Notatki z hotelarstwa (ćwiczenia).doc

(31 KB) Pobierz
Hotelarstwo to społeczność zorganizowana usługowa działalność gospodarcza mająca na celu zaspokojenie podstawowych potrzeb bytowych np

Hotelarstwo to społeczność zorganizowana usługowa działalność gospodarcza mająca na celu zaspokojenie podstawowych potrzeb bytowych np. noclegowych i żywieniowych osób przebywających czasowo poza swoim gospodarstwem domowym.

 

Baza noclegowa – jeden z podstawowych elementów zagospodarowania turystycznego, w skład którego wchodzą różnego rodzaju  obiekty noclegowe i urządzenia towarzyszące, pozwalające na przebywanie poza stałym miejscem zamieszkania w warunkach zbliżonych do ich stałych upodobań.

 

Obiekt noclegowy – nieruchomość służąca stale lub czasowo przejezdnym do celów noclegowych. Może być ogólnodostępny lub z ograniczoną dostępnością np. dla pewnych grup.

 

Baza hotelarska – wszystkie obiekty i miejsca noclegowe oferujące podróżnym nocleg w pokoju lub innym pomieszczeniu wraz ze wszystkimi niezbędnymi świadczeniami warunkującymi realizację potrzeb bytowych.

 

Obiekt hotelarski – budynek bądź zespół budynków lub urządzeń terenowych, których główną funkcją jest zaspokajanie podstawowych potrzeb.

 

Gościnność w hotelarstwie – zespół uprzejmych, przyjaznych i serdecznych zachowań personelu związanego z przyjmowaniem gości dla określonego kręgu geograficzno – kulturowo – społecznego.

 

Gość hotelowy – każda osoba zatrzymująca się w hotelu, która zawarła umowę, bądź wniosła rzeczy do hotelu z zamiarem zawarcia umowy.

 

Passant – gośc hotelowy, który korzysta z wszystkich usług oprócz noclegowych.

 

Przyczyny powstania hotelarstwa:

- handel

- lecznictwo

- pielgrzymki

- podróże dyplomatyczne

 

Usługa hotelarska – krótkotrwałe, ogólnodostępne wynajmowanie domów, mieszkań, pokoi, miejsc noclegowych, przyczep oraz świadczenie w obrębie obiektu usług z tym związanych.

 

Pokój (jednostka mieszkalna) – miejsce świadczenia podstawowej usługi hotelarskiej:

- podstawowe (2 łóżka + dostawka)

- studio (1 łóżko + dostawka)

- apartamentowi

- wieloosobowe

- rezydencjonalne

- specjalne

 

Wielkość zakładu hotelarskiego – liczba jednostek lub miejsc noclegowych bez dostawek.

 

Potencjał usługowy hotelu – liczba jednostek (z dostawkami i wyłączonych z eksploatacji) w określonym przedziale czasowym.

Grupy mierników charakteryzujących hotelarstwo:

- Miernik wielkości bazy noclegowej: jednostką jest miejsce noclegowe czyli liczba łóżek lub innych mebli.

- Miernik usług hotelarskich: jednostką jest nocleg. Doba hotelowa nie trwa 24h, ale zazwyczaj od 14.00 do 12.00 dnia następnego.

 

Główne cele działań stowarzyszeń hotelarskich:

- reprezentowanie wspólnych interesów branży

- ochrona interesów hotelarzy

- działania poprawy jakości usług

- kursy i szkolenia

- wydawnictwa branżowe

- prowadzenie statystyk

 

Członkami mogą być:

- właściciele i zarządy przedsięb. Hotelarskich

- szkoły hotelarskie

- osoby fizyczne

- firmy turystyczne

- firmy mające związek z hotelarstwem

 

Obiekty hotelarskie:

Usługi hotel. Mogą być świadczone w obiektach, które:

a)      spełniają wymagania co do wielkości obiektu, wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług, ustalone dla rodzaju i kategorii, do których obiekt został zaszeregowany.

b)     Wymagania sanitarne, p. poż, i inne określone odrębnymi przepisami

c)      W innych jeśli spełniają minimalne wymagania.

 

1.      hotele 1-5* (min. 10 pokoi)

2.      motele 1-5* (motoryzacyjne)

3.      pensjonaty 1-5* ( min. 7 pokoi +wyżywienie)

4.      kempingi 1-4* (strzeżone)

5.      domy wycieczkowe I-III (min 30 m. nocleg.)

6.      schronisko młodzieżowe I-III (samoobsługa klientów)

7.      schroniska I-III (przy szlakach)

8.      pola namiotowe (niestrzeżone)

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin