Rau Marek - Współczesny ruch neopogański w Europie.pdf

(568 KB) Pobierz
Współczesny
Marek Rau
Współczesny
Ruch Neopogański
w Europie
Praca pod kierunkiem prof. dr hab. Małgorzaty Fuszary
Uniwersytet Warszawski - Instytut Stosowanych Nauk Społecznych
Warszawa 1999
SPIS TREŚCI
0. Wstęp
1. Neopogaństwo volkistowskie i narodowo-niemieckie
2. Neopogaństwo nawiązujące do tradycji nordyckiej
Asatrú i odinizm
Inne grupy. Poglądy
3. Wicca
Rytuały, święta
4. Druidyzm
Obrzędy, święta, modlitwy
5. Szamanizm
6. Neopogaństwo w Europie Środkowo-Wschodniej
Litwa
Łotwa
Prusy
Estonia
Białoruś
Ukraina
Rumunia
Serbia
Węgry
Czechy
Rosja
7. Neopogaństwo w Polsce
Szczep Rogate Serce
Zadruga
Koło Czcicieli Światowida
Klan Ausran
Polski Kościół Słowiański
Rodzimy Kościół Polski
Zrzeszenie Rodzimej Wiary
Inne grupy, ruchy i pisma
8. Podsumowanie i wnioski
9. Bibliografia
Wstęp
część 1
Tematem mojej pracy magisterskiej jest współczesny europejski ruch neopogański, jego
historia, kształt, formy organizacji, tradycje, rytuały.
Na temat ruchów neopogańskich ukazało się w Polsce zaledwie kilka opracowań
naukowych i artykułów dziennikarskich, oraz jedna książka. 1 Czasem słychać o
neopoganach w sprawozdaniach telewizyjnych, czy radiowych,(jak było w przypadku
zamieszek z okazji obchodów przesilenia letniego w Stonehenge w bieżącym roku). Brak
jednak próby analizy całościowej tego czym jest obecnie ruch neopogański. Praca moja ma
za zadanie wypełnić istniejącą lukę w wiedzy na temat tego, dość nowego zjawiska
społecznego, jakim jest odradzanie się przedchrześcijańskich kultów i powstawanie licznych
i różnorodnych form ruchu neopogańskiego.
Ograniczam się w niej do przedstawienia neopogan europejskich, tam gdzie jest to
konieczne wspominam o ich powiązaniach z grupami neopogańskimi na całym świecie i o
przenikaniu się różnych (nie tylko europejskich) tradycji. Pomijam też opis grup
okultystycznych, zajmujących się magią, bądź innych, w których neopogaństwo lub
odniesienia do pogaństwa występują niejako "dodatkowo" i nie stanowią głównego rdzenia
ich działalności. 2
W warstwie historycznej skupiam się na XX wieku, sięgając gdzie niegdzie głębiej,
jeśli wymaga tego przejrzystość prowadzonej narracji. Szczególną uwagę przywiązuję do
ostatnich trzydziestu lat, kiedy to zanotowano największy rozkwit tego rodzaju ruchów; nie
pomijam jednak okresu początków wieku, który to czas był najbardziej płodny dla
niektórych tradycji (np. neopogaństwo volkistowskie).
Notowany w ciągu ostatnich lat wzrost zainteresowania duchowością neopogańską,
zasługuje moim zdaniem na uwagę socjologów. Z jakich powodów ludzie przystępują do
ugrupowań neopogańskich? Do jakich wartości, systemów moralnych, ideologii i filozofii
się odwoują? Jak rozkładają się proporcje występowania poszczególnych tradycji w różnych
krajach Europy? To główne pytania na jakie staram się odpowiedzieć w mojej pracy.
Poniżej dokonam uściśleń terminologicznych i definicyjnych pojęć jakimi posługuję się
w pracy.
"Poganin" - słowo to pochodzi od łacińskiego paganus , co oznacza wieśniak,
mieszkaniec wsi. 3 Termin ten wszedł w użycie w okresie gdy chrześcijaństwo było już
religią dominującą w imperium rzymskim, był używany przez chrześcijan w stosunku do
niewiernych, a dokładnie do mieszkańców wsi i peryferiów, gdzie wciąż żywe były
tradycyjne religie etniczne Europy. Poganin więc, to człowiek wyznania
niechrześcijańskiego, "niewierzący". Słowo to miało od początku charakter deprecjonujący.
Z tego też względu wielu współczesnych pogan unika używania go w stosunku do siebie.
Dla określenia swojej religii i siebie samych używają często neologizmów, ukutych
specjalnie na tę okazję (np. "stara wiara", "rodzima wiara", czy Wicca'nin, Heathan'in).
101055276.001.png 101055276.002.png
Określenie "neopoganin" jest postrzegane przez nich jako jeszcze bardziej
nieadekwatne. Przedrostek neo- sugeruje iż jest to coś nowego, gdy tymczasem uczestnicy
ruchu neopogańskiego, początków swojej religii dopatrują się zazwyczaj w zamierzchłej
przeszłości. Mimo to wielu neopogan akceptuje nazywanie ich poganami (lub
neopoganami). Zaznaczają oni jednak iż pojęcie to ma swoje nowe pozytywne znaczenie,
oznaczające po prostu wyznawcę "starej wiary".
Choć istnieje obecnie kilka głównych odłamów współczesnego pogaństwa różniących
się od siebie wzajemnie i odwołujących się do odmiennych tradycji, wydaje się, że jest kilka
cech wspólnych całemu temu zjawisku. Jak zauważa Charlotte Hardman: "W pojęciu
wszystkich pogan nie ma miejsca na dogmaty i prozelityzm." Autorka cytuje oświadczenie
Pagan Federation (Federacji Pogańskiej) - organizacji zrzeszającej większość grup
neopogańskich na całym świecie, odzwierciedlające w trzech punktach wierzenia
współczesnych pogan:
"Miłość i poczucie pokrewieństwa z przyrodą: chętniej, niż bardziej popularne postawy
agresji i dominacji nad przyrodą; szacunek dla sił życia i wciąż odnawiającego się cyklu
życia i śmierci.
Etyka pogańska: 'Czyń, co chcesz, byle byś nikogo nie krzywdził'. To moralność
pozytywna, a nie lista 'tego nie rób', 'tego ci nie wolno'. Każda indywidualność jest
odpowiedzialna za odkrywanie swej natury i rozwijanie jej w pełni, w harmonii z
otaczającym światem.
Koncepcja Bogini i Boga: jako koncepcja wyrażenia, uosobienia Boskiej realności;
aktywne uczestnictwo w kosmicznym tańcu Bogini i Boga, czynnika żeńskiego i męskiego
bardziej, niż tłumienie zasady żeńskiej czy męskiej." 4
Grupy neopogańskie rozpatrywane są ostatnio często także w kategorii tak zwanych
Nowych Ruchów Religijnych. 5 Eileen Barker w swej pracy, cytuje kryteria tej
"nowości" i religijności jakimi kieruje się Bryan Wilson, opisując nowe ruchy religijne, są
to:
"[...] egzotyczna proweniencja; nowy paradygmat kulturowy; poziom zaangażowania
znacznie różniący się od tego, z którym spotykamy się w tradycyjnym Kościele;
charyzmatyczne przywództwo; wyznawcy w przeważającej większości młodzi, dobrze
wykształceni, pochodzący z klasy średniej; umiejętność przyciągania uwagi społecznej;
międzynarodowy zasięg; czas aktywności nie dłuższy niż 15 lat." 6
Analizując według tych kryteriów ruch neopogański, zauważyć można iż w wielu
aspektach odbiega on od "typu idealnego", w sensie Weberowskim 7, nowego ruchu
religijnego. Pochodzenie religii neopogańskich nie jest egzotyczne, ale jak najbardziej
rodzime. Prezentują one nowy paradygmat kulturowy, ale tylko w warstwie krytyki
kulturowych elementów zaczerpniętych z chrześcijaństwa.
Poziom zaangażowania podobnie jak w "kościele tradycyjnym", waha się od
zaangażowania większego, jak w przypadku nielicznych "kapłanów", poprzez regularnie
biorących udział w uroczystościach i obrzędach uczestników ruchu, aż po sporadycznie
uczestniczących sympatyków i zainteresowanych.
Charyzmatyczne przywództwo nie jest reprezentowane w żadnym ze znanych mi
ugrupowań neopogańskich. Istnieją jednakże jednostki wybitne, liderzy, którzy mają
doniosłe znaczenie w kształtowaniu oblicza danej grupy czy ruchu.
101055276.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin