2
ĆWICZENIA DLA DZIECI DYSLEKTYCZNYCH
"Czytanie na raty"
Uczeń młodszy
Uczeń starszy
Książka mówiona
"Książki mówione" to taśmy magnetofonowe z nagraniami lektur szkolnych, które służą dzieciom w przyśpieszeniu procesu czytania lektur. Można je wypożyczać w bibliotekach dla osób niepełnosprawnych (niewidomych), bibliotekach pedagogicznych, w dużych bibliotekach publicznych. Rodzice prezentują początek "książki mówionej" i dziecko kontynuuje czytanie reszty rozdziału z użyciem kasety magnetofonowej. Zadaniem dziecka jest:
o słuchanie tekstu (z taśmy) z jednoczesnym śledzeniem go w książce (czytaniem) (2 str.)
o słuchanie tekstu - bez czytania (kilka stron) powtórka: (pkt 5-6)
o streszczenie przeczytanego tekstu (ustne lub pisemne - w formie planu czy wypracowania) lub dyskusja nad tekstem.
o podsumowanie przeczytanego i wysłuchanego rozdziału - streszczenie i dyskusja.
Dyktando w 10 punktach - z komentarzem ortograficznym
· Punkt l. UmowaUmów się z dzieckiem, że codziennie będziecie robić dyktando obejmujące zawsze tylko 3 zdania. Wymyślcie wspólnie nagrodę po każdym tygodniu pracy.
· Punkt 2. Wybór tekstuZaznacz w książce dziecka 3 zdania i przeczytaj na głos pierwsze zdanie.
· Punkt 3. Komentarz ortograficznyDziecko powtarza zdanie i omawia pisownię każdego wyrazu (podaje zasady pisowni, poszukuje uzasadnienia pisowni).
· Punkt 4. ZapisywanieDziecko zapisuje zdanie (podobnie postępuje z następnymi zdaniami).
· Punkt 5. Kontrola l - dzieckoDziecko samodzielnie sprawdza cały napisany tekst.
· Punkt 6. Kontrola 2 - dorosłyDorosły sprawdza tekst. Jeżeli znajdzie błędy, podaje ich liczbę.
· Punkt 7. Kontrola 3 - dzieckoDziecko ponownie sprawdza tekst z pomocą słownika ortograficznego.
· Punkt 8. Kontrola 4 - dorosłyDorosły sprawdza poprawiony tekst. Jeżeli nadal są błędy, wskazuje tekst -wzór, z którego dyktował zdania.
· Punkt 9. Kontrola 5 - dzieckoDziecko porównuje napisany tekst ze wzorem i ostatecznie poprawia błędy.
· Punkt 10. PoprawaDziecko opracowuje błędnie napisane wyrazy (np. podaje zasady pisowni, wyrazy pokrewne, odmienia wyraz przez przypadki, wymienia na inne formy).
Uwagi: Podstawowym założeniem stosowania techniki "dyktando z komentarzem ortograficznym" jest przeświadczenie o możliwości utrwalenia zasad pisowni i wytworzenia pełnej świadomości ortograficznej przez przekształcenie się nawyku "głośnego myślenia" - omawiania zasad pisowni (pkt. 3) - w nawyk "cichego" przypominania ich sobie podczas pisania.Kolejnym zadaniem ćwiczenia jest wytworzenie nawyku dokładnego sprawdzania i poprawiania każdej pracy pisemnej po napisaniu. Dziecko ma prawo do popełnienia błędu, ale nie ma prawa pozostawić go bez poprawienia.Warunkiem uzyskania tych efektów jest wykonywanie omawianego ćwiczenia krótko lecz systematycznie oraz zawarcie umowy z dzieckiem co do czasu pracy (codziennie), liczby dyktowanych zdań (zawsze tej samej) oraz nagrody (po każdym tygodniu ćwiczeń). W ten sposób dziecko nie będzie usiłowało, w tej sprawie, stale z nami negocjować. "Dyktando w 10 -punktach":
o utrwala znajomość zasad pisowni,
o wytwarza nawyk stałego przywoływania zasad ortograficznych podczas pisania,
o wytwarza nawyk stałego sprawdzania napisanego tekstu, a tym samym dziecko ma poczucie odpowiedzialności za napisany tekst.
Tygodniowe ćwiczenia poprawnej pisowni - samodzielna praca starszych uczniów
I. Przygotowanie
o Załóż zeszyt do ćwiczeń ortograficznych.
o Powtórz i utrwal zasady pisowni.
o Na końcu zeszytu załóż "Słowniczek trudnych wyrazów".
II. Pisanie z pamięci - co dzień
o Przeczytaj uważnie wybrany przez siebie, lub wskazany przez nauczyciela fragment tekstu (ok. 4-5 zdań niezbyt długich, po ok. 5 wyrazów w zdaniu).
o Przeczytaj pierwsze zdanie, zapamiętując tekst i pisownię wyrazów. Uzasadnij pisownię trudnych wyrazów.
o Powiedz tekst z pamięci.
o Przeczytaj powtórnie zdanie sprawdzając, czy dobrze zapamiętałeś.
o Napisz tekst z pamięci.
o Sprawdź zapis i nanieś poprawki.
o Porównaj zapis ze zdaniem wzorcowym i nanieś poprawki.
o Zakryj zdanie wzorcowe i napisane.
o Napisz powtórnie to samo zdanie.
o Sprawdź zapis.
III. Poprawa błędów
o Wypisz wyrazy, w których popełniłeś błędy i uzasadnij poprawną pisownię.
o Wyrazy te zastosuj w krzyżówce. Ułóż z nimi zdania. Utwórz rodzinę wyrazów pokrewnych. Wykonaj ćwiczenie utrwalające pisownię.
o Wpisz je do "Słowniczka trudnych wyrazów" (na końcu zeszytu).
IV. Sprawdzian - co tydzień
o Pracuje codziennie, zapisując datę przy wykonanych ćwiczeniach.
o Po tygodniu ćwiczeń poproś kogoś, aby podyktował ci zdania, które codziennie pisałeś.
o Sprawdź, o ile błędów mniej zrobiłeś niż poprzednio i popraw je (wg wzoru).
Po każdym tygodniu ćwiczeń pokaż zeszyt nauczycielowi. Powodzenia!
malenagad