Mieszkańcy Tajemniczej Wyspy
Plan pracy letniej kolonii zuchowej
„Mieszkańcy Tajemniczej Wyspy
Kadra
Komendant
Oboźny:
Opis miejsca:
Jedziemy w Bory tucholskie – w okolicę pięknych lasów i jezior. A dokładniej będziemy mieszkać w ośrodku Borowiak w miejscowości Koniny Nadjeziorne niedaleko Ślwic i Tlenia. Zakwaterowanie w domkach i w namiotach z podłogą, meblami i oświetleniem. Do naszej dyspozycji kajaki, boisko i plaża z ratownikiem. Całość położona praktycznie w lesie.
Zgrupowanie:
To będzie całkiem spora kolonia. Oprócz naszej gromady będą tam jeszcze;
W sumie około 90 osób
Komendantką kolonii jest
Zuchy
Cele i formy
1. Długofalowe
Ø Harmonijny rozwój zuchów
Ø Zintegrowanie gromady
Ø Zapoznanie nowych zuchów ze zwyczajami gromady
Ø Wpojenie i stosowanie zasad Prawa Zucha
2. Na czas kolonii
Ø Wychowawcze
o Wyrobienie samodzielności zuchów – zadbanie o swój kąt (mieszkanie w domkach)
o Wyrobienie umiejętności współdziałania w grupie i szacunku do siebie – mieszkanie w 4-6 zuchów w jednym domku, zadania tylko dla szóstek
o Obudzenie kreatywności u zuchów – majsterka, teatrzyk
o Rozwój kondycji fizycznej – rozgrzewka, gry i ćwiczenia, mecze piłki nożnej, olimpiada
o Wyrobienie nawyku pokojowego rozwiązywania konfliktów – Krąg Rady.
o Wyrabianie dyscypliny w gromadzie – całość postępowania z zuchami, punktacja międzyszóstkowa.
o Integracja z innymi gromadami – zajęcia z innymi gromadami, olimpiada
o Wzbudzenie ducha zdrowego współzawodnictwa – olimpiada, Gra szóstek, mecze piłkarskie
Ø Dydaktyczne, (co zuchy powinny umieć).
o Rozpoznawać kierunki świata – gry i ćwiczenia.
o Potrafić czytać mapę – gry i ćwiczenia.
o Rozwiązywać szyfry – gry i ćwiczenia.
o Wykonywać elementy dekoracji – wykonywanie wystroju obrzędowego.
o Poruszać się w lesie, robiąc jak najmniej hałasu – gry i ćwiczenia w lesie.
o Ubierać się na wycieczki do lasu – odpowiednia kontrola, gry i ćwiczenia.
o Śpiewać, chociaż jedną piosenkę (nie jestem zbyt wymagający, ja tez nie potrafię śpiewać, ale coś się wymyśli) – usilne staranie jest formą pracy.
o Budować schronienia w lesie – spędzenie nocy w lesie.
o Gotować proste posiłki na kuchni polowej – spędzenie dnia w lesie i ugotowanie posiłku nad ogniskiem.
o Znać podstawy samarytanki – zabawa tematyczna
o Rozpalić ognisko – noc w lesie
o Trochę pływać – zajęcia pod okiem ratownika
o Kierować kajakiem – wyprawy kajakowe
o Swobodnie posługiwać się szyframi – częste szyfrowanie
o Posługiwać się prostym telegrafem lub telefonami polowymi – sieć telefonów między domkami
Ø Kształcące, (czyli co zuchy powinny wiedzieć)
o Jakie są zwyczaje gromady – po prostu ich stosowanie.
o Znać najbliższą okolice kolonijną– zwiad.
o Co to jest Prawo Zucha – występowanie tego prawa w codziennym życiu gromady na kolonii, przykład własny kadry
o Jakie są różne gatunki drzew i jak je poznać – gry i ćwiczenia
o Kim byli znani Polacy (np. Kościuszko) – gry i nazywanie imionami Polaków części wyspy
3. Związane z obrzędowością śródroczną:
o Stworzenie kręgów wtajemniczenia w gromadzie – oddzielne zajęcia dla poszczególnych poziomów zuchów
4. Cele i formy dla kadry
o Przygotowanie przybocznych do przejęcia gromady we wrześniu
o Integracja i wymiana pomysłów
o Integracja z kadra pozostałych gromad
o Praca nad stopniami kadry
o Podniesienie poziomy kadry – zajęcia dla kadry
Obrzędowość
(…)
- Wznosimy się?
- Nie! Przeciwnie! Opuszczamy się!
- Gorzej, panie Cyrusie! Spadamy!
- Na Boga! Wyrzucić balast!
- Ostatni worek opróżniony!
- Czy balon wznosi się?
- Nie!
- Słyszę jakby plusk fali!
- Pod koszem morze!
- Już tylko jakieś pięćset stóp pod nami!
W powietrzu rozległ się donośny głos:
- Za burtę wszystko, co obciąża balon! Wszystko! I niech się dzieje wola boża!
Te słowa rozległy się ponad niezmierzoną pustynią wodną Pacyfiku w dniu 23 marca 1865 roku, około godziny czwartej po południu. (…)
(…) Pasażerowie wyrzucili do morza resztę przedmiotów i ostatnie zapasy żywności obciążające jeszcze kosz, wszystko, aż do najmniejszych drobiazgów, jakie mieli w kieszeniach. Jeden z nich wdrapał się na pierścień, do którego były przytwierdzone sznury siatki i usiłował mocno zawiązać rękaw balonu. Było oczywiste, że pasażerowie nie utrzymają już dłużej balonu w górnych warstwach atmosfery.
Byli zatem skazani na zagładę! (…)
(…) Nagle rozległo się donośne szczekanie. Pasażerom towarzyszył pies, który uczepił się sznurów siatki tuż obok swojego pana.
- Top coś zwęszył! – krzyknął jeden z pasażerów. I zaraz potem usłyszano donośny głos:
- Ziemia! Ziemia!
„Tajemnicza Wyspa” Juliusz Verne
Będziemy próbowali skolonizować wyspę, na która szczęśliwie dotarliśmy po awarii balonu, który uległ potężnemu huraganowi. Wyspa, szczęśliwie dla nas, jest bogata w faunę, florę i surowce mineralne, z których można skonstruować przeróżne potrzebne do przetrwania przedmioty.
Czeka nas przynajmniej dwa tygodnie walki z siłami natury.
Kadra:
Gedeon Spilett (komendant) – „należał do typu tych zdumiewających dziennikarzy angielskich czy amerykańskich, którzy nie cofają się przed niczym, gdy chodzi o otrzymanie dokładnej informacji”. Szefuje cała wyspą . Zajmuje się gwiazdkami
Cyrus Smith (oboźny) – „inżynier wielkiej miary, posiadał wybitną wiedzę i niezwykle sprawne ręce”. Zajmuje się sprawnościami.
Pencroff (oboźny) – „przemierzył wszystkie morza kuli ziemskiej i doznała najbardziej niezwykłych przygód, jakie mogły się przydarzyć dwunożnej, nieopierzonej istocie”. Zajmuje się punktacją i ZKB
Zuchy:
Nastąpi ewolucja nazewnictwa zuchów. Będzie się ono zmieniało w miarę pobytu na wyspie i stopnia ucywilizowania wyspy.
Rozbitkowie – Koloniści – Osadnicy - Obywatele
Inwencja własna zuchów. Związane z wyspąElementy Obrzędowości:
Ø MY – Mieszkańcy Tajemniczej Wyspy
Ø Ośrodek – Wyspa
Ø Pokój kadry – granitowy pałac
Ø Pokoje szóstek – Kominy
Ø Łazienka – gorące źródła
Ø Kronika – reportaż pisany dla New York Herald na maszynie do pisania
Ø Zuchowa Kasa Bezpieczeństwa – pierwszy bank na wyspie
Ø Punktacja szóstek –bogactwo wyspy – węgiel (brykiet trzymany w siatkach sznurkowych)
Ø Stroje obrzędowe – spodnie ¾, koszulka potargana i postrzępiona. Każda szóstka będzie miała swój znaczek na koszulce.
Ø Sprawności – zdobywane umiejętności na wyspie
Ø Okrzyki szóstek – inwencja własna
Ø Okrzyk mieszkańców – urządzimy konkurs
Ø Piosenka wyprawy: coś wymyślimy, to nie takie proste
Ø Powitanie dnia – „Oto jest dzień, który dał nam pan” lub wersja na dzień słoneczka oraz poznanie motta dnia
Ø Pożegnanie dnia – Bratnie słowo, Słoneczko (specjalne śpiewane coraz niżej na nogach),
Ø Obrzędowe światło – ostatnia latarnia z balonu
Ø Gimnastyka – przygotowanie do trudnego dnia na wyspie
Ø Meldowanie – inwencja własna zuchów
Ø Totem – luneta Cyrusa Smitha
Ø Laska Głosu – łyżka rozbitka
Ø Plac apelowy – plaża
Ø Apel – odprawa rozbitków / kolonistów
Ø Stołówka – jadalnia
Ø Biała i czarna lista – czarna lista – ktoś, kto zachowuje się jak koczkodan i będzie nosił przez cały dzień ogonek przyczepiony do tyłka. Biała lista – asystent, będzie nosił żółta koszulkę lidera.
Ø Lista spraw – karteczki przyczepiane do globusa/ butelka z listami
Ø Gwiezdna Tablica – każdy ze zdobywców gwiazdek otrzyma indywidualne zadania z odpowiednim rysunkiem do pokolorowania.
Ø Obrzęd Kręgu Rady – zwady i inne wyrzucamy po kręgu rady do jeziora w postaci kamieni.
Ø Tuba bambusowa– do wzywania mieszkańców w razie kłopotów
Ø Zegar słoneczny – do mierzenia czasu
Ø Makieta wyspy – co dziennie dokładamy coś do makiety 3d dużej
Ø Nazwy miejsc wokół ośrodka – każda część wyspy będzie nazwana od imienia jakiegoś sławnego Polaka lub związana z jej charakterystycznymi miejscami.
Ø Telegraf – w pewnym momencie, na wyspie zostanie wynaleziony telegraf, którym połączymy wszystkie domki – jak się uda będą to telefony polowe
Ø Kalendarz – na bezludnej wyspie, by nie zwariować trzeba mieć kalendarz
Ø Wiatrowskaz – przyrząd do przepowiadania pogody
Ø Nazwy ulic – wymyślane przez zuchy
Ø Butelkowa orkiestra – każdy kto wchodzi na Krąg Rady wybija rytm – tak sprawdzamy obecność.
Ø Proce (bezpieczne) dla szóstkowych
Ø Zagroda - szałas
Ø Punktacja:
· Porządek - można otrzymać do 3 pkt. Za dobry porządek
· Zdobywanie sprawności ...
czuczi84