Poradnik dla bibliotekarzy szkolnych.doc

(598 KB) Pobierz

logoorganizacja biblioteki

1. Dokumenty prawne regulujące działalność biblioteki

Działalność biblioteki szkolnej regulują trzy rodzaje dokumentów prawnych. Są to akty:

·         oświaty:

Ustawa z 7 września 1991 roku o systemie oświaty. [Dz. Urz. 1991 nr 95, poz. 425]

Ustawa z 8 marca 1990 roku o samorządzie terytorialnym. [Dz. Urz. 1990 nr 16, poz. 95]

Programy nauczania wszystkich przedmiotów w danym typie szkoły.

·         systemu bibliotek w Polsce:

Ustawa o bibliotekach z 27 czerwca 1997 roku. [Dz. Urz. 1997 nr 85, poz. 539]

Zarządzenia i instrukcje poszczególnych ministerstw.

·         bibliotek szkolnych:

·         Zarządzenie nr 14 Ministra Edukacji Narodowej z 19 czerwca 1992 roku w sprawie ramowego statutu szkół publicznych dla dzieci i młodzieży. [Dz. Urz. MEN 1992 nr 4, poz. 18]

Dodatkowo istotne dla pracy biblioteki szkolnej są dokumenty opracowywane przez dyrekcję
i radę pedagogiczną danego typu szkoły, w których mogą być zawarte zadania (długoterminowe
i roczne) dla biblioteki: 

1.      statut szkoły,

2.      coroczny plan pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły.

W Ustawie o systemie oświaty już sam wstęp reguluje zasady, którymi powinien kierować się bibliotekarz przy gromadzeniu zbiorów do biblioteki szkolnej oraz prowadzeniu różnych form pracy pedagogicznej:

Nauczanie i wychowanie respektując chrześcijański system wartości, za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki. Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Szkoła winna zapewniać każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotowywać go do wypełnienia obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.

Na podstawie programów nauczania bibliotekarz szkolny gromadzi zbiory do danego typu biblioteki, zarówno dla dzieci i młodzieży (podręczniki, lektury, wydawnictwa informacyjne itp.), jak
i nauczycieli (podręczniki, opracowania metodyczne, komplety minimum programowych itp.) oraz sporządza kartoteki zagadnieniowe dotyczące poszczególnych przedmiotów. Niezwykle pomocne są tu: "Dziennik Urzędowy Ministerstwa Edukacji Narodowej", "Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej" oraz "Monitor Polski", które biblioteka również powinna gromadzić w formie oryginalnej lub kserokopie wybranych aktów prawnych.

Obecnie w ramach godzin wychowawczych nauczyciel ma do wyboru kilka programów nauczania dotyczących m.in.: wiedzy o życiu seksualnym człowieka, zasad świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, wartości rodziny, życia poczętego, metod i środków świadomej prokreacji.
W związku z tym biblioteka szkolna powinna zapewnić odpowiednie materiały (książki, czasopisma, kasety VHS, nagrania audycji radiowych i telewizyjnych) do realizacji wyżej wymienionych programów nauczania (wszystkich lub wybranych) oraz je propagować wśród dzieci i młodzieży szkolnej, nauczycieli i rodziców.

Ustawa o bibliotekach określa ogólne zadania bibliotek szkolnych, które mają służyć realizacji programu nauczania i wychowania oraz kształceniu i doskonaleniu zawodowemu nauczycieli.

Większość zarządzeń i instrukcji wydawanych przez Ministerstwo Kultury i Sztuki dotyczy wszystkich typów bibliotek w Polsce, zatem również bibliotek publicznych.

Ramowy statut szkoły publicznej określa najważniejsze zadania biblioteki szkolnej (§25.1):

1.      Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz, w miarę możliwości, wiedzy o regionie.

2.      Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, rodzice,
a także inne osoby na zasadach określonych w statucie szkoły. 

3.      Pomieszczenia biblioteki szkolnej powinny umożliwiać:

1) gromadzenie i opracowanie zbiorów,

2) korzystanie ze zbiorów w czytelni i wynoszenie ich poza bibliotekę,

3) prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego uczniów (w grupach bądź oddziałach). 

4.      Godziny pracy biblioteki powinny umożliwić dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu. 

5.      Statut szkoły określa szczegółowo organizację biblioteki szkolnej i zadania nauczyciela bibliotekarza.

Na podstawie ramowego statutu szkoły publiczne, szkoły powinny opracować własne statuty (bazując na obowiązujących przepisach i w zgodzie z nimi), a w nich określić zadania biblioteki, jej organizację i zadania bibliotekarza.

 

 

2. Lokal

Powierzchnia lokalu

Obowiązujące normy dotyczące powierzchni lokali bibliotecznych w szkołach podstawowych zostały zaproponowane przez Ministerstwo Oświaty i Wychowania w 1983 roku. Regulują one wielkość biblioteki organizowanej w nowym budynku szkolnym w zależności od liczby uczniów (klas):

 

Szkoły podstawowe w ośrodkach miejskich

pomieszczenie

liczba uczniów (klas)

576 (24)

768 (32)

960 (40)

wypożyczalnia

60 m2

80 m2

100 m2

czytelnia

60 m2

60 m2

60 m2

opracowania zbiorów

20 m2

20 m2

20 m2

 

Szkoły podstawowe w ośrodkach wiejskich

pomieszczenie

liczba klas

8

13

23

31

wypożyczalnia

34 m2

40 m2

60 m2

80 m2

czytelnia

-

-

60 m2

60 m2

opracowania zbiorów

-

-

20 m2

20 m2

 

W szkołach podstawowych, w których nauczanie obejmuje tylko klasy I-III, programy użytkowe budynków szkolnych w ogóle nie przewidują pomieszczeń na bibliotekę. Dla szkół ponadpodstawowych (liceów, techników, szkół zawodowych) Ministerstwo Edukacji Narodowej opracowało w 1994 roku odmienne programy użytkowe bibliotek szkolnych.

pomieszczenie

Licea

dwu-, trzyciągowe

cztero-, pięciociągowe

sześciociągowe

wypożyczalnia

60 m2

80 m2

100 m2

czytelnia

60 m2

60 m2

60 m2

opracowania zbiorów

20 m2

20 m2

20 m2

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin