prostych, przechodzących przez punkt ciężkości.
Jasność zmienia się wzdłuż pionowej osi Y.
Model CIE Yxy stał się wzorcem dla stworzenia wszystkich modeli barw opartych na
przestrzeni CIE (CIE La*b*, HSB, HSL, HIV).
310623164.010.png 310623164.001.png
MODEL HSB
Model HSB odwzorowuje sposób postrzegania kolorów przez człowieka. Kolory są w nim
opisywane przez trzy podstawowe cechy:
Barwa (hue) , która jest długością fali światła odbitego lub przechodzącego przez obiekt.
Mówiąc przystępniej, barwa jest identyfikowana z nazwą koloru, taką jak czerwony,
pomarańczowy czy zielony. Miarą barwy jest jej położenie na standardowym kole kolorów,
wyrażone w stopniach od 0 do 360.
Nasycenie (saturation ) oznacza siłę lub czystość koloru, czyli stosunek szarości do czystego
odcienia i jest wyrażane w procentach od 0% (szary) do 100% (czysty kolor, pełne nasycenie).
W standardowym kole kolorów nasycenie wzrasta w miarę zbliżania się do krawędzi koła
i maleje ku jego środkowi.
Jasność (brightness) , która określa względną jasność koloru i wyraża się zazwyczaj
w procentach od 0 (czerń) do 100 % (biel).
Model HSB jest używany w Photoshopie do definiowania kolorów w palecie Kolor lub oknie
dialogowym Próbnik kolorów. Tryb HSB nie jest dostępny dla tworzenia i edycji obrazków.
Model HSB A. Nasycenie B. Barwa C. Jasność D. Wszystkie barwy
310623164.002.png 310623164.003.png 310623164.004.png
MODEL La*b*
Model koloru L*a*b jest oparty na modelu koloru zaproponowanym w roku 1931 przez
Międzynarodową Komisję Oświetlenia (CIE, Commission Internationale d'Eclairage) jako
międzynarodowy standard miary kolorów. W roku 1976 pierwotny model poprawiono
i nazwano CIE L*a*b.
Model L*a*b został zaprojektowany, tak by nie zależał od konkretnego urządzenia, to znaczy,
żeby odtwarzał takie same kolory niezależnie od urządzenia generującego wyjściowy obrazek
-- monitora, drukarki czy komputera.
Kolor L*a*b tworzony jest ze składnika luminacji albo jasności (L) oraz z dwóch składników
chromatycznych - składnika a (zmieniającego się od zielonego do czerwonego) oraz składnika
b (zmieniającego się od niebieskiego do żółtego).
MODEL RGB
Duża część widzialnego widma światła może być otrzymywana przez mieszanie trzech
podstawowych składników światła kolorowego w różnych proporcjach i natężeniach.
Składniki te są znane jako kolory podstawowe : czerwony, zielony i niebieski (red, green
i blue = RGB).
Przy mieszaniu trzech kolorów podstawowych powstają kolory wtórne : cyjan, magenta
i żółty.
Ponieważ kolory podstawowe łączą się ze sobą dając kolor biały, zwane są także kolorami
addytywnymi .
Powstała biel odbija całe światło, trafiając z powrotem do oka. Kolory addytywne używane są
w oświetlaniu, sprzęcie wideo, kamerach filmowych i monitorach. Monitor na przykład
tworzy kolory emitując światło przez luminofory: czerwony, zielony i niebieski.
310623164.005.png 310623164.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin