TYGODNIK PODATKOWY z 31 maja 10 (nr 104).pdf

(1303 KB) Pobierz
TP_104_k01.qxd
nr 104 (2735)
31 maja 2010
Tygodnik Podatkowy
PODATKI RACHUNKOWOŚĆ AUDYT
SPIS TREŚCI
Ekspert GP
KOMENTARZE
Polityka traktatowa a nowa umowa
o unikaniu podwójnego opodatkowania z USA
VAT od odszkodowań za wywłaszczenie strona C2
Rozliczanie przychodów
ORZECZNICTWO
Podatnicy mogą wysyłać faktury w formacie PDF
Pracodawca musi pobierać podatek od
abonamentów medycznych
z działalności gospodarczej
Każdy podatnik prowadzący działalność gospodarczą musi właściwie rozpoznawać
przychody z firmy. Chodzi tu zarówno o źródło otrzymywanych kwot, jak i moment
rozpoznania przychodów. Kluczową sprawą będzie także odpowiednie rozliczanie
wydatków uznawanych za koszty uzyskania przychodów. W tym przypadku główną
rolę odegra dokumentacja kosztów. W dzisiejszym wydaniu przypominamy,
o jakich zasadach należy pamiętać, ustalając przychody z działalności gospodarczej.
Wyjaśniamy też, kiedy dochodzi do powstania przychodu w prowadzonej firmie,
a także, jak należy rozliczyć go przed fiskusem.
strona C3
INTERPRETACJE
Wykonywanie usług na rzecz byłego
szefa wyklucza liniowy PIT
Wypłaty odszkodowań dla byłego pracownika
są dochodem z pracy
Pożyczki poza systemem bankowym
korzystają ze zwolnienia z VAT
strona C4
ROZLICZENIA VAT
Nieodpłatne przekazanie towarów związane
z przedsiębiorstwem bez podatku
strona C5
strony C7–C10
ROZLICZENIA W UNII EUROPEJSKIEJ
Status uprawnionego właściciela pozwala
na preferencje podatkowe
strona C6
Nowe prawo
PODATKI DOCHODOWE
Kiedy firma może się ubiegać o ulgi
w zapłacie zobowiązań podatkowych strona C11
Ministerstwo Finansów chce przedłużyć
deklaracje VAT-7(10) do końca 2010 roku
6 PYTAŃ DO...
Jak prawidłowo rozliczyć podróże
służbowe w księgach rachunkowych
strona C12
Po nowelizacji ustawy o VAT tylko
do 30 czerwca 2010 roku niektórzy
podatnicy VAT mogli korzystać ze
starej 10. wersji deklaracji VAT-7. Mi-
nisterstwo Finansów zamierza prze-
dłużyć ten termin do końca rozli-
czeń za 2010 rok.
Zmiana przepisów o VAT, zawartych
w ustawie z 23 października 2009 ro-
ku o zmianie ustawy o podatku od to-
warów i usług (Dz.U. nr 195, poz. 1504),
wiązała się z wprowadzeniem m.in.
istotnych zmian w zakresie obowiąz-
ków w podatku od towarów i usług po-
datników dokonujących transakcji
z zagranicą. Powyższe zmiany przepi-
sów wymagały dostosowania wzoru
deklaracji dla podatku od towarów
i usług, aby wspomniani podatnicy
mogli prawidłowo rozliczyć VAT. No-
wy wzór deklaracji VAT-7 wersja 11
obowiązuje od rozliczenia za styczeń
2010 roku. Zostały w nim dodane no-
we wiersze w części C: Rozliczenie po-
datku należnego. Pierwsza zmiana do-
tyczy poz. 22, gdzie wykazuje się
świadczenie usług, o których mowa
w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, czyli
usług, do których stosuje się art. 28b,
na rzecz podatników podatku od war-
tości dodanej lub osób prawnych nie-
będących takimi podatnikami, ziden-
tyfikowanych na potrzeby podatku od
wartości dodanej, świadczonych na
terytorium państwa członkowskiego
innym niż terytorium kraju, innych
niż zwolnionych od podatku od war-
tości dodanej lub opodatkowanych
stawką 0 proc., dla których zobowią-
zanym do zapłaty podatku od warto-
ści dodanej jest usługobiorca. Druga
zmiana dotyczy poz. 39 i 40, gdzie wy-
kazuje się łączną kwotę podstawy
opodatkowania i podatku należnego
od importu usług, dla których miejsce
świadczenia określa się na podstawie
art. 28b ustawy, nabywanych od po-
datników podatku od wartości doda-
nej w rozumieniu ustawy, tj. podatni-
ków podatku od wartości dodanej na-
kładanego na terytorium państwa
członkowskiego Wspólnoty Europej-
skiej innym niż terytorium Polski.
Nowy wzór deklaracji – VAT-7(11) –
określony został rozporządzeniem mi-
nistra finansów z 21 grudnia 2009 ro-
ku, zmieniającym rozporządzenie
w sprawie wzorów deklaracji podat-
kowych dla podatku od towarów
i usług (Dz.U. nr 222, poz. 1763). Jed-
nak do 30 czerwca 2010 roku podatni-
cy mogą jeszcze stosować wzór dekla-
racji dla podatku od towarów i usług
VAT-7(10), określony rozporządze-
niem ministra finansów z 28 listopada
2008 roku w sprawie wzorów deklara-
cji podatkowych dla podatku od towa-
rów i usług (Dz.U. nr 211, poz. 1333).
Wyjątek od tej zasady dotyczy tych
podatników, którzy świadczą usługi,
do których stosuje się art. 100 ust.
1 pkt 4 ustawy o VAT, lub dokonują na-
być usług, do których stosuje się art.
28b tej ustawy, jeżeli usługi te stano-
wią u podatnika import usług.
Ponieważ jednak organy podatkowe
dysponują jeszcze dotychczasowymi
formularzami, MF proponuje, w przy-
gotowanym już rozporządzeniu, wy-
dłużenie stosowania ww. formula-
rzy do rozliczenia za ostatni okres
rozliczeniowy 2010 roku. Przedłuże-
nie to dotyczyć ma wzorów: deklara-
cji VAT-7(10), VAT-7K(4), VAT-7D(1)
i VAT-8(2). Zatem dopiero od przy-
szłego roku wszyscy podatnicy VAT,
którzy mają obowiązek składania wy-
mienionych deklaracji, będą musieli
używać nowych wzorów. Kogo doty-
czy ten obowiązek? Otóż VAT-7 skła-
dają podatnicy, o których mowa w art.
15 ustawy o VAT, obowiązani do skła-
dania deklaracji za okresy miesięcz-
ne. Podatnicy VAT mogą też się roz-
liczać za okresy kwartalne, wówczas
powinni składać deklaracje VAT-7K
(składają mali podatnicy) lub VAT-7D
(składana przez pozostałych podat-
ników).
Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT
podatnicy składają deklarację VAT-7
nie częściej niż za okresy miesięczne
w terminie do 25. dnia miesiąca na-
stępującego po każdym kolejnym mie-
siącu.
RELACJA Z DYŻURU
Czy można skorzystać z ulgi na zakup kasy
Jak rozliczać VAT po przekształceniu
w spółkę komandytowo-akcyjną
Kiedy samozatrudniony musi złożyć VAT-R
Czy można amortyzować auto osobowe
Czy podatek od spadku może się
przedawnić
strona C13
RACHUNKOWOŚĆ
Jednostki zainteresowania publicznego podlegają
szczególnym zasadom rewizji
strona C14
INTERWENCJA
Czy wystawienie e-faktury następuje
po podpisaniu jej podpisem
elektronicznym
strona C15
PROCEDURY
Można skutecznie optymalizować podatek od
czynności cywilnoprawnych
strona C16
Za tydzień
Zobowiązania w księgach rachunkowych
(SF)
305051388.012.png 305051388.013.png
C 2
Tygodnik Podatkowy
31 maja 2010 nr 104 (2735) www.gazetaprawna.pl
Biblioteka DGP
Komentarze
BIBLIOTEKA MENEDŻERA
Polityka traktatowa a nowa umowa o unikaniu
podwójnego opodatkowania z USA
Finanse dla niefinansistów – Zmienna wartość
pieniądza w czasie
KSIĄŻKA O: Podejmowaniu
decyzji związanych ze zmienną
wartością pieniądza.
Ministerstwo Finansów sukcesywnie
podejmuje negocjacje dotyczące no-
wych umów o unikaniu międzynaro-
dowego podwójnego opodatkowania
dochodu (a niekiedy i majątku),
m.in. z państwami, z którymi Polska
posiada takie umowy, lecz pochodzą
one z lat 70. i nie przystają już do
zmienionych warunków gospodar-
czych i finansowych. W ten sposób
w ostatnich kilku latach zostały za-
warte nowe umowy z Austrią, Niem-
cami, Danią, Holandią, Belgią, Szwe-
cją, a w 2009 roku – z Finlandią
i Norwegią.
Najstarszą spośród pozostających jesz-
cze w mocy umów zawartych we wcze-
snych latach 70. jest umowa podatko-
wa ze Stanami Zjednoczonymi z 1974
roku i obecnie toczą się negocjacje do-
tyczące nowej umowy. W kontekście
tej umowy warto wskazać najbardziej
istotne elementy polskiej polityki trak-
tatowej, mające szczególne znaczenie
dla międzynarodowego planowania po-
datkowego.
W odniesieniu do trwania okresu bu-
dowy lub prac budowlano-montażowych
uznawanych za tzw. zakład, Polska gene-
ralnie stosuje przyjęty w Modelowej
Konwencji OECD okres 12 miesięcy.
W nowej umowie polsko-amerykańskiej
okres ten zostanie więc skrócony z obec-
nych 18 miesięcy do 12. W zakresie opo-
datkowania u źródła wypłacanych dywi-
dend, Polska zasadniczo stosuje stan-
sko-amerykańskiej zapewne zajdzie
istotna zmiana i obecne zwolnienie od-
setek od opodatkowania w państwie źró-
dła zostanie zastąpione opisanymi du-
alistycznymi regulacjami.
W zakresie tzw. należności licencyj-
nych też zapewne zajdą zmiany. Po
pierwsze obecna stawka w wysokości 10
proc. może zostać zastąpiona niższą
stawką – 5-proc. Po drugie do definicji
należności licencyjnych może zostać do-
dany nowy fragment o płatnościach z ty-
tułu użytkowania lub prawa do użytko-
wania urządzenia przemysłowego,
w tym także środka transportu, urzą-
dzenia handlowego lub naukowego, co
rozciągnie prawo do opodatkowania na-
leżności licencyjnych także na płatności
z tytułu leasingu transgranicznego,
w tym m.in. samolotów leasingowanych
ze Stanów Zjednoczonych. Postanowie-
nie takie, typowe dla większości polskich
umów podatkowych, jest jednak od-
mienne w stosunku do standardowych
postanowień Modelowej Konwencji
OECD, która takiego elementu definicji
należności licencyjnych nie przewiduje,
traktując tego typu płatności jako do-
chód z działalności przedsiębiorstw. Po-
zytywną zmianą w nowej umowie było-
by dodanie typowego przepisu dotyczą-
cego tzw. innego dochodu, który może
być opodatkowany tylko w państwie
miejsca zamieszkania lub siedziby po-
datnika – czego brak w obecnej umowie
z 1974 roku.
KSIĄŻKA DLA: Menedże-
rów, agentów ubezpieczeniowych,
studentów uczelni ekonomicznych.
Autor
Krzysztof Bednarz
Wydawca
C.H. Beck
Warszawa 2010
DLACZEGO WARTO JĄ
MIEĆ: Prezentowana publikacja
omawia zasady podejmowania
decyzji biznesowych w sytu-
acjach, gdy pieniądz traci na war-
tości. Podzielona jest na trzy czę-
ści. Pierwsza przedstawia podsta-
wowe pojęcia z omawianej tema-
tyki i tu każdy podrozdział zawiera
wprowadzenie oraz praktyczne
przykłady, a kończy się zestawem
ćwiczeń. Druga część zawiera roz-
wiązania tych ćwiczeń. Ostatnia to
tablice z mnożnikami dla konkret-
nych wielkości, ułatwiające roz-
wiązywanie zadań.
Dr Janusz Fiszer
partner w Kancelarii Prawnej
White & Case i docent UW
dard OECD, czyli tzw. relację 5/15 proc.,
gdzie obniżona stawka w wysokości
5 proc. przysługuje spółce kapitałowej
posiadającej co najmniej 10 proc. akcji
z prawem głosu spółki wypłacającej dy-
widendy, a stawka 15-proc. jest stosowa-
na we wszystkich innych przypadkach.
W przypadku umowy polsko-amerykań-
skiej nie powinno więc dojść do zmiany
obecnych stawek.
Co do opodatkowania u źródła trans-
granicznych wypłat odsetek typowymi
postanowieniami przyjmowanymi
w ostatnich latach przez Polskę domi-
nuje nietypowe, dualistyczne podejście,
a więc zwolnienie dla odsetek od kredy-
tów i pożyczek bankowych oraz udziela-
nych lub gwarantowanych przez pań-
stwo, z jednoczesnym prawem do pobo-
ru 5-proc. podatku od odsetek od wszel-
kich innych kredytów i pożyczek.
Standardem OECD jest pobór 10-proc.
podatku u źródła. W nowej umowie pol-
BIBLIOTEKA PODATNIKA
Jak uniknąć podatku przy sprzedaży mieszkań
i domów
KSIĄŻKA O: Zasadach rozli-
czania dochodów ze sprzedaży
nieruchomości.
KSIĄŻKA DLA: Podatników
dokonujących sprzedaży miesz-
kań lub domów.
(EM)
Wydawca
INFOR
Warszawa 2010
DLACZEGO WARTO JĄ
MIEĆ: Osoby, które dokonują
sprzedaży nieruchomości, muszą
rozliczyć takie transakcje z urzę-
dem skarbowym. Sposób rozli-
czenia, wysokość należnego po-
datku, a także możliwość skorzy-
stania z ulg podatkowych przy
zbyciu nieruchomości bądź praw
majątkowych związanych z tymi
nieruchomościami zależą od mo-
mentu, w jakim dana nierucho-
mość była nabyta.
VAT od odszkodowań za wywłaszczenie
Realizacja programu modernizacji
sieci drogowej w kraju wymusiła
wprowadzenie przepisów mających
na celu przyspieszenie procedur
umożliwiających pozyskanie przez
Skarb Państwa oraz samorząd lokal-
ny gruntów pod budowę dróg.
W miejsce uciążliwego dla inwestora
obowiązku negocjacji odszkodowania
z właścicielem gruntu wprowadzono
zasadę, że przejęcie gruntów nastę-
puje w wyniku wydania decyzji
o ustaleniu lokalizacji drogi przez wo-
jewodę, natomiast wysokość odszko-
dowania jest ustalana w odrębnym
postępowaniu, które nie wstrzymuje
prac budowlanych inwestora.
O ile ważnym interesem publicznym
można usprawiedliwić wprowadzenie
przepisów praktycznie uniemożliwiają-
cych właścicielom gruntów opóźnianie
inwestycji, o tyle trudno znaleźć uspra-
wiedliwienie dla wad stosowanej proce-
dury powodującej istotne komplikacje
podatkowe dla wywłaszczanych podat-
ników VAT.
Wysokość odszkodowania ustala się
według stanu nieruchomości w dniu wy-
dania decyzji o zezwoleniu na realizację
inwestycji drogowej przez wojewodę
oraz według jej wartości z dnia, w któ-
rym następuje ustalenie wysokości od-
szkodowania. Podstawą ustalenia wyso-
kości odszkodowania jest wycena bie-
głego rzeczoznawcy.
Sęk w tym, że procedura ustalania wy-
sokości odszkodowania nie bierze pod
uwagę statusu podatkowego właścicie-
la wywłaszczanej nieruchomości. Wyce-
7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów
i usług, zgodnie z którym czynnością
zrównaną z dostawą towarów jest prze-
niesienie prawa własności z nakazu or-
ganu władzy publicznej lub podmiotu
działającego w imieniu takiego organu
lub przeniesienie prawa własności towa-
rów z mocy prawa w zamian za odszko-
dowanie.
W konsekwencji jeżeli wywłaszczanym
na mocy decyzji o lokalizacji drogi bę-
dzie podatnik VAT, przejście własności
gruntu na rzecz Skarbu Państwa będzie
powodowało obowiązek opodatkowania
gruntu VAT. Podmiotem zobowiązanym
do zapłaty podatku będzie podmiot wy-
właszczany, który z uzyskanego odszko-
dowania będzie musiał zapłacić 22-proc.
podatek (przy założeniu, że przedmio-
tem wywłaszczenia nie będą budynki
i budowle zwolnione z VAT). W ujęciu
ekonomicznym nie można uznać, że od-
szkodowanie w pełni będzie pokrywać
stratę właściciela nieruchomości, skoro
w praktyce podatnik jest zobowiązany
przekazać część otrzymanego odszko-
dowania z powrotem do Skarbu Pań-
stwa w formie podatku.
Dlatego też jeżeli przepisy dotyczące
zasad wypłacania odszkodowania za
wywłaszczone nieruchomości nie zosta-
ną zmienione, można spodziewać się
licznych sporów pomiędzy organami ad-
ministracji państwowej a wywłaszcza-
nymi podatnikami VAT. Trudno liczyć
na to, że wydając decyzję o wysokości
odszkodowania, wojewodowie będą li-
czyć się ze statusem podatkowym wła-
ścicieli nieruchomości.
Jak najkorzystniej opodatkować najem prywatny
KSIĄŻKA O: Rozliczaniu do-
chodów z najmu.
Bartosz Bogdański
doradca podatkowy w MDDP
KSIĄŻKA DLA: Podatników
uzyskujących dochody z najmu,
podnajmu, dzierżawy itp.
na biegłego zawarta w operacie szacun-
kowym będzie zawsze wyceną netto. Za-
sady wyceny nieruchomości są zgodne
z europejskimi zasadami wyceny, które
są sporządzane w kwotach netto bez
uwzględniania zewnętrznych elemen-
tów cenotwórczych, takich jak podatki
obrotowe, renty planistyczne, hipoteki
itp. Zatem wartość rynkowa wywłasz-
czanego gruntu, którego właścicielem
jest osoba fizyczna niebędąca podatni-
kiem VAT, zostanie ustalona na tych sa-
mych zasadach co wartość rynkowa
gruntu, którego właścicielem jest podat-
nik VAT i odszkodowanie zostanie wy-
płacone w tej samej wysokości.
Szkopuł w tym, że w końcowym rozra-
chunku przeciętnemu Kowalskiemu po-
zostanie w kieszeni znacznie wyższa
kwota niż wywłaszczanemu przedsię-
biorcy właśnie z uwagi na obciążenie
VAT. O ile odszkodowanie,, co do zasa-
dy nie jest opodatkowane VAT, o tyle
w tym przypadku jest ono traktowane
jako wynagrodzenie z tytułu dostawy to-
warów, a nie rekompensata za powsta-
łą szkodę. O takim skutku przesądza art.
Wydawca
INFOR
Warszawa 2010
DLACZEGO WARTO JĄ
MIEĆ: Osoby, które osiągają
dochody z najmu, muszą wybrać
sposób rozliczania ich z fiskusem.
Jeśli nie prowadzą działalności
gospodarczej, mają do wyboru ry-
czałt od przychodów ewidencjo-
nowanych (stawka wynosi 8,5
proc.) albo zasady ogólne, ze
stawkami 18 i 32 proc. Natomiast
jeśli najem jest jednym z przycho-
dów firmy, podatnik może wybrać
liniową, 19-proc. stawkę PIT. (SF)
Prezentowany e-book można zamówić przez internet
lub SMS-em. Cena – 9,99 zł.
Szczegóły na www.gazetaprawna.pl/e-poradnik
Tygodnik
Podatkowy
Redaktor prowadzący: Ewa Ciechanowska,
tel. 22 530 40 44,
ewa.ciechanowska@infor.pl
(EM)
305051388.014.png 305051388.015.png 305051388.001.png 305051388.002.png 305051388.003.png 305051388.004.png
31 maja 2010 nr 104 (2735) www.gazetaprawna.pl
Tygodnik Podatkowy
C 3
Orzecznictwo
NACZELNY SĄD ADMINISTRACYJNY o obowiązku ewidencyjnym w VAT
Podatnicy mogą wysyłać faktury w formacie PDF
Sądy administracyjne łago-
dzą swoje stanowisko
w sprawie sposobów prze-
syłania faktur VAT. Pozwa-
lają już na wystawianie fak-
tur w PDF i wysyłanie ich
mejlem. Uznają też, że ko-
pie zwykłych faktur u wy-
stawcy mogą być przecho-
wywane w komputerze.
Faktura VAT jest podstawo-
wym dokumentem występują-
cym w obrocie prawnym. Wie-
le firm wystawia i otrzymuje
tysiące faktur. Jest to podsta-
wowy dokument warunkujący
prawidłowe rozliczenie po-
datku, w tym jego odliczenie.
W dzisiejszych, zaawanso-
wanych technologicznie cza-
sach wszystkie firmy posługu-
ją się sprzętem komputero-
wym i biurowym. A żeby
ułatwić sobie życie, przesyłają
za ich pomocą także dokumen-
ty firmowe. Sądy administra-
cyjne początkowo rygorystycz-
nie podchodziły do możliwości
korzystania z tej drogi przesy-
łania zwykłych faktur.
cy wskazywali, że nie chodzi
im o faktury elektroniczne
z podpisem elektronicznym
czy przy użyciu EDI.
Organy podatkowe uznawa-
ły, że nie ma takiej możliwo-
ści. Ich zdaniem w takiej sy-
tuacji istotne jest rozstrzy-
gnięcie, co należy rozumieć
pod pojęciem: wystawić. Po-
jęcie to oznacza sporządzenie
dokumentu, w tym przypad-
ku faktury, na użytek kontra-
henta – odbiorcy towaru lub
usługi, oraz wręczenie (dorę-
czenie) przedmiotowej faktu-
ry kontrahentowi. Sporzą-
dzenie takiej faktury polega
na ujęciu w dokumencie o tej
nazwie niezbędnych danych.
Wyjątkiem od tej zasady są
jedynie faktury wystawiane
w formie elektronicznej, zgod-
nie z rozporządzeniem mini-
stra finansów z 14 lipca 2005 r.
w sprawie wystawiania oraz
przesyłania faktur w formie
elektronicznej, a także prze-
chowywania oraz udostępnia-
nia organowi podatkowemu
lub organowi kontroli skarbo-
wej tych faktur (Dz.U. nr 133,
poz. 1119). Zdaniem organu
ustawodawca w żadnym prze-
pisie nie dopuścił możliwości
przesyłania faktur w formie
pliku PDF czy też faksem.
Analogiczne stanowisko
dość jednolicie potwierdzały
sądy administracyjne (por.
wyrok WSA w Warszawie z 19
października 2007 roku, sygn.
akt III SA/Wa 1341/07, wyrok
NSA z 18 września 2008 roku,
sygn. akt I FSK 163/08, wyrok
WSA w Warszawie z 3 listo-
pada 2008 roku, sygn. akt III
SA/Wa 1034/08, wyrok WSA
w Warszawie z 26 stycznia
2009 roku, sygn. akt III
SA/Wa 1870/08).
stawiać faktury za pomocą
programów komputerowych
i wysyłać je mejlowo. Jedno-
cześnie sąd podkreślił, że od-
biorca faktury wystawionej
w PDF nie może jej przecho-
wywać w komputerze. W oce-
nie NSA polskie regulacje do-
tyczące faktur elektronicz-
nych mogą budzić wątpliwo-
ści co do zgodności z prawem
unijnym. Sąd uznał, że szcze-
gólny rygor w obrocie e-fakt-
urami przewidziany w rozpo-
rządzeniu z 14 lipca 2005 roku
(Dz.U. nr 133, poz. 1119) odnosi
się do sytuacji, gdy faktura
jest wystawiana, przesyłana
i przechowywana w formie
elektronicznej. Dokonując wy-
kładni prowspólnotowej, NSA
uznał, że to rozporządzenie
nie odnosi się do przypadku,
gdy faktura jest tylko wysta-
wiana i przesyłana przez in-
ternet (wyrok NSA z 20 maja
2010 roku, sygn. akt I FSK
1444/09, niepublikowany).
Uzupełnieniem tego stanowi-
ska jest inny wyrok NSA z koń-
ca 2009 roku. NSA dopuścił
w nim możliwość przechowy-
wania faktur na dysku kompu-
tera. Jednak taka możliwość
dotyczy tylko kopii faktury
u wystawcy (wyrok NSA z 3 li-
stopada 2009 roku, sygn. akt
I FSK 1169/08, niepublikowa-
ny). Zdaniem sądu nie ma nor-
matywnych przeciwwskazań
do istnienia mieszanego syste-
OPINIA
Joanna Rudzka
doradca podatkowy,
menedżer zespołu podatku VAT
z Kancelarii Ożóg i Wspólnicy
Wspomniany wyrok należy ocenić pozytywnie. Obecnie coraz
większą rolę w biznesie odgrywają internet oraz rozwiązania
informatyczne, które powoli torują sobie drogę do świata po-
datków. Obserwujemy więc wzrastającą liczbę podatników
składających deklaracje przez internet i korzystających z e-
faktur. To kolejny krok w tym procesie. Wspomniany wyrok
przecina bowiem dotychczas spójną praktykę argumentacji
organów podatkowych (jak i linię orzeczniczą), iż jedyną for-
mą dokumentowania czynności opodatkowanych VAT jest
faktura papierowa wysłana pocztą do nabywcy lub kwalifiko-
wana e-faktura spełniająca wymogi EDI, względnie podpisa-
na e-podpisem.
Podkreślić jednak należy, że to orzeczenie nie kreuje nowego
rodzaju mniej sformalizowanej e-faktury, lecz nakazuje trak-
tować fakturę wysłaną mejlem podobnie jak zwykłą fakturę
papierową. Nabywca ma prawo do odliczenia VAT z takiej fak-
tury. NSA akceptuje jedynie formę wysyłki przez internet.
Konsekwencją tego jest, zdaniem NSA, iż nabywca powinien
przechowywać fakturę w formie papierowej. Natomiast moż-
na zadać przy tej okazji ponownie pytanie stawiane przez po-
datników już przed tym orzeczeniem: czy w praktyce uda się
zweryfikować (w czasie ewentualnej kontroli), czy dana kopia
faktury przedstawiona do badania została wydrukowana
w chwili jej otrzymania mejlem, czy też w dniu przekazania jej
kontrolującym. Niemniej jednak, w mojej ocenie, wyrok jest
krokiem w dobrą stronę i ułatwi rozliczenia podatników oraz
pozwoli im na znaczne oszczędności.
FAKTURA TYLKO
NA PAPIERZE
Co prawda w ocenie organów
podatkowych zarówno usta-
wa o VAT, jak i przepisy wy-
konawcze nie określają
wprost formy, w jakiej faktu-
ra ma być wystawiona (pa-
pierowej czy elektronicznej).
Jednak zwracają uwagę, że
faktura powinna być wysta-
wiona w dwóch egzempla-
rzach – oryginał oraz kopia.
Konsekwencją tego jest
stwierdzenie, że jedynie fak-
tury wystawione w ten spo-
sób uprawniają nabywcę to-
warów i usług do obniżenia
podatku należnego o podatek
naliczony z nich wynikający.
FAKTURA W PDF
Chodziło przede wszystkim
o to, czy faktura otrzymana
w postaci papierowej drogą
elektroniczną, np. za pośred-
nictwem faksu lub poczty
elektronicznej, uprawnia fir-
mę do wykazania podatku na-
liczonego w rejestrze VAT
i do jego odliczenia. Podatni-
PDF DOPUSZCZALNY
Sytuacja ta jednak się zmie-
nia. W ostatnim czasie pojawi-
ły się orzeczenia Naczelnego
Sądu Administracyjnego, któ-
re liberalizują restrykcyjne
dotychczas podejście. W wy-
roku z 20 maja 2010 roku NSA
uznał, że podatnicy mogą wy-
mu polegającego na wysyłaniu
faktury w formie papierowej
oraz przechowywaniu jej kopii
w formie elektronicznej, z go-
towością wydrukowania jej na
każde żądanie uprawnionego
organu. NSA podkreślił jed-
nak, że w takiej sytuacji podat-
nik również ponosi wszelkie
ryzyko ich utraty.
NACZELNY SĄD ADMINISTRACYJNY o świadczeniach pozapłacowych
Pracodawca musi pobierać podatek od abonamentów medycznych
Wykupione przez praco-
dawcę pakiety świadczeń
medycznych, których war-
tość nie jest wolna od po-
datku, stanowią dla pra-
cowników uprawnionych do
ich wykorzystania nieod-
płatne świadczenie.
Pakiety medyczne od dłuższe-
go czasu wywołują wiele wąt-
pliwości w praktyce oraz
orzecznictwie sądowym. Pra-
codawcy, którzy zaczęli pro-
ponować swoim pracownikom
dodatkowe pakiety medyczne
w prywatnych klinikach, nie
wiedzieli, jak je traktować na
gruncie podatku dochodowe-
go od osób fizycznych. Nie by-
ło wątpliwości, że wartość
świadczenia medycznego, do
którego opłacenia za pracow-
nika pracodawca jest zobo-
wiązany na podstawie prawa
pracy, nie podlega opodatko-
waniu. Jednak pracodawcy
nie wiedzieli, czy muszą opo-
datkować wartość pakietów
pozwalających na skorzysta-
nie z dodatkowych świadczeń
medycznych.
Organy podatkowe uznawa-
ły, że ryczałt ponoszony za
pracowników i członków ich
rodzin z tytułu udostępnio-
nych im pakietów usług, które
nie wynikają z prawa pracy,
jest przychodem pracowni-
ków podlegającym opodatko-
waniu wraz z innymi przycho-
dami ze stosunku pracy. Pra-
codawca jako płatnik jest zo-
bowiązany do poboru zaliczek
na podatek dochodowy od
osób fizycznych od wartości
takiego pakietu usług me-
dycznych.
Jednak w orzecznictwie po-
jawiło się też stanowisko
przeciwne. W tym przypadku
sądy uznawały, że pakiety me-
dyczne wykupione na rzecz
pracowników przez praco-
dawcę stanowią przedmiot
opodatkowania podatkiem
dochodowym od osób fizycz-
nych, jako przychód z nieod-
płatnego świadczenia ze sto-
sunku pracy (por. wyroki są-
dów wojewódzkich w spra-
wach o sygn. akt III SA/Wa
1015/09, III SA/Wa 872/09, III
SA/Wa 1016/09, I SA/Wr
1146/08, III SA/Wa 1356/08,
I SA/Wr 383/08).
z 24 maja 2010 roku, sygn. akt
II FPS 1/10). W ocenie NSA
pracownik na podstawie wy-
kupionego przez firmę abona-
mentu zyskuje uprawnienie
do skorzystania w każdym
czasie z usług medycznych
w prywatnej klinice. Temu
uprawnieniu odpowiada obo-
wiązek pozostawania kliniki
w gotowości do przyjęcia pa-
cjenta w każdej chwili. Pakiet
ma określoną wartość ekono-
miczną. Zdaniem sądu pra-
cownik uzyskuje nieodpłatne
świadczenie już w momencie,
gdy centrum medyczne musi
pozostawać w gotowości do
zaoferowania mu swoich
usług. Żeby opodatkować abo-
nament, pracownik nie musi
z niego korzystać.
W uchwale nie wyjaśniono
jednak, jak ustalić wartość
nieodpłatnego świadczenia,
czyli jaką kwotę przyjąć do
opodatkowania. Tej kwestii
nie obejmowało pytanie
prawne. O sposobie ustalania
wartości abonamentu prze-
sądzi więc już zwykły skład
orzekający w sprawie, w któ-
rej została podjęta uchwała.
OPINIA
Dominika Dragan-Berestecka
doradca podatkowy
z Kancelarii Ożóg i Wspólnicy
Uchwała siedmiu sędziów NSA w sprawie abonamentów
medycznych dla wielu podatników oznacza spore problemy
w praktyce. Chodzi o tych pracodawców, którzy opłacając
abonamenty swoim pracownikom, nie pobierali z tego tytułu
zaliczek na podatek dochodowy.
W pierwszej kolejności staną przed koniecznością oblicze-
nia wartości świadczenia przypadającego na poszczegól-
nych pracowników. Uchwała kwestii tej nie rozstrzygnęła,
a to dlatego, że nie była ona przedmiotem zapytania skiero-
wanego do rozszerzonego składu NSA. Ministerstwo Finan-
sów twierdzi zaś, że w sytuacji, gdy pracodawca zna kwotę
ryczałtu i liczbę pracowników objętych abonamentem, usta-
lenie wartości przychodu przypadającego na poszczegól-
nych pracowników wydaje się być rzeczą oczywistą.
Warto jednak mieć na względzie i takie sytuacje, które nie-
rzadko w praktyce występują, kiedy abonament medyczny
obejmuje zarówno dobrowolną, jak i obowiązkową opiekę
lekarską, a ta ostatnia nie generuje przychodu u pracowni-
ka. Problem jednak w tym, jak wydzielić wartość poszcze-
gólnych abonamentów, jeśli umowa z centrum medycznym
tego nie przewiduje. Mam pewne obawy, że w takiej sytuacji
Ministerstwo Finansów stanie na skrajnie niekorzystnym dla
podatników stanowisku, że skoro nie jest on w stanie wy-
dzielić abonamentu dotyczącego medycyny pracy, to powi-
nien do opodatkowania przyjąć całą kwotę ryczałtu, jaki
opłaca na rzecz centrum medycznego. Może to z kolei zmu-
sić podatników do podpisywania umów, z których te dwie
wartości będą wyraźnie wynikały.
ROZBIEŻNE
ORZECZENIA
Opodatkowanie ponadstan-
dardowych pakietów medycz-
nych wywołało w orzecznic-
twie wojewódzkich sądów ad-
ministracyjnych poważne roz-
bieżności. Z jednej strony sądy
stwierdzały, że pakiety (abona-
menty) medyczne wykupione
na rzecz pracowników przez
pracodawcę nie stanowią dla
nich przychodu ze stosunku
pracy (por. wyroki sądów wo-
jewódzkich w sprawach
o sygn. akt III SA/Wa 1846/09,
III SA/Wa 1423/09, III SA/Wa
1018/09, I SA/Wr 1556/09, III
SA/Wa 225/09, III SA/Wa
11/09, III SA/Wa 3521/08,
I SA/Bk 1/09, I SA/Po 1423/08,
I SA/Gd 1/09).
UCHWAŁA NSA
Z uwagi na tak dużą rozbież-
ność Naczelny Sąd Admini-
stracyjny, do którego trafiła
pierwsza sprawa dotycząca
pakietów medycznych, skiero-
wał pytanie prawne. Posze-
rzony skład orzekający uznał,
że wykupione przez praco-
dawcę pakiety świadczeń me-
dycznych, których wartość
nie jest wolna od podatku do-
chodowego, stanowią dla pra-
cowników uprawnionych do
ich wykorzystania nieodpłat-
ne świadczenie (uchwała NSA
Opracowała Aleksandra Tarka
305051388.005.png 305051388.006.png 305051388.007.png
C 4
Tygodnik Podatkowy
31 maja 2010 nr 104 (2735) www.gazetaprawna.pl
Interpretacje
IZBA SKARBOWA W BYDGOSZCZY o samozatrudnieniu
Wykonywanie usług na rzecz byłego szefa wyklucza liniowy PIT
Podatnik, który będzie świadczył usługi w ramach
prowadzonej firmy na rzecz byłego pracodawcy w takim
samym zakresie jak na umowie o pracę, nie może się
rozliczać na zasadach liniowego PIT.
w roku podatkowym prawo
do opodatkowania podat-
kiem liniowym i jest zobo-
wiązany do wpłacenia zali-
czek od dochodu osiągnię-
tego od początku roku, obli-
czonych przy zastosowaniu
skali podatkowej, oraz odse-
tek za zwłokę od zaległości
z tytułu tych zaliczek.
Zatem możliwość opodatko-
wania dochodu z działalności
gospodarczej podatkiem li-
niowym jest wyłączona w sto-
sunku do podatników, którzy
uzyskują przychód z działal-
ności gospodarczej z tytułu
świadczenia usług na rzecz
byłego lub obecnego praco-
dawcy, jeżeli usługi te są toż-
same z czynnościami, które
podatnik lub przynajmniej je-
den z jego wspólników wyko-
nywał na rzecz tegoż praco-
dawcy w roku podatkowym
lub w roku poprzedzającym
ten rok w ramach stosunku
pracy lub spółdzielczego sto-
sunku pracy.
Wykonywanie przez podat-
nika w ramach prowadzonej
działalności gospodarczej ja-
kiejkolwiek usługi obejmują-
cej swoim zakresem chociaż-
by część czynności wykony-
wanych na rzecz pracodaw-
cy w ramach stosunku pracy
wyklucza możliwość opodat-
kowania podatkiem linio-
wym.
W naszym przypadku po-
datnik zarówno w ramach
umowy o pracę, jak i kon-
traktu był zatrudniony jako
lekarz i wykonywał usługi
medyczne pacjentom szpita-
la. Oznacza to, że w 2010 ro-
ku podatnikowi nie przysłu-
guje prawo do opodatkowa-
nia osiągniętych dochodów
z pozarolniczej działalności
podatkiem dochodowym we-
dług zasad właściwych dla
podatku liniowego.
Interpretacja indywidualna
dyrektora Izby Skarbowej
w Bydgoszczy z 4 maja 2010 r.
(nr ITPB1/415-150/10/AK).
OPINIA
Adam Mariuk
doradca podatkowy,
dyrektor w Deloitte
JAKI PROBLEM
ROZSTRZYGNĘŁA
IZBA
Podatnik do końca września
2009 r. był zatrudniony na umo-
wę o pracę w szpitalu. Od 1 paź-
dziernika 2009 r. przeszedł na
emeryturę i z dyrektorem szpi-
tala podpisał kontrakt na świad-
czenie usług medycznych. Za-
równo w ramach umowy o pra-
cę, jak i kontraktu podatnik był
zatrudniony jako lekarz i wyko-
nywał usługi medyczne pacjen-
tom szpitala. Podatnik chciałby
się rozliczać na zasadach linio-
wego PIT. W jaki sposób podat-
nik zgodnie z obowiązującą wy-
kładnią prawa musi rozliczać się
z PIT w 2010 r.?
dów z pozarolniczej działal-
ności gospodarczej na zasa-
dach liniowego 19-proc. PIT.
Jednak jeśli podatnik, który
wybrał sposób opodatkowania
liniowym PIT, uzyska z działal-
ności gospodarczej prowadzo-
nej samodzielnie lub z tytułu
prawa do udziału w zysku
spółki niemającej osobowości
prawnej przychody ze świad-
czenia usług na rzecz byłego
lub obecnego pracodawcy, od-
powiadających czynnościom,
które podatnik lub co najmniej
jeden ze wspólników:
wykonywał w roku poprze-
dzającym rok podatkowy
lub
wykonywał, lub wykonuje
w roku podatkowym w ra-
mach stosunku pracy lub
spółdzielczego stosunku
pracy, podatnik ten traci
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycz-
nych rzeczywiście ustanawiają karencję dla osób będą-
cych byłymi pracownikami, które chcą korzystać z liniowe-
go opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej
i wykonywać usługi na rzecz byłego bądź obecnego praco-
dawcy tożsame z obowiązkami wykonywanymi w ramach
umowy o pracę. Okres karencji jest długi – wynosi jeden
pełny rok kalendarzowy. O tym, czy dane usługi są tożsa-
me z obowiązkami ze stosunku pracy, w każdej sytuacji
powinny przesądzać postanowienia umów łączące strony,
ale również całokształt okoliczności faktycznych. Podkre-
ślenia wymaga przy tym fakt, że nie zawsze takie rozdzie-
lenie jest w pełni możliwe i może być szczególnie trudne
w sytuacjach podobnych to tej będącej przedmiotem in-
terpretacji, tzn. dla podatników wykonujących zawody re-
gulowane postanowieniami innych ustaw, które niejedno-
krotnie dość precyzyjnie określają parametry wykonywa-
nia zawodu niezależnie od relacji prawnej łączącej strony.
Oczywiście, przedmiotowa interpretacja ma zastosowanie
tylko do jednego konkretnego podatnika i wnioski z niej
płynące nie mogą być automatycznie rozciągane na inne
osoby znajdujące się w podobnej sytuacji.
ODPOWIEDŹ IZBY
Podatnicy mogą wybrać spo-
sób opodatkowania docho-
IZBA SKARBOWA W WARSZAWIE o kwalifikacji świadczeń
Wypłaty odszkodowań dla byłego pracownika są dochodem z pracy
Wartość dodatkowych świadczeń przyznanych przez
spółkę byłemu pracownikowi będzie stanowić dla niego
przychód ze stosunku pracy.
z 2010 r. nr 51, poz. 307 z późn.
zm.) za przychody ze stosun-
ku służbowego, stosunku pra-
cy, pracy nakładczej oraz
spółdzielczego stosunku pra-
cy uważa się wszelkiego ro-
dzaju wypłaty pieniężne oraz
wartość pieniężną świadczeń
w naturze bądź ich ekwiwa-
lenty, bez względu na źródło
finansowania tych wypłat
i świadczeń, a w szczególno-
ści: wynagrodzenia zasadni-
cze, dodatki, za godziny nad-
liczbowe nagrody, ekwiwalen-
ty za niewykorzystany urlop
i wszelkie inne kwoty, nieza-
leżnie od tego, czy ich wyso-
kość została z góry ustalona,
a ponadto świadczenia pie-
niężne ponoszone za pracow-
nika, jak również wartość in-
nych nieodpłatnych świad-
czeń lub świadczeń częściowo
odpłatnych.
Przychodem ze stosunku pra-
cy i stosunków pokrewnych
są więc wszelkiego rodzaju
wypłaty i świadczenia skut-
kujące u podatnika powsta-
niem przysporzenia majątko-
wego, mające swoje źródło
w łączącym pracownika z pra-
codawcą stosunku pracy lub
stosunku pokrewnym.
Z przychodem ze stosunku
pracy mamy do czynienia rów-
nież w sytuacji, gdy były praco-
dawca wypłaca pracownikowi
po ustaniu zatrudnienia świad-
czenia zagwarantowane w łą-
czącej go w przeszłości umo-
wie o pracę, bowiem o tym, czy
świadczenie jest przychodem
ze stosunku pracy, decyduje
okoliczność, czy może je otrzy-
mać wyłącznie pracownik, czy
też inna osoba niezwiązana ak-
tualnie lub w przeszłości z pra-
codawcą.
Zatem art. 12 ustawy o PIT
ma także zastosowanie do
wypłat po ustaniu zatrudnie-
nia. Natomiast o zakwalifi-
kowaniu świadczenia do
przychodów z pracy nie prze-
sądza pozostawanie danej
osoby w stosunku zatrudnie-
nia w momencie otrzymania
przychodu.
Interpretacja indywidualna
dyrektora Izby Skarbowej
w Warszawie z 12 maja 2010 r.
(nr IPPB2/415-145/10-4/AS).
JAKI PROBLEM
ROZSTRZYGNĘŁA
IZBA
W grudniu 2009 r. spółka za-
warła z byłym pracownikiem
umowę o zakazie konkurencji.
Umowa została zawarta już po
ustaniu stosunku zatrudnienia
i obejmowała okres po rozwią-
zaniu umowy o pracę. Zgodnie
z umową były pracownik ma się
powstrzymać od prowadzenia
wobec spółki działalności kon-
kurencyjnej. Za cały okres
trwania umowy były pracownik
ma otrzymywać od spółki co-
miesięczne odszkodowanie. Do
jakiego źródła przychodów na-
leży zaliczyć odszkodowanie?
ODPOWIEDŹ IZBY
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy
o podatku dochodowym od
osób fizycznych (t.j. Dz.U.
IZBA SKARBOWA W BYDGOSZCZY o zakresie opodatkowania
Pożyczki poza systemem bankowym korzystają ze zwolnienia z VAT
Spółka, która udzieliła pożyczki poza systemem
bankowym, ma prawo skorzystać ze zwolnienia od VAT.
mać marca 1997 r. w sprawie
Polskiej Klasyfikacji Wyrobów
i Usług (PKWiU) (Dz.U. nr 42,
poz. 264 z późn. zm.).
Stawka VAT wynosi 22
proc. Dla niektórych czynno-
ści ustawodawca przewidział
jednak możliwość zastosowa-
nia zwolnień z VAT.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt
1 ustawy o VAT zwalnia się od
podatku usługi wymienione
w załączniku nr 4 do ustawy.
W pozycji 3 tego załącznika wy-
mieniono usługi mieszczące się
w grupowaniu o symbolu
PKWiU w Sekcji J ex (65-67), tj.
usługi pośrednictwa finanso-
wego, z wyłączeniem:
1. działalności lombardów,
z wyjątkiem usług świad-
czonych przez banki,
2. usług polegających na od-
daniu w odpłatne użytko-
wanie rzeczy ruchomej,
3. usług doradztwa finanso-
wego (PKWiU ex 67.13.10-
00.20),
4. usług doradztwa ubezpie-
czeniowego oraz wyceny
dla towarzystw ubezpie-
czeniowych (PKWiU ex
67.20.10-00.20, -00.30),
z wyjątkiem świadczonych
przez zakład ubezpieczeń
w rozumieniu przepisów
o działalności ubezpiecze-
niowej oraz świadczonych
w tym zakresie przez pod-
mioty działające w imieniu
i na rzecz zakładu ubezpie-
czeń,
5. usług ściągania długów
oraz faktoringu,
6. usług zarządzania akcjami,
udziałami w spółkach lub
związkach, obligacjami i in-
nymi rodzajami papierów
wartościowych, z wyjąt-
kiem wymienionych w art.
43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
7. usług przechowywania ak-
cji, udziałów w spółkach lub
związkach, obligacji i in-
nych rodzajów papierów
wartościowych, z wyjąt-
kiem wymienionych w art.
43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
8. transakcji dotyczących do-
kumentów ustanawiają-
cych tytuł własności,
9. transakcji dotyczących
praw w odniesieniu do nie-
ruchomości.
Wśród usług pośrednictwa fi-
nansowego, o których mowa
w wyżej powołanej poz. 3 załącz-
nika nr 4, w dziale 65 PKWiU,
mieszczą się opisane przez spół-
kę usługi udzielania pożyczek
świadczone poza systemem
bankowym.
Zatem opisana usługa udzie-
lania pożyczek świadczona
poza systemem bankowym
podlega przepisom ustawy
o VAT i – jako niewymieniona
w wyłączeniach w pkt 1 – 9 za-
łącznika nr 4 do tej ustawy –
korzysta ze zwolnienia od te-
go podatku, o ile faktycznie
czynność ta została prawidło-
wo sklasyfikowana w grupo-
waniu PKWiU 65.22., zgodnie
z Polską Klasyfikacją Wyro-
bów i Usług z 1997 r.
Interpretacja indywidualna dy-
rektora Izby Skarbowej w Byd-
goszczy z 11 maja 2010 r. (nr
ITPP1/443-187/10/AT).
JAKI PROBLEM
ROZSTRZYGNĘŁA
IZBA
Spółka zawarła na początku
2010 r. umowę pożyczki, na pod-
stawie której udzieliła pożyczki
wspólnikowi oraz prezesowi za-
rządu. Pieniądze zostały prze-
kazane tym osobom. Czynność
udzielania pożyczki została
sklasyfikowana przez spółkę
pod symbolem PKWiU 65.22,
jako „usługi udzielania pożyczek
świadczone poza systemem ban-
kowym”. Czy czynność udziele-
nia pożyczki podlega VAT.
przenieść na własność bio-
rącego określoną ilość pie-
niędzy albo rzeczy oznaczo-
nych tylko co do gatunku,
a biorący zobowiązuje się
zwrócić tę samą ilość pienię-
dzy albo tę samą ilość rzeczy
tego samego gatunku i tej
samej jakości.
Opodatkowaniu VAT podle-
gają odpłatna dostawa towa-
rów i odpłatne świadczenie
usług na terytorium kraju
(Dz.U. z 2004 r. nr 54, poz. 535
z późn. zm.).
Dla celów klasyfikacji usług
na gruncie przepisów ustawy
o VAT do 31 grudnia 2010 r. sto-
suje się przepisy rozporządzenia
Rady Ministrów z 18powstrzy-
ODPOWIEDŹ IZBY
Przez umowę pożyczki dają-
cy pożyczkę zobowiązuje się
Opracowała Ewa Matyszewska
305051388.008.png
31 maja 2010 nr 104 (2735) www.gazetaprawna.pl
Tygodnik Podatkowy
C 5
Rozliczenia VAT
Dostawa towarów
Nieodpłatne przekazanie towarów związane
z przedsiębiorstwem bez podatku
EKSPERCI WYJAŚNIAJĄ
Czy od próbek jest VAT
Nasza firma otrzymała od chińskiego kontrahenta
próbki towarów, które chcielibyśmy kupować. Wartość
przesyłki nie przekraczała 20 dolarów. Czy od tego
importu musimy zapłacić VAT?
Nieodpłatna dostawa towarów na cele związane
z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem
nie podlega VAT. To samo dotyczy przekazywania
prezentów małej wartości i próbek.
Warunki do spełnienia
Tomasz Siek
menedżer w zespole VAT firmy Deloitte
Nie podlegają opodat-
kowaniu nieodpłatne
przekazania towarów
przez podatnika,
w dwóch przypadkach:
jeżeli przekazanie jest
dokonywane na cele zwią-
zane z prowadzoną przez
podatnika działalnością,
w przypadku, gdy prze-
kazanie nie jest związane
z prowadzeniem przed-
siębiorstwa, ale przed-
miotem przekazania są
próbki, prezenty o małej
wartości lub drukowane
materiały reklamowe lub
informacyjne.
Zgodnie z art. 51 ustawy o VAT zwalnia się od podatku import
towarów umieszczonych w przesyłkach wysyłanych z teryto-
rium państwa trzeciego bezpośrednio do odbiorcy przebywa-
jącego na terytorium Polski, pod warunkiem że łączna war-
tość towarów w przesyłce nie przekracza kwoty wyrażonej
w złotych odpowiadającej równowartości 22 euro. Zwolnienia
tego nie stosuje się do importu np. napojów alkoholowych,
wyrobów tytoniowych oraz towarów importowanych w drodze
zamówienia wysyłkowego. Chociaż w pytaniu nie przedsta-
wiono dokładnie stanu faktycznego, to wydaje się, że ze
względu na wartość przesyłki (poniżej 20 dolarów) mogłaby
ona skorzystać z tego zwolnienia z VAT importowego.
Druga możliwość zwolnienia przewidziana jest w art. 67
ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od po-
datku import próbek towarów mających nieznaczną war-
tość i mogących służyć jedynie uzyskaniu zamówień na to-
wary tego samego rodzaju, które mają być przywiezione na
terytorium Polski. Jednocześnie próbkę towarów zdefinio-
wano jako niewielką ilość towaru, reprezentującą określony
rodzaj lub kategorię towarów, pod warunkiem że sposób
prezentacji i jakość czynią je bezużytecznymi dla celów in-
nych niż promocja. Zakładając, że próbki, o których mowa
w pytaniu, spełniają tę definicję, możliwe byłoby zastosowa-
nie zwolnienia z VAT, nawet gdyby przesyłka miała większą
wartość niż 20 dolarów.
W przedstawionym przypadku można uznać, że polska fir-
ma importująca próbki od kontrahenta chińskiego nie
miałaby obowiązku rozliczenia VAT z tytułu importu. (SF)
Magdalena Majkowska
magdalena.majkowska@infor.pl
łalnością firmy jest niezgodny
z prawem wspólnotowym, or-
gany podatkowe powołując się
na ten argument ,często naka-
zują podatnikom opodatkowa-
nie takich dostaw.
Opodatkowaniu VAT, jako
czynność zrównana z odpłat-
ną dostawą towarów, podlega
nieodpłatne przekazanie
przez podatnika towarów na-
leżących do jego przedsię-
biorstwa na cele inne niż
związane z prowadzonym
przez niego przedsiębior-
stwem, jeżeli podatnikowi
przysługiwało prawo do ob-
niżenia kwoty podatku należ-
nego o kwotę podatku nali-
czonego od tych czynności,
w całości lub w części. Usta-
wodawca wymienia tutaj:
przekazanie lub zużycie to-
warów na cele osobiste po-
datnika lub jego pracowni-
ków, w tym byłych pracowni-
ków, wspólników, udziałow-
ców, akcjonariuszy, członków
spółdzielni i ich domowników,
członków organów stanowią-
cych osób prawnych, człon-
ków stowarzyszenia, a także
wszelkie inne przekazanie to-
warów bez wynagrodzenia,
w szczególności darowizny.
Zatem nieodpłatna dostawa
towarów opodatkowana jest
VAT, jeżeli spełnione są dwa
warunki: brak związku takiej
dostawy z prowadzonym
przedsiębiorstwem oraz
możliwość obniżenia kwoty
podatku należnego o kwotę
podatku naliczonego od tych
czynności, w całości lub
w części.
W związku z powyższym nie
podlegają opodatkowaniu
VAT nieodpłatne przekaza-
nia towarów przez podatnika,
jeżeli przekazanie to jest do-
konywane na cele związane
z prowadzoną przez podatni-
ka działalnością. Podatek nie
wystąpi również w przypad-
ku, gdy przekazanie wpraw-
dzie nie jest związane z pro-
wadzeniem przedsiębior-
stwa, ale przedmiotem prze-
kazania są próbki, prezenty
o małej wartości lub druko-
wane materiały reklamowe
lub informacyjne. Wynika to
z art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o VAT.
Korzystne regulacje
Rozwiązanie zastosowane
w polskiej ustawie o VAT w za-
kresie opodatkowania nieod-
płatnych dostaw towarów jest
korzystniejsze dla podatników
niż zasady wynikające z Dy-
rektywy 112. Nie oznacza to
jednak, że podatnik nie ma
prawa z tych korzystnych re-
gulacji korzystać. Argument
o niezgodności regulacji krajo-
wych z dyrektywą może być
wykorzystany jedynie przez
podatnika przeciw organowi
podatkowemu, ale nie odwrot-
nie. Organy podatkowe nie mo-
gą skutecznie powoływać się
na niezgodność polskich regu-
lacji z dyrektywą po to, by wy-
ciągnąć negatywne konse-
próbki, prezenty o małej
wartości lub drukowane ma-
teriały reklamowe lub infor-
macyjne.
Ustawodawca zdefiniował
pojęcie prezentów małej war-
tości, określając dwie katego-
rie takich towarów w art.
7 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy o VAT.
Po pierwsze, są to przekazy-
wane przez podatnika jednej
osobie towary o łącznej war-
tości nieprzekraczającej w ro-
ku podatkowym kwoty 100 zł,
jeżeli podatnik prowadzi ewi-
dencję pozwalającą na ustale-
nie tożsamości tych osób.
Warto wiedzieć, że przepis
art. 7 ust. 4 pkt 1, określając
nieprzekraczającej w roku
podatkowym kwoty 100 zł.
W dalszym ciągu warun-
kiem braku opodatkowania
przy przekazaniu takiego to-
waru jest jednak prowadze-
nie przez podatnika odpo-
wiedniej ewidencji, pozwala-
jącej na ustalenie tożsamo-
ści osób, którym prezenty
zostały przekazane.
Prezenty do 10 zł
Druga kategoria prezentów,
których przekazanie nie
podlega VAT, to prezenty
wręczone jednej osobie któ-
rych wartość nie przekracza
10 zł. Ustawodawca nie okre-
ślił przy tym żadnych dodat-
kowych warunków, np. pro-
wadzenia ewidencji. Obecny
limit kwotowy prezentów
małej wartości, których nie
trzeba ujmować w ewidencji
wartościowo-osobowej, obo-
wiązuje od 1 stycznia 2009
roku. Wcześniej wynosił 5 zł.
Jednocześnie zmieniono za-
sady ustalania limitu kwoto-
wego prezentu małej warto-
ści. Zostały one ujednolico-
ne z przepisami stosowany-
mi przy określaniu podstawy
opodatkowania przy nieod-
płatnym przekazaniu towa-
rów. Zgodnie z obowiązują-
cymi przepisami wartość
prezentu małej wartości od-
noszona jest do jednostko-
wej ceny nabycia towaru
(bez podatku), a gdy nie ma
ceny nabycia – do jednostko-
wego kosztu wytworzenia,
określonych w momencie
przekazywania towaru.
Z kolei przez próbkę rozu-
mie się niewielką ilość towa-
ru reprezentującą określony
rodzaj lub kategorię towarów,
która zachowuje skład oraz
wszystkie właściwości fizycz-
ne, fizykochemiczne i che-
miczne lub biologiczne towa-
ru, przy czym ilość lub war-
tość przekazywanych (wrę-
czanych) przez podatnika
próbek nie wskazuje na dzia-
łanie mające charakter han-
dlowy.
Dwie kategorie prezentów małej wartości
Podstawa prawna
Art. 51 i 67 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
(Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).
Opodatkowaniu nie pod-
legają przekazywane
przez podatnika jednej
osobie towary:
o łącznej wartości nie-
przekraczającej w roku
podatkowym kwoty
100 zł, jeżeli podatnik
prowadzi ewidencję
pozwalającą na ustale-
nie tożsamości
tych osób;
których przekazania
nie ujęto w ewidencji,
o której mowa powyżej,
jeżeli jednostkowa cena
nabycia towaru
(bez podatku), a gdy
nie ma ceny nabycia, jed-
nostkowy koszt wytwo-
rzenia, określone
w momencie przekazy-
wania towaru, nie prze-
kraczają 10 zł.
Kto powinien poprawić błędny
NIP na fakturze
Faktura, którą wystawiłem, zawiera błędny numer
identyfikacji podatkowej nabywcy towarów. Czy mogę
poprawić ten błąd poprzez wystawienie faktury
korygującej?
Alina Wróbel
doradca podatkowy w Biurze Rachunkowym Wiktoria
kwencje wobec podatnika. Po-
twierdzają to wyroki sądów
administracyjnych, w szcze-
gólności ostatnie wyroki: Na-
czelnego Sądu Administracyj-
nego z 10 marca 2010 r. (sygn.
akt I FSK 1520/09) oraz wyrok
Wojewódzkiego Sądu Admini-
stracyjnego w Krakowie z 30
marca 2010 r. (sygn. akt
I SA/Kr 213/10). Wynika z nich,
że przekazanie produktów re-
klamowych na cele związane
z prowadzonym przedsiębior-
stwem nie jest dostawą towa-
rów i tym samym nie podlega
VAT.
Warto wiedzieć, że Minister-
stwo Finansów planuje zmia-
nę przepisów ustawy o VAT,
aby opodatkować takie dosta-
wy. Nie wiadomo jednak, kie-
dy zmiany w tym zakresie wej-
dą w życie.
wartość takich prezentów,
do 20 maja 2010 r. odwoły-
wał się limitu nieodpłatnych
świadczeń przekazywanych
w związku z promocją lub re-
klamą przedsiębiorcy, zwol-
nionych z podatku dochodo-
wego od osób fizycznych na
podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68
ustawy o PIT (t.j. Dz.U.
z 2010 r. nr 51, poz. 307
z późn. zm.). Limit ten
w ustawie o PIT od 20 maja
2010 roku został podwyższo-
ny ze 100 do 200 zł. Ponie-
waż stosowanie wyższego li-
mitu również w ustawie
o VAT miałoby znaczne
skutki dla budżetu, jedno-
cześnie wprowadzona zosta-
ła zmiana w ustawie o VAT,
która utrzymuje na dotych-
czasowym poziomie limit
stosowany na potrzeby opo-
datkowania VAT przekazy-
wanych prezentów. W związ-
ku z tym obecnie ustawa
o VAT stanowi wprost, że
małym prezentem są m.in.
towary o łącznej wartości
Pomyłki w fakturach VAT zdarzają się często. Błędy mogą
poprawiać zarówno wystawcy faktur, jak i odbiorcy.
Wystawca faktury może sporządzić fakturę korygującą w
celu skorygowania błędów, ale nie tylko. Jeśli po wystawieniu
faktury sprzedawca udzielił rabatu albo podwyższył cenę
towaru, powinien także wystawić fakturę korygującą.
Również w przypadku zwrotu sprzedawcy towarów oraz
zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art.
29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, a także
zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat,
podlegających opodatkowaniu, należy wystawić fakturę
korygującą. Sprzedawca powinien sporządzić fakturę
korygującą, jeśli stwierdzi pomyłkę w cenie towaru lub usługi,
stawce podatku lub kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej
pozycji faktury. Na tym tle dochodzi często do sporów, kto
powinien poprawić fakturę. Sprzedawcy niekiedy uważają, że
jeśli błąd dotyczy pozycji odnoszących się do nabywcy, np.
jego adresu, numeru identyfikacji podatkowej czy nazwy, to
pomyłkę należy poprawić poprzez wystawienie przez
odbiorcę noty korygującej. Takie stanowisko nie jest
prawidłowe. Wystawcy faktury mają prawo sporządzić
fakturę korygującą, jeśli stwierdzą pomyłkę w jakiejkolwiek
pozycji faktury, a więc także dotyczącej nabywcy towarów
lub usług.
Kontrowersyjny przepis
W ustawie o VAT niewiele jest
przykładów regulacji budzą-
cych tak silne kontrowersje
jak art. 7 ust. 2. Przepis ten
niecelnie wprowadza art. 16
Dyrektywy 112, obejmując
VAT jedynie przekazania to-
warów na cele niezwiązane
z przedsiębiorstwem. Ponie-
waż brak opodatkowania VAT
nieodpłatnego wydania towa-
rów na cele związane z dzia-
(SF)
Prezenty i próbki
Nieodpłatne przekazanie nie
jest uznawane za opodatko-
waną dostawę towarów, gdy
przedmiotem przekazania są
Podstawa prawna
Art. 7 ust. 2, ust. 3, ust. 4 ustawy
z 11 marca 2004 r. o podatku
od towarów i usług
(Dz.U. nr 54, poz. 535
z późn. zm.).
Podstawa prawna
Par. 14 pkt 1 rozporządzenia ministra finansów z 28 listopada 2008 r.
w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania
faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług,
do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku
od towarów i usług (Dz.U. nr 212, poz. 1337).
305051388.009.png 305051388.010.png 305051388.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin