KOSMONAUTA.doc

(153 KB) Pobierz

 



Cykl sprawnościowy „Kosmonauta”

 

 

Cele: (w nawiasach podano sposób ich realizacji)

*Przypomnienie i zaktualizowanie obrzędowości gromady

*Wprowadzenie elementów musztry: meldowanie, podstawowe komendy, regularne rozkazy (apel na każde zbiórce)

*Zwiększenie dyscypliny wśród zuchów (apele, musztra, rywalizacja między załogami- szóstkami)

*Zdobycie wiedzy na temat kosmosu (informacje przekazywane zuchom podczas gawęd oraz gier i ćwiczeń)

*Stworzenie szóstek na nowy rok harcerski (podział na załogi podczas drugiej zbiorki)

*Zainteresowanie zuchów fotografią (fotografowanie obiektów charakterystycznych dla Ziemi podczas pierwszej zbiorki; podczas kolejnych każda szóstka ma prawo do wykonania 5 zdjęć; kliszę wspólnie wywołamy w ciemni podczas planowanego biwaku)

*Obserwacja gwiazd, poznanie gwiazdozbiorów, ich położenia, legend (zajęcia na temat gwiazd podczas planowanego biwaku, wspólna obserwacja)

*Stworzenie Kodeksu Gromady (tworzenie praw własnych planet podczas 5 zbiorki)

*Uczenie zuchów systematyczności (zadanie międzyzbiórkowe po każdej zbiórce; apele, podczas których szóstkowi meldują kogo nie ma i dlaczego)

*Przyzwyczajenie zuchów do słuchania przybocznych, a nie tylko drużynowego (liczne samodzielne zadania przybocznych, podczas których prowadzić będą zajęcia z dzieciakami)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Spotkanie z kosmitą – konspekt

(cykl „Kosmonauta”, zbiórka 1)

 

 

 

 

1.      Ob. roz.

2.      Zwiad – poszukiwanie zielonych śladów (Zuchy na początku zbiórki zauważają

zielone ślady na chodniku. Druhna opowiada im, iż prawdopodobnie w najbliższej okolicy wylądował kosmita. Zuchy postanawiają go odnaleźć)

3.      Gawęda odnalezionego kosmity, który opowiada zuchom iż niedawno wstąpił do

UFO czyli Ultrafioletowej Farmacji Odkrywczej i właśnie otrzymał swoje pierwsze zadanie – zbadanie Ziemi. Pozostało mu jednak niewiele czasu a do wykonania aż cztery zadania. Kosmita boi się, ze jeśli nie zdąży, wyrzucą go z UFO.

Zuchy postanawiają pomóc ufoludkowi, dzielą się więc na cztery grupy i losują po jednej kopercie z zadaniem.

4.      Majsterka – zadania ufoludka:

*budowa makiety Ziemi z klocków lego

*rysowanie najpiękniejszych miejsc na świecie – wnioski z ankiety

*zdjęcia i opis charakterystycznych ziemskich obiektów

5.      Zwiad – zadanie ufoludka

*ankieta wśród Ziemian pt. „Najpiękniejsze miejsce na świecie”

6.      GiĆ – zadania ufoludka:

*badanie ziemskiej przyrody poprzez liczne doświadczenia

7.      Podsumowanie zadań

8.      GiĆ *po orbicie

             *łap planetę (zabawy zaprezentowane przez ufoludka)

9. Pip *ufoludek (pląs zaproponowany przez ufoludka)

9.      Pożegnanie kosmity

10.  Krąg Rady – podsumowanie zbiórki. Podczas kręgu ktoś zauważa, iż ufoludek nie zabrał swojej skrzynki. Zuchy postanawiają podążać za nim w kosmos, by ją oddać. Zanim jednak wyruszymy, należy przejść odpowiednie szkolenie. Dlatego też decydujemy się na następnej zbiórce wstąpić do Szkoły Kosmonautów.

11.  Ob. zak.

 

Zadanie międzyzbiórkowe: przyniesienie materiałów potrzebnych do budowy rakiety

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Szkoła Kosmonautów – konspekt

(cykl „Kosmonauta”, zbiórka 2)

 

 

 

 

1.      Ob. roz.

2.      Gawęda – historia Szkoły Kosmonautów oraz jej wybitnych uczniów (Gagarina, Armstronga, Tiereszkowej, Hermaszewskiego)

3.      GiĆ *łap planetę

             *po orbicie

(ćwiczenia mające na celu sprawdzenie sprawności fizycznej kandydatów na kosmonautów)

             *prawda czy fałsz

             *krzyżówka

(ćwiczenia mające na celu sprawdzenie wiedzy kandydatów na kosmonautów)

4.      Majsterka – budowa rakiet kosmicznych. Zuchy dzielą się na załogi – szóstki, którymi od tej pory będą podróżować. Podczas budowy swoich rakiet wybierają nazwę szóstki, kolor oraz szóstkowego.

5.      GiĆ *planety

(ćwiczenie mające na celu sprawdzenie sprawności fizycznej kandydatów na kosmonautów)

6.      ZZZOiT – musztra. Zuchy ustawiają się szóstkami w kształt gwiazdy. Rozpoczyna się apel. Przyszli szóstkowi meldują szóstki, później następuje rozkaz (mianowanie szóstkowych, zatwierdzenie nazw i kolorów szóstek, nazwiska osób, które ukończyły Szkołę Kosmonautów i mogą od przyszłej zbiorki lecieć w kosmos) oraz uroczyste odśpiewanie piosenki gromady.

7.      Krąg Rady – podsumowanie zbiórki, podjęcie decyzji o prowadzeniu apelu na początku każdej zbiorki, decyzja o locie na Wenus na następnej zbiórce (zuchy w skrzynce ufoludka odnajdują spis planet i postanawiają według niego rozpocząć poszukiwania; pierwsza na liście jest Wenus)

8.      Ob. zak.

 

Zadanie międzyzbiórkowe: Wymyślenie okrzyku szóstki, dopracowanie musztry i meldowania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Bal u Królowej Wenus – konspekt

(cykl „Kosmonauty”, zbiórka 3)

 

 

 

 

1.      Ob. roz.

2.      ZZZOiT – apel

3.      Gawęda Strażników, którzy opowiadają zuchom, iż właśnie znalazły się na

planecie Wenus (tu następuje kilka słów o owej planecie). Za chwilę odbędzie się tu bal na cześć Królowej. Jeżeli zuchy chcą w nim uczestniczyć, muszą się odpowiednio przygotować, wykonując sobie stroje i maski na pokaz mody oraz ozdabiając harcówkę.

4.      Majsterka *wykonanie strojów i masek

                      *ozdobienie harcówki

5.      Wejście Królowej Wenus

6.      GiĆ  *pokaz mody

7.      GiĆ – zabawy z muzyką

              *krzesła

              *konkurs tańca 

              *bez ruchu (kiedy muzyka cichnie, zuchom nie wolno się ruszyć)

8.      PiP *taniec integracyjny (królowa, zadowolona z zuchów pokazuje im narodowy taniec Wenusjan)

9.      Krąg Rady – podsumowanie zbiórki, postanowienie o locie na następną pozycję listy (Księżyc) w związku z tym, ze według królowej Wenus ufoludek był tu, ale już sobie poleciał.

10.  Ob. zak.

 

Zadanie międzyzbiórkowe: przyniesienie fotografii Księżyca

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Wizyta na Księżycu

(cykl „Kosmonauta”, zbiórka 4)

 

1.      Ob.roz.

2.      Gawęda – Władca Księżyca, Staruszek, opowiada zuchom, iż ze względu na wiek, nie może już chodzić po swoim królestwie, i oglądać jego zakamarków. Prosi zuchy o wykonanie na podstawie przyniesionych zdjęć, makiety Księżyca z uwzględnieniem całej jego rzeźby terenu. Podczas opowieści wplata najróżniejsze informacje na temat Księżyca.

3.      Majsterka – wykonanie makiety Księżyca z masy solnej

4.      GiĆ – Ratuj planetę

-          Komendy

5.      PiP – piosenka o ufoludkach

6.      GiĆ – Kosmiczne labirynty

-          Kosmonauta i laser

-          Ufoludku, gdzie jesteś?

7.      Krąg Rady – podsumowanie zbiorki, decyzja o locie na następną planetę – Saturn

8.      Ob. zak.

 

Zadanie międzyzbiórkowe: Przyniesienie materiałów, z których można tworzyć własną planetę.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Rajd po Saturiańskich Pierścieniach

(cykl „Kosmonauta”)

 

1.  Spotkanie pod szkołą, podział na dwa zespoły

2.      Gawęda -listy w butelce, z których zuchy dowiadują się, iż muszą dotrzeć do Bratoszewic bądź Strykowa, w zależności od grupy, i podążać po niebieskich wstążkach. Gdy zauważą wstążkę koloru żółtego, oznacza to, że właśnie znaleźli się na jednym z pierścieni Saturna i należy poszukać zadania w kopercie.

3.      Dojazd do Bratoszewic i Strykowa

4.      Pierścienie Saturna

*GiĆ: ”PiF – Prawda i Fałsz w obronie Saturna” -test na temat Saturna, w którym zuchy muszą wykazać się wiedzą i inteligencją

*PiP: ”Sialala, każdy śpiewać dzisiaj ma” -nauka trzeciej zwrotki piosenki o czarodziejach poprzez posklejanie poukrywanych części układanki, na której widnieje tekst

*GiĆ: ”Tam i z powrotem czyli jak się nie zgubić w pierścieniach Saturna” -terenoznawstwo (znaki patrolowe, sposoby wyznaczania północy, azymut)

*Majsterka: ”PWJO – Plastyczne Właściwości Jesiennych Obiektów” – tworzenie   jesiennych bukietów z plasteliny i wszystkiego co znajduje się pod ręką

*Zwiad: ”Wydział Badań i Analiz”– zwiad w okolicznej wsi, sprawdzający poziom wiedzy mieszkańców na temat kosmosu i Saturna.

*Teatr samorodny: ”Jak to się stało czyli krótkie wprowadzenie do historii Saturna” –inscenizacja wymyślonej legendy na temat powstania Saturna

*GiĆ: ”Saturiańska kuchnia będąca wynikiem międzydrzewnych zmagań” –       gra  terenowa połączona z ogniskiem z kiełbaskami i śpiewankami

5. Powrót do domciu  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Pierścień Saturna

(zbiórka nr 5, cykl Kosmonauty)

 

1.      Ob. rozpoczęcie

2.      ZZZOiT – apel

3.      PiP – Epoetata

4.      Gawęda – Do harcówki wchodzi zrozpaczony władca, który opowiada zuchom, iż w wyniku różnych sytuacji opuścił swoją rodzinną planetę i udał się na Saturn w celu założenia własnego królestwa. Siedzi tu już jednak prawie od roku i nie ma ani jednego pomysłu na to, jak to własne królestwo urządzić. W końcu, postanawia prosić zuchy o pomoc

5.      Majsterka – wykonanie z materiałów przyniesionych na zbiórkę własnej planety oraz jej mieszkańców

6.      GiĆ – Kto szybciej?

7.      PiP – Ja jestem ufoludek

8.      GiĆ – wymyślanie praw rządzących naszymi planetami

9.      GiĆ - Sprawdzian refleksu

-          Wejście do rakiety

10.  ZZZOiT – tworzenie kodeksu gromady na podstawie praw ułożonych przez zuchy

11.  GiĆ –Kosmiczne przeszkody

12.  Krąg Rady – podsumowanie zbiórki, zatwierdzenie kodeksu gromady, decyzja o locie na Pluton

13.  Ob. zakończenie

 

Zadanie międzyzbiórkowe – przypomnienie sobie wszystkich informacji, które były dotychczas na zbiórce

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin