Temat: Wspomnienia pierwszych ludzi – na podstawie tekstu M. Twain’a
pt. : ,,Pamiętniki Adama i Ewy.
Cel: potrafię scharakteryzować bohatera literackiego, rozumiem znaczenie i funkcję parafrazy literackiej, umiem dostrzec ciągłość motywów biblijnych.
Temat: Co wydarzyło się nad jeziorem Świteź?
Cel: wyodrębniam elementy świata przedstawionego, porządkuję wydarzenia, streszczam fabułę, umiem wyodrębnić elementy realistyczne i fantastyczne, potrafię zredagować opis krajobrazu.
T: Czy strzelec został słusznie ukarany?- na podstawie ballady A. Mickiewicza pt.: ,, Świtezianka’’
Cel: znam cechy ballady jako gatunku literackiego, umiem wskazać te cechy w utworze, oceniam postępowanie bohatera.
T: Co jest w życiu ważniejsze od drogocennej perły? – Ewangelia wg. Św. Łukasza.
Cel: znam cechy przypowieści i umiem wskazać jej cechy w utworze, hierarchizuję wartości i omawiam postawy życiowe bohaterów, wskazuję i rozpoznaj ę znaczenia symboliczne w utworze.
T: Czy można usprawiedliwić kłamstwo- rozważamy problemy etyczne.
Cel: wyjaśniam specyfikę komiksu jako tekstu kultury, rozróżniam kłamstwo i fantazjowanie, umiem zaprezentować swoje stanowisko w dyskusji.
T: Oglądamy inscenizację teatralną ,, II części Dziadów’’ i redagujemy recenzję spektaklu.
Cel: formułuję argumenty, przedstawiam wrażenia po obejrzeniu spektaklu, umiem wyjaśnić pojęcie sztuka wielotworzywowa, redaguję recenzję przedstawienia .
T: Jak odchodzą bohaterowie? ,, Smierć pułkownika.’’ Adama Mickiewicza.
Cel: znam treść utworu i określam jego tematykę, rozumiem pojęcię heroizacja, ars bene moriendi, rozumiem funkcję legendy, wyrażam własną opinię.
Brambur