ROBIN HOOD
(opr. Jędrzej Brzeziński)
1. Poznajemy Robin Hood`a i jego przyjaciół – propozycja zdobycia sprawności
2. Życie kompanii Robin Hood`a
3. Zwierzęta i rośliny w polskich lasach
4. Turniej o tytuł „Kompana” Robin Hood`a
5. Na pomoc Marion – nadanie sprawności
TEMAT: Poznajemy Robin Hood`a i jego przyjaciół – propozycja zdobycia sprawności
MIEJSCE: Las
CZAS: 75 min.
CELE: poznanie postaci Robin Hood`a i jego przygód
rozwijanie spostrzegawczości
MATERIAŁY: strój Robin Hood`a, zapałki, list do zuchów, kiełbaski
PRZEBIEG:
1. Zuchy zostają doprowadzone do lasu gdzie czeka druzynowy– 10 min.
2. Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki – 10 min.
3. Gry i ćwiczenia -Zuchy otrzymują informację, że muszą znaleźć ukryty list, szukają go – 10 min.
4. Gawęda - Dzieci odczytują list – 10 min.
Drogie Zuchy!
Jestem Robin Hood i przychodzę tu aby prosić was żebyście mi pomogli. Zły szeryf wyrządził mi straszną krzywdę. Nie wiem tylko czy będziecie umieli mi pomóc, gdyż do tego zadnia trzeba być silnym, sprytnym i odważnym. Jeśli znajdziecie mnie to znaczy, że jesteście odpowiedni aby pomóc mi w tej sprawie. Gdy mnie znajdziecie, powiem wam o co mi chodzi i wszystko wytłumaczą.
PS: Jestem gdzieś w pobliżu więc nie szukajcie mnie daleko
5. Gry i ćwiczenia – poszukiwania Robina
6. Gawęda - Opowieść Robina – 5 min.
Zuchy znajdują Robin Hood`a, który opowiada im o złym szeryfie, który porwał jego ukochaną Marion i o swojej kompanii. Opowiada również jedną ze swoich przygód.
7. Ognisko z Kiełbaskami – 20 min.
Zuchy pieką kiełbaski na ognisku przygotowanym przez Robina.
8. Krąg Rady – 10 min.
Zuchy podejmują decyzję o zdobywaniu sprawności Robin Hood.
9. Obrzędowe zakończenie zbiórki - Powrót do domu – 10 min.
TEMAT: Życie kompanii Robin Hood`a
CZAS: 95 min.
CELE: nauka budowy szałasu
rozwijanie sprawności fizycznej
MATERIAŁY: „skarb” – np. jakiś stary klucz
1. Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki – 5 min.
2. Gawęda – 5 min.
Robin Hood opowiada o swoim leśnym domu, jak wygląda. Mówi zuchom, że one również mogą zbudować taką kryjówkę, nie mają jedna zbyt dużo czasu, gdyż szeryf dowiedział się o ich planach i może wysłać tu swoich żołnierzy.
3. Majsterka - Budowanie szałasu – 40 min.
4. Gra – poszukiwanie klucza – 30 min.
Zuchy muszą odszukać kryjówkę ludzi szeryfa i po cichu wykraść im klucz. Będzie on potrzebny do uwolnienia Marion.
5. Krąg Rady – 10 min.
6. Obrzędowe Zakończenie zbiórki – 5 min.
TEMAT: Rośliny i zwierzęta w Polskich lasach
MIEJSCE: Zuchówka
CZAS: 85 min.
CELE: nauka piosenki
poznanie polskiej fauny i flory
nauka wykonywania kukiełek
MATERIAŁY: rysunki zwierząt i roślin – po jednym dla każdego zucha, klej, nożyczki, kolorowy blok techniczny, patyczki, parawan (scena)
1. Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki
2. Gry i ćwiczenia – zuchy tak jak mieszkańcy lasu musza poznaćjego skarby. Dopasowywanie obrazków roślin i zwierząt do ich nazw – 5 min.
3. Pląs o zwierzętach – 5 min.
4. Majsterka – 20 min.
Zuchy losują po jednym podpisanym obrazku zwierzęcia lub rośliny. Następnie wykonują jego kukiełkę, z dostępnych materiałów.
5. Piosenka – 10 min.
Zuchy uczą się piosenki „Przygoda”
6. Ćwiczenie – 15 min.
Zuchy otrzymują podstawowe informacje o swoich kukiełkach, a następnie przedstawiają je całej gromadzie. Mówią jak wykonały kukiełkę oraz co wiedzą na temat tego zwierzęcia lub rośliny.
7. Gra „Prawda czy fałsz” – 10 min.
Jedna ręka drużynowego to prawda, druga to fałsz. Zuchy stoją w dwóch rzędach naprzeciw prowadzącego. Każdy zuch w szeregu na swój numer. Drużynowi mówi informację o jakiejś kukiełce (prawdziwą lub fałszywą), a następnie numer zucha. Dwa zuchy o tym samym numerze biegną do ręki „prawdy” lub „fałszu”. Który z nich będzie pierwszy przy dobrej ręce, jego grupa otrzymuje punkt.
9. Obrzędowe zakończenie zbiórki – 5 min.
TEMAT: Turniej o tytuł „Kompana” Robin Hooda
MIEJSCE: las lub boisko
CZAS: 55 min.
CELE: nauka zdrowej rywalizacji
rozwijanie sprawności ruchowej
MATERIAŁY: lina, stoper, rzutki, tarcza
Robin Hood ogłasza turniej.
3. Konkutencje
a) zuchy pokonują bieg z przeszkodami, min. rzucają do celu
b) zuchy rozwiązują zagadkę logiczną
c) zuchy szukają po śladach Robin Hooda
d) zuchy strzelają z łuku
e) zuchy poruszają się bezszelestnie - podchody
4. Gawęda- Robin Hood nagradza zuchy tytułem swego „Kompana” – 10 min.
5. Krąg Rady – 5 min.
TEMAT: Na pomoc Marion – nadanie sprawności
MIEJSCE: las lub szkoła
CELE: sprawdzenie i utrwalenie wiadomości ze zbiórek
uświadomienie zuchom o konieczności pomagania innym
MATERIAŁY: lina, rzutki, tarcza, klucz, znaczki sprawności
1. Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki– 5 min.
2. List – 5 min.
Robin Hood wyruszył na pomoc Marion, lecz sam sobie nie może poradzić. Prosi więc zuchy o pomoc.
3. Ćwiczenie – 5 min.
Zuchy po strzałkach muszą odnaleźć Robina.
4. Strażnicy – 30 min.
Robin Hood mówi zuchom, że muszą przejść obok strażników i wykonać ich zadnia, aby dotrzeć do Marion. Są to zadania sprawdzające umiejętności jakie zuchy nabyły na zbiórkach.
5. Odnalezienie Marion – 5 min.
Zuchy odnajdują Marion, schowaną w jakimś tajemniczym miejscu. Ona dziękuje im z ratunek i zaprasza do Kręgu Rady.
6. Krąg Rady – 10 min.
Decyzja o nadaniu sprawności.
7. Obrzęd nadania sprawności – 10 min.
8. Obrzędowe Zakończenie zbiórki – 5 min.
czuczi84