Wymagania na oceny- rozdział IV: Bawiący się słowami, klasa V
Temat, zagadnienie
Ocena dopuszczająca tab.1
Ocena dostateczna tab.1+2
Ocena dobra tab.1+2+3
Ocena bardzo dobra Tab.1+2+3+4
Jan Sztaudynger, Fraszki (wybór)
· czyta uważnie teksty fraszek Jana Sztaudyngera
· zna pojęcie fraszka
· opisuje wyobrażenie muzy
· określa tematykę fraszek
· objaśnia pojęcie fraszka
zna pojęcie apostrofa
· określa charakter fraszek
· objaśnia, czym jest poezja i poezjowanie
rozpoznaje adresata wypowiedzi lirycznej
Maciej Wojtyszko, Saga rodu Klaptunów (fragment
· czyta uważnie tekst
· wyszukuje informacje z tekstu na temat głównego bohatera
· opisuje miejsce zdarzeń
· opowiada o marzeniach głównego bohatera
· prezentuje głównego bohatera
· objaśnia, na czym polega potęga słowa
· wyraża opinię na temat poezji
· przytacza argumenty wskazujące na obrazowanie fantastyczne w utworze
· omawia zachowania postaci fantastycznych
· zestawia wartość poetyckiego wyobrażenia oraz jego dosłownej ilustracji
· Wanda Chotomska, Duch poety
· wymienia bohaterów utworu
· opisuje miejsca zdarzeń
· zna pojęcia tekst główny oraz tekst poboczny
· czyta tekst z podziałem na role
· zna pojęcie skecz
· redaguje plan zdarzeń
· zna różnice w sposobie zapisu tekstu głównego i pobocznego
· stosuje się do wskazówek z didaskaliów podczas głośnego czytania tekstu
· opisuje wygląd bohaterów, używając różnych środków stylistycznych
· wskazuje tekst główny i poboczny w utworze
· wskazuje elementy komizmu w utworze
· nazywa emocje bohaterów
· analizuje sposób kreowania świata przedstawionego w utworze dramatycznym
· omawia funkcje didaskaliów
· Neologizmy
rozumie pojęcie neologizm
· objaśnia znaczenia wybranych neologizmów
· objaśnia mechanizm powstawania neologizmów
· zna pojęcie neologizm artystyczny
· wyjaśnia przyczyny tworzenia neologizmów w języku
· objaśnia pojęcie neologizm artystyczny
· objaśnia znaczenia większości podanych neologizmów
· objaśnia funkcję neologizmów artystycznych
· analizuje nowe znaczenia wyrazów wcześniej istniejących w języku
· Julian Tuwim, Słowocowe hybrydy
· czyta uważnie tekst wiersza
zna pojęcia neologizm oraz neologizm artystyczny
· wyszukuje neologizmy artystyczne w wierszu
· wyjaśnia sposób utworzenia wybranego neologizmu artystycznego z wiersza
· opisuje swoją reakcję na obecność neologizmów artystycznych w tekście
· analizuje budowę słowotwórczą neologizmów artystycznych z wiersza
· analizuje tytuł utworu
· tworzy definicje słów – neologizmów artystycznych
· Jan Twardowski, Klasówka z religii
· zna pojęcie wyrazy dźwiękonaśladowcze
· wyjaśnia pochodzenie dźwięków wymienionych w
· objaśnia pojęcie wyrazy dźwiękonaśladowcze
· określa adresata wypowiedzi lirycznej
· rozumie syninim pojęcie onomatopeja
· określa, kim jest osoba mówiąca w wierszu
· stosuje ze zrozumieniem pojęcie onomatopeja
· określa funkcję wyrazów dźwiękonaśladowczych w wierszu
· Archaizmy
· rozumie pojęcie archaizm
· objaśnia pojęcie archaizm
· objaśnia znaczenie wybranych archaizmów
· rozróżnia rodzaje archaizmów
· objaśnia znaczenie większości podanych archaizmów
· określa funkcję archaizmów w literaturze
· Józef Ratajczak, Cień na ścianie
· podaje przykłady rymujących się wyrazów z wiersza
· wie, że istnieją różne typy rymów
· podaje definicję pojęcia rym
· zna pojęcia rymy męskie oraz rymy żeńskie
·
· wskazuje uosobienie w wierszu
· odróżnia rymy żeńskie od męskich
· zna pojęcia rymy dokładne oraz rymy niedokładne
· wyszukuje współbrzmienia identyczne i podobne w parach rymujących się wyrazów
· określa funkcję rymów w wierszu
· tworzy różne typy rymów
· Stanisław Młodożeniec, Kulawa droga
· określa bohaterkę wiersza za pomocą epitetów
· podaje liczbę zwrotek w wierszu oraz wersów w zwrotkach
· zna pojęcie rytm
· wyodrębnia obrazy poetyckie w wierszu
· podaje liczbę sylab w poszczególnych wersach
· wskazuje związek między rytmem a muzycznością utworu
· objaśnia funkcję wyrazów dźwiękonaśladowczych w warstwie brzmieniowej tekstu
· podaje przykłady rymów i określa ich typy
·...
Brambur