Małgorzata Skura & Michał Lisicki Za progiem.pdf

(3296 KB) Pobierz
Za_progiem_srodki.indd
Małgorzata Skura
Michał Lisicki
Za progiem
758299866.025.png
 
 
 
 
758299866.001.png
 
758299866.002.png 758299866.003.png 758299866.004.png
 
 
758299866.005.png
 
758299866.006.png
 
758299866.007.png
 
758299866.008.png 758299866.009.png
 
 
758299866.010.png 758299866.011.png 758299866.012.png 758299866.013.png
 
 
 
 
758299866.014.png
 
758299866.015.png 758299866.016.png 758299866.017.png
 
 
 
 
 
 
758299866.018.png
 
758299866.019.png 758299866.020.png 758299866.021.png
 
 
758299866.022.png
 
758299866.023.png
 
758299866.024.png
 
758299866.026.png 758299866.027.png
 
 
758299866.028.png 758299866.029.png 758299866.030.png 758299866.031.png 758299866.032.png 758299866.033.png 758299866.034.png 758299866.035.png
 
 
758299866.036.png 758299866.037.png
 
758299866.038.png
 
758299866.039.png
 
758299866.040.png
 
758299866.041.png 758299866.042.png 758299866.043.png 758299866.044.png
Małgorzata Skura & Michał Lisicki
Za progiem
Jak rozwija się dziecko
i jaka jest rola nauczyciela
w tym rozwoju
Warszawa, grudzień 2011 r.
Wydawca:
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Aleje Ujazdowskie 28
00-478 Warszawa
tel. +48 22 345 37 00
fax +48 22 345 37 70
Opracowanie gra czne:
Magdalena Cyrczak-Skibniewska
Nakład: 26 500 egz.
Przygotowanie do druku, druk i oprawa:
Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. Grzegorczyk
www.grzeg.com.pl
Szczególne podziękowania dla Gucia,
który niestrudzenie nas inspirował.
Spis treści
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
O kim jest ta książka?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
1. Pierwsze pytanie: Po co dziecko się uczy? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
2. Jak myśli dziecko? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
3. Jakie zagrożenia wynikają z założenia, że uczeń myśli jak dorosły? . . . . . . 24
4. Kiedy uczeń zaczyna myśleć tak jak dorosły? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
5. Jakie czynniki wpływają na rozwój dziecka?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
6. Jak dzieci rozwiązują problemy?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
7. W jaki sposób dziecko się uczy? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
8. Jakie metody nauczania najlepiej sprzyjają procesowi uczenia się
dziecka? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
9. Dlaczego praca w grupach (mniejszych i większych) jest skuteczniejsza
niż indywidualna nauka? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
10. Dlaczego należy cieszyć się z tego, że dzieci popełniają błędy? . . . . . . . . . 71
11. Ostatnie pytanie: Po co nauczyciel?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Bibliogra a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .78
Zgłoś jeśli naruszono regulamin