wymagania 5 4 rozdzial.docx

(16 KB) Pobierz

Wymagania na oceny- rozdział IV: Bawiący się słowami, klasa V

Temat, zagadnienie

Ocena dopuszczająca tab.1

Ocena dostateczna tab.1+2

Ocena dobra tab.1+2+3

Ocena bardzo dobra Tab.1+2+3+4

Jan Sztaudynger, Fraszki (wybór)

·       czyta uważnie teksty fraszek Jana Sztaudyngera

·       zna pojęcie fraszka

·       opisuje wyobrażenie muzy

 

·       określa tematykę fraszek

·       objaśnia pojęcie fraszka

zna pojęcie apostrofa

·       określa charakter fraszek

·       objaśnia, czym jest poezja i poezjowanie

rozpoznaje adresata wypowiedzi lirycznej

·       określa charakter fraszek

·       objaśnia, czym jest poezja i poezjowanie

rozpoznaje adresata wypowiedzi lirycznej

Maciej Wojtyszko, Saga rodu Klaptunów (fragment

·       czyta uważnie tekst

·       wyszukuje informacje z tekstu na temat głównego bohatera

·       opisuje miejsce zdarzeń

·       opowiada o marzeniach głównego bohatera

·       prezentuje głównego bohatera

·       objaśnia, na czym polega potęga słowa

·       wyraża opinię na temat poezji

·       przytacza argumenty wskazujące na obrazowanie fantastyczne w utworze

·       omawia zachowania postaci fantastycznych

·       zestawia wartość poetyckiego wyobrażenia oraz jego dosłownej ilustracji

·       Wanda Chotomska, Duch poety

·       wymienia bohaterów utworu

·       opisuje miejsca zdarzeń

·       zna pojęcia tekst główny oraz tekst poboczny

·       czyta tekst z podziałem na role

·       zna pojęcie skecz

·       redaguje plan zdarzeń

·       zna różnice w sposobie zapisu tekstu głównego i pobocznego

·       stosuje się do wskazówek z didaskaliów podczas głośnego czytania tekstu

·       opisuje wygląd bohaterów, używając różnych środków stylistycznych

·       wskazuje tekst główny i poboczny w utworze

·       wskazuje elementy komizmu w utworze

·       nazywa emocje bohaterów

·       analizuje sposób kreowania świata przedstawionego w utworze dramatycznym

·       omawia funkcje didaskaliów

·       Neologizmy

rozumie pojęcie neologizm

·       objaśnia znaczenia wybranych neologizmów

·       objaśnia mechanizm powstawania neologizmów

·       zna pojęcie neologizm artystyczny

·       wyjaśnia przyczyny tworzenia neologizmów w języku

·       objaśnia pojęcie neologizm artystyczny

·       objaśnia znaczenia większości podanych neologizmów

·       objaśnia funkcję neologizmów artystycznych

·       analizuje nowe znaczenia wyrazów wcześniej istniejących w języku

·       Julian Tuwim, Słowocowe hybrydy

·       czyta uważnie tekst wiersza

zna pojęcia neologizm oraz neologizm artystyczny

·       wyszukuje neologizmy artystyczne w wierszu

·       wyjaśnia sposób utworzenia wybranego neologizmu artystycznego z wiersza

·       opisuje swoją reakcję na obecność neologizmów artystycznych w tekście

·       analizuje budowę słowotwórczą neologizmów artystycznych z wiersza

·       analizuje tytuł utworu

·       tworzy definicje słów – neologizmów artystycznych

·       Jan Twardowski, Klasówka z religii

·       zna pojęcie wyrazy dźwiękonaśladowcze

·       wyjaśnia pochodzenie dźwięków wymienionych w

·       objaśnia pojęcie wyrazy dźwiękonaśladowcze

·       określa adresata wypowiedzi lirycznej

·       rozumie syninim pojęcie onomatopeja

·       określa, kim jest osoba mówiąca w wierszu

·       stosuje ze zrozumieniem pojęcie onomatopeja

·       określa funkcję wyrazów dźwiękonaśladowczych w wierszu

·       Archaizmy

·       rozumie pojęcie archaizm

·       objaśnia pojęcie archaizm

·       objaśnia znaczenie wybranych archaizmów

·       rozróżnia rodzaje archaizmów

·       objaśnia znaczenie większości podanych archaizmów

·       określa funkcję archaizmów w literaturze

·       Józef Ratajczak, Cień na ścianie

·       podaje przykłady rymujących się wyrazów z wiersza

·       wie, że istnieją różne typy rymów

·       podaje definicję pojęcia rym

·       zna pojęcia rymy męskie oraz rymy żeńskie

·        

·       wskazuje uosobienie w wierszu

·       odróżnia rymy żeńskie od męskich

·       zna pojęcia rymy dokładne oraz rymy niedokładne

·       wyszukuje współbrzmienia identyczne i podobne w parach rymujących się wyrazów

·       określa funkcję rymów w wierszu

·       tworzy różne typy rymów

·       Stanisław Młodożeniec, Kulawa droga

·       określa bohaterkę wiersza za pomocą epitetów

·       podaje liczbę zwrotek w wierszu oraz wersów w zwrotkach

·       zna pojęcie rytm

·       wyodrębnia obrazy poetyckie w wierszu

·       podaje liczbę sylab w poszczególnych wersach

·       wskazuje związek między rytmem a muzycznością utworu

·       objaśnia funkcję wyrazów dźwiękonaśladowczych w warstwie brzmieniowej tekstu

·       podaje przykłady rymów i określa ich typy

·...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin