ORZ PRACOWNIK ADMINISTRACYJNO-BIUROWY.doc

(136 KB) Pobierz
Wstęp

OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO na stanowisku : pracownik administracyjno - biurowy

 

 

 

 

Pieczęć nagłówkowa pracodawcy

 

 

 

 

DOKUMENTACJA

 

 

OCENY RYZYKA ZAWODOWEGO

NA STANOWISKU

 

 

PRACOWNIK ADMINISTRACYJNO-BIUROWY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

............................................

data oceny

............................................

ocenę wykonał

............................................

zatwierdził

 

 

 

 

 

 

............................................

data kolejnej oceny

 

 

 

 

 

 

 

 

Wstęp.

 

              Zapewnienie bezpiecznego wykonywania pracy w zakładach pracy jest w Polsce usankcjonowana prawnie. Zgodnie z artykułem nr 226 znowelizowanego Kodeksu pracy, pracodawca jest zobowiązany do informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywanymi czynnościami oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami w środowisku pracy.

              Ryzyko zawodowe zgodnie z § 2 pkt. 7 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa pracy jest to prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych zdarzeń związanych z wykonywaną pracą, powodującą straty, a w szczególności wystąpienie u pracowników niekorzystnych skutków zdrowotnych w wyniku zagrożeń zawodowych występujących w środowisku pracy lub sposobu wykonywania pracy.

Przeprowadzona ocena ryzyka stanowi podstawę do zastosowania przez pracodawcę organizacji pracy i stworzenia stanowisk pracy zabezpieczających pracowników przed zagrożeniami wypadkowymi oraz oddziaływaniem czynników szkodliwych i uciążliwych dla zdrowia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Procedura oceny ryzyka.

 

Ocena ryzyka zawodowego na stanowisku administracyjno – biurowym w Urzędzie Skarbowym w Płocku została przeprowadzona w oparciu o wymagania polskiej normy PN-N-18002. Zgodnie z normą  PN-N-18002 przebieg oceny ryzyka składa się z powiązanych ze sobą etapów:

 

 

Etap 5.

Wyciągnięcie wniosków z przeprowadzonej oceny.

(Opracowanie działań korygujących lub zapobiegawczych)

             

Pierwszym etapem w przeprowadzonej ocenie było zebranie informacji dotyczących:

-          charakterystyki stanowiska pracy (lokalizacja, realizowane zadania),

-          charakterystyki osób pracujących na stanowisku ze szczególnym uwzględnieniem kobiet w ciąży, młodocianych, osób niepełnosprawnych,

-          wykonywanych czynności oraz czasu ich wykonywania,

-          źródeł zidentyfikowanych zagrożeń,

-          możliwych skutków zagrożeń,

-          stosowania środków ochronnych,

-          występowania chorób zawodowych, wypadków, itp. na analizowanym stanowisku.

 

Drugi etap w analizie ryzyka obejmował identyfikację zagrożeń:

-          określenie czynników szkodliwych i niebezpiecznych występujących na stanowisku pracy i ustalenie w jaki sposób mogą one oddziaływać na pracownika,

-          określenie wartości czynników szkodliwych i niebezpiecznych,

-          ustalenie czasu lub częstotliwości ekspozycji pracownika na zagrożenie,

-          określenie liczby osób narażonych.

Dla prawidłowego określenia zagrożeń związanych z występowaniem czynników szkodliwych ustalono listę tych czynników i zebrano niezbędne dane o ich właściwościach. Równolegle z identyfikacją zagrożeń prowadzono wstępną ocenę ich potencjalnych skutków. Przy ocenie tej skoncentrowano się na najistotniejszych zagrożeniach mogących być przyczyną poważnych urazów lub chorób zawodowych.

Etap trzeci w ocenie ryzyka polegał na oszacowaniu ryzyka. Obejmował on przyporządkowanie miar poszczególnym elementom ryzyka – prawdopodobieństwu urazu i ciężkości urazu lub pogorszenia się stanu zdrowia (skutków) wg tabeli.

             

Tabela nr 1 (źródło: PN-N-18002)

 

 

CIĘZKOŚĆ NASTĘPSTW

PRAWDOPODOBIENSTWO ZDARZENIA

Mała

Średnia

Duża

Mało prawdopodobne

małe

małe

średnie

Prawdopodobne

małe

średnie

duże

Wysoce prawdopodobne

średnie

duże

duże

 

1.      Ciężkość następstw

·         Mała: „urazy i choroby, które nie powodują długotrwałych dolegliwości i absencji w pracy. Są to czasowe pogorszenia stanu zdrowia, takie jak niewielkie stłuczenia, zranienia, podrażnienia oczu, objawy niewielkiego zatrucia, bóle głowy, itp.”.

·         Średnia: „urazy i choroby, które powodują niewielkie ale długotrwałe lub nawracające okresowo dolegliwości i są związane z krótkimi okresami absencji. Są to np. zranienia, oparzenia II-stopnia na niewielkiej powierzchni ciała, alergie skórne, nieskomplikowane złamania, zespoły przeciążeniowe układu mięśniowo-szkieletowego (np. zapalenie ścięgna)”.

·         Duża: „urazy i choroby, które powodują ciężkie i stałe dolegliwości lub śmierć. Są to np. oparzenia III stopnia, oparzenia II stopnia dużej powierzchni ciała, amputacje, skomplikowane złamania z następową dysfunkcją, choroby nowotworowe, toksyczne uszkodzenia narządów wewnętrznych i układu nerwowego w wyniku narażenia na czynniki chemiczne, zespół wibracyjny, zawodowe uszkodzenia słuchu, astma, zaćma”.

2.      Prawdopodobieństwo urazu

·         Mało prawdopodobne: zalicza się te następstwa zagrożeń, które nie powinny nastąpić podczas całego okresu aktywności zawodowej pracownika.

·         Prawdopodobne: mogą wystąpić nie więcej niż kilkakrotnie w ciągu okresu aktywności zawodowej pracownika.

·         Wysoce prawdopodobne: mogą wystąpić wielokrotnie podczas aktywności zawodowej pracownika.

Dla wyznaczenia ryzyka zawodowego na stanowisku administracyjno - biurowym związanego z takimi czynnikami jak oświetlenie, hałas (czynniki mierzalne) posłużono się w opracowaniu poniższą tabelę z wykorzystaniem modułów eksperckiego programu komputerowego STER.

Tabela nr 2 (źródło: PN-N-18002)

 

Wartość wielkości charakteryzującej narażenie (P)

Oszacowanie ryzyka zawodowego

P > Pmax

DUŻE

Pmax > P > 0,5Pmax

ŚREDNIE

P < 0,5Pmax

MAŁE

 

Pmax – wartość dopuszczalna wielkości charakteryzującej narażenie (NDS - najwyższego dopuszczalnego stężenia lub NDN – najwyższego dopuszczalnego natężenia).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              Po oszacowaniu ryzyka wyznaczona została jego dopuszczalność (etap czwarty). Znając wartość ryzyka (duże, średnie, małe) stwierdzono czy jest ono dopuszczalne czy niedopuszczalne i na podstawie tego określono niezbędne działania dotyczące organizacji ocenianego stanowiska pracy.

Tabela nr 3 (źródło: PN-N-18002)

OSZACOWANIE RYZYKA ZAWODOWEGO

DOPUSZCZALNOŚĆ RYZYKA ZAWODOWEGO

NIEZBĘDNE DZIAŁANIA

Duże

niedopuszczalne

(nieakceptowalne)

Jeżeli ryzyko zawodowe związane jest z pracą już wykonywaną, działania w celu jego zmniejszenia należy podjąć natychmiast. Planowana praca nie może być rozpoczęta do czasu zmniejszenia ryzyka zawodowego do poziomu dopuszczalnego.

Średnie

dopuszczalne

(akceptowalne i pomijalne)

Zaleca się zaplanowanie i podjęcie działań, których celem jest zmniejszenie ryzyka zawodowego.

Małe

Konieczne jest zapewnienie, że ryzyko zawodowe pozostaje co najwyżej na tym samym poziomie.

Ostatni etapem w przeprowadzonej analizie ryzyka zawodowego to działania korygujące. W przypadku wyznaczenia ryzyka na poziomie niedopuszczalnym zapropono...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin