2011 dzienne US.docx

(28 KB) Pobierz

Ewa Szadzińska

Zakład Pedeutologii i Zarządzania Oświatą

p.230

email ewa.szadzinska@us.edu.pl   Tel. 501 251 753

 

Współczesne kierunki pedagogiczne

Cele edukacyjne:

określenie charakterystycznych tendencji filozoficznych występujących w pedagogice

rozróżnienie filozoficznych i naukowych założeń koncepcji pedagogicznych

przygotowanie do opracowania idei projektów edukacyjnych 

przygotowanie do krytycznej oceny programów wychowawczych w instytucjach

 

Tematyka zajęć:

1.Pedagogika prakseologiczna

Składniki, struktura i funkcje działania. Rodzaje działań dydaktycznych. Określenie procesów kształcenia, wychowania jako działań edukacyjnych. Związek prakseologii i edukacji.

W. Kojs: Edukacja, pedagogika i prakseologia –wybrane płaszczyzny współdziałania. W: Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych, pod red. S.Palki, Kraków 2004.

T.Kotarbiński: Sprawność i błąd. Wyd. PZWS, Warszawa 1970.

Proponuję rozdział Zagadnienia prakseologii…..oraz Cechy znamienne działania…

! Dla ciekawych J.Gnitecki . Metodologiczne problemy pedagogiki prakseologicznej. Wyd. WSP, Zielona Góra 1996.

 

2.Pedagogika teoretycznie i praktycznie zorientowana a pedagogika ideologiczna.

Pedagogika teoretycznie a pedagogika ideologiczna.

S.Wołoszyn: Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym. Wyd. STRZELEC, Kielce 1998.

Rozdział: Teoretyczne wiedza pedagogiczna w nurcie zmian edukacyjnych

S.Palka: Pedagogika w stanie tworzenia Kontyuacja. Wyd. UJ, Kraków 2003

 

3.Nurt humanistyczny w pedagogice

pedagogika antropologiczna - relacja diady jako podstawa sytuacji wychowawczej. K.Ablewicz: Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. UJ, Kraków 2004.

pedagogika dialogu – rodzaje dialogu. Pytanie – dialog – wychowanie, pod red. J.Rutkowiak, PWN, Warszawa 1992.

pedagogika hermeneutyczna - Mowa jako wydarzenie hermeneutyczne. Rozumienie jako                      funkcjonał bycia ucznia i nauczyciela. M.Sawicki: Hermeneutyka pedagogiczna. Wyd. Semper1996.

pedagogika personalistyczna J.Tarnawski

B.Śliwerski: Współczesne kierunki w wychowaniu. Impuls, Kraków 2001

 

4. Nurt krytyczno-emancypacyjny

Pedagogika emancypacyjna istota emancypacji, opresja i zniewolenie –przesłanki i warunkowania emancypacji, kompetencje emancypacyjne, proces emancypacji. M.Czerepaniak-Walczak: Pedagogika emancypacyjna. Gdańsk 2006.

 

Charakterystyka teorii krytycznej i jej znaczenie dla edukacji,

Społeczny rekonstrukcjonizm a edukacja.

G.Gutek: Filozoficzne i ideologiczna podstawy edukacji. GWP, Gdańsk 2003.

A.Nalaskowski: Dzikość i zdziczenie jako kontekst edukacji. IMPULS, Kraków 2006.

 

5.Pedagogika alternatywna.

Cechy wyznaczające koncepcję alternatywną. Omówienie wybranej alternatywnej koncepcji pedagogicznej lub edukacyjnej.

Literatura: do wyboru

B.Śliwerski: Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku. Impuls, Kraków 2004.

B.Śliwerski: Współczesne kierunki w wychowaniu. Impuls, Kraków 2001.

 

6..Podstawy filozoficzne edukacji;

Liberalizm a edukacja, Progresywizm a edukacja. Konserwatyzm a edukacja.

G.Gutek: Filozoficzne i ideologiczna podstawy edukacji. GWP, Gdańsk 2003.

 

7. Edukacja refleksyjna

Wolność jako konieczna podstawa myślenia refleksyjności. Relacja partnerskie, czyli dialog edukacyjny. Zasady edukacji refleksyjnej.

W. Woronowicz: Problemy edukacji refleksyjnej. AP, Słupsk 2000.

W. Woronowicz: Refleksja Sumienie Edukacja, Pomorska Akademia Pedagogiczna, Słupsk 2006.

 

Warunki zaliczenia:

wykonanie zadań problemowych na ćwiczeniach

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin