Program terapeutyczny.doc

(70 KB) Pobierz
Program terapeutyczny

 

 

 

 

Program terapeutyczny

„Terapia poprzez zabawę”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                I.    Wstęp

 

     Pojęcie terapii jest wieloznaczne. Określamy tak sposób pracy z dziećmi mający na celu rozładowanie wewnętrznych konfliktów, frustracji i napięć         o charakterze emocjonalnym.

     Terapia pedagogiczna jako system działań wychowawczych skierowana jest na udzielenie pomocy dziecku.

     Tak więc rozumienie dziecka, jego zachowań, pozwala na dobór określonej strategii pracy terapeutycznej.

     Dysharmonie i zaburzenia rozwoju mają wyraźne tendencje do pogłębiania się w wypadkach, gdy nie podejmuje się działań terapeutycznych                       w zaburzonych zakresach. Dlatego też ważne jest wczesne wykrycie wszelkich odchyleń rozwojowych oraz zapewnienie odpowiedniej pomocy zmierzającej  do wyrównania i korygowania tych zaburzeń, gdyż brak tych oddziaływań może stać się czynnikiem hamującym normalną aktywność dziecka lub prowadzić     do nieprawidłowych i niepożądanych zachowań.

     Obserwacja ma pomóc nauczycielce i rodzicom w lepszej organizacji procesu wychowania, wzmacniania i pomocy w trudnościach jakie ma dziecko. Indywidualne i podmiotowe traktowanie wychowanków daje wiele możliwości harmonijnego rozwoju dzieci.

     Zajęcia terapeutyczne w przedszkolu obejmują usprawnianie funkcji słuchowych, wzrokowych, ruchowych i ich właściwej koordynacji.

   

Terapia oparta jest na następujących zasadach:

-         integracja,

-         adekwatność,

-         tempo dostosowane do dziecka,

-         zasada „drobnych kroków”,

-         systematyczność i intensywność działań,

-         doprowadzenie rozpoczętej pracy do końca,

-         wdrażanie do samokontroli,

-         akceptacja, pogoda ducha,

-         właściwe wzmacnianie, nagroda,

-         eliminowanie frustracji (ocena za wkład pracy, nie za efekt),

-         przestrzeganie jednolitego systemu oddziaływań w przedszkolu, w domu     i podczas zajęć terapeutycznych.

 

 

     Podstawową formą aktywności małego dziecka jest zabawa. Specyficzną rolę w prowadzeniu terapii pedagogicznej spełnia nawiązywanie                do aktywności zabawowo- twórczej dzieci. Umiejętne kierowanie zabawami twórczymi pozwala dziecku na rozładowanie napięć emocjonalnych, znalezienie swojego miejsca w grupie, rozbudzenie zainteresowań i poznanie własnych możliwości. Stąd zabawa, szczególnie spontaniczna, ma  walory terapeutyczne. Prowadzi ona do zaspokajania potrzeb i oczekiwań dzieci. Dlatego też uważana jest za jedną                      z podstawowych technik pracy terapeutycznej z dzieckiem w wieku przedszkolnym.

     Ważnym elementem pracy terapeutycznej w przedszkolu jest także rozmowa indywidualna z dzieckiem. Nauczycielka spostrzegając bierność, apatię czy wewnętrzne zamknięcie się dziecka, próbuje w warunkach wzajemnego zaufania poznać przyczyny takiego zachowania się dziecka. To zaś pozwoli jej na zorganizowanie zabawy, w której dziecko odczułoby radość tworzenia czegoś nowego, a przede wszystkim zbliżyłoby go do grupy rówieśniczej.

     Ważnym sposobem pracy terapeutycznej jest organizowanie zabaw     lub inscenizacji na podstawie tekstu literackiego oraz aktywność plastyczna.

     Zastosowanie zabawy zarówno w pracy dydaktycznej,                          jak i wychowawczej powoduje, że dziecko jest mniej skrępowane, staje    się bardziej otwarte, ufne, chętnie uczestniczy w działaniach edukacyjnych,      z łatwością i chęcią przyswaja przekazywaną mu wiedzę i umiejętności.

     Powinnością nauczyciela jest natomiast stymulowanie, wspieranie           i inicjowanie rozwoju potrzeb i oczekiwań dzieci związanych                       z poznawaniem świata, potrzebą aktywności oraz próbą urzeczywistnienia tych oczekiwań w aktywności zabawowej dzieci.

     Podczas wykonywania wszystkich proponowanych ćwiczeń należy pamiętać o tym by:

-    stopień trudności zadania dostosowany był do aktualnych możliwości dziecka,

-         zakres podpowiedzi był dostosowany do aktualnych możliwości dziecka      i zmniejszany w miarę jego rozwoju,

-         w czasie jednego zajęcia wykonywać kilka ćwiczeń z różnych kategorii       (np. doskonalenie percepcji wzrokowej i ćwiczenie grafomotoryki),      które będą przeplatane ćwiczeniami relaksacyjnymi,

-         powtarzać ćwiczenia tak długo, aż dziecko będzie potrafiło wykonać          je prawidłowo i samodzielnie,

-         stosować system nagród rzeczowych i społecznych (pochwały)

 

 

 

 

           II.    Cel i zadania

 

     Nadrzędnym celem terapii jest wspomaganie rozwoju dziecka. Rozumiemy przez to usprawnianie funkcji psychomotorycznych, wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach, rozwijanie samodzielności, budowanie wiary we własne siły oraz korygowanie odchyleń od normy.

 

     Zadania:

-         stymulowanie rozwoju intelektualnego dziecka,

-         integracja dziecka z grupą rówieśniczą,

-         rozwijanie wyobraźni, myślenia, aktywności twórczej,

-         kształtowanie umiejętności samodzielnego działania dziecka,

-         budzenie wrażliwości estetycznej,

-         rozwijanie umiejętności komunikowania się,

-         kształtowanie umiejętności wyrażania przez dziecko własnych uczuć, przeżyć, spostrzeżeń.

 

 

III.             Metody:

 

Podczas pracy z dzieckiem nauczycielki zastosują metody wspierające

i stymulujące naturalny rozwój dziecka oraz angażujące wiele zmysłów:   słuch, wzrok, dotyk. Będą to m.in. metody:

-         ćwiczeń,

-         zadań stawianych do wykonania,

-         słowne, np.: zagadki, objaśnienia, rozmowa, opowiadanie,

-         oglądowe, np.: pokaz, obserwacja,

-         metody aktywizujące:

·        elementy metody P. Dennisona – kinezjologia edukacyjna,

·        elementy naturalnej metody nauki czytania I. Majchrzak,

·        elementy metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz,

·        elementy Ruchu Rozwijającego W. Sherborne,

·        elementy pedagogiki zabawy.

 

 

 

 

IV. Działania edukacyjne

 

1.    Percepcja wzrokowa.

 

                      Cele:

-         przygotowanie do nauki czytania,

-         wyrabianie spostrzegawczości,

-         kształtowanie analizy i syntezy wzrokowej,

-         doskonalenie pamięci bezpośredniej i odroczonej, mechanicznej i logicznej,

-         rozwijanie słownictwa biernego i czynnego.

 

     Ćwiczenia i zabawy:

-         segregowanie figur geometrycznych wg dowolnej cechy: kolor, kształt, wielkość

-         wyszukiwanie spośród wielu takiego samego obrazka,

-         składanie obrazka z części wg wzoru,

-         układanie prostych szlaczków geometrycznych wg wzoru,

-         układanie patyczków wg wzoru,

-         rozpoznawanie treści obrazków ukazywanych w krótkich ekspozycjach,

-         „Co zmieniło miejsce?”- odtwarzanie z pamięci uprzednio zaobserwowanych przedmiotów,

-         „Nawlekamy korale”- odtwarzanie prostych rytmów: koło, kwadrat, trójkąt,

-         układanki geometryczne płaskie wg wzoru,

-         odgadywanie kształtu przedmiotów rozpoznawanych uprzednio dotykiem,

-         „Pocięte prostokąty”- składanie z części wg wzoru,

-         dobieranie par jednakowych obrazków,

-         tworzenie prostych figur z plasteliny (konturowych),

-         zakreskowywanie prostych figur geometrycznych wg wzoru,

-         „Rozbite naczynia”- układanie całości z pociętych części bez wzoru,

-         odtwarzanie graficzne schematów znaczeniowych utworzonych z figur,

-         odtwarzanie układów przestrzennych wg wzoru z klocków,

-         uzupełnianie braków w szlaczkach geometrycznych wg wzoru,

-         układanie szlaczków z figur geometrycznych wg wzoru,

-         odtwarzanie z pamięci uprzednio zaobserwowanych figur geometrycznych i stosunków między nimi- poprzez graficzne odtwarzanie układu figur- poprzez ułożenie figur w oparciu o obraz zachowany w pamięci wzrokowej,

-         odwzorowywanie prostych szlaczków z elementami literowymi,

-         kalkowanie szlaczków,

-         rysowanie szlaczków wg wzoru,

-         lepienie szlaczka z plasteliny,

-         składanie obrazków wg wzoru (rodzaj i ilość części uzależniona od poziomu rozwoju dziecka),

-         rysowanie prostych schematów znaczeniowych na siatce punktowej wg wzoru (linie poziome i pionowe),

-         wyszukiwanie ze zbioru różnych figur dwóch takich samych,

-         rozpoznawanie liter dotykiem, wodząc palcem po wypukłych literach alfabetu ruchomego,

-         kopiowanie liter przez kalkę techniczną,

-         rysowanie liter palcem na tackach z piaskiem, palcem umoczonym w farbie, grubym pędzlem na dużej kartce,

-         „Polowanie na literkę”- wyszukiwanie w tekście określonej litery,

-         dobieranie par jednakowych liter,

-         dobieranki obrazkowo- literowe utrwalające znajomość liter,

-         dobieranie liter wielkich i małych,

-         tworzenie wyrazów za pomocą suwaka lub składanki,

-         uzupełnianie napisów pod obrazkami

 

2.    Percepcja słuchowa.

 

  Cele:

-         przygotowanie do nauki czytania,

-         kształtowanie analizy i syntezy słuchowej,

-         wyrabianie orientacji w otaczającym świecie,

-         wyrabianie prawidłowej reakcji na umówiony sygnał,

-         rozumienie mowy- bogacenie słownika biernego, reakcja na polecenia,

-         nauka fonacji głosek, sylab, wyrazów.

 

     Ćwiczenia i zabawy:

-         „Jadą samochody”- zabawa naśladowcza,

-         odgadywanie źródła dźwięku (dźwięki wydawane za zasłoną na bębenku, dzwonkach),

-         „Kukułeczka”- rozpoznawanie po głosie kolegi,

-         ćwiczenia słuchowe przy pianinie- rozpoznawanie dźwięków wysokich i niskich,

-         „Wróbelki i wrony”- zabawa rytmiczna- naśladowanie ruchem dźwięków niskich i wysokich: wróbelki zbierają ziarenka- dźwięki wysokie, wrony zbierają ziarenka- dźwięki niskie,

-         ćwiczenia pamięci słuchowej- powtarzanie zdania złożonego wypowiedzianego przez nauczyciela,

-         rozpoznawanie źródła dźwięku np. szelest kartki,

-         odtwarzanie prostych rytmów 2-4-elementowych przy pomocy klocków,

-         śpiewanie wierszyków sylabami,

-         odgadnij jaki instrument gra,

-         wyklaskujemy imiona- dzielenie słów na sylaby,

-         „Naśladuj Jasia”- wypowiadanie i jednoczesne wykonywanie czynności: ska-kać, ma-chać, ma-sze-ro-wać, itp.

-         wykonywanie czynności ruchowych na sygnał dźwiękowy,

-         układanie prostych i złożonych zdań na podstawie obrazka,

-         zabawy z użyciem wyliczanek sylabowych, np. Pani Zo- Zo- Zo- Pani sia- sia- sia-...

-         układanie zdań z podanymi wyrazami,

-         odtwarzanie prostych rytmów przy użyciu znaków graficznych,

-         rymowanie wyrazów dwusylabowych, np. mama- rama, rosa- nosa,

-         wyodrębnianie wyrazów w zdaniu przy użyciu klocków lub pasków papieru,

-         wyodrębnianie pierwszej sylaby w wyrazie w oparciu o przedmioty znajdujące się w sali i w oparciu o obrazek,

-         rymowane zgadywanki na temat zwierząt, np. Koń wielki jak... (słoń), Kot wskoczył na... (płot),

-         „Bajka o Sylabince”- synteza sylabowa,

-         porównywanie długości słów,

-         słuchanie dźwięków- wyodrębnianie głosek w nagłosie,

-         śledzenie dźwięków- „Jeżeli usłyszysz głoskę np. „o” klaśnij w ręce”,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin