Zestaw zabaw ruchowych na Dzień Dziecka w ogrodzie przedszkolnym z udziałem rodziny
Wiek dzieci: 5, 6- latki
Lp.
Nazwa i rodzaj zabawy
Przebieg i zasady zabawy
Przybory, pomoce
1
Złap piłkę w kole- zabawa rzutna
Dowolna liczba uczestników ustawiona na obwodzie koła. Prowadząca wywołuje imię i podrzuca piłkę w górę. Wywołany uczestnik wbiega do koła i chwyta piłkę z powietrza.
wizytówki, piłka
2
Przeprowadzka- zabawa bieżna z elementem orientacji
Obręcze rozłożone na wyznaczonym terenie w odl. ok. 2 m (w szachownicę). Jeden uczestnik jest „bezdomny”. Na sygnał wszyscy zmieniają mieszkania, a „bezdomny” stara się zająć jedno wolne. Nowy „bezdomny” szuka mieszkania.
obręcze dla każdego uczestnika minus jedna obręcz
3
Walka o wstążkę- rodzaj berka
Każdy przywiązuje wstążkę do kostki tak, aby wolny koniec miał ok. 25 cm. Zawodnicy zajmują miejsca „w rozsypce” na ograniczonym boisku. Każdy stara się zerwać wstążkę koledze, jednocześnie pilnując swojej.
wstążki z kolorowej krepiny długości ok. 40 cm dla każdego uczestnika
4
Skoczek- zabawa skoczna
Na boisku wyznaczona linia długości ok. 50 cm. Zabawa przebiega w kolejnych parach. Jeden uczestnik wykonuje skok w dal z miejsca (z wyznaczonej linii). Prowadzący zaznacza linię lądowania, z której w odwrotnym kierunku skacze drugi uczestnik starając się przeskoczyć linię startową kolegi. Drogą eliminacji można wyłonić zwycięzcę.
Patyk do zaznaczania linii
5
Zbijak- zabawa rzutna
Zawodnicy ustawiają się dowolnie na wyznaczonym boisku. „Zbijak” z piłką ustawia się na linii bocznej. Następnie stara się trafić poniżej pasa któregoś uczestnika. Jeśli chybi ponawia próbę z miejsca, w którym złapał piłkę (jeśli piłka jest na boisku). Każdy trafiony zakłada szarfę i zwiększa liczbę „zbijaków”. Uczestnikom nie wolno łapać piłki, wolno natomiast wykonywać uniki, podskakiwać, uciekać.
szarfy dla oznaczenia „zbijaków”, piłki
6
Wyścig z nitką- zabawa bieżna
Wyścig rodzinami (po dwie). Drużyny stają na linii startu naprzeciwko chorągiewki w odl. 15 m. Od pierwszego do ostatniego zawodnika przebiega nitka trzymana jedną ręką (odstęp 1 m między zawodnikami). Na sygnał drużyny biegną okrążając chorągiewkę i wracając na linię mety. Zadanie: wrócić jak najszybciej z całą nitką.
dwie chorągiewki na podstawkach, nitki dla każdej drużyny długości 6- 10 cm
7
Wyścig wróbelków- zabawa skoczna
Wyznaczone linie startu i mety. Dowolna ilość zawodników ustawia się na linii startu z woreczkiem między kostkami nóg. Na sygnał drobnymi skokami poruszają się do linii mety. Komu woreczek wypadnie – wraca na linię startu i kontynuuje wyścig.
woreczek dla każdego zawodnika
8
Biegnij i zbieraj- zabawa bieżna z niespodzianką
Boisko trawiaste z wyznaczoną linią startu i mety oraz rozrzuconymi serduszkami. Każdy uczestnik (po kilka osób) zbiera po drodze po 3 serduszka. Zadanie: dobiec jak najszybciej.
czerwone serduszka z kartonu
Uwaga: zabawy można połączyć z poczęstunkiem.
Literatura: M. Bogdanowicz, Zabawy i gry ruchowe na cztery pory roku. Wiosna.
goska007