Zawieszenie - książka informacyjna - vw - castrol.pdf

(1159 KB) Pobierz
Microsoft Word - 09 Zawieszenie.doc
Zawieszenie
Zawieszeniejesttozespółelementówmocującychkoładonadwozia,którezapewniają
właściweprowadzeniekółpodczasjazdyorazresorowanieiamortyzacjęnierówności.W
zawieszeniumoŜemywyróŜnić:
1.kołajezdne
2.elementywodzącezawieszenia:wahacz,drąŜekreakcyjny,resorpiórowy(jeŜeli
występuje)
3.elementyspręŜyste:spręŜynaśrubowa,resorpiórowy,drąŜekskrętny,resor
pneumatyczny
4.elementytłumiące:amortyzator
5.stabilizatorzmniejszającyboczneprzechyłynadwozia
Elementy wodzące są to wszelkiego rodzaju elementy oddzielające koła od nadwozia
samochodu.ElementyteumoŜliwiająnietylkowzajemneprzemieszczaniesiękółwzględem
nadwozia, ale i określają moŜliwy tor ruchu koła. Wahacze mają decydujący wpływ na
zachowaniesiępojazdunp.podczaspokonywaniazakrętów.
ElementyspręŜystewprowadzająsztywnośćzawieszenia.Działanieichsprowadzasiędo
magazynowania dostarczonej energii (np. energii drgań) i oddawania jej w odpowiedniej
chwili.TowłaśniecharakterystykaelementówspręŜystychsprawia,Ŝezawieszeniepojazdu
moŜebyćbardziejmiękkielubtwarde.
Elementy tłumiące znacznie ograniczają drgania kół oraz nadwozia i to zarówno ich
wielkość (stopień przemieszczania się), jak i czas trwania. Zastosowanie elementów
tłumiącychpodnosikomfortjazdy–zmniejszasiębujaniebryłynadwoziaiskracasięjego
czas. Z kolei znaczne ograniczenie ruchu drgającego kół ma wpływ na bezpieczeństwo
ruchupojazdu,szczególniepodczashamowaniapojazdu.Typowymipowszechniedzisiaj
stosowanymelementemtłumiącymsąamortyzatoryhydraulicznelubgazowe.
154625387.003.png
ZawieszenieMcPherson
Jest to najczęściej spotykany typ niezaleŜnego zawieszenia kół przednich w małych i
średnich samochodach. Zawieszenie McPherson składa się z dolnego wahacza,
stabilizatora, drąŜka reakcyjnego oraz zespołu kolumny z amortyzatorem i spręŜyną
śrubową.
SpręŜyna
Amortyzator
Wahacz
Wahacz jest związany z jednej strony poprzez tuleje metalowogumowe ze wspornikami
nadwozia lub poprzeczną belką zawieszenia. Od przeciwnej strony jest połączony za
pośrednictwemprzegubukulowegozezwrotnicą.WahaczmoŜeobracaćsięswobodniew
górę i w dół wokół osi tulei wiąŜącej go z nadwoziem. Wahacz moŜe mieć pojedyncze
mocowaniedonadwozialubpodwójne.WtymdrugimprzypadkumoŜemiećkształttrójkąta
lubliteryLiopróczsiłpoprzecznychprzenositakŜesiływzdłuŜne.
Stabilizatorjestwykonanyzestalowegopręta,wygiętegozwyklewkształcieliteryC.Końce
prętasąmocowanedoelementówzawieszenia,zaśśrodkowaczęśćjestprzykręconado
nadwozia,przyczymmocowanietoumoŜliwiaobrótstabilizatora.Zadaniemstabilizatorajest
zapobieganieobniŜającymkomfortjazdyiniebezpiecznymprzechyłomnadwoziapodczas
pokonywaniazakrętów.KiedypodczasprzejeŜdŜaniazakrętuprzechylanesiłąodśrodkową
nadwozie powoduje ściskanie spręŜyny z jednej strony samochodu, zaś rozciąganie z
drugiej,topołączonyzwahaczamidrąŜekstabilizatorazostajeskręcony.„Opór”skręcanego
prętazmniejszaróŜnicewugięciuspręŜynzawieszenia,cozkoleizapobieganadmiernemu
przechyłowinadwozia.
DrąŜek reakcyjny przenosi siły wzdłuŜne pochodzące od kół (podczas napędzania lub
hamowania), tzn. uniemoŜliwia wahaczom przesunięcie w kierunku podłuŜnym do osi
pojazdu. Jeden koniec drąŜka jest przymocowany do wahacza, natomiast drugi, za
pośrednictwem poduszek gumowych do obejmy przyspawanej do belki poprzecznej. W
niektórych rozwiązaniach rolę drąŜków reakcyjnych pełni stabilizator. DrąŜek ten nie
występuje równieŜ w takim zawieszeniu, gdzie zastosowany wahacz jest podwójnie
mocowanydonadwozia.
154625387.004.png 154625387.005.png
Kolumnazawieszeniajestugóryumocowanadonadkolanadwozia,audołuobejmądo
zwrotnicy.W zwrotnicy jest ułoŜyskowana piasta koła,do którejz kolei jest zamocowane
kołojezdne.Ruchykółwywołanenierównościamidrogisąprzenoszoneprzezkolumnęna
spręŜyny śrubowe. Ugięcia spręŜyn, odbicia i drgania są tłumione w hydraulicznym
amortyzatorze,umieszczonymwewnątrzkolumny.Tłumienieruchówugięciaiodbicia,poza
wpływemnakomfortjazdy,zapobiegapowstawaniudrgańwzawieszeniuiodrywaniusiękół
od nawierzchni drogi, które pogarszałoby stateczność samochodu podczas jazdy.
Zawieszenie jest zabezpieczone przed nadmiernymi ugięciami za pomocą zderzaków
gumowych, umieszczonych w amortyzatorach. Górne mocowanie kolumny zawieszenia
składa się z poduszki gumowej i łoŜyska, wokół którego kolumna moŜe się swobodnie
obracaćpodczasskręcaniakół.
ZawieszenieMcPhersonaodznaczasięwielomazaletamiwstosunkudoinnychkonstrukcji.
Mamałąmasęizwartąbudowę,ponadtojesttańszewprodukcji,azuwaginasposób
zamocowaniamamałąwraŜliwośćnatolerancjewykonaniaiumoŜliwiaregulacjęgeometrii
zawieszenia.Zkinetycznegopunktuwidzeniazapewniawmiaręrównoległeprowadzeniekół
pomimoduŜegoskokuzawieszenia.
154625387.006.png
Zawieszenietylnezbelkąpoprzeczną
Zawieszenie tylne z poprzeczną belką skrętną, jest to typ zawieszenia półzaleŜnego
stosowany w samochodach z napędem na koła przednie. Zawieszenie tylne stanowią:
skręcana belka poprzeczna, krótkie spręŜyny śrubowe i hydrauliczne amortyzatory
teleskopowe.Dwawahaczewleczonesąumocowanedopodwoziapoprzeztulejemetalowo
gumoweiprzyspawanedobelkipoprzecznej.BelkapoprzecznatworzywprzekrojuliteręV,
Ulub W .WzawieszeniumoŜewystępowaćstabilizatorwpostacidrąŜkapoprowadzonegow
belce poprzecznej, jednak nawet bez stabilizatora działanie skręcanej belki gwarantuje
właściwe prowadzenie samochodu na zakrętach. Do belki są przykręcone z obu końców
czopy,naktórychsąosadzonełoŜyskaipastykół.
Amortyzator
SpręŜyna
Belka
Wahacz
Na poniŜszym rysunku pokazano przykład zawieszenia z belką skrętną, stosowanego w
małychsamochodach.
154625387.001.png
ZawieszenietylnenadrąŜkachskrętnych
Stosowany w zawieszeniu niezaleŜnym kół drąŜek skrętny to pręt ze stali spręŜynowej,
sztywno zamocowany jednym końcem do nadwozia, natomiast drugim połączone z
wahaczemkoła.SpotykanesąwersjezdwomalubczteremadrąŜkami.
ZawieszeniezdwomadrąŜkamimapojedyncze wahacze wleczoneosadzonenarurach
poprzecznych,poprzecznedrąŜkiskrętne,amortyzatoryhydrauliczneteleskopoweidrąŜek
stabilizator łączący oba wahacze. Krótkie drąŜki skrętne są zamocowane w środku
samochodu do rur prowadzących, nasuniętych jedna na drugą. DrąŜek prawy i lewy są
skręcanepodobciąŜeniemwprzeciwnychkierunkach.
Zawieszenie z czterema drąŜkami ma pojedyncze, wleczone wahacze połączone
poprzeczną belką podatną skrętną, amortyzatory hydrauliczne teleskopowe, dwa
poprzeczne drąŜki skrętne i równoległe do nich dwa poprzeczne drąŜki stabilizatora oraz
drąŜek usztywniający. DrąŜki skrętne oraz drąŜki stabilizatora, osadzone we wspólnym
uchwycieśrodkowym,tworzązespółczterechdrąŜków.
154625387.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin