Hotelarstwo to społeczność zorganizowana usługowa działalność gospodarcza mająca na celu zaspokojenie podstawowych potrzeb bytowych np. noclegowych i żywieniowych osób przebywających czasowo poza swoim gospodarstwem domowym.
Baza noclegowa – jeden z podstawowych elementów zagospodarowania turystycznego, w skład którego wchodzą różnego rodzaju obiekty noclegowe i urządzenia towarzyszące, pozwalające na przebywanie poza stałym miejscem zamieszkania w warunkach zbliżonych do ich stałych upodobań.
Obiekt noclegowy – nieruchomość służąca stale lub czasowo przejezdnym do celów noclegowych. Może być ogólnodostępny lub z ograniczoną dostępnością np. dla pewnych grup.
Baza hotelarska – wszystkie obiekty i miejsca noclegowe oferujące podróżnym nocleg w pokoju lub innym pomieszczeniu wraz ze wszystkimi niezbędnymi świadczeniami warunkującymi realizację potrzeb bytowych.
Obiekt hotelarski – budynek bądź zespół budynków lub urządzeń terenowych, których główną funkcją jest zaspokajanie podstawowych potrzeb.
Gościnność w hotelarstwie – zespół uprzejmych, przyjaznych i serdecznych zachowań personelu związanego z przyjmowaniem gości dla określonego kręgu geograficzno – kulturowo – społecznego.
Gość hotelowy – każda osoba zatrzymująca się w hotelu, która zawarła umowę, bądź wniosła rzeczy do hotelu z zamiarem zawarcia umowy.
Passant – gośc hotelowy, który korzysta z wszystkich usług oprócz noclegowych.
Przyczyny powstania hotelarstwa:
- handel
- lecznictwo
- pielgrzymki
- podróże dyplomatyczne
Usługa hotelarska – krótkotrwałe, ogólnodostępne wynajmowanie domów, mieszkań, pokoi, miejsc noclegowych, przyczep oraz świadczenie w obrębie obiektu usług z tym związanych.
Pokój (jednostka mieszkalna) – miejsce świadczenia podstawowej usługi hotelarskiej:
- podstawowe (2 łóżka + dostawka)
- studio (1 łóżko + dostawka)
- apartamentowi
- wieloosobowe
- rezydencjonalne
- specjalne
Wielkość zakładu hotelarskiego – liczba jednostek lub miejsc noclegowych bez dostawek.
Potencjał usługowy hotelu – liczba jednostek (z dostawkami i wyłączonych z eksploatacji) w określonym przedziale czasowym.
Grupy mierników charakteryzujących hotelarstwo:
- Miernik wielkości bazy noclegowej: jednostką jest miejsce noclegowe czyli liczba łóżek lub innych mebli.
- Miernik usług hotelarskich: jednostką jest nocleg. Doba hotelowa nie trwa 24h, ale zazwyczaj od 14.00 do 12.00 dnia następnego.
Główne cele działań stowarzyszeń hotelarskich:
- reprezentowanie wspólnych interesów branży
- ochrona interesów hotelarzy
- działania poprawy jakości usług
- kursy i szkolenia
- wydawnictwa branżowe
- prowadzenie statystyk
Członkami mogą być:
- właściciele i zarządy przedsięb. Hotelarskich
- szkoły hotelarskie
- osoby fizyczne
- firmy turystyczne
- firmy mające związek z hotelarstwem
Obiekty hotelarskie:
Usługi hotel. Mogą być świadczone w obiektach, które:
a) spełniają wymagania co do wielkości obiektu, wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług, ustalone dla rodzaju i kategorii, do których obiekt został zaszeregowany.
b) Wymagania sanitarne, p. poż, i inne określone odrębnymi przepisami
c) W innych jeśli spełniają minimalne wymagania.
1. hotele 1-5* (min. 10 pokoi)
2. motele 1-5* (motoryzacyjne)
3. pensjonaty 1-5* ( min. 7 pokoi +wyżywienie)
4. kempingi 1-4* (strzeżone)
5. domy wycieczkowe I-III (min 30 m. nocleg.)
6. schronisko młodzieżowe I-III (samoobsługa klientów)
7. schroniska I-III (przy szlakach)
8. pola namiotowe (niestrzeżone)
tur.irek4