Scenariusz33 6l.doc

(39 KB) Pobierz
Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak  i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 6 letnich do programu

Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 33

 

TEMAT: Waga

ZAGADNIENIE: Waga i ważenie

 

1.Na dzień dobry!

§         Jestem tu!.. – zabawa integrująca

CEL:  imienne przywitanie wszystkich uczestników zabawy

JAK? Osoba prowadząca zabawę zwraca się do każdego uczestnika , następnie rolę przejmuje kolejne  dziecko i zwraca się do sąsiada, piosenka nr 5 cz.I „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Powiedz...(np. Aniu) – jestem tu!    /zabawę rozpoczyna prowadzący wywołując dziecko

Jestem tu! Jestem tu                       /Dziecko odpowiada:

 

Wszyscy odpowiadają , klaszczą w ręce lub uderzają o kolana

Cieszymy się ,że jesteś tu, jesteś tu , jesteś tu...

Cieszymy się , aż brak nam tchu, że jesteś z nami tu!

 

§         „Przekazywanie …………..”-  zabawa integrująca zespół

CEL:  rozwijanie przynależności do grupy, rozwijanie twórczego myślenia

JAK? dzieci siedzą w kręgu  i podają sobie „na niby” piękną różę, starają się by nie upadła na podłogę , ma ostre kolce i jest bardzo delikatna, następnie podajemy „ na niby” gorący ziemniak z ogniska – dzieci naśladują wymyślone sytuacje

 

2.„Prawa ręka

§         „Bawiły się dzieci paluszkami” – zabawa orientacyjno- porządkowa

CEL: orientacja w schemacie ciała, utrwalenie części ciała

JAK? Dzieci wykonują zadania zgodnie z treścią piosenki  nr 9 cz. II „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami.

Jak jeden nie może , to drugi mu pomoże.

                            Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,

                            Jak drugi  nie może , to trzeci  mu pomoże.

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami.

Jak trzeci nie może , to czwarty mu pomoże.

                            Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami.

Jak czwarty  nie może , to piąty mu pomoże .

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami.

Jak piąty   nie może , to rączka  mu pomoże .

Dzieci uderzają kciukami obu rąk o siebie, przy słowach : Drugi mu pomoże- dołączają palec wskazujący(kciuk uderza o kciuk, wskazujący o wskazujący) a potem kolejne palce , przy słowach „ Rączka mu pomoże – klaszczą.

Po wyliczeniu wszystkich palców wymieniają inne części ciała: np. ręce, nogi , ramiona, …głowa.( Jak ręka nie może to druga mu pomoże). Kończą : Jak głowa nie może to nic już nie pomoże. Podczas wymieniania kolejnych części ciała, dzieci uderzają o podłogę odpowiednią częścią ciała.

 

3.„Ile? Tyle

§         „ Potrafię zbudować wagę” – zabawa konstrukcyjna

CEL: konstruowanie wagi w celu zrozumienia na czym polega ustalanie ciężaru

       JAK? nauczyciel przygotowuje listewki (patyki ) dla każdej pary dzieci, po 2 torebki  

       foliowe, kawałek sznurka , pineski, taśmę samoprzylepną, klocki drewniane, kasztany

      (jako odważniki)

1)     ustalamy gdzie jest środek patyka- przytrzymujemy palec na środku patyka , utrzymując równowagę, w tym miejscu przymocowujemy sznurek

2)     na końcach patyka przymocowujemy torby

3)     jedno dziecko trzyma za sznurek a drugie wkłada do torby zabawkę  i odważniki

       ( klocki)

4)     prosimy dzieci, by wybrały sobie jedną zabawkę i za pomocą klocków i kasztanów zważyły ich ciężar np. lalka waży 3 klocki i 2 kasztany

 

§                                 Potrafię ważyć różne zabawki- zabawa w eksperymentowanie

     CEL: ważenie zabawek i ustalanie ile coś waży, porównywanie, co jest cięższe?

      JAK? Dzieci w parach ważą różne przedmioty i zabawki, ustalają ile waży np. miś,  

      samochód itp. porównują co jest cięższe a co lżejsze, wymieniają się doświadczeniami

 

  4.„Ważny wyraz” – miś

CEL: budowanie zdań z wyrazem „miś”, rozwijane koordynacji słuchowo- wzrokowej

JAK? nauczyciel prezentuje wiersz i równocześnie rysuje fragmenty

MIŚ

Główka kształt  kółka ma,              /nauczyciel rysuje małe kółeczko

Na niej leżą uszka dwa.                            /rysuje uszka

Brzuszek piękny , okrąglutki              /rysuje brzuszek

Taki sam jak mają nutki

Łapki , nóżki,                                           / rysuje łapki górne i dolne

Oczko jedno, drugie                            / rysuje czy

Zaraz misiu do nas mrugnie.

Nosek, buzię ładną dam                            / rysuje nosek i buzię

Aby miodek mógł jeść sam.

„ Rysowane wierszyki” wybór i opracowanie Ewa Małgorzata Skorek

 

5. Ćwiczenia grafomotoryczne-

CEL: doskonalenie motoryki małej,  rozwijanie koncentracji i uwagi,

JAK? każde dziecko otrzymuje kartkę nr II-9, uzupełnia wg wskazań nauczyciela

„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz

POMOCE:

1. Piosenki

2. woreczki, patyczki

3. klocki, kasztany, zabawki

4. karty pracy

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin