Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny-upośledzenie umiarkowane.docx

(28 KB) Pobierz

 

CELE EDUKACYJNE

 

1.      Rozwijanie autonomii uczenia poprzez jego personalizację oraz socjalizację i wyposażenie go w takie umiejętności aby:

 

·         Mógł porozumiewać się z otoczeniem w najbardziej optymalny sposób

·         Zdobył maksymalną niezależność życiową

·         Był zaradny w życiu codziennym adekwatnie do własnego, indywidualnego poziomu sprawności i umiejętności

·         Mógł uczestniczyć w różnych formach życia społecznego w tym w życiu społeczności szkolnej, znając i przestrzegając ogólnie przyjętych norm współżycia społecznego zachowując prawo do swojej inności

 

2.      W procesie uczenia się podstawowym celem jest:

 

·         Pobudzanie zmysłów

·         Integracja zmysłowo-ruchowa

·         Stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych

·         Usprawnianie manualne poprzez ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące do nauki pisania

·         Wypracowanie gotowości do nauki czyli umiejętności większego koncentrowania uwagi i wzroku na zadaniu 

 

3.      Usprawnianie, korygowanie i kompensowanie zaburzonych funkcji oraz wspomaganie rozwoju zdolności i zainteresowań:

 

·         Zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa, akceptacji, życzliwości;

·         Wytwarzanie pozytywnych relacji opartych na szacunku, trosce, zaufaniu i wsparciu;

·         Budzenie wiary we własne możliwości, odkrywanie potencjalnych zdolności i inspirowanie do ujawniania zainteresowań;

·         Dostosowanie działań edukacyjnych do aktualnej diagnozy psychologiczno-pedagogicznej ucznia, na podstawie orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Starogardzie Gdańskim.

·         Zachowanie zasady stopniowania trudności w procesie kształcenia umiejętności i nabywania wiedzy;

·         Kształtowanie równowagi emocjonalnej i pozytywnej motywacji do podejmowania zadań i działań;

 

 

 

 

4.      Kształtowanie umiejętności umożliwiających zdobywanie wiedzy takich jak: słuchanie, mówienie, pisanie, czytanie, rachowanie, obserwowanie, odtwarzanie i tworzenie:

 

·         Uwrażliwianie na uważne słuchanie wypowiedzi innych osób;

·         Uczenie poprawnej wymowy i precyzyjnego wyrażania myśli w formie zdań

·         Wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa

·         Rozwijanie percepcji słuchowej, słuchowo-wzrokowej, oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej

·         Usprawnianie motoryki małej

·         Kształtowanie umiejętności wnikliwej obserwacji i logicznego myślenia

 

5.      Kształtowanie prawidłowej postawy społeczno-etycznej i umiejętności wchodzenia w interakcje społeczne:

 

·         Kształtowanie właściwych postaw i zachowań wobec ludzi;

·         Rozwijanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej, regionalnej i do ojczyzny- przyswajanie podstawowych pojęć (flaga, godło) i nabywanie wiedzy ogólnej dotyczącej symboli narodowych;

·         Rozwijanie potrzeby właściwego komunikowania się i współpracy;

 

6.      Uwrażliwianie na piękno środowiska przyrodniczego i kulturowego:

 

·         Kształtowanie właściwego stosunku do świata zwierząt i roślin;

·         Nauka rozpoznawania i nazywania znanych zwierząt i roślin

·         Rozwijanie aktywności twórczej

 

7.      Uświadamianie konieczności dbania o zdrowie, higienę i bezpieczeństwo:

 

·         Wdrażanie do troski o zdrowie;

·         Wyrabiania poprawnych nawyków higienicznych i żywieniowych

·         Uwrażliwianie na bezpieczeństwo i kształtowanie umiejętności unikania zagrożeń

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obszary edukacyjne

- treści programowe

 

 

 

Sprawności, umiejętności i wiadomości rozwijane w toku procesu edukacyjnego

(założenia)

 

 

Funkcjonowanie w środowisku

 

 

1. Komunikowanie się :

 

·         Ćwiczenia poprawnej wymowy- uczęszczanie na terapię logopedyczną;

·         Uważne słuchanie wypowiedzi innych

·         Słuchanie tekstów czytanych przez nauczyciela

·         Omawianie obrazków tematycznych

·         Kształtowanie umiejętności stosowania szerszej, bardziej rozbudowanej wypowiedzi

·         Wprowadzanie liter i cyfr

 

 

2. Elementy pisania:

 

·         Ćwiczenia grafomotoryczne- „od pętelki do literki”

·         Umiejętność pisania swojego imienia, nazwiska i adresu

 

 

3. Słownictwo i składnia:

 

·         Wzbogacanie słownictwa

·         Wyjaśnianie poznanych wyrazów i zasłyszanych zwrotów

·         Dzielenie sylab na głoski, wyrazów na głoski i sylaby

 

 

 

4. Treści społeczne:

 

v     Dziecko i jego osobowość:

 

·         Aktywne uczestnictwo w organizacji własnego życia np. przez współdecydowanie o swoim wyglądzie, ubiorze, sposobie wykonywania jakiejś czynności;

·         Określanie własnych upodobań, zainteresowań;

·         Prezentowanie wytworów własnej działalności- kształtowanie poczucia sprawstwa

·         Poznawanie i nazywanie swoich stanów emocjonalnych oraz nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych poprzez m.in. rozmowy z prowadzącym zajęcia;

 

v     Dziecko jako członek rodziny:

 

·         Kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku dla najbliższych członków rodziny

·         Zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w życiu rodzinnym poprzez przyjęcie na siebie określonych obowiązków domowych  pomaganie w lekkich pracach domowych, przygotowywanie drobnych prezentów na różne rodzinne okazje, współuczestniczenie w przygotowaniach świątecznych, inspirowanie do wspólnego spędzania wolnego czasu

 

v     Dziecko jako osoba społeczna:

 

·         Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia w grupie;

·         Zwracanie się do nauczyciela w razie potrzeby

·         Prawidłowe zachowanie się w szkole i poza nią

·         Uczestniczenie w uroczystościach i imprezach klasowych i ogólnoszkolnych

 

 

 

 

 

 

5. Uczeń w środowisku przyrodniczym:

 

·         Zapoznanie z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie zależnie od pory roku- dokonywanie obserwacji środowiska przyrodniczego i dzielenie się spostrzeżeniami z nauczycielem

·         Obserwacja zmian atmosferycznych charakterystycznych dla różnych pór roku i prawidłowe ich nazewnictwo i określenie- elementy pogody: wiatr, zachmurzenie, opady, próba wprowadzania nazw tygodnia i pór roku, jednostki czasu: dzień, noc;

 

6. Uczeń w środowisku geograficznym:

 

·         Zainteresowanie najbliższą okolicą środowiska szkolnego i miejsca, w którym mieszka- nazwa miejscowości adres domowy, najbliższa okolica- park, sklep itp.

·         Nabywanie poczucia przynależności narodowej- rozpoznawanie symboli narodowych: godło, barwy flagi Polski.

 

7. Elementarne pojęcia matematyczne:

 

·         Nazywanie i kreślenie podstawowych figur geometrycznych

·         Czytanie i pisanie liczb;

·         Przeliczanie przedmiotów, osób, modeli;

·         Określanie na zbiorach pojęć „mniej” i „więcej”

·         Porównywanie liczebności

·         Dopełnianie i ujmowanie elementów

 

 

 

 

 

·         Mowa jest bardziej zrozumiała i poprawna

 

 

·         Próbuje koncentrować się na słuchaniu odpowiada logicznie na pytania związane z treścią usłyszanego tekstu

·         Odpowiada logicznie na pytania związane z oglądaną ilustracją

·         Stosuje dłuższe wypowiedzi

·         Rozpoznaje i prawidłowo nazywa wprowadzane litery i cyfry

 

 

 

 

 

·         Potrafi napisać swoje imię, nazwisko, adres;

 

 

 

 

·         W mowie posługuje się większą ilością słów;

·         Uczeń poszerza swoje słownictwo bierne

·         Dokonuje analizy i syntezy słuchowej niektórych wyrazów o prostej budowie fonetycznej

 

 

 

 

·         Dziecko jest aktywne w zakresie organizacji swojego życia;

 

 

·         Zna swoje upodobania;

·         Własne działania doprowadza do końca;

·         Potrafi zaprezentować efekty własnych działań twórczych;

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin