funkcje-rodziny.doc

(35 KB) Pobierz
Przyporządkuj definicje odpowiednim pojęciom

Ćwiczenie z komunikacji międzyludzkiej „głuchy telefon”

 

Ćwiczenie można wykonać w grupie, zespole lub z rodziną np. po kolacji.

Przykładowy sposób wykonania ćwiczenia:

Do wykonania ćwiczenia niezbędna jest grupa składająca się z maksymalnie 5 osób. Pierwsza osoba czyta w skupieniu tekst i odwraca kartkę, żeby nie zerkać do zapisków, a następnie ma jedną minutę na powtórzenie na ucho przeczytanej treści – kolejnej osobie.

Czynność ta jest powtarzana, aż do chwili kiedy z treścią zapozna się ostatnia osoba, która mówi na głos to, co usłyszała i rozumiała. To nie jest konkurs, ani rywalizacja, czy zawody. Celem tego ćwiczenia jest zaobserwowanie swoich reakcji oraz reakcji innych osób.

Na końcu proszę odpowiedzieć na pytania:

Co zakłóciło przekaz?

Jak przebiegała komunikacja?

Co się działo z Tobą, kiedy słyszałeś „skrawki” informacji oraz widziałeś niewerbalne komunikaty innych ludzi?

Jak te informacje wpływały na Ciebie?

Co się działo z Tobą w trakcie ćwiczenia? Jakie pojawiały się emocje?

Co myślisz o plotkach?

Czego jeszcze się dowiedziałeś?

Co wiesz więcej?

Co jeszcze?

2. Zuza to zuch dziewczynka. Rankiem, jak zwykle, roześmiana Zuzanna poszła na łąkę, ażeby nazrywać do wazonika niezapominajek. Łąka znajduje się tuż za zagrodą. Zuza szybko nazbierała potrzebną ilość kwiatów.

4. Dzisiaj od rana świeciło ciepłe jesienne słońce, więc postanowiliśmy z mamusią i tatusiem pojechać na wycieczkę. Mamusia przygotowała wyśmienite śniadanie, które później zjedliśmy ze smakiem na leśnej polanie. W siatce znalazły się maślane bułki, naleśniki ze śliwkami lub wiśniami, do wyboru, a na deser mamusia przygotowała ptysie z bitą śmietaną.

I na koniec … Jak rodzi się plotka? Najogólniej jest to połączenie subiektywnych wydarzeń i braku jednoznacznych informacji. Bywa, że jest opowiadana, aby osoba, która ją rozpowszechnia nie musiała ujawniać jakichkolwiek informacji o sobie.

 

 

Zakończenie zajęć: „Niedokończone zdania”


Lubię gdy moja mama........................................
Lubię, gdy mój tata........................................
Moja mama cieszy się kiedy jestem..........................
Mój tata cieszy się kiedy jestem..........................
Lubię z moimi rodzicami......................................
Moja mama martwi się kiedy..................................
Mój tata martwi się kiedy...........................
Złoszczę się kiedy........................................
Moja mama złości się kiedy......................................
Mój tata złości się kiedy...................................
Najważniejsze zasada w mojej rodzinie to................
Szczęśliwy jestem kiedy....................................
Moja mama jest szczęśliwa kiedy............................
Mój tato jest szczęśliwy kiedy..............................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przyporządkuj definicje odpowiednim pojęciom.

 

 

 

 

Funkcja rekreacyjna

Pozwala na zaspokojenie potrzeb

materialnych rodziny, w skład tej

funkcji wchodzą podfunkcje:

produkcyjna, zarobkowa, gospodarcza,

i usługowo-konsumpcyjna

 

 

Polega na zaspokojeniu potrzeb

odpoczynku, relaksu, rozrywki

 

 

 

 

 

Funkcja kulturowa

 

 

 

 

 

 

Funkcja ekonomiczna

Polega na przekazywaniu dzieciom

dziedzictwa kulturowego przez

zapoznawanie ich z dziełami sztuki,

literatury, zabytkami, itd.

 

 

 

 

 

 

 

 

Funkcja rekreacyjna

 

 

Polega na nadawaniu przez rodzinę

pozycji społecznej swoim członkom

Zgłoś jeśli naruszono regulamin