Przyjaciel książki.doc

(85 KB) Pobierz
Program obozu w Borkach 10-21

Program obozu w Borkach 29.06 – 10.07.2005 r.

"Przyjaciel książki”

 

Założenia organizacyjne

 

1.       Organizatorem kolonii jest Komenda Hufca ZHP Białystok

2.       Termin obozu 29.06 – 10.07.2005 r.

3.       Obóz znajduje się we wsi Borki nieopodal rzeki Supraśl nad którą urządzone będzie kąpielisko. Teren kolonii leży na skraju lasu, jest ogrodzony płotem.

Stołówka i kuchnia znajdują się w wiacie. Na terenie obozu znajdują się dwie łazienki /damska i męska/ z umywalkami i prysznicem, są także izolatki w domku letniskowym. Toalety znajdują się w stałym budynku. Uczestnicy zakwaterowani będą w namiotach , po 7 osób każdym. Namioty będą wyposażone w łóżka kanadyjki, podłogi drewniane, materace, koce, regaliki obozowe.

4.       Uczestnikami obozu będą dzieci z białostockich szkół podstawowych niezrzeszone w Związku Harcerstwa Polskiego, zuchy z białostockich gromad zuchowych oraz harcerze z białostockich drużyn,  przewidywana liczba uczestników  osób. Kadrę wychowawczą stanowić będą pełnoletni, posiadający doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą czynni instruktorzy Hufca ZHP Białystok. Zaangażowanie, aktywność i dobra znajomość harcerskiej metodyki, umiejętność stosowania różnorodnych form pracy przez instruktorów zapewni dobrą realizację programu.

 

Cele kolonii

*nauczenie dzieci większej samodzielności

* doskonalenie umiejętności pracy w zespole

* sprawdzenie się w warunkach obozowych,

* przybliżenie uczestnikom walorów Puszczy Knyszyńskiej

* rozbudzenie zainteresowań czytelniczych dzieci

* pobudzenie twórczej aktywności kolonistów

* podnoszenie sprawności fizycznej

 

Fabuła kolonii:

Na początku mojego listu chciałabym Cię przeprosić za to, że tak długo nie pisałam.
Dziękuje Ci za ostatni list, w którym poleciłaś mi wspaniałą książkę o przygodach "Ani z Zielonego Wzgórza". Ja też chciałabym Ci polecić bardzo ciekawą książkę. Jest to "Tajemniczy ogród" Francesa Hodgsona Brunetta.  Opowiada ona o losach 3 dzieci: Mary Lennox, Dicka Sowery i Colina Cravena. Tytułowy "Tajemniczy ogród" to zapomniany, zamknięty od 10 lat i otoczony murem zakątek wielkiego parku otaczającego posiadłość stryja Mary, pana Colvena. Ogrodem bardzo interesuje się panna Mary.
Gdy przybywa ona do posiadłości wuja przedstawiona jest jako rozkapryszona panienka, dlatego wołają
na nią" panna Mary kapryśnica". Książka pełna jest zabawnych sytuacji, dlatego tak bardzo mi się podobała. Opowiada ona także o prawdziwej przyjaźni jaka spotyka człowieka tylko jeden raz w życiu. Mary zaprzyjaźnia się z Dickiem i dzięki niemu zmienia się w miłą dziewczynkę. Razem z Dickiem pomaga panu Colvinowi uwierzyć w siebie i wrócić do zdrowia. Łączy ich miłość do przyrody i zwierząt. Książka zawiera wiele wspaniałych opisów przyrody, które przecież obie tak bardzo lubimy. Dlatego myślę, że naprawdę warto ją przeczytać i, że Ci się na pewno spodoba. Czekam na kolejny twój list, w którym napiszesz, czy spodobała Ci się ta lektura.
                                                                                       Serdecznie Ciebie pozdrawiam i całuję.

 

Elementy obrzędowości na kolonii:

·         obrzędowe rozpoczęcie kolonii – rozpoczęcie „Naszej opowieści", codziennie rano na apelu przedstawienie fragmentu książki  - hasła dnia

·         przyznanie sprawności - podczas ostatniego Kręgu Rady,  w drużynach, zuchy zdecydują o przyznaniu sprawności zespołowej przyjaciela książki, o sprawnościach indywidualnych decydować będą w czasie codziennych spotkań,

·         stacja szczoteczkowa - czyli przygoda z panem Fluorkiem (codzienny obrzęd mycia zębów: rano dla urody, wieczorem dla zdrowia),

·         obrzęd rozpoczęcia dnia - pobudka ogłaszana przez kolejnych instruktorów,

·         obrzędowe pożegnanie dnia - zawiązanie Kręgu Przyjaźni, piosenka "Słoneczko",

·         musztra - apel obozu z przyjmowanym raportem drużyn,

·         poczta - kącik pocztowy (pisanie listów, pocztówek, adresowanie) oraz poczta obozowa,

·         tablica informacyjna stylizowana na książkę,

·         totemy - związane z Książkowymi nazwami drużyn,

·         kronika – zapisy w księdze „Naszej Opowieści”,

·         regulaminy zawieszone na tablicy rozkazów w formie prostych wierszyków z rysunkami, podobnie - plan dnia.

 

Inne ciekawe formy zajęć na kolonii

śpiewanki i pląsy - codziennie po podwieczorku,

·         wspólne uzupełnianie kroniki przez zuchy.

 

Sprawności indywidualne:

W trakcie obozu zuchy będą mogły zdobywać sprawności indywidualne. Będą one związane z obozownictwem: "Sobieradek", "Złota rączka", "Kuchcik", "Niewidzialna ręka"; swoimi zainteresowaniami: "Mistrz gier i zabaw", "Piłkarz", "Plastyk", "Pływak", "Tancerz", "Śpiewak"; oraz programem kolonii: „Przyjaciel Książki". Drużynowi i przyboczni będą zachęcali do realizacji zadań przez zuchy oraz konsultowali wszystkie problemy na ciszy poobiedniej.

 

 

Dzień obozu

Przed południem

Po południu

Wieczór

29 VI

środa

 

WITAJCIE          W NASZEJ OPOWIEŚCI

* przyjazd uczestników kolonii do Borek

* zakwaterowanie

* sprawdzenie czystości

 

ODPOWIEDZIALNY:

dh.

* zapoznanie się z bazą i regulaminami obowiązującymi na obozie

 

* gry i zabawy integracyjne w drużynach

 

*Nauka piosenek zuchowych i harcerskich

 

ODPOWIEDZIALNY:

drużynowi,

* ognisko "Witamy w Naszej Opowieści" - gry i zabawy integracyjne całym obozem

 

ODPOWIEDZIALNY:

dh.

30 VI

czwartek

 

CZARNE STOPY

* przygotowanie zdobnictwa obozowego – totemów, tablicy ogłoszeń i czystości; przygotowanie nazw drużyn i gromad

 

* zajęcia z pielęgniarką na temat higieny osobistej i jamy ustnej

 

ODPOWIEDZIALNY:

drużynowi, pielęgniarka

* podchody terenowe – gra terenowa w lesie

 

* podchody harcerskie – gra wymagająca zręczności, szybkości i spostrzegawczości

 

* Nauka pląsów zuchowych i harcerskich

 

 

* pokaz filmu „Czarne stopy”

 

ODPOWIEDZIALNY:

dh.

1 VII

piątek

 

PRZYGODY KOZIOŁKA MATOŁKA

* przygotowanie do zajęć popołudniowych – każda drużyna przygotowuje jeden region Polski, który odwiedza Koziołek Matołek

 

 

* podróże po kraju Koziołka Matołka – prezentacja drużyn

 

*Nauka piosenek zuchowych i harcerskich

 

 

 

* Bal u Koziołka Matołka – zabawa taneczna

 

ODPOWIEDZIALNY:

drużynowi

2 VII

sobota

 

AKADEMIA PANA KLEKSA

* gra terenowa „Przygody Pana Kleksa” – gra z fabułą

 

ODPOWIEDZIALNY:

dh.

* przygotowanie strojów z podróży kosmicznej Pana Kleksa

 

* Nauka pląsów zuchowych i harcerskich

 

* pokaz mody z kosmosu – przedstawienie strojów przygotowanych przez drużyny

3 VII

niedziela

 

KAROLCIA

* cichy przyjaciel – przygotowanie prezentów spełniających życzenia dla innych obozowiczów

 

 

 

* Msza Święta

 

*Nauka piosenek zuchowych i harcerskich

 

 

 

* Zabawa Życzeń – zabawa taneczna, z konkursami na temat życzeń

 

ODPOWIEDZIALNY:

drużynowi

4 VII

poniedziałek

 

KUBUŚ PUCHATEK

* budowa makiety Stumilowego Lasu – drużyny przygotowują makietę z różnych rodzajów materiałów oraz różnymi technikami

 

* gra z fabułą „Podróż po Stumilowym Lesie” – gra w lesie

 

* przygotowania do konkursu mruczanek

 

* konkurs mruczanek Kubusia Puchatka - konkurs dla obozowiczów

 

* Nauka pląsów zuchowych i harcerskich

 

 

 

* pokaz bajek na podstawie „Kubusia Puchatka” i „Chatki Puchatka”

 

ODPOWIEDZIALNY:

dh.

5 VII

wtorek

 

BAŚNIE ANDERSENA

* bieg patrolowy „W pogoni za Baśniami” – zabawa w lesie, z udziałem postaci z różnych bajek H. H. Andersena

 

 

* przygotowanie w drużynach przedstawień baśni Andersena

 

*Nauka piosenek zuchowych i harcerskich

 

 

* „Spotkanie z Baśniami” – prezentacja przedstawień przygotowanych przez drużyny

6 VII

środa

 

HARRY POTTER

* zajęcia w sekcjach – plastyczna, aktorska, techniczna, kabaretowa – dotyczące poszczególnych tomów książki

 

 

* Omnibus Potterowski – turniej wiedzy na temat cyklu książek „Harry Potter”, dla drużyn

 

* Nauka pląsów zuchowych i harcerskich

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin