skrypt04.pdf

(639 KB) Pobierz
5601000 UNPDF
Uniwersytet Wrocławski, Instytut Informatyki
Studia magisterskie na kierunku Informatyka
Przedmiot obowi azkowy w semestrze zimowym pierwszego roku studiów
30 godzin wykładu + 30 godzin repetytorium + 30 godzin cwicze n
Logika dla informatykÂw
Materiaøy do zajec
Leszek Pacholski
Wrocław, 2004
2004/5
Własciciel tej kopii notatek
Rok akad.
Uwaga: W niniejszej ksi azeczce zebrano listy zada n, notatki do wykładów oraz inne
materiały przygotowywane do zajec z Logiki dla informatyków w latach 1997–2004.
Mimo iz materiały te posiadaj a bardziej dopracowan a forme, niz przygotowywane do
innych zajec kserograficzne kopie oraz zostały oddane do druku i oprawy, jednak nie
były poddane — jak to ma miejsce w przypadku podreczników — solidnej korekcie
i zawieraj a sporo błedów. Nie zamieszczono w nich takze szczegółowych wyjasnie n
i komentarzy. Dlatego notatki te nie s a podrecznikiem do wykładu . Maj a jedynie słu-
zyc jako wykaz zagadnie n obowi azuj acych do egzaminu i lista zada n przerabianych
na cwiczeniach. Przegl ad zalecanych do zajec podreczników jest zamieszczony na
stronie xi.
Podczas redagowania notatek wykorzystano:
– skrypt J. Tiuryna Wstep do teorii mnogosci i logiki
– listy zada n M. Zakrzewskiego
– materiały A. Koscielskiego i T. Wierzbickiego
– podreczniki wymienione w bibliografii na stronie xi
Redakcja i skład: T. Wierzbicki
Konsultacja merytoryczna: A. Koscielski
Wydanie drugie, (nieznacznie) poprawione i rozszerzone
Niniejsze notatki mog a byc drukowane, powielane oraz rozpowszechniane w wersji elektronicznej i pa-
pierowej, w czesci b adz w całosci — bez koniecznosci uzyskania zgody autora — pod warunkiem nie-
osi agania bezposrednich korzysci finansowych z ich rozpowszechniania i z zachowaniem praw autorskich.
W szczególnosci dodatkowe egzemplarze mog a byc sprzedawane przez osoby trzecie jedynie po cenie
uzyskania kopii (druku, wydruku, kserografowania itp.)
Data utworzenia dokumentu: 15 wrzesnia 2004
ISBN: 83–917081–7–9
Strona WWW zajec: http://www.ii.uni.wroc.pl/~pacholsk/logika.phtml
5601000.001.png
Szanowni Panstwo,
Program wykładu logiki dla informatyków nie jest trudny — w nastepnych se-
mestrach bedziecie Panstwo słuchali duzo trudniejszych wykładów. Mimo to co roku
znaczna czesc studentów nie zdaje egzaminu z logiki.
Jednym z powodów niepowodzenia na egzaminie jest to, ze jest to dla Was pierw-
szy w zyciu wykład akademicki, w którym pojawia sie duza liczba nowych pojec. Poje-
cia te, na ogół dosyc abstrakcyjne, pojawiaj a sie licznie na kazdych zajeciach. Trzeba
sie ich wszystkich nauczyc. Nauczyc — to mało, gdyz matematyka nie polega na wy-
konywaniu mniej lub bardziej skomplikowanych rachunków, lecz na przeprowadzaniu
rozumowan. Dlatego jest bardzo wazne, byscie nie tylko je znali, ale i dobrze rozu-
mieli. Wykład ma Wam w tym pomóc, ale wielu z Was nie zdoła na samym wykładzie
opanowac całego materiału. Na wykładzie nie nauczycie sie tez sprawnie posługi-
wac wprowadzonymi pojeciami. Dlatego musicie systematycznie pracowac w domu.
Jesli przed zajeciami przypomnicie sobie wczesniej wprowadzone definicje, zwiek-
szycie swoje szanse na zrozumienie nowego materiału. Jesli natomiast nie bedziecie
znac wczesniej wprowadzonych pojec, bedziecie z duzym prawdopodobienstwem sie-
dziec na wykładzie, jak na tureckim kazaniu. Jezeli przyswojenie nowych pojec spra-
wia Wam trudnosc, radze takze przed wykładem przejrzec podane w przygotowanych
przez nas notatkach definicje, które dopiero zostan a na zajeciach wprowadzone. Byc
moze czytaj ac je po raz pierwszy przed wykładem nie potraficie ich w pełni zrozumiec,
ale gdy je wczesniej przeczytacie, wyniesiecie z wykładu znacznie wiecej. Poza tym
bedziecie przed zajeciami wiedziec, czego nie rozumiecie i o co na wykładzie zapytac.
Od wielu lat wszystkim studentom zaczynaj acym studia powtarzam to, co napi-
sałem w poprzednim paragrafie. Niestety z marnym skutkiem. Co roku w drugiej po-
łowie semestru okazuje sie, ze znaczna czesc studentów nie rozumie wykładu, bo nie
pamieta wczesniej wprowadzonych definicji i nie zna tresci udowodnionych wcze-
sniej twierdzen. Co roku mniej niz połowa studentów zdaje egzamin z logiki. Bardzo
nas to martwi. Chcielibysmy, aby znaczna wiekszosc z Was mogła ukonczyc studia.
Dlatego aby Was zdyscyplinowac i zmusic do systematycznej pracy wprowadzamy
opisane w regulaminie zajec rygory (punktowy system zaliczania cwiczen, kartkówki,
egzamin połówkowy itd.). Ich celem nie jest uprzykrzenie Wam zycia, ale zwiekszenie
szansy na to, ze zdacie egzamin.
Leszek Pacholski
Spis tresci
A. Informacje ogólne
ix
A.1. Program wykładu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
ix
A.2. Zapisy na zajecia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
ix
A.3. Obsada zajec i konsultacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
x
B. Literatura
xi
C. Zasady prowadzenia i zaliczania cwicze n xiii
C.1. Wstep . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xiii
C.2. Szczegółowe zasady prowadzenia zajec . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xiv
D. Egzaminy xix
D.1. Egzamin zasadniczy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xx
D.1.1. Egzamin połówkowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xxi
D.1.2. Egzamin koncowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xxi
D.2. Egzamin poprawkowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xxi
0. Zadania na dobry pocz atek
1
1. Rachunek zda n i rachunek kwantyfikatorów 5
1.1. Składnia rachunku zda n . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
1.2. Wartosci logiczne i znaczenie formuł zdaniowych . . . . . . . . . . . . . . . 5
1.2.1. Metoda zero-jedynkowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
1.2.2. Skrócona metoda zerojedynkowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
1.2.3. Równowaznosc formuł . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
1.2.4. Lemat o podstawianiu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
1.3. Formalizacja rozumowan w jezyku rachunku zda n . . . . . . . . . . . . . . 15
1.4. Własnosci formuł zdaniowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
1.5. Postaci normalne formuł zdaniowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
1.5.1. Usuwanie symbolu negacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Zgłoś jeśli naruszono regulamin