Kreatywne mapy myśli to nic innego jak mapy myśli, które mają byćtwórcze, za pomocą których rozwiązujesz jakiś problem. Wykonujesz jew ten sam sposób jak mapy myśli, które pomagają Ci w zapamiętaniumateriału z podręcznika, lektury czy wykładu.Celem kreatywnych map myśli jest zbadanie i rozpatrzenie wszystkichtwórczych możliwości, jakie daje rozważane zagadnienie. Pozwalająoczyścić umysł z przyjętych schematów i uprzedzeń i otworzyć gona nowe aspekty danego zagadnienia. Dzięki mapom myślenie twórcze jestbardziej spójne i łatwiej jest nam dostrzec ogólny kontekst problemu,często nowy, widziany z innej perspektywy. Stworzenie kreatywnej mapy myśli ma na celu wygenerowanie pomysłów,które będzie można wprowadzić w życie, podjąć konkretnedziałania. Planowanie twórcze za pomocą map myśli będzie o wielełatwiejsze. Bez trudu pozwoli wychwytywać i rozwijać nagłe twórczeolśnienia. Kreatywne mapy myśli wykorzystują wyobraźnię, skojarzenia ielastyczność umysłu. Ogromną rolę odgrywają też:- umiejętność wiązania nowych informacji z już posiadanymi- stosowanie różnych kształtów i kolorów- użycie elementów niezwykłych i absurdalnych- wykorzystanie przestrzenności i powiększenia- umiejętność reorganizacji, przekształcania i odwracania założeńposiadanych przed przystąpieniem "do działania"- wrażliwość estetyczna i emocjonalna- wrażliwość na bodźce zmysłowe- umiejętność stosowania wymiennych kodówEtapy twórczego myślenia wykorzystującego mindmapping1.Błyskawiczna sesja twórcza.Narysuj obraz (może być bardzo schematyczny) przedstawiający problem, np.jeśli chcesz utworzyć koło naukowe na swojej uczelni lub w szkolemożesz narysować książkę i otoczyć ja okręgiem, albo okrąg zksiążek albo... (wymyśl!) Rysunek ma być duży i umieszczony naśrodku pustej kartki.Daj sobie 20 minut na zapisanie wszystkich myśli i obrazów, jakie podpowieCi umysł. Pracuj szybko, gdyż to uwalnia mózg od zwyczajowych schematówmyślenia. Zapisuj pomysły absurdalne, to że są niezwyczajne nie oznacza,że są głupie. Może okazać się, że wręcz przeciwnie.Korzystanie z dużej pustej kartki wynika z prawa "Buzana": mapa myślirośnie tak długo, aż wypełni całą dostępną przestrzeń. Imwięcej przestrzeni będziesz musiał zapewnić, tym więcej twórczychpomysłów podpowie Ci umysł.2.Pierwszy przegląd i reorganizacja.Po sporządzeniu mapy zrób sobie krótką przerwę, żeby Twój umysłodpoczął i mógł zacząć integrować pomysły powstałe do tejpory. Pierwszy przegląd to sporządzenie nowej mapy, w której określiszgłówne gałęzie, zbudujesz hierarchie, znajdziesz nowe skojarzenia iponownie rozważysz niektóre pomysły. Może zdarzyć się tak, że na odległych ramionach wystąpią podobnelub nawet identyczne hasła. Nie traktuj ich jak zbędnych powtórzeń. To,że wystąpiły w różnych miejscach oznacza, że powiązane są zróżnymi elementami koncepcji. Zaznacz je kolorem, połącz ze sobą, anawet utwórz nową mapę myśli. 3.Inkubacja.Odprężenie i wyciszenie jest równie ważnym etapem pracy jak samomyślenie. Kiedy umysł znajduje się w stanie relaksu i rozmarzenia,możemy doznać genialnego olśnienia. Sprzyja to myśleniuwielokierunkowemu. Umysł niby odpoczywa, ale jednocześnie przeglądanajodleglejsze zakamarki w poszukiwaniu możliwych rozwiązań i koncepcji. 4.Drugi przegląd i reorganizacja.Po przerwie przeznaczonej na odpoczynek i relaks Twój umysł spojrzy napierwszą i drugą mapę z nowej perspektywy. Możesz naszkicować szybkotrzecią mapę, na której zintegrujesz swoje spostrzeżenia. Następnie zbierz spostrzeżenia z trzech map myśli i zintegruj je w jednymobrazie.5.Etap końcowy.Ten etap ma na celu znalezienia rozwiązania dla postawionego problemutwórczego. Często wymaga to połączenia odseparowanych elementówostatecznej mapy, co prowadzi do nowych spostrzeżeń i odkryć. Jak możesz zastosować twórcze mapy myśli w szkole lub na studiach?Po pierwsze możesz je sporządzić zanim napiszesz wypracowanie czy referatlub zanim przygotujesz prezentację. Przydadzą Ci się też, jeśli chceszzaangażować się w działalność pozalekcyjną (np. koło młodychdziennikarzy). Przy powtarzaniu materiału na klasówkę czy egzamin w podobny sposób(pierwsza mapa, reorganizacja, inkubacja itd.) możesz sporządzićodtwórcze mapy myśli. Artykuł został napisany na podstawie książki T. Buzan "Mapy Twoich Myśli"
edudako