Patyki_patyczki_scenariusz_01.pdf

(107 KB) Pobierz
biuletyn klasa_2.indd
50 Patyki i patyczki
Patyki i patyczki
ks. Jana Twardowskiego
Scenariusze zajęć edukacyjnych w 3. klasie
Mariola Rosłoniec
„Do czego mogą służyć patyki lub patyczki?” – wybra-
ne dziecko odpowiada: np. „Do budowania szałasu”
– pozostali uczniowie wykonują scenki przedstawiające
budowanie szałasu. Nauczyciel powtarza pytanie kilka-
krotnie.
5. Głośne czytanie przez nauczyciela tytułowego utworu
pt. „Patyki i patyczki” ze zbiorku.
6. Analiza treści utworu – swobodne wypowiedzi
uczniów ukierunkowane pytaniami nauczyciela.
Uzupełnienie karty pracy 4.
7. Indywidualne, samodzielne układanie i zapisywa-
nie odpowiedzi związanych z tekstem oraz ich argu-
mentacja – karta pracy 5.
8. Ciche czytanie fragmentu tekstu pt. „Patyki i patyczki”
– szukanie odpowiedzi na pytania:
- Czym dla chłopca były patyki i patyczki?
- Co to jest skarb?
- Czy dla każdego skarb oznacza to samo?
9. Próba odpowiedzi na pytanie, dlaczego autor wła-
śnie tak zatytułował swoją książkę?
10. Ćwiczenia gramatyczne – wyróżnianie i układnie
zdań oznajmujących, pytających i rozkazujących – karta
pracy 6.
11. Zadanie pracy domowej – samodzielne przeczytanie
przez uczniów wybranego przez nauczyciela utworu
z lektury pt. „Patyki i patyczki”.
Scenariusz 1
Temat pierwszego dnia: „Patyki i patyczki”.
Termin realizacji: klasa 3.
Rodzaje aktywności:
polonistyczna,
artystyczna,
ruchowa,
Wymagania programowe:
Wprowadzenie w dziedzictwo kultury narodowej –
przygotowanie do odbioru dzieł literackich.
Wymagania edukacyjne (cele lekcji):
Uczeń:
- umie czytać cicho, ze zrozumieniem,
- potrai wypowiedzieć się na temat treści usłyszanego
utworu,
- potrai słuchać wypowiedzi innych osób,
- wskazuje tytuł i autora lektury,
- samodzielnie układa i zapisuje dłuższe odpowiedzi na
pytania, potrai je uargumentować,
- zgodnie i aktywnie uczestniczy we wspólnej pracy i za-
bawie,
- wyróżnia zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące.
Sposoby mierzenia efektów:
analiza kart pracy,
obserwacja pracy uczniów i ich wypowiedzi,
analiza wytworów uczniów.
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do tematu: indywidualne odczyty-
wanie zaszyfrowanych słów – karta pracy 1.
2. Wykonanie metryczki książki – opis bibliograiczny
swojego egzemplarza książki – karta pracy 2:
- Autor
- Tytuł
- Ilustrator
- Wydawnictwo
- Rok i miejsce wydania książki
- Liczba rozdziałów
3. Przybliżenie postaci księdza Jana Twardowskie-
go – autora książki - informacje dla nauczyciela. Pre-
zentacja przez uczniów i nauczyciela przyniesionych do
szkoły innych utworów jego autorstwa. Zachęcenie do
ich przeczytania. Indywidualne redagowanie notatki
biograicznej w oparciu i informacje zawarte w punkcie
1. karty pracy 3 oraz materiałów przyniesionych przez
uczniów.
4. Zabawa ruchowa pt. „Patyki i patyczki”. Dzieci stoją
w kole. Nauczyciel zadaje pytania:
Informacja dla nauczyciela
Ksiądz Jan Twardowski , ksiądz, poeta, przedstawiciel
współczesnej liryki religjnej, urodził się 1 czerwca 1915
roku w Warszawie. Studiował polonistykę na Uniwersy-
tecie Warszawskim. Studia przerwane wojną ukończył
w 1947 roku. W czasie wojny był żołnierzem AK, uczest-
niczył w Powstaniu Warszawskim. W 1945 roku podjął
naukę na pierwszym, tajnym kursie Seminarium Du-
chownego w Warszawie, które ukończył w 1948 roku
i 4 lipca przyjął święcenia kapłańskie. W roku 1959
ukazał się jego pierwszy tom zatytułowany „Wiersze”
wydany przez Pallottinum w Poznaniu. Wiersze ks. Jana
Twardowskiego są popularne w kraju i za granicą.
Przełożono je na wiele języków.
ciąg dalszy na stronie 55
144697264.017.png 144697264.018.png
Nauczanie początkowe
51
Karta pracy 1
Imię i nazwisko ....................................................................................................
Odczytaj zaszyfrowane słowa.
p
k
p
y
i
c
k
y i
a
a
t
z
t
i
Karta pracy 2
Imię i nazwisko ....................................................................................................
Uzupełnj informacje dotyczące Twojej książki:
1. Autor
............................................................................................................................
2. Tytuł
............................................................................................................................
3. Ilustrator
............................................................................................................................
4. Wydawnictwo
............................................................................................................................
5. Rok i miejsce wydania książki
............................................................................................................................
Liczba rozdziałów ................................................................................................
www.wsip.pl
Materiały do kserowania
144697264.019.png 144697264.020.png 144697264.001.png 144697264.002.png 144697264.003.png 144697264.004.png 144697264.005.png
52 Patyki i patyczki
Karta pracy 3
Imię i nazwisko ....................................................................................................
1. Przeczytaj uważnie informacje o autorze książki „Patyki i patyczki”.
Jan Twardowski, ksiądz, poeta. Urodził się 1 czerwca 1915 roku
w Warszawie, zmarł 18 stycznia 2006 r. Studiował polonistykę
na Uniwersytecie Warszawskim. W czasie II wojny światowej był
żołnierzem i uczestniczył w Powstaniu Warszawskim. Po wojnie
ukończył Seminarium Duchowne w Warszawie. Pisał wiersze
i opowiadania dla dorosłych i dla dzieci. Jego utwory znane są
w Polsce i za granicą. Otrzymał wiele nagród i wyróżnień
od dorosłych i dzieci, na przykład Order Uśmiechu
i Dziecięcą Nagrodę SERCA.
2. Uzupełnj zdania, korzystając z informacji zawartych w ćwiczeniu 1 i wy-
razów z ramki. Gotową notatkę przepisz do zeszytu.
różne języki * „Patyki i patyczki” * Bóg
przyroda * dzieci * nagrody
Ksiądz .................................................... – autor książki pt. .................................
.............................. urodził się 1 czerwca .................. roku w Warszawie, a zmarł
18 stycznia .................... . Napisał dużo utworów dla dorosłych i ....................... .
Za swoją twórczość otrzymał wiele ..................................................................... .
Pisał o ..........................., ludziach i ............................, o zwykłych, codziennych
sprawach. Jego utwory tłumaczone są na .......................................................... .
Niektóre napisano alfabetem Braille’a.
Materiały do kserowania
144697264.006.png 144697264.007.png 144697264.008.png 144697264.009.png
Nauczanie początkowe
53
Karta pracy 4
Imię i nazwisko ....................................................................................................
1. Całym zdaniem odpowiedz na pytanie: „Co wydarzyło się pewnego
letniego wieczoru?”.
2. Co uratowali mieszkańcy domu? – połącz nazwy osób z odpowiednimi
nazwami przedmiotów.
chuda, długa pani
norkowe futro
fryzjerka
porcelanową lampę
taternik
papużki nierozłączki
poetka
patyki i patyczki
cyrkowiec
górskie kamienie
chłopiec
żółwia
profesor
biały cylinder
www.wsip.pl
Materiały do kserowania
144697264.010.png 144697264.011.png 144697264.012.png
54 Patyki i patyczki
Karta pracy 5
Imię i nazwisko ....................................................................................................
Napisz w kilku zdaniach, co i dlaczego zabrałabyś/zabrałbyś ze sobą, gdybyś
była/był na miejscu chłopca – bohatera utworu pt. „Patyki i patyczki”.
Wykonaj rysunek tych przedmiotów.
#
Karta pracy 6
Imię i nazwisko ....................................................................................................
1. Korzystając z wyrazów z ramki, określ typ zdań zapisanych poniżej.
zdanie oznajmujące * zdanie rozkazujące * zdanie pytające
Pożar!
.............................................................................................................................
Ocalił swój skarb.
.............................................................................................................................
Czy chłopiec bał się pożaru?
.............................................................................................................................
2. Ułóż i zapisz w zeszycie po dwa zdania:
a) oznajmujące, b) pytające, c) rozkazujące.
Materiały do kserowania
144697264.013.png 144697264.014.png 144697264.015.png 144697264.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin