Nawajowie.doc

(129 KB) Pobierz
PLAN PRACY KOLONII ZUCHOWEJ 54 WDZ

 

PLAN PRACY KOLONII ZUCHOWEJ 54 WDZ

 

1.LOKALIZACJA:

adres obozu: jez. Gostyńskie

                      77-300 Polanica

                      gmina Człuchów

                        woj. Pomorskie

Kolonia zuchowa tak jak i pozostałe podobozy zlokalizowana będzie nad jez. Gostyńskim, w lesie iglastym, nizinnym.

Zuchy będą mieszkały w namiotach typu NS z drewnianymi podłogami.

 

2.CZAS TRWANIA KOLONII:

      5.07- 26. 07.99

 

3.WIELKA  RADA PLEMIENIA:

      WIELKI WÓDZ- komendant.

    SZAMAN -zas. kom. ds. programowych

      WIELKI WOJOWNIK- zas. kom. ds. organizacyjnych

    WIELCY MYŚLIWI- opiekunowie szóstek.

     

4.CHARAKTERYSTYKA UCZESTNIKÓW KOLONII

 

Kolonię zuchową tworzyć będzie 15 zuchów:- 9 chłopców i 6 dziewczynek.

Dziewczyny utworzą 1 szóstkę, a chłopcy 2.

4 zuchy jadące na obóz nie posiadają znaczka zucha, pozostałe zuchy zdobywają gwiazdki- na obóz pojedzie 2 zuchów sprawnych i 5 ochoczych.

Zuchy są bardzo ambitne, bardzo chętnie zdobywają sprawności indywidualne i gwiazdki- zdobywają je wg książeczek w zależności od własnych zainteresowań i umiejętności.

 

Zuchy jadące na obóz są w różnym wieku- rozpiętość klasowa 1-4.

Są mało zdyscyplinowane. Jak większość dzieci w tym wieku interesują się wszystkim. Bardzo lubią zajęcia manualne- szczególnie plastyczne- uwielbiają rysować, malować i tworzyć. Są bardzo pomysłowe i wykazują dużo inicjatywy. Uwielbiają wszelkiego rodzaju pogonie i poszukiwania. Mają mało rozwiniętą wyobraźnię. Nie wypełniają zadań między zbiórkowych.

Zuchy są dość sprawne fizycznie, lubią zabawy ruchowe, są bardzo żywe.

Potrafią pracować w grupach. Nie ma wyraźnej niechęci między chłopcami a dziewczętami.

Są mało zaradne.

Dwoje dzieci pochodzi z rodzin niepełnych.

 

5.CELE I ZAŁOŻENIA:

*rozwój manualny

*rozwój fizyczny

*rozwój wyobraźni

*nauczyć samodzielnie rozwiązywać problemy i konflikty

*ćwiczyć zaradność

 

6. OBRZĘDOWOŚĆ:

 

Obrzędowość kolonii oparta będzie na zwyczajach i tradycjach indiańskich, szczególnie działających na wyobraźnię dziecięcą i niosących pożyteczne wartości związane z życiem w grupie. Nasz podobóz będzie nosił nazwę „Nawajowie”- jest to autentyczna nazwa plemienia żyjącego w Ameryce Półn., ma ciekawe zwyczaje i kolorowe stroje.

Tablicą punktacji będą głowy Indian, do których będziemy przyczepiać kolorowe pióra. Szóstki będą mogły także zdobyć znaki totemowe gdy szóstka wykaże się np.: szybkością, współdziałaniem, pomysłowością, odpowiedzialnością, karnością...

Po wykonaniu różnych zadań, zdobyciu spr. Indywidualnych, zapoznaniu się z nowym zwyczajem Indian itp. zuchom będą przyznawane kolejne pióra, które zuchy będą mogły przyczepić do pióropuszy.

Namioty szóstek nazywane będą wigwamami, a szóstkowi Małymi Wodzami.

Na zbiórki zuchy będą zwoływane sygnałem fletu.

Na powitanie i pożegnanie dnia będziemy śpiewać piosenki indiańskie.

 

Zuchy przyjmą również imiona Indian, podkreślające ich pozytywne cechy.

Totem indiański będzie duchem plemienia.

 

7. SPRAWNOŚCI INDYWIDUALNE:

 

Kolonia zuchowa stwarza wspaniałą okazję do przebywania na świeżym powietrzu, w lesie gdzie można podpatrywać życie jego mieszańców. Podczas zdobywania jedynego, za to bardzo rozbudowanego cyklu sprawnościowego- Indianina- postaramy umożliwić się zdobycie zuchom wielu sprawności indywidualnych min. bajarz, dekorator, gimnastyk, rzeźbiarz, śpiewak, turysta, zielarz, plastyk...

 

8. KRATKA

 

 

 

Typ

Najważniejsze  zajęcia

Kto i co

5.07

 

Przyjazd na teren kolonii,

-podział na szóstki,

-rozlokowanie w namiotach i rozpakowanie.

 

 

Kominek:

-Przybycie Wielkiego Wodza plemienia Nawajów

-opowieść o życiu i zwyczajach Indian

-wprowadzenie w obrzędowość kolonii, wybór nazw szóstek

Wódz

6.07

 

Urządzanie indiańskiej wioski:

-brama,

-p.-poż,

-tablica ogłoszeń,

            punktacji,

-totem podobozu

-maszt

-suszarnia

Narzędzia pionierskie,

Materiały piśmiennicze

 

-majsterka w wigwamach

-totemy,

-rosochatki

-zdobnictwo w wigwamie narad

 

 

Spotkanie przy ogniu:

-zapoznanie z regulaminami wioski

-nauka piosenki plemienia „Wielki Wódz”

Świeczki, regulaminy,

7.07

 

Zajęcia Indian:

-opowieści o przedmiotach wykonywanych przez Indian

-wyprawa w cztery strony świata (cztery punkty, na których kandydaci na Indian będą wykonywać przedmioty codziennego użytku)

-robimy: -amulety

               -łuki

               -strzały

               -naszyjniki i bransoleta  z korali

Podczas tego dnia zuchy będą podejmowały próby milczenia (3godz.) i niejedzenia (6godz.)

Materiał, nożyczki, nici, kordonek, igły, sznurek, żyłka, koraliki,

 

Test na Indianina:

-wyzwolenie z pęt

-rzut tomahawkiem

-strzelanie z łuku

-rzut lassem

Lina x 2, toporek,

 

Otwarcie podobozu:

-związanie gości, doprowadzenie ich na teren wioski

-wspólne ognisko

-wypalenie fajki pokoju

-nadanie imion i wręczenie pierwszych piór do pióropuszy

-oddanie wioski pod opiekę Manitu

Lina, pióra, fajka

8.07

 

Wyprawa na leśną polanę:

-do polany docieramy po śladach pozostawionych przez Wielkiego Wojownika(ślad, strzępek ubrania....)

-budowa osady- nauka budowy szałasów i tipi

-totemy indiańskiej braci

-gra- zabieranie totemów

Materiał, wełna, farby, pędzle

 

Indiańskie szyfry:

-nauka języka migowego- podstawowe słowa

-kalambury- zdania mową migową

-indiańskie szyfry (nauka)

-odczytywanie listów przez szóstki (o przyznaniu kolejnego pióra)

Szyfry, mowa znaków, listy, zdania do kalamburów

 

Spotkanie przy ogniu:

-legenda o pajęczynkach

- robimy swoje pajęczynki odstraszające złe duchy.

Włóczka,

9.07

 

Indiańskie znaki:

-nauka indiańskich znaków

-podchody po znakach indiańskich(listy szyfrowane indiańskim pismem)- w połowie drogi wymiana drużyn.

Indiańskie znaki

 

Otwarcie zgrupowania

- impreza centralna

 

 

10.07

 

Dzień nad wodą:

-gry w scenerii indiańskiej (ćwiczenia wzroku, słuchu, współpracy, celności)-załącznik 1

-przelewanie wody

-jojo

- zatonięcie kanu

Miska, kubki,

Łyżki,

Materiały piśmiennicze sznurek...

 

-wyprawa po kamienie

-zapoznanie z nazwami indiańskich miesięcy

-malowanie znaków swoich miesięcy na kamieniach,

- ułożenie kamieni pod totemem

-wyprawa po zioła

Farby, pędzle, symbole miesięcy

 

Spotkanie przy ogniu

-gra- Indianie łamiący zasady (mafia)

-wypalenie fajki pokoju

Karteczki, kubek, świeczki

11.07

 

Podchodzimy sklep białych (wyprawa do miasteczka)

-zapoznanie z zabytkami Człuchowa

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin