"Dziwny kram"
Inscenizacja na podstawie książki Doroty Gellner pt. "Śpiewający sweterek".
Dekoracja przedstawia kram (stragan). Na górze napis "Dziwny kram". Na wieszakach wiszą : sweter, szalik, rękawiczki, czapki, klucz wiolinowy, różne nuty i znaki muzyczne. Pod spodem pięciolinia z nutami bez klucza wiolinowego. Z boku w koszyku kłębki włóczek, druty i nutki z kluczem wiolinowy do przypięcia na sweterku. Wszystkie dzieci biorące udział w inscenizacji siedzą pod dekoracją lub obok niej.Wstaje dziewczynka, otwiera drzwi straganu, bierze koszyk z wełną. Recytuje wiersz i przypina do sweterka różne nuty, klucz wiolinowy, bemole, krzyżyki. DziewczynkaZrobię dzisiajŚpiewający sweterek !Patrz !Mam tutaj kłębek i druty.Do sweterka,zamiast guzików,poprzyszywam okrągłe nutyi przyczepięklucz wiolinowyzamiast broszki...O, tu na dole !Może nawetwyszyję wzorekw takie różne krzyżyki,bemole...Po recytacji dzieci siadają na swoje miejsca.Z drugiej strony wstaje dwoje dzieci. Dziecko I zdejmuje z wieszaka szalik i zakłada na szyję.
Dziecko IA czy szalik też śpiewać może ?Dziecko IIOczywiście !Dziecko IA gdzie ?Dziecko IINajlepiej na dworze.Bo gdy wiatrszalikiem poruszy,to szalik nadstawiawełniane uszyi wszystkie tony,i dźwiękichwytaw strzępiaste frędzelki. ( Można dodać cichą muzykę z odgłosami przyrody.)Łowićwierkanie ptaków,piosenki przedszkolaków,nutki,półnutkićwierćnutki -fruwające, leciutkie.A potem śpiewa samcoraz głośniej i głośniej,i śmieje się radośnie !Oczkami na boki zerkai z wiatremtańczy oberka.Siadając na miejsce Dziecko I odwiesza szalikWstaje następne dziecko, podchodzi do rękawiczek na wieszaku, zdejmuje je i zakłada. Dziecko III Gdybym takie rękawiczki miała,to bym w nichna wszystkim grała :na stole, na krześle,na lustrze -dzisiaj, jutro i pojutrze !Na szybie bym grała,na parapecie,na starej patelnii na kocim grzbiecie.Na rondelkui na talerzykugrałabym sobiepo cichu.I na nosie bym zagrała. (Pokazuje grę na nosie.)Koniecznie !Chociaż wiem,że to bardzo niegrzecznie...Siadając Dziecko III wiesza rękawiczki.Wstają dwie dziewczynki przebrane za nutki. Jedna trzyma pęk różnych kluczy, a droga czarny klucz wiolinowy. Dziecko IVJedna nutka Dziecko Vdruga nutka,Dziecko IVta radosna Dziecko Va ta smutna.Dziecko IV i VObie nutkitak jak inne,mają domna pięciolinii.Dziecko IVJedna nutka siadła w kącie,w oczkach łezkima błyszczące,bo próbuje i nie możeżadnym kluczemdrzwi otworzyć.(Próbuje różnymi kluczami otworzyć pięciolinię. )Dziecko V (Podchodzi do dziecka IV.)Nie rozpaczaj,nie trać głowy-drzwi do domuotworzymyczarnym kluczemwiolinowym. (Po przypięciu klucza na pięciolinię z nutkami rozlega się muzyka, radosne nutki tańcząc w takt muzyki odchodzą.) Wstaje czworo dzieci. Troje przebrane za fortepian (ubrane na czarno, trzymają razem długą klawiaturę).Dziecko VIDrogi panie fortepianie,jak grasz rano, kiedy wstaniesz ?Dziecko VIICzasem, gdy zły humor mam, ( Rozlega się muzyka o niskich tonach.)wtedy strasznie grubo gram.Posłuchajcie zresztą sami:groźnie kłapięklawiszami, aż się trzęsą wszystkie murygdy gram dołem klawiatury !Dziecko VIA jak fortepianie grasz,kiedy dobry humor masz ?Dziecko VIIIKlawiszami z prawej strony ( Rozlega się muzyka o wysokich tonach.)grywam cienko...jak deszcz dzwonię.Hen, pod słońce,pod obłokileci w górę dźwięk wysoki,brzęcząc cienkotak jak mucha.Chcesz posłuchać ?To posłuchaj !Dziecko VIA jak lubisz sobie grać,gdy wieczorem idziesz spać ?Dziecko IXCicho, cicho, piano, piano (Rozlega się spokojna usypiająca muzyka.)gram melodię rozespaną,aż niebieskanocna cisza (Dzieci ziewają, zamykają oczy, spuszczają głowy i udają, że zasypiają.)sen położy na klawiszach. Po zakończeniu muzyki dzieci wracają na miejscaWychodzi dziecko ubrane w kamizelkę i kapelusz. Dziecko XProszę panów !Proszę pań !Zamykamy dziwny kram,a w nim : Dziewczynkarozśpiewane bluzeczki,Dziecko Iśpiewające czapeczki,Dziecko IIroztańczone szaliki,Dziecko IIImuzyczne rękawiczki...Dziecko XNie za duże,nie za małe,na zły humor doskonałe !Można do nas zawsze wrócić -potargować,sprzedać,kupić.Pooglądać,poprzymierzać,lub po prostuWszyscyz nami śpiewać !Dzieci robią kółeczko i śpiewają krótką, wesołą piosenkę. Po skończonej piosence kłaniają się i wychodzą.
jagda4