Program nauczania języka angielskiego dla ucznia z upośledzeniem w stopniu lekkim.docx

(17 KB) Pobierz

Program nauczania języka angielskiego dla ucznia z upośledzeniem w stopniu lekkim.

 

Program jest dopuszczalną modyfikacją programu nauczania j. angielskiego

Wydanego przez wydawnictwo Pearson. Program jest zgodny z  nową podstawą programową kształcenia ogólnego w klasach 4-6 szkoły podstawowej. 

 

 

 

1. Cele kształcenia – wymagania ogólne dla

języka angielskiego

Kompetencje językowe

 

Uczeń:

      posługuje się podstawowym zasobem środków leksykalnych;

      rozumie bardzo proste i krótkie wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie i powoli,

w standardowej odmianie języka;

      rozumie krótkie i proste wypowiedzi pisemne;

      samodzielnie formułuje bardzo proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne i pisemne;

      uczestniczy w prostej rozmowie;

      w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie;

Kompetencje interkulturowe

Uczeń:

      jest świadomy inności kultur;

      jest świadomy swojej tożsamości narodowej  i kulturowej;

      jest tolerancyjny wobec inności.

 

2. Sytuacje i funkcje komunikacyjne

Na etapie początkowym (gdy test poziomujący wskazuje na konieczność rozpoczęcia nauki od podstaw):

      witanie się;

      przedstawianie siebie i innych;

      podawanie swojego wieku i miejsca zamieszkania;

      określanie upodobań i zainteresowań swoich oraz innych osób;

      przedstawianie swoich umiejętności;

      opisywanie wyglądu i cech osób;

      przedstawianie swojej rodziny;

      określenie stosunków interpersonalnych;

      opisywanie cech przedmiotów (wielkość, kolor,

kształt);

      określanie posiadania i przynależności;

      nazywanie i opisywanie zabawek, przyborów szkolnych;

      nazywanie przedmiotów szkolnych;

      nazywanie dyscyplin sportu;

      nazywanie i opisywanie zwierząt, określanie, skąd pochodzą;

      nazywanie produktów żywnościowych i posiłków, kupowanie prostych posiłków i deserów na ulicy (fast food from stalls);

      kupowanie, określanie kosztu (klasa IV);

      wydawanie i wykonywanie poleceń (oraz zakazów);

      opisywanie codziennych czynności;

      podawanie godziny, dnia tygodnia, nazwy miesiąca;

      nazywanie pomieszczeń w domu;

3. Materiał leksykalny

Zakres materiału leksykalnego wyznaczany jest przez tematy (topics). Nowe słowa wprowadzane są w grupie leksykalnej, a ich liczba zwykle jest ograniczona od kilku do kilkunastu wyrazów na lekcję (input lesson). Prezentacja nowego słownictwa następuje w oparciu o dialog lub tekst. Sposób prezentacji jest zróżnicowany, aby jednocześnie rozwijać umiejętność uczenia się:

      odgadywania znaczeń w tekście;

      kojarzenia znaczeń przeciwstawnych lub innych relacji semantycznych;

      łączenia znaczenia słów z gestami, obrazkami lub konkretnymi przedmiotami;

      klasyfikowania według kategorii pojęciowych.

Istotnym elementem w początkowym etapie nauczania słownictwa jest zobrazowanie znaczenia, dlatego nowe wyrazy często są przedstawione za pomocą materiałów wizualnych (słowniczka obrazkowego – picture dictionary), które ułatwiają zapamiętywanie znaczeń. Słowniczek na końcu podręcznika zawiera wszystkie nowe słowa i zwroty w kolejności wprowadzania ich w trakcie lekcji, przy czym grupy leksykalne są specjalnie oznaczone. Umiejętność korzystania ze słownika dwujęzycznego oraz odnajdywania znaczenia słowa spomiędzy kilku podanych możliwości jest ważnym elementem budowania autonomii ucznia.

Podany poniżej zestaw grup leksykalnych dotyczy klas IV-VI:

      kolory;

      zwierzęta domowe, dzikie, egzotyczne;

      zabawki;

      przybory szkolne;

      przedmioty szkolne;

      rzeczy osobiste;

      wyposażenie klasy;

      pomieszczenia w domu;

      sprzęty domowe;

      umiejętności umysłowe i ruchowe;

      stany emocjonalne i uczucia;

      zainteresowania

      przyjęcie urodzinowe i inne uroczystości i święta;

      dni tygodnia;

      miesiące;

      pory roku;

      pogoda;

      miejsca w mieście;

      budynki i krajobraz;

      zawody;

      państwa i narodowości;

 

4. Struktury i kategorie gramatyczne

Podstawową zasadą we wprowadzaniu nowych struktur gramatycznych jest zachowanie prostych celów, czyli przedstawianie ograniczonej liczby zagadnień gramatycznych podczas jednej lekcji. Gramatyka jest ściśle powiązana z nowym słownictwem, a nowe struktury użyte są w tekstach, dialogach i piosenkach, dzięki czemu dzieci łatwiej rozumieją i zapamiętują ich formę i sposób użycia.

Podany poniżej zestaw struktur i kategorii gramatycznych obejmuje materiał od etapu wprowadzającego do VI klasy. Struktury obowiązujące uczniów bardziej zaawansowanych podajemy czcionką wytłuszczoną:

      zdania twierdzące, przeczące i pytania z czasownikiem to be

      zdania twierdzące, przeczące i pytania z czasownikiem to have/have got

      zdania oznajmujące, przeczące i pytan  z czasownikiem modalnym can

      zdania przydawkowe nieograniczające z użyciem who, which, where: I like people who are friendly.

      konstrukcja there is/there are.

 

5. Ewaluacja

 

Ewaluację stanowią oceny ucznia oraz wpisy w dzienniku indywidualnych zajęć.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin