TEMATY KOMPLEKSOWE
Do pracy wychowawczo – dydaktycznej
z dziećmi 4 – 5 – letnimi
na miesiąc Czerwiec 2010
1. Piękna nasza Polska cała.
2. Z końca świata czy zza ściany – to przyjaciel nasz kochany.
3. Żegnamy przedszkole…. Niech żyją wakacje!!
PIĘKNA NASZA POLSKA CAŁA
Cel główny: Poznanie swojego najbliższego otoczenia. Budzenie świadomości narodowej.
Sytuacja edukacyjna
Obszar edukacji
Przewidywane rezultaty
Uwagi
Data realizacji
Słuchanie wiersza C. Janczarskiego Piękna jest nasza ziemia:
· utrwalenie pojęcia flaga, godło, kraj, ojczyzna, wyjaśnienie czym jest flaga, godło dla Polski, Polaków, mówimy językiem polskim,
· wysłuchanie hymnu narodowego we właściwej postawie, nauka pierwszej zwrotki hymnu.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 35 według przewodnika doskonalących umiejętność chwytu i rzutu, ćwiczenia zręcznościowe.
Edukacja językowa
Edukacja muzyczna
Sfera rozwoju ruchowego
Dziecko:
· uważnie słucha wiersza,
· zna wygląd polskich symboli narodowych, odszukuje je w sali,
· wie, jaki utwór jest hymnem narodowym
· doskonali umiejętność chwytu i rzutu,
· ćwiczy zręczność
07.06.
2010
Rozmowa podparta ilustracjami na temat zabytków Krakowa:
· zwrócenie uwagi na ich nazwy i wygląd: Zamek Królewski – Wawel, Brama Floriańska, Barbakan, Sukiennice, Kościół Mariacki.
Słuchanie piosenki Krakowiaczek jeden:
· określenie jej charakteru, tempa,
· nauka kroków krakowiaka, taniec do piosenki w parach po kole,
· wyjaśnienie jakim rodzajem tańca jest krakowiak,
· oglądanie ilustracji stroju krakowskiego.
Pogadanka na temat polskich gór, miejsc bardzo często odwiedzanych w okresie wakacji:
· wspólne oglądanie albumów, ilustracji, widokówek przedstawiających góry,
· zapoznanie dzieci z nazwami gór: Beskidy, Tatry, Sudety, Bieszczady,
· utrwalenie znajomości mapy Polski i wyszukiwanie na mapie regionów górskich
· doskonali umiejętność uważnego słuchania oraz wyciągania wniosków
· wykona krok krakowiaka (cwał),
· wie, że jest to taniec narodowy,
· wie jak wygląda strój krakowski,
· wie jak nazywają się miejsca przedstawione na ilustracjach,
· ogląda ilustracje,
· odpowiada na zadane pytania,
08.06.
09.06.
Podkreślenie znaczenia ochrony przyrody i konieczności stosowania różnorodnych środków zaradczych:
· zakładania rezerwatów, wytyczanie szlaków zapewniających bezpieczne poruszanie się po górach,
· rośliny chronione, zwierzęta (świstaki, kozice, niedźwiedzie).
Koncert muzyki ludowej – słuchanie muzyki z płyt CD kapeli góralskich:
· zapoznanie dzieci z gwarą góralską podczas słuchania pieśni i przyśpiewek, tańców: krzesanego, zbójnickiego,
· oglądanie ilustracji przedstawiającej strój góralski – omówienie charakterystycznych elementów stroju,
· zachęcenie dzieci do gromadzenia różnorodnych pamiątek podczas pobytu w górach (widokówki, przedmioty).
Zainspirowanie dzieci do malowania krajobrazu górskiego po obejrzeniu mini wystawy Polskie góry, oraz wysłuchaniu wiersza J. Kiersta Obrazki na szkle malowane:
Edukacja przyrodnicza
Edukacja plastyczna
· słucha uważnie podawanych informacji n/t roślin oraz zwierząt chronionych,
· zapoznaje się z dziedzictwem narodowym,
· reaguje ruchem na dźwięk poszczególnych instrumentów,
· jest pogodne i aktywne podczas zajęć,
· potrafi wyrazić swoje emocje w zabawie,
· samodzielnie komponuje obrazek,
· zachowuje porządek w miejscu pracy,
10.06.
· udostępnienie dzieciom farb akwarelowych, pędzli,
· samodzielne przygotowanie stanowiska pracy,
· zaplanowanie pracy na dużym arkuszu papieru (format A3)
Słuchanie wiersza Morze Danuty Wawiłow;
· rozmowa na temat wyglądu morza, jego koloru,
· opowiadanie o morzu przy ilustracji - formowanie wypowiedzi w formie zdań pojedynczych,
· zabawa dydaktyczna „Dary morza” – wyszukiwanie wśród innych przedmiotów, ilustracji „darów” jakie daje nam morze (muszelki, bursztyny,...
flek