2008_EGZ_WSTĘPNY_NA_AM_ODP.pdf

(167 KB) Pobierz
114824168 UNPDF
SCHEMAT OCENIANIA
ROZWIĄZAŃ ZADAŃ W ARKUSZU DLA POZIOMU PODSTAWOWEGO
INFORMACJE DLA OCENIAJĄCYCH
1. Rozwiązania poszczególnych zadań i poleceń oceniane są na podstawie punktowych
kryteriów oceny.
2. Podczasocenianiarozwiązań zdających, prosimy o zwrócenie uwagi na:
 wymóg podania w rozwiązaniu wyniku liczbowego wraz z jednostką (wartość
liczbowa może być podana w zaokrągleniu lub przedstawiona w postaci ilorazu lub
z użyciem funkcji trygonometrycznej),
 poprawne wykonanie rysunków (właściwe oznaczenia, odpowiednie długości
wektorów itp.),
 poprawne sporządzenie wykresów (dobranie odpowiednio osi współrzędnych,
oznaczenie i opisanie osi, odpowiednie dobranie skali wielkości i jednostek,
zaznaczenie punktów na wykresie i wykreślenie zależności),
 poprawne merytorycznie uzasadnienia i argumentacje, zgodne z poleceniami
w zadaniu.
3. Zwracamyuwagę na to, że ocenianiu podlegają tylko te fragmenty pracy zdającego, które
dotyczą postawionego pytania/polecenia.
4. Jeśli zdający przedstawił do oceny dwa rozwiązania, jedno poprawne, a drugie błędne to
otrzymuje zero punktów.
5. Prawidłowy wynik otrzymany w wyniku błędu merytorycznego nie daje możliwości
przyznania ostatniego punktu za wynik końcowy.
6. Nie jest wymagany zapis danych i szukanych.
7. Zapisy wzorów przy pomocy liczb są równoważne z zapisami przy pomocy symboli.
8. Odpowiedź słowna jest wymagana wyłącznie wtedy,gdy określono to w poleceniu.
9. Podczas oceniania nie stosujemy punktów ujemnych i połówek punktów.
10. Jeśli zdający rozwiązał zadanie lub wykonał polecenie w inny sposób niż podany
w kryteriach oceniania, ale rozwiązanie jest pełne i merytorycznie poprawne, to
otrzymuje maksymalną liczbę punktów przewidzianą w kryteriach oceniania za to
zadanie lub polecenie.
11. Jeśli zdający rozwiązał zadanie lub wykonał polecenie w inny sposób niż podany
w kryteriach oceniania, i metoda rozwiązania jest merytorycznie poprawna, ale
rozwiązanie jest niepełne, lub zawiera błędy, to należy opracować nowy schemat
oceniania uwzględniający tę samą maksymalną liczbę punktów jaką przewidziano za to
zadanie/polecenie.
1
SCHEMAT OCENIANIA ARKUSZA
Zadania zamknięte
Nr zadania
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Prawidłowa
odpowiedź
C
B
B
A
B
B
D
B
B
A
Liczba
punktów
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Zadania otwarte
Zad.
Punktacja
11 2 p
1 pkt – zapisanie zależności
t  i obliczenie czasów przejazdu trzech odcinków
s
v
drogi (100 s, 400 s, 100 s)
1 pkt – obliczenie wartości prędkości średniej v 6,67 m/s
12.1 2 p 1 pkt – skorzystanie z zależności
 
1 pkt – wybranie właściwych danych i obliczenie wartości prędkości v = 31,4 m/s
12.2 2 p 1 pkt – skorzystanie z zależności
v
r
F
m
 i doprowadzenie do postaci
r
4
1 pkt – opisanie osi i naszkicowanie wykresu w kształcie paraboli
13 2 p 1 pkt – skorzystanie z równania gazu doskonałego i zauważenie, że objętość
opony nie ulega zmianie
1 pkt – wykazanie, ze wzrost temperatury powoduje wzrost ciśnienia powietrza
w oponie
F
2
f
2
r
m
14 2 p
1 pkt – zapisanie zależności
p
m
o
v
i doprowadzenie do postaci
v
2
1
c
2
p
1
p
2
v
o
1
c
2
p
1 pkt – podstawienie wartości v = 0,6c i uzyskanie wyniku
1 ,
25
p
o
15.1 1 p 1 pkt – narysowanie linii pola elektrostatycznego (od „+” do „– „ )
15.2 2 p 1 pkt – zauważenie, że F el = F gr
1 pkt – obliczenie wartości siły F el = 5·10 -2 N
15.3 2 p 1 pkt – podanie odpowiedzi twierdzącej
1 pkt – podanie uzasadnienia np.: wystąpi zjawisko indukcji elektrostatycznej,
w wyniku którego na górnej powierzchni dolnej szalki pojawią się ładunki
ujemne, co również spowoduje przyciąganie szalek
16.1 3 p 1 pkt – nazwanie siły: występują siły bezwładności
1 pkt – podanie odpowiedzi: ruch jednostajnie przyspieszony w górę
1 pkt – podanie odpowiedzi: ruch jednostajnie opóźniony w dół
16.2 2 p 1 pkt – obliczenie/wyznaczenie masy ciężarka
1 pkt – obliczenie wartości przyspieszenia a = 0,4 m/s 2
17.1 2 p 1 pkt – naszkicowanie biegu promienia odbitego i załamanego
1 pkt – obliczenie kąta pomiędzy promieniem odbitym i padającym α = 120 o
2
114824168.009.png 114824168.010.png 114824168.011.png 114824168.012.png
17.2 2p 1 pkt – zapisanie zależności
c
n  i przekształcenie do wyrażenia
v
c
v
n
1 pkt – obliczenie wartości prędkości światła w wodzie v = 2,25·10 8 m/s
18 2 p
1 pkt – Skorzystanie z zależności
E
A
1
n
2
1 pkt – obliczenie energii elektronu E = – 3,4 eV
19.1 2p 1 pkt – zapisanie równania reakcji
1
1
H
1
1
H
2
1
H
 
1 pkt zapisanie równania reakcji
1
1
H
He
2
1
H
3
2
19.2 2p 1 pkt – zapisanie reakcji
3
2
He
3
2
He
4
2
He
2
1
1
p
lub 3
He He

3
4
He
2
1
H
2
2
2
1
1 pkt – poprawne liczby masowe i atomowe
1 pkt – wybór warunków:
wysoka temperatura, duża gęstość materii, obecność swobodnych protonów
20.1 2 p 1 pkt – wybór właściwych danych z treści zdania
1 pkt – obliczenie częstotliwości f ≈ 0,02 Hz
20.2 1p 1 pkt – skorzystanie ze związku
P
I  i obliczenie natężenia prądu płynącego
U
przez jedną żarówkę I ≈ 0,17 A
20.3 2 p 1 pkt – obliczenie pobranej energii elektrycznej W = 0,4 kWh
1 pkt – obliczenie liczby obrotów tarczy n = 150
21.1 2 p 1 pkt – skorzystanie z III prawa Keplera i przekształcenie do postaci
2
TR
8
3
T
P
P
K
R
3
P
1 pkt – obliczenie okresu obiegu T ≈ 42,43 godziny
21.2 2p 1 pkt – zapisanie zależności
m
M
m
v
2
2
r
G
oraz i
v
r
2
r
T
1 pkt – uzyskanie związku
T
3
2
r
G
M
3
19.3 1p
114824168.001.png 114824168.002.png 114824168.003.png 114824168.004.png 114824168.005.png 114824168.006.png 114824168.007.png 114824168.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin