Visual_Studio_2010_dla_programistow_C_vs21cn.pdf

(634 KB) Pobierz
Visual Studio 2010 dla programistów C#
610388283.001.png
Idź do
Visual Studio 2010
dla programistów C#
• Spis treści
• Skorowidz
ISBN: 978-83-24 6 -2173- 6
Format: 172×245, stron: 824
Katalog książek
Doskonały przewodnik po świecie programowania w C# dla platformy .NET!
• Środowisko Visual Studio 2010, język C# 4.0 i podstawy projektowania aplikacji
• Bazy danych i technologia LINQ
• Nowy paradygmat zrównoleglenia aplikacji z biblioteką TPL
• Technologie Windows i wprowadzenie do XNA 4.0
Język C# na dobre zadomowił się już na rynku programistycznym. Zarówno on sam, jak i platforma
.NET przydają się do najróżniejszych zastosowań, obejmujących nie tylko projektowanie złożonych
aplikacji korzystających z baz danych, ale również usług systemu Windows lub gier. Pora więc
zapoznać się z tym językiem programowania, oswoić ze środowiskiem Visual Studio 2010 rmy
Microsoft i zorientować się, jak możesz wykorzystać nowe umiejętności. Ta obszerna książka
o przekrojowym charakterze ułatwi Ci wejście w świat języka C#, platform .NET i XNA. Poznasz
również wiele zaawansowanych technik programistycznych.
Z pierwszej części przewodnika poznasz język C# i bogate środowisko programistyczne Visual
Studio 2010. Nauczysz się również jak wydajnie projektować aplikacje z gracznym interfejsem
użytkownika. Kolejne części poruszają kwestie połączenia aplikacji z bazą danych i stosowania
technologii LINQ. W dobie komputerów z wieloma procesorami o wielu rdzeniach bardzo ważna
jest umiejętność tworzenia aplikacji wielowątkowych. Temu zagadnieniu poświęcona jest część
czwarta dotycząca nowej biblioteki TPL. Znajdziesz tu także opis zagadnień związanych z usługami
sieciowymi WCF i pracą z wykorzystaniem różnorodnych technologii Windows. Osobną część
poświęcono także wprowadzeniu do technologii XNA 4.0 i budowaniu z jej pomocą gier korzystających
z graki 2D. Jeśli chcesz programować w języku C#, nie możesz przegapić tej książki!
• Środowisko Visual Studio 2010, język C# i debugowanie kodu
• Projektowanie zorientowane obiektowo i przegląd komponentów Windows Forms
• Podstawy ADO.NET, eksport i prezentacja danych, transakcje i raportowanie
• Wprowadzenie do zapytań LINQ i tworzenie źródeł danych LINQ
• Programowanie współbieżne – wątki i zadania
• Klasa Parallel i dane w programach równoległych, technologia PLINQ
• Biblioteka WCF – tworzenie usług sieciowych nowej generacji
• Technologie Windows – rejestr systemu, komunikaty, usługi i automatyzacja
• Tworzenie gier w XNA 4.0, użycie shakerów HLSL
• Użycie wyrażeń regularnych – sposób na werykację wprowadzanych danych
• Testy jednostkowe – najlepsza metoda sprawdzania poprawności kodu
Poznaj platformę .NET i język C# od podszewki!
Twój koszyk
Cennik i informacje
o nowościach
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
© Helion 1991–2011
610388283.002.png 610388283.003.png 610388283.004.png
Spis treci
Wstp ............................................................................................................ 15
Cz I Projektowanie aplikacji Windows ......................................17
Rozdzia 1. rodowisko Visual Studio 2010 ....................................................................... 19
Projektowanie interfejsu aplikacji ..................................................................................................... 20
Tworzenie projektu ..................................................................................................................... 20
Dokowanie palety komponentów Toolbox .................................................................................. 22
Tworzenie interfejsu za pomoc komponentów Windows Forms ............................................... 22
Zapisywanie i wczytywanie projektu .......................................................................................... 24
Analiza kodu pierwszej aplikacji ....................................................................................................... 24
Metody zdarzeniowe ......................................................................................................................... 29
Metoda uruchamiana w przypadku wystpienia zdarzenia kontrolki .......................................... 29
Testowanie metody zdarzeniowej ............................................................................................... 29
Przypisywanie istniejcej metody do zdarze komponentów ...................................................... 31
Edycja metody zdarzeniowej ....................................................................................................... 32
Modyfikowanie wasnoci komponentów ................................................................................... 32
Wywoywanie metody zdarzeniowej z poziomu kodu ................................................................ 32
Reakcja aplikacji na naciskanie klawiszy .................................................................................... 33
Rozdzia 2. Debugowanie kodu ......................................................................................... 35
Skd bior si bdy i jak ich unika? ................................................................................................ 35
Kontrolowane uruchamianie aplikacji w Visual C# ........................................................................... 36
ledzenie wykonywania programu krok po kroku (F10 i F11) ................................................... 37
Run to Cursor (Ctrl+F10) ............................................................................................................ 38
Breakpoint (F9) ........................................................................................................................... 38
Okna Locals i Watch ................................................................................................................... 39
Stan wyjtkowy ................................................................................................................................. 41
Zgaszanie wyjtków ................................................................................................................... 41
Przechwytywanie wyjtków w konstrukcji try..catch .................................................................. 42
Rozdzia 3. Jzyk C# ........................................................................................................ 45
Platforma .NET ................................................................................................................................. 46
rodowisko uruchomieniowe ......................................................................................................46
Kod poredni i podwójna kompilacja .......................................................................................... 46
Skróty, które warto pozna .......................................................................................................... 46
Podstawowe typy danych .................................................................................................................. 47
Deklaracja i zmiana wartoci zmiennej ....................................................................................... 47
Typy liczbowe oraz znakowy ...................................................................................................... 48
Okrelanie typu zmiennej przy inicjacji (pseudotyp var) ............................................................ 49
Operatory .................................................................................................................................... 49
Konwersje typów podstawowych ................................................................................................ 51
4
Visual Studio 2010 dla programistów C#
Operatory is i as .......................................................................................................................... 51
acuchy ..................................................................................................................................... 52
Typ wyliczeniowy ....................................................................................................................... 54
Leniwe inicjowanie zmiennych ...................................................................................................55
Metody .............................................................................................................................................. 55
Przecianie metod ...................................................................................................................... 56
Domylne wartoci argumentów metod — argumenty opcjonalne (nowo jzyka C# 4.0) ....... 57
Argumenty nazwane (nowo jzyka C# 4.0) ............................................................................. 58
Wartoci zwracane przez metody ................................................................................................ 58
Zwracanie wartoci przez argument metody ............................................................................... 58
Delegacje i zdarzenia .................................................................................................................. 59
Wyraenia lambda ....................................................................................................................... 60
Typy wartociowe i referencyjne ....................................................................................................... 61
Nullable ....................................................................................................................................... 62
Pudekowanie .............................................................................................................................. 63
Typy dynamiczne (nowo jzyka C# 4.0) ........................................................................................ 63
Sterowanie przepywem .................................................................................................................... 66
Instrukcja warunkowa if..else ...................................................................................................... 66
Instrukcja wyboru switch ............................................................................................................ 66
Ptle ............................................................................................................................................. 67
Wyjtki .............................................................................................................................................. 68
Dyrektywy preprocesora ................................................................................................................... 70
Kompilacja warunkowa — ostrzeenia ....................................................................................... 70
Definiowanie staych preprocesora ............................................................................................. 70
Bloki ............................................................................................................................................ 71
Atrybuty ............................................................................................................................................ 71
Kolekcje ............................................................................................................................................ 72
„Zwyke” tablice ......................................................................................................................... 72
Ptla foreach ................................................................................................................................ 74
Sortowanie .................................................................................................................................. 74
Kolekcja List ............................................................................................................................... 75
Kolekcja SortedList i inne sowniki ............................................................................................77
Kolejka i stos ............................................................................................................................... 77
Tablice jako argumenty metod oraz metody z nieokrelon liczb argumentów ........................ 78
Sowo kluczowe yield ................................................................................................................. 79
Nowa forma inicjacji obiektów i tablic .............................................................................................. 80
Rozdzia 4. Projektowanie zorientowane obiektowo ........................................................... 83
Przykad struktury (Ulamek) ............................................................................................................. 84
Przygotowanie projektu ............................................................................................................... 84
Konstruktor i statyczne obiekty skadowe ................................................................................... 84
Pierwsze testy .............................................................................................................................. 85
Konwersje na acuch (metoda ToString) i na typ double ........................................................... 86
Metoda upraszczajca uamek ..................................................................................................... 86
Wasnoci .................................................................................................................................... 87
Operatory arytmetyczne .............................................................................................................. 88
Operatory porównania oraz metody Equals i GetHashCode ....................................................... 89
Operatory konwersji .................................................................................................................... 90
Implementacja interfejsu (na przykadzie IComparable) ................................................................... 91
Definiowanie typów parametrycznych .............................................................................................. 92
Definiowanie typów ogólnych ....................................................................................................93
Okrelanie warunków, jakie maj spenia parametry ................................................................ 94
Implementacja interfejsów przez typ ogólny ............................................................................... 95
Definiowanie aliasów .................................................................................................................. 96
Typy ogólne z wieloma parametrami .......................................................................................... 97
Rozszerzenia ...................................................................................................................................... 98
Typy anonimowe ............................................................................................................................... 99
Spis treci
5
Rozdzia 5. Przegld komponentów biblioteki Windows Forms ......................................... 101
Notatnik.NET .................................................................................................................................. 101
Projektowanie interfejsu aplikacji i menu gówne ..................................................................... 101
Okna dialogowe i pliki tekstowe ............................................................................................... 106
Edycja i korzystanie ze schowka ............................................................................................... 113
Drukowanie ............................................................................................................................... 113
Elektroniczna kukuka ..................................................................................................................... 120
Ekran powitalny (splash screen) ................................................................................................ 120
Przygotowanie ikony w obszarze powiadamiania ..................................................................... 122
Odtwarzanie pliku dwikowego .............................................................................................. 125
Ustawienia aplikacji ........................................................................................................................ 126
Dywan graficzny ............................................................................................................................. 129
Lista uruchomionych procesów ....................................................................................................... 132
Rozdzia 6. Przecignij i upu ....................................................................................... 135
Podstawy ......................................................................................................................................... 135
Interfejs przykadowej aplikacji ................................................................................................ 135
Inicjacja procesu przecigania ................................................................................................... 137
Akceptacja upuszczenia elementu ............................................................................................. 138
Reakcja na upuszczenie elementu ............................................................................................. 139
Czynnoci wykonywane po zakoczeniu procesu przenoszenia i upuszczania ......................... 140
Przenoszenie elementów midzy rónymi aplikacjami ............................................................. 140
Zagadnienia zaawansowane ............................................................................................................ 140
Opónione inicjowanie procesu przenoszenia ........................................................................... 141
Przenoszenie wielu elementów .................................................................................................. 142
Przenoszenie plików .................................................................................................................. 144
Rozdzia 7. Przezroczyste okna o dowolnym ksztacie ...................................................... 147
Konfiguracja formy ......................................................................................................................... 147
Wczytywanie obrazu ....................................................................................................................... 148
Przezroczysto i agodne znikanie okna ......................................................................................... 150
Zamykanie klawiszem Esc .............................................................................................................. 151
Przenoszenie formy za dowolny punkt ............................................................................................ 151
Menu kontekstowe .......................................................................................................................... 152
Rozdzia 8. Projektowanie kontrolek ............................................................................... 155
Komponent FileListBox .................................................................................................................. 156
Implementacja podstawowych funkcjonalnoci ........................................................................ 156
Rozbudowa komponentu o moliwo zmiany katalogu ........................................................... 163
Waciwoci .............................................................................................................................. 164
Zdarzenia — interakcja z komponentem ................................................................................... 168
Odwieanie komponentu i automatyczne ledzenie zmian w prezentowanym katalogu ......... 173
Kompilacja komponentu do postaci biblioteki DLL ................................................................. 175
Prosty przykad wykorzystania komponentu FileListBox: przegldanie plików tekstowych .... 179
Kolorowy pasek postpu ................................................................................................................. 181
Tworzenie projektu ................................................................................................................... 182
Rysowanie obramowania kontrolki ........................................................................................... 182
Pola i wasnoci ......................................................................................................................... 182
Rysowanie paska postpu .......................................................................................................... 185
Metody ...................................................................................................................................... 186
Zdarzenia ................................................................................................................................... 186
Rozdzia 9. Studium przypadku: implementacja liczb zespolonych i ich uycie
do rysowania fraktali .................................................................................... 189
Implementacja liczb zespolonych .................................................................................................... 189
Projekt struktury ........................................................................................................................ 190
Wasnoci .................................................................................................................................. 192
Zgłoś jeśli naruszono regulamin