1.LOKALIZACJA:
adres obozu: jez. Gostyńskie
77-300 Polanica
gmina Człuchów
woj. Pomorskie
Kolonia zuchowa tak jak i pozostałe podobozy zlokalizowana będzie nad jez. Gostyńskim, w lesie iglastym, nizinnym.
Zuchy będą mieszkały w namiotach typu NS z drewnianymi podłogami.
2.CZAS TRWANIA KOLONII:
5.07- 26. 07.99
3.WIELKA RADA PLEMIENIA:
WIELKI WÓDZ- komendant.
SZAMAN -zas. kom. ds. programowych
WIELKI WOJOWNIK- zas. kom. ds. organizacyjnych
WIELCY MYŚLIWI- opiekunowie szóstek.
4.CHARAKTERYSTYKA UCZESTNIKÓW KOLONII
Kolonię zuchową tworzyć będzie 15 zuchów:- 9 chłopców i 6 dziewczynek.
Dziewczyny utworzą 1 szóstkę, a chłopcy 2.
4 zuchy jadące na obóz nie posiadają znaczka zucha, pozostałe zuchy zdobywają gwiazdki- na obóz pojedzie 2 zuchów sprawnych i 5 ochoczych.
Zuchy są bardzo ambitne, bardzo chętnie zdobywają sprawności indywidualne i gwiazdki- zdobywają je wg książeczek w zależności od własnych zainteresowań i umiejętności.
Zuchy jadące na obóz są w różnym wieku- rozpiętość klasowa 1-4.
Są mało zdyscyplinowane. Jak większość dzieci w tym wieku interesują się wszystkim. Bardzo lubią zajęcia manualne- szczególnie plastyczne- uwielbiają rysować, malować i tworzyć. Są bardzo pomysłowe i wykazują dużo inicjatywy. Uwielbiają wszelkiego rodzaju pogonie i poszukiwania. Mają mało rozwiniętą wyobraźnię. Nie wypełniają zadań między zbiórkowych.
Zuchy są dość sprawne fizycznie, lubią zabawy ruchowe, są bardzo żywe.
Potrafią pracować w grupach. Nie ma wyraźnej niechęci między chłopcami a dziewczętami.
Są mało zaradne.
Dwoje dzieci pochodzi z rodzin niepełnych.
5.CELE I ZAŁOŻENIA:
*rozwój manualny
*rozwój fizyczny
*rozwój wyobraźni
*nauczyć samodzielnie rozwiązywać problemy i konflikty
*ćwiczyć zaradność
6. OBRZĘDOWOŚĆ:
Obrzędowość kolonii oparta będzie na zwyczajach i tradycjach indiańskich, szczególnie działających na wyobraźnię dziecięcą i niosących pożyteczne wartości związane z życiem w grupie. Nasz podobóz będzie nosił nazwę „Nawajowie”- jest to autentyczna nazwa plemienia żyjącego w Ameryce Półn., ma ciekawe zwyczaje i kolorowe stroje.
Tablicą punktacji będą głowy Indian, do których będziemy przyczepiać kolorowe pióra. Szóstki będą mogły także zdobyć znaki totemowe gdy szóstka wykaże się np.: szybkością, współdziałaniem, pomysłowością, odpowiedzialnością, karnością...
Po wykonaniu różnych zadań, zdobyciu spr. Indywidualnych, zapoznaniu się z nowym zwyczajem Indian itp. zuchom będą przyznawane kolejne pióra, które zuchy będą mogły przyczepić do pióropuszy.
Namioty szóstek nazywane będą wigwamami, a szóstkowi Małymi Wodzami.
Na zbiórki zuchy będą zwoływane sygnałem fletu.
Na powitanie i pożegnanie dnia będziemy śpiewać piosenki indiańskie.
Zuchy przyjmą również imiona Indian, podkreślające ich pozytywne cechy.
Totem indiański będzie duchem plemienia.
7. SPRAWNOŚCI INDYWIDUALNE:
Kolonia zuchowa stwarza wspaniałą okazję do przebywania na świeżym powietrzu, w lesie gdzie można podpatrywać życie jego mieszańców. Podczas zdobywania jedynego, za to bardzo rozbudowanego cyklu sprawnościowego- Indianina- postaramy umożliwić się zdobycie zuchom wielu sprawności indywidualnych min. bajarz, dekorator, gimnastyk, rzeźbiarz, śpiewak, turysta, zielarz, plastyk...
8. KRATKA
Typ
5.07
Przyjazd na teren kolonii,
-podział na szóstki,
-rozlokowanie w namiotach i rozpakowanie.
Kominek:
-Przybycie Wielkiego Wodza plemienia Nawajów
-opowieść o życiu i zwyczajach Indian
-wprowadzenie w obrzędowość kolonii, wybór nazw szóstek
Wódz
6.07
Urządzanie indiańskiej wioski:
-brama,
-p.-poż,
-tablica ogłoszeń,
punktacji,
-totem podobozu
-maszt
-suszarnia
Narzędzia pionierskie,
Materiały piśmiennicze
-majsterka w wigwamach
-totemy,
-rosochatki
-zdobnictwo w wigwamie narad
Spotkanie przy ogniu:
-zapoznanie z regulaminami wioski
-nauka piosenki plemienia „Wielki Wódz”
Świeczki, regulaminy,
7.07
Zajęcia Indian:
-opowieści o przedmiotach wykonywanych przez Indian
-wyprawa w cztery strony świata (cztery punkty, na których kandydaci na Indian będą wykonywać przedmioty codziennego użytku)
-robimy: -amulety
-łuki
-strzały
-naszyjniki i bransoleta z korali
Podczas tego dnia zuchy będą podejmowały próby milczenia (3godz.) i niejedzenia (6godz.)
Materiał, nożyczki, nici, kordonek, igły, sznurek, żyłka, koraliki,
Test na Indianina:
-wyzwolenie z pęt
-rzut tomahawkiem
-strzelanie z łuku
-rzut lassem
Lina x 2, toporek,
Otwarcie podobozu:
-związanie gości, doprowadzenie ich na teren wioski
-wspólne ognisko
-wypalenie fajki pokoju
-nadanie imion i wręczenie pierwszych piór do pióropuszy
-oddanie wioski pod opiekę Manitu
Lina, pióra, fajka
8.07
Wyprawa na leśną polanę:
-do polany docieramy po śladach pozostawionych przez Wielkiego Wojownika(ślad, strzępek ubrania....)
-budowa osady- nauka budowy szałasów i tipi
-totemy indiańskiej braci
-gra- zabieranie totemów
Materiał, wełna, farby, pędzle
Indiańskie szyfry:
-nauka języka migowego- podstawowe słowa
-kalambury- zdania mową migową
-indiańskie szyfry (nauka)
-odczytywanie listów przez szóstki (o przyznaniu kolejnego pióra)
Szyfry, mowa znaków, listy, zdania do kalamburów
-legenda o pajęczynkach
- robimy swoje pajęczynki odstraszające złe duchy.
Włóczka,
9.07
Indiańskie znaki:
-nauka indiańskich znaków
-podchody po znakach indiańskich(listy szyfrowane indiańskim pismem)- w połowie drogi wymiana drużyn.
Indiańskie znaki
- impreza centralna
10.07
Dzień nad wodą:
-gry w scenerii indiańskiej (ćwiczenia wzroku, słuchu, współpracy, celności)-załącznik 1
-przelewanie wody
-jojo
- zatonięcie kanu
Miska, kubki,
Łyżki,
Materiały piśmiennicze sznurek...
-wyprawa po kamienie
-zapoznanie z nazwami indiańskich miesięcy
-malowanie znaków swoich miesięcy na kamieniach,
- ułożenie kamieni pod totemem
-wyprawa po zioła
Farby, pędzle, symbole miesięcy
Spotkanie przy ogniu
-gra- Indianie łamiący zasady (mafia)
Karteczki, kubek, świeczki
11.07
Podchodzimy sklep białych (wyprawa do miasteczka)
-zapoznanie z zabytkami Człuchowa
czuczi84