CELE EDUKACYJNE
1. Rozwijanie autonomii uczenia poprzez jego personalizację oraz socjalizację i wyposażenie go w takie umiejętności aby:
· Mógł porozumiewać się z otoczeniem w najbardziej optymalny sposób
· Zdobył maksymalną niezależność życiową
· Był zaradny w życiu codziennym adekwatnie do własnego, indywidualnego poziomu sprawności i umiejętności
· Mógł uczestniczyć w różnych formach życia społecznego w tym w życiu społeczności szkolnej, znając i przestrzegając ogólnie przyjętych norm współżycia społecznego zachowując prawo do swojej inności
2. W procesie uczenia się podstawowym celem jest:
· Pobudzanie zmysłów
· Integracja zmysłowo-ruchowa
· Stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych
· Usprawnianie manualne poprzez ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące do nauki pisania
· Wypracowanie gotowości do nauki czyli umiejętności większego koncentrowania uwagi i wzroku na zadaniu
3. Usprawnianie, korygowanie i kompensowanie zaburzonych funkcji oraz wspomaganie rozwoju zdolności i zainteresowań:
· Zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa, akceptacji, życzliwości;
· Wytwarzanie pozytywnych relacji opartych na szacunku, trosce, zaufaniu i wsparciu;
· Budzenie wiary we własne możliwości, odkrywanie potencjalnych zdolności i inspirowanie do ujawniania zainteresowań;
· Dostosowanie działań edukacyjnych do aktualnej diagnozy psychologiczno-pedagogicznej ucznia, na podstawie orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Starogardzie Gdańskim.
· Zachowanie zasady stopniowania trudności w procesie kształcenia umiejętności i nabywania wiedzy;
· Kształtowanie równowagi emocjonalnej i pozytywnej motywacji do podejmowania zadań i działań;
4. Kształtowanie umiejętności umożliwiających zdobywanie wiedzy takich jak: słuchanie, mówienie, pisanie, czytanie, rachowanie, obserwowanie, odtwarzanie i tworzenie:
· Uwrażliwianie na uważne słuchanie wypowiedzi innych osób;
· Uczenie poprawnej wymowy i precyzyjnego wyrażania myśli w formie zdań
· Wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa
· Rozwijanie percepcji słuchowej, słuchowo-wzrokowej, oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej
· Usprawnianie motoryki małej
· Kształtowanie umiejętności wnikliwej obserwacji i logicznego myślenia
5. Kształtowanie prawidłowej postawy społeczno-etycznej i umiejętności wchodzenia w interakcje społeczne:
· Kształtowanie właściwych postaw i zachowań wobec ludzi;
· Rozwijanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej, regionalnej i do ojczyzny- przyswajanie podstawowych pojęć (flaga, godło) i nabywanie wiedzy ogólnej dotyczącej symboli narodowych;
· Rozwijanie potrzeby właściwego komunikowania się i współpracy;
6. Uwrażliwianie na piękno środowiska przyrodniczego i kulturowego:
· Kształtowanie właściwego stosunku do świata zwierząt i roślin;
· Nauka rozpoznawania i nazywania znanych zwierząt i roślin
· Rozwijanie aktywności twórczej
7. Uświadamianie konieczności dbania o zdrowie, higienę i bezpieczeństwo:
· Wdrażanie do troski o zdrowie;
· Wyrabiania poprawnych nawyków higienicznych i żywieniowych
· Uwrażliwianie na bezpieczeństwo i kształtowanie umiejętności unikania zagrożeń
Obszary edukacyjne
- treści programowe
Sprawności, umiejętności i wiadomości rozwijane w toku procesu edukacyjnego
(założenia)
Funkcjonowanie w środowisku
1. Komunikowanie się :
· Ćwiczenia poprawnej wymowy- uczęszczanie na terapię logopedyczną;
· Uważne słuchanie wypowiedzi innych
· Słuchanie tekstów czytanych przez nauczyciela
· Omawianie obrazków tematycznych
· Kształtowanie umiejętności stosowania szerszej, bardziej rozbudowanej wypowiedzi
· Wprowadzanie liter i cyfr
2. Elementy pisania:
· Ćwiczenia grafomotoryczne- „od pętelki do literki”
· Umiejętność pisania swojego imienia, nazwiska i adresu
3. Słownictwo i składnia:
· Wzbogacanie słownictwa
· Wyjaśnianie poznanych wyrazów i zasłyszanych zwrotów
· Dzielenie sylab na głoski, wyrazów na głoski i sylaby
4. Treści społeczne:
v Dziecko i jego osobowość:
· Aktywne uczestnictwo w organizacji własnego życia np. przez współdecydowanie o swoim wyglądzie, ubiorze, sposobie wykonywania jakiejś czynności;
· Określanie własnych upodobań, zainteresowań;
· Prezentowanie wytworów własnej działalności- kształtowanie poczucia sprawstwa
· Poznawanie i nazywanie swoich stanów emocjonalnych oraz nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych poprzez m.in. rozmowy z prowadzącym zajęcia;
v Dziecko jako członek rodziny:
· Kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku dla najbliższych członków rodziny
· Zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w życiu rodzinnym poprzez przyjęcie na siebie określonych obowiązków domowych pomaganie w lekkich pracach domowych, przygotowywanie drobnych prezentów na różne rodzinne okazje, współuczestniczenie w przygotowaniach świątecznych, inspirowanie do wspólnego spędzania wolnego czasu
v Dziecko jako osoba społeczna:
· Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia w grupie;
· Zwracanie się do nauczyciela w razie potrzeby
· Prawidłowe zachowanie się w szkole i poza nią
· Uczestniczenie w uroczystościach i imprezach klasowych i ogólnoszkolnych
5. Uczeń w środowisku przyrodniczym:
· Zapoznanie z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie zależnie od pory roku- dokonywanie obserwacji środowiska przyrodniczego i dzielenie się spostrzeżeniami z nauczycielem
· Obserwacja zmian atmosferycznych charakterystycznych dla różnych pór roku i prawidłowe ich nazewnictwo i określenie- elementy pogody: wiatr, zachmurzenie, opady, próba wprowadzania nazw tygodnia i pór roku, jednostki czasu: dzień, noc;
6. Uczeń w środowisku geograficznym:
· Zainteresowanie najbliższą okolicą środowiska szkolnego i miejsca, w którym mieszka- nazwa miejscowości adres domowy, najbliższa okolica- park, sklep itp.
· Nabywanie poczucia przynależności narodowej- rozpoznawanie symboli narodowych: godło, barwy flagi Polski.
7. Elementarne pojęcia matematyczne:
· Nazywanie i kreślenie podstawowych figur geometrycznych
· Czytanie i pisanie liczb;
· Przeliczanie przedmiotów, osób, modeli;
· Określanie na zbiorach pojęć „mniej” i „więcej”
· Porównywanie liczebności
· Dopełnianie i ujmowanie elementów
· Mowa jest bardziej zrozumiała i poprawna
· Próbuje koncentrować się na słuchaniu odpowiada logicznie na pytania związane z treścią usłyszanego tekstu
· Odpowiada logicznie na pytania związane z oglądaną ilustracją
· Stosuje dłuższe wypowiedzi
· Rozpoznaje i prawidłowo nazywa wprowadzane litery i cyfry
· Potrafi napisać swoje imię, nazwisko, adres;
· W mowie posługuje się większą ilością słów;
· Uczeń poszerza swoje słownictwo bierne
· Dokonuje analizy i syntezy słuchowej niektórych wyrazów o prostej budowie fonetycznej
· Dziecko jest aktywne w zakresie organizacji swojego życia;
· Zna swoje upodobania;
· Własne działania doprowadza do końca;
· Potrafi zaprezentować efekty własnych działań twórczych;
...
sroka54