Cele: (w nawiasach podano sposób ich realizacji)
*Przypomnienie i zaktualizowanie obrzędowości gromady
*Wprowadzenie elementów musztry: meldowanie, podstawowe komendy, regularne rozkazy (apel na każde zbiórce)
*Zwiększenie dyscypliny wśród zuchów (apele, musztra, rywalizacja między załogami- szóstkami)
*Zdobycie wiedzy na temat kosmosu (informacje przekazywane zuchom podczas gawęd oraz gier i ćwiczeń)
*Stworzenie szóstek na nowy rok harcerski (podział na załogi podczas drugiej zbiorki)
*Zainteresowanie zuchów fotografią (fotografowanie obiektów charakterystycznych dla Ziemi podczas pierwszej zbiorki; podczas kolejnych każda szóstka ma prawo do wykonania 5 zdjęć; kliszę wspólnie wywołamy w ciemni podczas planowanego biwaku)
*Obserwacja gwiazd, poznanie gwiazdozbiorów, ich położenia, legend (zajęcia na temat gwiazd podczas planowanego biwaku, wspólna obserwacja)
*Stworzenie Kodeksu Gromady (tworzenie praw własnych planet podczas 5 zbiorki)
*Uczenie zuchów systematyczności (zadanie międzyzbiórkowe po każdej zbiórce; apele, podczas których szóstkowi meldują kogo nie ma i dlaczego)
*Przyzwyczajenie zuchów do słuchania przybocznych, a nie tylko drużynowego (liczne samodzielne zadania przybocznych, podczas których prowadzić będą zajęcia z dzieciakami)
(cykl „Kosmonauta”, zbiórka 1)
1. Ob. roz.
2. Zwiad – poszukiwanie zielonych śladów (Zuchy na początku zbiórki zauważają
zielone ślady na chodniku. Druhna opowiada im, iż prawdopodobnie w najbliższej okolicy wylądował kosmita. Zuchy postanawiają go odnaleźć)
3. Gawęda odnalezionego kosmity, który opowiada zuchom iż niedawno wstąpił do
UFO czyli Ultrafioletowej Farmacji Odkrywczej i właśnie otrzymał swoje pierwsze zadanie – zbadanie Ziemi. Pozostało mu jednak niewiele czasu a do wykonania aż cztery zadania. Kosmita boi się, ze jeśli nie zdąży, wyrzucą go z UFO.
Zuchy postanawiają pomóc ufoludkowi, dzielą się więc na cztery grupy i losują po jednej kopercie z zadaniem.
4. Majsterka – zadania ufoludka:
*budowa makiety Ziemi z klocków lego
*rysowanie najpiękniejszych miejsc na świecie – wnioski z ankiety
*zdjęcia i opis charakterystycznych ziemskich obiektów
5. Zwiad – zadanie ufoludka
*ankieta wśród Ziemian pt. „Najpiękniejsze miejsce na świecie”
6. GiĆ – zadania ufoludka:
*badanie ziemskiej przyrody poprzez liczne doświadczenia
7. Podsumowanie zadań
8. GiĆ *po orbicie
*łap planetę (zabawy zaprezentowane przez ufoludka)
9. Pip *ufoludek (pląs zaproponowany przez ufoludka)
9. Pożegnanie kosmity
10. Krąg Rady – podsumowanie zbiórki. Podczas kręgu ktoś zauważa, iż ufoludek nie zabrał swojej skrzynki. Zuchy postanawiają podążać za nim w kosmos, by ją oddać. Zanim jednak wyruszymy, należy przejść odpowiednie szkolenie. Dlatego też decydujemy się na następnej zbiórce wstąpić do Szkoły Kosmonautów.
11. Ob. zak.
(cykl „Kosmonauta”, zbiórka 2)
2. Gawęda – historia Szkoły Kosmonautów oraz jej wybitnych uczniów (Gagarina, Armstronga, Tiereszkowej, Hermaszewskiego)
3. GiĆ *łap planetę
*po orbicie
(ćwiczenia mające na celu sprawdzenie sprawności fizycznej kandydatów na kosmonautów)
*prawda czy fałsz
*krzyżówka
(ćwiczenia mające na celu sprawdzenie wiedzy kandydatów na kosmonautów)
4. Majsterka – budowa rakiet kosmicznych. Zuchy dzielą się na załogi – szóstki, którymi od tej pory będą podróżować. Podczas budowy swoich rakiet wybierają nazwę szóstki, kolor oraz szóstkowego.
5. GiĆ *planety
(ćwiczenie mające na celu sprawdzenie sprawności fizycznej kandydatów na kosmonautów)
6. ZZZOiT – musztra. Zuchy ustawiają się szóstkami w kształt gwiazdy. Rozpoczyna się apel. Przyszli szóstkowi meldują szóstki, później następuje rozkaz (mianowanie szóstkowych, zatwierdzenie nazw i kolorów szóstek, nazwiska osób, które ukończyły Szkołę Kosmonautów i mogą od przyszłej zbiorki lecieć w kosmos) oraz uroczyste odśpiewanie piosenki gromady.
7. Krąg Rady – podsumowanie zbiórki, podjęcie decyzji o prowadzeniu apelu na początku każdej zbiorki, decyzja o locie na Wenus na następnej zbiórce (zuchy w skrzynce ufoludka odnajdują spis planet i postanawiają według niego rozpocząć poszukiwania; pierwsza na liście jest Wenus)
8. Ob. zak.
Zadanie międzyzbiórkowe: Wymyślenie okrzyku szóstki, dopracowanie musztry i meldowania
(cykl „Kosmonauty”, zbiórka 3)
2. ZZZOiT – apel
3. Gawęda Strażników, którzy opowiadają zuchom, iż właśnie znalazły się na
planecie Wenus (tu następuje kilka słów o owej planecie). Za chwilę odbędzie się tu bal na cześć Królowej. Jeżeli zuchy chcą w nim uczestniczyć, muszą się odpowiednio przygotować, wykonując sobie stroje i maski na pokaz mody oraz ozdabiając harcówkę.
4. Majsterka *wykonanie strojów i masek
*ozdobienie harcówki
5. Wejście Królowej Wenus
6. GiĆ *pokaz mody
7. GiĆ – zabawy z muzyką
*krzesła
*konkurs tańca
*bez ruchu (kiedy muzyka cichnie, zuchom nie wolno się ruszyć)
8. PiP *taniec integracyjny (królowa, zadowolona z zuchów pokazuje im narodowy taniec Wenusjan)
9. Krąg Rady – podsumowanie zbiórki, postanowienie o locie na następną pozycję listy (Księżyc) w związku z tym, ze według królowej Wenus ufoludek był tu, ale już sobie poleciał.
10. Ob. zak.
(cykl „Kosmonauta”, zbiórka 4)
1. Ob.roz.
2. Gawęda – Władca Księżyca, Staruszek, opowiada zuchom, iż ze względu na wiek, nie może już chodzić po swoim królestwie, i oglądać jego zakamarków. Prosi zuchy o wykonanie na podstawie przyniesionych zdjęć, makiety Księżyca z uwzględnieniem całej jego rzeźby terenu. Podczas opowieści wplata najróżniejsze informacje na temat Księżyca.
3. Majsterka – wykonanie makiety Księżyca z masy solnej
4. GiĆ – Ratuj planetę
- Komendy
5. PiP – piosenka o ufoludkach
6. GiĆ – Kosmiczne labirynty
- Kosmonauta i laser
- Ufoludku, gdzie jesteś?
7. Krąg Rady – podsumowanie zbiorki, decyzja o locie na następną planetę – Saturn
Zadanie międzyzbiórkowe: Przyniesienie materiałów, z których można tworzyć własną planetę.
(cykl „Kosmonauta”)
1. Spotkanie pod szkołą, podział na dwa zespoły
2. Gawęda -listy w butelce, z których zuchy dowiadują się, iż muszą dotrzeć do Bratoszewic bądź Strykowa, w zależności od grupy, i podążać po niebieskich wstążkach. Gdy zauważą wstążkę koloru żółtego, oznacza to, że właśnie znaleźli się na jednym z pierścieni Saturna i należy poszukać zadania w kopercie.
3. Dojazd do Bratoszewic i Strykowa
4. Pierścienie Saturna
*GiĆ: ”PiF – Prawda i Fałsz w obronie Saturna” -test na temat Saturna, w którym zuchy muszą wykazać się wiedzą i inteligencją
*PiP: ”Sialala, każdy śpiewać dzisiaj ma” -nauka trzeciej zwrotki piosenki o czarodziejach poprzez posklejanie poukrywanych części układanki, na której widnieje tekst
*GiĆ: ”Tam i z powrotem czyli jak się nie zgubić w pierścieniach Saturna” -terenoznawstwo (znaki patrolowe, sposoby wyznaczania północy, azymut)
*Majsterka: ”PWJO – Plastyczne Właściwości Jesiennych Obiektów” – tworzenie jesiennych bukietów z plasteliny i wszystkiego co znajduje się pod ręką
*Zwiad: ”Wydział Badań i Analiz”– zwiad w okolicznej wsi, sprawdzający poziom wiedzy mieszkańców na temat kosmosu i Saturna.
*Teatr samorodny: ”Jak to się stało czyli krótkie wprowadzenie do historii Saturna” –inscenizacja wymyślonej legendy na temat powstania Saturna
*GiĆ: ”Saturiańska kuchnia będąca wynikiem międzydrzewnych zmagań” – gra terenowa połączona z ogniskiem z kiełbaskami i śpiewankami
5. Powrót do domciu
(zbiórka nr 5, cykl Kosmonauty)
1. Ob. rozpoczęcie
3. PiP – Epoetata
4. Gawęda – Do harcówki wchodzi zrozpaczony władca, który opowiada zuchom, iż w wyniku różnych sytuacji opuścił swoją rodzinną planetę i udał się na Saturn w celu założenia własnego królestwa. Siedzi tu już jednak prawie od roku i nie ma ani jednego pomysłu na to, jak to własne królestwo urządzić. W końcu, postanawia prosić zuchy o pomoc
5. Majsterka – wykonanie z materiałów przyniesionych na zbiórkę własnej planety oraz jej mieszkańców
6. GiĆ – Kto szybciej?
7. PiP – Ja jestem ufoludek
8. GiĆ – wymyślanie praw rządzących naszymi planetami
9. GiĆ - Sprawdzian refleksu
- Wejście do rakiety
10. ZZZOiT – tworzenie kodeksu gromady na podstawie praw ułożonych przez zuchy
11. GiĆ –Kosmiczne przeszkody
12. Krąg Rady – podsumowanie zbiórki, zatwierdzenie kodeksu gromady, decyzja o locie na Pluton
13. Ob. zakończenie
Zadanie międzyzbiórkowe – przypomnienie sobie wszystkich informacji, które były dotychczas na zbiórce
...
czuczi84