Scenariusz08.doc

(43 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 7

 

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5-6 letnich do  programu

Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 8

 

TEMAT: Stonoga

ZAGADNIENIE: Kształtowanie umiejętności liczenia obiektów

 

1.      „Na dzień dobry”

§                               „ Jesteśmy w przedszkolu! – zabawa integrująca

CEL: wzmocnienie przynależności do grupy

JAK? Dzieci stoją w kole  i śpiewają  piosenkę nr 57 cz. I „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Jesteśmy już w przedszkolu,

Więc przywitamy się.

Podamy sobie ręce i uśmiechniemy się.

Dzieci podają sobie ręce i uśmiechają się do siebie.

 

§                 „Bucik stonogi”…- zabawa słowno- logiczna

CEL:  wprowadzenie miłego nastroju do wspólnej zabawy

JAK? Każdy uczestnik zabawy otrzymuje swój numer zapisany na kartoniku ( numery przydzielane są kolejno w prawą stronę ), dzieci zapamiętują numery  ,kartoniki z  numerami ułożone są na dywanie tak, by były widoczne dla wszystkich uczestników zabawy, (zasady zabawy jak  w „Rabsa”)

 

„ Spadł bucik z nogi stonogi…znalazł go numer 5”

- dziecko z numerem 5 odpowiada”

„ 5 go nie ma , ma go  numer 8!”

- dziecko z numerem 8 odpowiada

„ 8 go  nie ma , ma go numer 13 …itd…

 

2.      „Prawa ręka

§         „ Stonoga” – zabawa ruchowa ze śpiewem:

CEL: oznaczenie prawej strony ciała , doskonalenie orientacji w schemacie ciała

JAK?  Ustawiamy się rzędem i kładziemy dłonie na ramionach dziecka ustawionego przed nami, maszerujemy w miejscu w rytm piosenki nr 71 cz. II „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Idzie , idzie stonoga , stonoga , stonoga,              /dzieci ustawiają się gęsiego

Aż się trzęsie podłoga , podłoga ,bęc!                            /tupią

Pierwsza noga                              / kolejno wysuwają  prawą nogę

Druga noga                            / dziecko za osobą prowadzącą robi to samo

Trzecia noga                             / następne dziecko- j.w.

Czwarta noga                            / j.w

Piąta noga                            /j.w.

Szósta noga                            /j.w.

Siódma noga                             /j.w.

I…

( na nogawkach uniesionych prawych nóg przypinamy po 1 klamerce), następne powtórzenia rozpoczyna kolejne   dziecko, aż wszyscy zostaną  oznaczeni klamerkami  na prawej stronie ciała.

 

3.„Ile? Tyle”

§         „Sto nóg stonogi’- zabawa słowno- logiczna

CEL: dostrzeganie rytmu dziesiątkowego,  liczenie w szerokim zakresie, liczenie dziesiątkami

JAK? dzielimy dzieci na 4 zespoły , każda grupa otrzymuje po 5 papierowych pasków, po 25 klamerek

1) Układamy części stonogi z klamerek i przypinamy je  po 5 do papierowych pasków

2) liczymy klamerki  od 1 do 5 ( są to poszczególne części stonogi, chcemy, aby stonoga miała 100-nóg

3) wspólnie składamy poszczególne „piątki”, przypinamy je do metra krawieckiego

( przygotowujemy odpowiednio duży format ) , łączymy części , liczymy : 5 i 5 to 10

4) po utworzeniu „ stonogi” odwracamy „centymetr” na drugą stronę , gdzie przygotowany jest podział na dziesiątki

5) wspólnie liczymy dziesiątkami  10, 20, 30, …do 100

       Na zakończenie zabawy wspólnie bawimy się zrobioną „ stonogą”

 

§         „ Stonoga” – zabawa ruchowa ze śpiewem:

maszerujemy w miejscu w rytm piosenki nr 71 cz. II „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

 

4.„Ważny wyraz- ćwiczenia artykulacyjne z głoską „ s”

CEL: rozwijanie sprawności narządów mowy

JAK? Nauczyciel opowiada historyjkę o języczku , który za dotknięciem czarodziejskiej różdżki zamienił się w STONOGĘ . Przedtem prosi dzieci , aby podczas słuchania powtarzały po nim  odpowiednie ruchy językiem, wargami i zębami przy rozchylonych ustach

 

Stonoga spała smacznie w swojej norce              / język leży płasko na dnie jamy ustnej

Kiedy mocniej zaświeciło słońce, zaczęła się wiercić              / dzieci poruszają czubkiem języka

                                                                                       za dolnymi zębami

Obudziła się , podniosła                            / dotykają językiem do dziąseł za górnymi zębami

I rozejrzała dookoła                            / oblizują górne i dolne zęby od strony wewnętrznej

Chciała wyślizgnąć się ze swojej norki                            /dzieci  przeciskają język między

                                                                       zbliżonymi do siebie zębami

Ale okazało się , że przejście zablokował duży kamień               /przy złączonych zębach

                                                                                                 rozchylają i łączą wargi

Po kilku próbach udało się ominąć przeszkodę. Stonoga wyszła na słoneczną polankę                                                                                 /wysuwają język daleko do przodu

Zatańczyła uradowana                                          /dzieci rozchylają usta jak przy uśmiechu,

                                oblizują wargi ruchem okrężnym

i zawołała radośnie „ Jesssstem SSSSTONOGA!!!”                            / wszyscy wypowiadają z akcentowaniem głoski ssss, potem dzielą na sylaby i głoskują wyraz

             

          5. Ćwiczenia grafomotoryczne STONOGA

CEL: doskonalenie umiejętności kreślenia kresek pionowych ,poziomych i ukośnych z zachowaniem odpowiedniej kolejności i kierunku

JAK?  Dzieci rysują wg ustalonego kierunku kartę nr I-8

 

„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz

 

 

POMOCE:

1.      Piosenki, centymetr krawiecki,

2.      kartki z numerami, paski papieru

3.      100 lub więcej klamerek do bielizny, koszyczki plastikowe

4.      kary pracy

 

 

 

stonoga

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin