Streszczenie socjologii.doc

(225 KB) Pobierz

Socjologia              2

1.              Kultura jako wyróżnik człowieka.              2

2.              Charakterystyka kultury jako atrybutu człowieka:              2

3.              Wielość kultur i kryteria ich wyodrębniania              2

4.              Relatywizm kulturowy              2

5.              Kultura symboliczna              3

6.              Marksizm              3

7.              Ewolucjonizm              4

8.              Społeczeństwo tradycyjne              4

9.              Społeczeństwo przemysłowe              4

10.              Społeczeństwo poprzemysłowe, ponowoczesne i informacyjne              5

11.              Modernizacja              5

12.              Teoria konwergencji              5

13.              Koncepcja zależności i systemu światowego              5

14.              Interakcja jako wymiana              6

15.              Interakcja jako gra              6

16.              Interakcja jako komunikacja              6

17.              Pojęcie socjalizacji.              6

18.              Osobowość.              7

19.              Osobowość jako przedmiot zainteresowania antropologii społecznej i socjologii              7

20.              Rola społeczna.              7

21.              Socjalizacja pierwotna              8

22.              Socjalizacja wtórna              8

23.              Konformizm              8

24.              Dewiacja              8

25.              Dewiacje jako rezultat rozregulowania systemu społecznego.              8

26.              Małe grupy jako mikrostruktury społeczne.              8

27.              STRUKTURA SOCJOMETRYCZNA              9

28.              STRUKTURA PRZYWÓDCZA              9

29.              STRUKTURA KOMUNIKACJI              9

30.              Max Weber  i jego typ idealny biurokracji:              9

31.              Teorie zarządzania:              10

32.              Społeczność lokalna              10

33.              Zbiorowość terytorialna              10

34.              Społeczności lokalne i zbiorowości terytorialne jako struktury średniego poziomu.              10

35.              Koncepcja klas Karola Marksa i pojęcie historyczne klasy.              10

36.              Koncepcja trzech płaszczyzn (wymiarów) podziałów społecznych Maxa Webera.              10

37.              Koncepcja stratyfikacji (uwarstwienia)              11

38.              „Śmierć klas”              11

39.              Klasa średnia.              11

40.              Underclass i marginalizacja społeczna.              11

41.              Zróżnicowanie społeczno – zawodowe w okresie PRL.              11

42.              Zróżnicowanie społeczno – zawodowe po zmianie ustrojowej              11

43.              Ruchliwość społeczna.              12

44.              Polska klasa średnia.              12

45.              Oblicze polskiej biedy.              12


Socjologia

1.       Kultura jako wyróżnik człowieka.

Kultura tworzona jest dzięki rozwiniętemu mózgowi człowieka, co odróżnia go od świata zwierzęcego.

 

Kultura oznacza to wszystko, co jest stworzone przez człowieka, co jest przez niego nabywane przez uczenie się i przekazywane innym ludziom, a także następnym pokoleniom w drodze informacji pozagenetycznej.

  

# Wszystko, co wchodzi w skład tak rozumianej kultury, możemy spotkać także w świecie zwierzęcym, ale jedynie w formie zalążkowej. Dlatego też to, co w świecie zwierzęcym jest, podobnie jak ludzka kultura, rezultatem uczenia się oraz pozagenetycznego przekazu informacji, określane jest mianem protokultury.

2.       Charakterystyka kultury jako atrybutu człowieka:

a. Kultura obejmuje całość życia człowieka

- wszelkie czynności np. ( jedzenie, co jemy i jak jemy: zależy od kultury)

- wszelkie zachowania ludzkie

 

b. Pojęcie tak rozumianej kultury nie ma charakteru wartościującego.

- kultura jest dziełem człowieka

- żaden człowiek nie jest bez kultury, co najwyżej jego kultura mam się nie podoba.

  - w antropologicznych opisach kultur używa się raczej przymiotnika kulturowy niż kulturalny - jest to dodatnia cecha wartościowania człowieka.

 

c. Kultura jest tworem zbiorowym, nie indywidualnym.

- kultura powstaje i rozwija się w wyniku kontaktów między osobnikami przekazującymi sobie różne informacje.

- jeden człowiek nie stworzy kultury, dopiero to, co wymyśli i zostanie przyjęte przez innych i wprowadzone w obieg społeczny może stać się częścią kultury.

 

d. Kultura narasta i przekształca się w czasie.

- kultura jest przekazywana z pokolenia na pokolenie i dlatego jest nieodłącznie związana ze świadomością czasu i istnienia w czasie, a także z różnymi formami pamięci przeszłości i sposobami jej przekazywania.

3.       Wielość kultur i kryteria ich wyodrębniania

Kryteria wykreślania granic poszczególnych kultur są tak różne, jak różne są kryteria. Mają różny stopień ogólności i często się krzyżują.

Mamy kulturę:

- zbiorowości terytorialnych - takimi były izolowane plemiona, które zamieszkiwały wyraźnie wyodrębnione obszary i tworzą wyodrębnione całości, np. plemię Trobriandczyków z wyspy Pacyfiku, kulturę ich badał polski antropolog Bronisław Malinowski.

- zbiorowości terytorialnych pod względem cech środowiska, które wymusza określone sposoby życia i sprzyja upodobnieniu się kultur tych zbiorowości, np. kultura górali karpackich czy amerykańskich Indian z Równin, czy kultura zachodnio- europejska

- narodową - przy czym kiedy mówimy o narodowej kulturze polskiej, francuskiej czy jakiejś innej, kryterium terytorialne łączy się z kryterium etnicznym.

- zbiorowości różniących się typem gospodarki - czyli: kultura społeczeństw pierwotnych, społeczeństw rolniczych, społeczeństw przemysłowych.

- wyodrębnioną wedle kryteriów chronologicznych - np. kultura średniowieczna, epoki renesansu czy oświecenia.

- wyodrębniona segmentami wielorako zróżnicowanymi większych zbiorowości - np. w dawnych czasach była to szlachta i mieszczaństwo, w nowszych chłopi i robotnicy.

- wedle kategorii wiekowej - np. kultura młodzieżowa.

 

Subkultura - podkultura, to pewien zespół regularności kulturowych, występujących w dowolnej zbiorowości, która jest mniejsza od większej zbiorowości będącej podstawą wyodrębnienia danej kultury, np. kulturę polską możemy rozpatrywać jako subkulturę europejską.

 

Termin subkultura jest także stosowany jako określenie wzorów zachowań występujących w niewielkiej zbiorowości, które dzięki odmienności tych wzorów wyodrębniają się w ramach szerszych społeczeństw, np. subkulturę młodzieżową, subkulturę kibiców piłkarskich, subkulturę górnicza, subkulturę więzienną.

Kultura większości danego społeczeństwa jest określana mianem kultury dominującej.

4.       Relatywizm kulturowy

Etnocentryzm - jest to skłonność do wynoszenia własnej grupy ponad inne i traktowanie jej kultury jako przewyższającej wszystkie inne oraz ocenianie praktyk wedle norm kultury własnej.

# Jedną z jego form jest europocentryzm.

# Przeciwieństwem jego jest relatywizm kulturowy - nie jest czymś jednorodnym.

 

Wyróżnia się następujące odmiany relatywizmu kulturowego:

- ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin