ZADANIE 1
STANOWISKO 1 – BOISKO SZKOLNE
a) Podpisz rysunek używjąc słów: obserwator widnokrąg
·
..............................
......................................
b) Stojąc na środku boiska rozejrzyj się dokładnie i wpisz wszystkie skojarzenia, które wiążą się z określeniem „przyroda”. Kolorem zielonym wypisz elementy przyrody ożywionej, a czerwonym nieożywionej.
c) Przypomnij sobie definicję słowa „przyroda” i uzupełnij zdanie:
Przyroda to: ...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Stojąc na środku boiska:
a) Wyznacz przy pomocy kompasu kierunek północny;
b) W oparciu o wyznaczony kierunek północny opisz pozostałe kierunki główne i pośrednie;
c) Korzystając z obserwacji terenu wypisz na poniższym schemacie nazwy obiektów widocznych wokół boiska od strony: północnej, południowej, zachodniej i wschodniej.
W E
d) Narysuj na boisku kredą następujace linie: 2 m. na wschód, 2 m. na południe, 2 m. na zachód, 2 m. na północ.
Jaką figurę otrzymałeś? ......................................................................
ZADANIE 3
a) Wykonaj orientacyjny plan boiska szkolnego. Zaznacz na nim: bramki, ławeczki, drzewka, budynki i inne obiekty. Pamiętaj o legendzie! Zorientuj plan przy pomocy kompasu (kierunek północny na planie (mapie) musi pokrywać się z kierunkiem północnym w terenie).
Zaznacz miejsce w którym stoi twoja grupa.
LEGENDA:
ZADANIE 4
Korzystając z własnych doświadczeń uzupełnij schemat:
czynny to: ................................ bierny to: ...........................................
................................ ............................................
ZADANIE 5
STANOWISKO 2 – PLAC PRZED SZKOŁĄ
Stojąc przed szkolną bramką zorientuj mapę przy pomocy kompasu i wykorzystując ją odpowiedz na nastepujące pytania:
· na jakiej wysokości bezwzględnej położona jest szkoła? ......................................................
· oblicz obległość rzeczywistą ze szkoły do kościoła (na mapie czerwona linia) .................................................................................................................................................
Wskaż i napisz w jakim kierunku należy iść ze szkoły aby dojść do:
· poczty .........................................
· cmentarza ....................................
· najbliższego lasu .........................
ZADANIE 6
a) Opisz swoje miejsce na świecie:
· PLANETA .......................................
· KONTYNENT .................................
· PAŃSTWO .......................................
· WOJEWÓDZTWO ...........................
· POWIAT ...........................................
· GMINA .............................................
· MIEJSCOWOŚĆ ...............................
· ULICA ...............................................
· NR SZKOŁY .....................................
b) Stojąc przed budynkiem szkolnym rozejrzyj się dokładnie i wypisz skojarzenia, które wiążą się z określeniem „krajobraz” – kolorem zielonym elementy krajobrazu naturalnego, czerwonym elementy krajobrazu wytworzonego przez człowieka.
KRAJOBRAZ WOKÓŁ SZKOŁY
ZADANIE 7
STANOWISKO 3 – POBLISKI LASEK
a) W lesie wyróżnić można różne piętra żyjącej w niej roślinności. Im więcej tych warstw,
tym bogatsze jest życie i więcej różnorodnych roslin oraz zwierząt w nim występuje.
Obserwuj rozmieszczenie roślin oraz zwierząt w lasku, a na szkicu poniżej nazwij piętra roślinności i wpisz po dwa zaobserwowane gatunki roślin i zwierząt (korzystaj z atlasów i kluczy)
ZADANIE 8
Spróbuj określić kierunki główne za pomocą „żywych kompasów” wiedząc, żę:
· na samotnie rosnacych drzewach gałęzie od strony południowej są dłuższe i grubsze;
· słoje w pieńkach od strony północnej są gęstsze;
· pólnocna strona kamieni, kory drzew porośnięta jest mchem
ZADANIE 9
...
hinatka3991