Program terapii logopedycznej-.docx

(20 KB) Pobierz

Program terapii logopedycznej – uczniowie z zaburzeniami mowy w Szkole Podstawowej im. Orła Białego w Turzanach, rok szkolny 2014/15.

Cele ogólne planu pracy:

ü      usprawnianie podstawowych funkcji aparatu mowy (oddechu, fonacji i

artykulacji oraz ich koordynacji);

ü      wykształcenie umiejętności poprawnej artykulacji wszystkich głosek;

ü      przygotowanie do poprawnej techniki czytania i pisania;

Cele szczegółowe:

ü      wykształcenie umiejętności poprawnej artykulacji

ü      usprawnianie funkcji analizatora słuchowego – słuchu fonemowego,

analizy i syntezy słuchowej;

ü      usprawnianie analizatora wzrokowego;

ü      podnoszenie sprawności grafomotorycznej;

ü      usprawnianie orientacji przestrzennej;

ü      usprawnianie zdolności koncentracji uwagi;

Planowane efekty:

ü      dziecko chętnie bierze udział w proponowanych zabawach i ćwiczeniach;

ü      potrafi koncentrować swą uwagę na ćwiczeniach i zabawach;

ü      potrafi ćwiczyć samodzielnie lub z pomocą rodzica w domu;

ü      oddycha w sposób prawidłowy;

ü      potrafi spionizować język i posiada sprawny aparat artykulacyjny;

ü      osiąga sukces terapeutyczny w postaci poprawy stanu wymowy;

ü      posiada właściwy zasób słownictwa i rozwiniętą mowę opowieściową;

ü      osiąga sukcesy dydaktyczne na miarę swoich możliwości;

Szczegółowy plan terapii:

I. Kierowanie się zasadami: systematyczności, stopniowaniem

trudności, utrwalania, indywidualizacji, aktywnego świadomego

udziału, polisensorycznosci, kształtowania prawidłowych postaw

emocjonalno-osobowościowych.

II. Uwzględnienie etapów działania terapeutycznego:

1. Etap diagnostyczno-kwalifikacyjny  – określenie problemów

dziecka, przeprowadzenie wywiadu z rodzicem, wstępne

sformułowanie diagnozy, w miarę potrzeb dokonanie badań

uzupełniających: psychologicznego, foniatrycznego,

okulistycznego, ortodontycznego 

2. Przygotowujący do wywołania głosek  – ćwiczenia

ogólnorozwojowe to m.in. ćwiczenia słuchowe, ćwiczenia

narządów artykulacyjnych (języka, warg, podniebienia), ćwiczenia

oddechowe i fonacyjne.

3. Wywołujący głoski  – dotyczy pracy nad wywołaniem

prawidłowej artykulacji konkretnej, zaburzonej głoski lub

niewystępującej dotąd w systemie fonologicznym dziecka.

4. Wdrażający głoski lub słowa  – wprowadzanie wywołanych

głosek do stałego zasobu wymowy – w sylabach, słowach, frazach

oraz w mowie kontrolowanej (i w piśmie).

5. Utrwalająco  – automatyzujący – utrwalanie i automatyzowanie

głosek w mowie spontanicznej oraz utrwalanie wprowadzonego

słownictwa.

Ad. II. 2.

Ćwiczenia oddechowe i fonacyjne.

       Oprócz ćwiczeń z zakresu tzw. motoryki artykulacyjnej istotne znaczenie

dla czynności mowy mają ćwiczenia oddechowe i fonacyjne. Oba rodzaje poniższych ćwiczeń stanowią podstawę dla czynności mówienia. Mówienie bowiem  – oprócz sprawnych narządów mowy  – wymaga strumienia wydychanego powietrza. Ćwiczenia oddechowe mają na celu wypracowanie prawidłowego toru oddechowego, pogłębienie oddechu, wydłużenie fazy wydechowej, wyregulowanie rytmu wydechowego a także wzmacnianie i wykorzystanie siły napięcia mięśni oddechowych, nauczanie dziecka wstrzymywania powietrza, nauczanie dziecka wydychania powietrza na żądanie.

Przykładowe ćwiczenia oddechowe:

ü      dmuchanie na kulki z waty, piórka,

ü      chuchanie w ręce,

ü      wąchanie kwiatów,

ü      nadmuchiwanie balonika,

ü      dmuchanie na piłeczkę pingpongową,

ü      gaszenie zapalonej świecy,

ü      ciche „mruczenie”,

ü      przedłużone wymawianie sylab typu: cha...,cho...,che...,chu...

ü      przenoszenie małych kawałków bibuły z jednego miejsca na drugie z wykorzystaniem rurki ( na wdechu bez pomocy rąk ); delikatne odłożenie bibułek,

ü      dmuchanie przez rurkę do szklanki z wodą mydlaną,

ü      puszczanie baniek,

ü      picie napojów przez rurkę.

Ćwiczenia fonacyjne mają na celu zwiększenie bądź zmniejszenie napięcia

mięśni krtani i  gardła a także doprowadzenie do wykształcenia m.in.

umiejętności regulowania natężenia głosu, osiągania odpowiedniej wysokości

głosu w trakcie mówienia.

Przykładowe ćwiczenia fonacyjne:

ü      przedłużone wymawianie samogłosek: a...,

ü      kilkakrotne powtarzanie tej samej samogłoski: a-a-a-a,

ü      wielokrotne i rytmiczne wymawianie samogłoski płynnie i rytmicznie;

ü      t.s. powoli i szybko,

ü      ciche i głośne wymawianie głosek,

ü      przedłużone wymawianie spółgłosek: m...,

ü      przedłużanie wyrazów dźwiękonaśladowczych...Ćwiczenia narządów artykulacyjnych.

Ćwiczenia języka

Przykładowe ćwiczenia:

ü      kontrolowane wysuwanie i chowanie języka w jamie ustnej,

ü      oblizywanie dolnej wargi,

ü      stymulowanie języka do oblizywania górnej wargi,

ü      wysuwanie jak najdalsze języka z ust i chowanie do jamy ustnej,

ü      przesuwanie języka po zewnętrznych powierzchniach zębów,

ü      ćwiczenia pionizujące język,

ü      unoszenie języka do góry (przy śpiewie lalala),

ü      ćwiczenia mięśni języka przez zlizywanie miodu, nutelli.

Ćwiczenia warg

      Przykładowe ćwiczenia:

ü      naprzemienne domykanie i otwieranie warg,

ü      spłaszczanie zamkniętych ust w uśmiechu,

ü      ćwiczenia obejmowania ustami przedmiotów (łyżki, patyczka, fletu, ciastka),

ü      parskanie,

ü      cmokanie oraz wibrowanie warg,

ü      układanie warg w ryjek i uśmiech,

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

Przykładowe ćwiczenia:

ü      głębokie oddychanie : wdech przez nos, wydech przez usta,

ü      energiczne wymawianie sylab z głoskami tylnojęzykowymi (aku,aka,ak),

ü      chrapanie na wdechu i wydechu,

ü      przenoszenie skrawków papieru za pomocą słomki;

ü      „puszczanie: baniek mydlanych;· podniebienie miękkie można ćwiczyć wykorzystując odruchy naturalne (kasłanie przy wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej języku, ziewanie przy nisko opuszczonej żuchwie,

Ćwiczenia ruchomości żuchwy

ü      puszczanie szczęki dolnej z wyraźnym zaznaczeniem dwu  faz przy otwieraniu :

-    ruch od zamknięcia do pozycji umiarkowanej   –    otwarcia,

-    pogłębienie otwarcia ( szczęka dolna zajmuje niską pozycję ),

ü      opuszczanie i unoszenie szczęki dolnej przy zamkniętych wargach;

ü      przy otwartych wargach ruchy szczęki dolnej do skrajnej pozycji przedniej i powrót do pozycji spoczynkowej,

ü      przesuwanie szczęki w lewą i w prawą stronę;

ü      naśladowanie ruchów żucia.

Ćwiczenia słuchowe

Przykładowe ćwiczenia:

ü      rozpoznawanie charakterystycznych odgłosów zwierząt, pojazdów, urządzeń z najbliższego otoczenia, dźwięków, instrumentów;

ü      wysłuchiwanie i naśladowanie rytmu i tempa;

ü      logopeda wielokrotnie wymawia daną głoskę a uczeń/kontroluje jej wymowę wrażeniami wibracji i czucia;

ü      logopeda wymawia ćwiczone głoski w różnej kolejności, uczeń/gestem rozpoznaje daną głoskę;

ü      powtarzanie odczytywanych przez logopedę sylab;

ü      podawanie przez ucznia/wyrazów  zaczynających się od wskazanych mu sylab;

ü      rozpoznawanie na kartce z zapisanymi sylabami tych, które wymawia logopeda;

ü      synteza sylabowa wyrazów;

ü      analiza sylabowa wyrazów;

ü      rozpoznawanie w wyrazie określonej sylaby;

ü      kończenie wyrazów dwusylabowych w oparciu o obrazki;

ü      wyodrębnianie głoski w wyrazach w nagłosie i wygłosie;

ü      dobieranie par obrazków wg pierwszej głoski, sylaby;

ü      synteza podanych głosek;

ü      pisanie dyktowanych sylab i prostych wyrazów;

ü      wyróżnianie wyrazów w zdaniu;

ćwiczenia w pisaniu prostych zdań. Ćwiczenia pamięci słuchowej:

·         wspólne powtarzanie wierszyków – wierszyki rysowane;

·         nauka na pamięć wierszy, rymowanek;

·        ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin