TEMATY KOMPLEKSOWE
Do pracy wychowawczo – dydaktycznej
z dziećmi 4 – 5 – letnimi
na miesiąc Grudzień
1. Prezenty dla Loli.
2. Czterolatek pamięta o zwierzętach zimą.
3. Święta czterolatka.
PREZENTY DLA LOLI
Cel główny: Poszerzanie kompetencji językowych. Dostrzeganie potrzeb pomagania innym.
Sytuacja edukacyjna
Obszar edukacji
Przewidywane rezultaty
Data realizacji
Uwagi
Słuchanie opowiadania „Lola i Mikołaj”:
· swobodne wypowiedzi dzieci związane z treścią wysłuchanego opowiadania oraz na podstawie ilustracji w książce.
Nauka piosenki Jedzie Mikołaj metodą fragmentami ze słuchu:
· określanie nastroju, charakteru piosenki,
· zabawa w kole z rekwizytami ilustrująca piosenkę.
List od Św. Mikołaja:
· układanie obrazka Mikołaja rozciętego na kilka części, odczytywanie
Edukacja językowa
Edukacja muzyczna
Edukacja plastyczna
Dziecko:
· uważnie słucha opowiadania,
· porównuje treść opowiadania z ilustracją w książce,
· śpiewa piosenkę z n-lem i kolegami,
· potrafi ilustrować ruchem treść piosenki,
· doskonalenie spostrzegawczości poprzez układanie obrazka z części,
30.11.
2009
01.12.
globalne wyrazu: Mikołaj
· rozmowy z dziećmi nt. ulubionych zabawek,
· praca indywidualna z książką – odczytanie listu od św. Mikołaja – tekst obrazkowo-wyrazowy. Wykonanie zadania rysunkowego na temat: Co chciałbym dostać od św. Mikołaja?
Świąteczne drzewko – nawiązywanie do listu od św. Mikołaja:
· odrysowywanie dłoni na kartce papieru, wycinanie, zamalowywanie zieloną farbą plakatową,
· wykonanie świątecznego drzewka,
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 13 według przewodnika – zabawa naśladowcza Worek Mikołaja, ćwiczenia mięśni ramion.
Zabawa dydaktyczna „Co ma Mikołaj w worku?”
· rozpoznawanie zabawek dotykiem,
Sfera rozwoju ruchowego
Edukacja matematyczna
· odczytuje z pomocą n-ela tekst wyrazowo – obrazkowy,
· doskonali płynność ruchów nadgarstka,
· potrafi posługiwać się nożyczkami, przestrzega zasad bezpieczeństwa,
· bierze odpowiedzialność za współpartnera podczas ćwiczeń ruchowych,
· potrafi rozpoznać zabawkę dotykiem
02.12.
03.12.
· opisywanie wrażeń dotykowych,
· przeliczanie zabawek,
· porządkowanie wg propozycji dzieci.
Wysłuchanie fragmentu baśni Hansa Christiana Andersena pt: Dziewczynka z zapałkami;
· burza mózgów – próba odpowiedzi na pytanie: Co możemy zrobić, aby pomóc dzieciom podobnym do dziewczynki z zapałkami?
Słuchanie opowiadania „Franklin i świąteczny prezent”
· rozmowa na temat treści na bazie obrazków
· próba oceny zachowania bohatera
· uświadomienie dzieciom, że obdarowywanie innych daje taką samą
· potrafi rozpoznać zabawkę dotykiem,
· próbuje nazwać wrażenia dotykowe np. miękka – twarda,
· posługuje się liczebnikami w zakresie 6,
· porządkuje wg przyjętego przez siebie kryterium
· potrafi wczuć się w sytuacje innych osób,
· odczuwa chęć pomocy drugiemu człowiekowi,
· skupia uwagę na słuchanym tekście
· potrafi odpowiedzieć na pytania związane z treścią utworu
· dostrzega pozytywne zachowania, dobre serce bohatera
04.12
radość jak otrzymywanie prezentów
· propozycje dzieci - „Co możemy dać w prezencie Mikołajowi, gdy odwiedzi nas w przedszkolu?”
Improwizacja ruchowa z elementami dramy W pracowni zabawek Św. Mikołaja;
· przyjęcie na siebie roli zabawki
· wyłączanie zabawek przez Mikołaja (nauczycielka) – zatrzymanie w pozie, odpowiedź na pytanie Jaką jesteś zabawką?”, Pokaż, jak się można tobą bawić?
...
flek