GAMBIT KRÓLEWSKI
Nieprzyjęty:
1.e4 e5 2.f4
Alternatywą dla przyjęcia gambitu jest jego odrzucenie. Pozwala to na uspokojenie gry, co nie zawsze jest miłe dla zwolenników tego otwarcia. W praktyce spotyka się dwie dobre kontynuacje. W obu wariantach gra przebiega w sposób pozycyjny.
A)
2... Gc5
Ruch, który w swoim czasie analizował nasz rodak Akiba Rubinstein. Jest to obecnie bardzo popularna odpowiedź. Czarne rozwijają swojego gońca, który bierze pod kontrolę osłabione królewskie skrzydło białych.
3.Sf3
Nie można:
3.fe5? Hh4!
4.g3 He4 i czarne zdobywają wieżę.
3...d6
4.Gc4 Sf6
5.d3 Sc6
Pozycja jest podobna do partii włoskiej. Różnica polega na pozycji pionka f, który przeszkadza czarnemu gońcowi białych. Osłabione jest także królewskie skrzydło. Plusem białych jest możliwość otwarcia linii f. Można powiedzieć, ze czarne wyrównały grę.
6.Sc3
W kilku partiach próbowano grac:
6.c3
Jest to idea Steinitza, popularna na początku XX wieku (ostrą polemikę o tę kontynuację toczył Tarrasch).
6...0-0
7.b4 Gb6
8.Hb3 a5
9.b5 a4
10.Hc2 Sa5
11.fe5 Sg4
12.Gg5 He8 Powstała pozycja jest trudna w ocenie.
6...Gg4
7.h3 Gf3
8.Hf3 Sd4
9.Hg3 He7
Słabsze jest:
9...Sc2?!
10.Kd1 Sa1
11.Hg7 Wf8
12.fe5 de5
13.Wf1 Ge7
14.Gg5 Se4
15.Se4 f5
16.Hh7 Gg5
17.Hg6 i mat w jednym posunięciu. (Fisher - McDermoytt)
10.fe5 He5
11.Gf4 He7
12.0-0-0
Białe zakończyły rozwój, otworzyły linie f i to one powinny mięć lepszą grę.
B)
2... d5
Bardzo ciekawy kontrgambit mający już ponad 150 lat. Pierwszy raz jego analizy zostały przedstawione w 1850 roku przez Karla Falkbeera. Od tego czasu niektórzy nazywają ten ruch jego imieniem. 3.ed5
Popularny jest także ruch:
3.Sf3 de4
4.Se5 Sd7
5.d4 ed3
6.Gd3 Se5
7.He2 Hd4
8.fe5 Gc5
9.c3 Hh4
10.g3 Hh3 Pozycja jest równa.
3...e4
Czarne próbują przeszkodzić białym w rozwinięciu skoczka g1.
4.Sc3 Sf6
5.d3
Białe chcą zyskać tempa rozwojowe oddając piona. Szachy są piękne!
5...Gb4
6.Gd2 0-0
7.Se4
7.de4 Gc3
8.Gc3 Se4
7...We8
8.Gb4 Se4
9.de4 We4
10.Ge2 Wb4
11.Sf3 Wf4
12.Hd2 Hd6
13.0-0-0
Białe mają niewielką przewagę.
13...Sd7
14.Sd4 a6
15.g3 Wf6
16.Whe1 Se5
17.Gh5 Gd7
18.He2 We8
Przeciwnicy zgodzili się na remis. (Spasski - Bronstein)
===========================================
Przyjęty:
1.e4 e5
2.f4 ef4
W tym miejscu najsolidniejszym posunięciem jest Sf3. Zajmiemy się tylko tą kontynuacją. Warto wspomnieć, że po 3.Gc4, lub 3.Sc3 nastapi 3... Hh4 i czarne nie powinny mieć problemow z wyrównaniem.
3.Sf3.
Czarne maja kilka ciekawych odpowiedzi:
3... g5
Jest to jedna z najstarszych szachowych kontynuacji w tym wariancie. W zamian za osłabienie królewskiego skrzydła czarne postanawiają obronić gambitowego piona. Białe mają kilka dobrych odpowiedzi, ale my zajmiemy się dwoma najciekawszymi:
4.h4
Białe agresywnie zaatakowały czarne piony, przesłaniając tym samym pole h4, z którego mógłby dać szacha czarny hetman.
4... g4
Czarne przeganiają białego skoczka. Białe stoją przed wyborem ofiary figury na f7 po 5.Sg5, lub spokojniejszym 5.Se5. Rozpatrzmy obie możliwości:
I.
5.Se5
Jest to wariant o dość długiej historii. Niektórzy nazywają go gambitem Kieseritzkiego na cześć osoby, która analizowała go przed dwoma wiekami. Myślę, że jest to kontynuacja dość solidna, dlatego warto się przy niej zatrzymać na trochę dłużej. Czarne mogą zareagować na kilka sposobów.
a/ 5. ... Sf6
b/ 5. ... Gg7
c/ 5. ... h5
d/ 5. ... d6
a/
5. … Sf6
Jest to najczęściej spotykana odpowiedź czarnych.
6.d4
Można próbować bić piona:
6.Sg4 Se4
7.d3 (W tym miejscu należy zwrócić uwagę na małą pułapkę: 7.d4? Ge7! 8.Gf4 Gh4 9.g3 Sg3 z dużą przewagą czarnych.)
7...Sg3
8.Gf4! Tylko tak.
8...He7
9.Ge2 Hb4
10.Hd2 Hd2
11.Sd2 Sh1
12.Sf6 Kd8
13.Sd5 Ge7
14.0-0-0 Sf2
15.Gc7 Ke8
16.Wf1 Z mniej więcej równą grą. Białe za jakość mają piona i aktywniejsze figury. Można kontynuować w następujący sposób:
16...d6
17.Se7 Ke7
18.Wf2 Sa6
19.Ga5 Ge6
20.d4 z równą pozycją.
Za słabsze uważane jest także: 6.Gc4 d5!
7.ed5 Gd6
8.0-0 Ge5
9.We1 He7
10.c3 f3
11.d4 Se4
12.We4 Gh2
13.Kh2 He4
14.g3 0-0
15.Gd3 Hd5
16.Hd2 We8
17.Hh6 We2!
Jedyne mogące dąć czarnym szanse na zwycięstwo.
18.Ge2 fe2
19.He3 Sc6
20.He8 Kg7
...
ewelinakk