System rezerwacji
13.11.2006
Modele biznesu elektronicznego
1. Model biznesu elektronicznego wg. Hartmena
Platforma handlu Internet
Oferowane: produkty
Usługi: Usługi, treść
Grupa docelowa: rynki, klienci niszowi
Obszary działania: dostarczanie oddziaływań opartych na sieci produktów, usług i treści dystrybuowanych w oparciu o model biznesowy gospodarki internetowej.
Cele: zdominowanie grupy docelowej
Źródła przychodów:
- Marża na produktach lub usługach
- Reklama
Przykład: Intel
Pośrednik informacyjny
Oferowane usługi: usługi, usługi agregacji, treść, kojarzenie ofert
Grupa docelowa:
- członkowie społeczności wirtualnych
- członkowie łańcucha tworzenia wartości lub część łańcucha w danym sektorze, segment rynku
Obszar działania: agregacja kupujących u sprzedających w celu przeprowadzenia transakcji
Cel: stworzenie wśród klientów odbioru firmy jako dominujący na rynku lub przejęcie jak największej części zamiennych na norm transakcji
Źródło przychodów:
- reklama
- prowizja za subskrypcje i za współpracę
- procent od zawartych transakcji
Przykład: Net Bug
Pośrednik zaufania
Oferowane usługi: bezpieczne środowisko, usługi powiernicze, poufność, zabezpieczenie i marka
Grupa docelowa: nabywcy, sprzedawcy, grupy klientów
Obszary działania: tworzenie weryfikowalnego środowiska, w którym w oparciu o pełną informację może dochodzić do zawierania porozumienia oraz poufnej i bezpiecznej wymiany wartości.
Cel: kreacje wartości dla każdej transakcji poprzez tworzenie bezpiecznego środowiska transakcyjnego
Strumień przychodów:
- prowizje licencyjne
- opłaty rejestracyjne
Przykłady: Cyber Cash
Firma wspomagająca realizację przedsięwzięć e-biznesowych
Oferowane usługi:
- wyspecjalizowane funkcje, usługi dodatkowe pozwalające członkom łańcucha podaży realizować wartości na transakcjach stymulowanych przez przedsiębiorstwo
- produkty do zastosowań e-biznesowych i usługi wspomagające handel internetowy
Grupy docelowe: firmy e-biznesowe, pośrednicy informacyjni
Obszary działania: wspomaganie i zwiększenie możliwości dostawców, produktów i usług e-biznesowych poprzez dostarczanie prostych i funkcjonalnych rozwiązań
Cele: realizowanie wartości z każdej transakcji dzięki łączeniu zainteresowanych potencjalnie klientów ze sprzedawcami w środowisku całkowitego przyzwolenia
- prowizje za współpracę
- odsetek wartości przeprowadzonych transakcji
Przykład: Federal Express
Dostarczyciel infrastruktury
Oferowane usługi: doskonała infrastruktura w zakresie łańcucha tworzenia wartości:
- wyraźne porozumienie między nabywcami i sprzedawcami
- bliskie interakcje pomiędzy reklamą, gospodarką internetową i realizacją zleceń
- wspomaganie utrzymania infrastruktury
- kopiowanie struktury i metodologii
- p prowadzące w danym sektorze działalność komplementarną
- dostawcy usług blisko zintegrowania z procesem transakcji
Obszary działania: agregacja infrastruktury, technologii usług sieciowych i zarządzanie w celu stworzenia doskonałej infrastruktury wspomagającej w tworzeniu i wymianie wartości na zaufanym rynku
Cel: uzyskanie części nowej wartości tworzonej dzięki istnieniu infrastruktury wspomaganej przez agregację, informację i usługi e-biznesowe
Strumień przychodów: reklama, opłaty rejestracji, opłaty członkowskie, odsetki od transakcji
Przykład: GE TPN
2. Model biznesowy wg. Trmanersa
- pośrednictwo informacyjne
- dostawca usług łańcucha wartości
- integrator łańcuchów wartości
- trzecia strona rynku
- platforma współpracy
- wirtualna społeczność
- aukcje elektroniczne
- elektroniczne centrum handlowe
- elektroniczne zaopatrzenie
- sklep internetowy
Innowacyjność i stopień integracji modeli biznes: integrator łańcuchów wartości, trzecia strona rynku, platforma współpracy
Pośrednictwo informacji i usługi zaufania
Cel: dostawane wartości do ogromnych ilości danych w otwartych sieciach albo zgromadzonych w zintegrowanych operacjach biznesowych
Przychody dla pośredników informacji: składki członkowskie, zapłata za użycie, reklama
Przykłady: porady inwestycyjne
Usługi zaufania
Cel: zapewnienie zaufania pomiędzy stronami transakcji
Dochody: składki członkowskie, opłaty za włączanie i wyłączanie, sprzedaż oprogramowanie, opłaty za konsultacje
Przykład: Ośrodki Certyfikacji
Dostawca usług łańcucha wartości
Opis: specjalizacja w określonej działalności łańcucha wartości ukazany jako Odrębna konkurencyjna przewaga
Korzyści dla uczestników:
- koncentracja na kompetencjach rdzenia organizacji
- powiększony potencjał wydajności dla usług wspieranych przez outsourcing
Przychody: opłaty, opłaty na p plan płatności
Przykład: Produkcja (zarządzanie zapasem)
Integrator łańcucha wartości
Opis: integracja wielorakich procesów łańcucha wartości mająca na celu wykorzystanie strumieni informacyjnych między tymi procesami dla uzyskania większej wartości dodanej
- powiększenie wydajności w całym łańcuchu wartości
- koncentracja na kompetencjach rdzenia generacji
Dochody: opłaty transakcji, opłaty za konsultacje
Przykład: Spread Short
Trzecia strona rynku
Opis: marketing oparty na sieci Web skierowany do góry spółek, które korzystają z outsourcing strony trzeciej. Trzecie strony dążą do kojarzenia dostawy i popytu ustalonych dóbr i usług:
- forma podstawowa: interfejs użytkownika do katalogów produktów dostawców
- forma ………. Oznakowanej płatności logistyka
Korzyści dla dostawców: komfort i redukcja wydatków ogólnych, ogólna delegacja koordynacji, outsourcing.
Dochody: opłaty członkowskie, opłaty za usługi, procent wartości transakcji
Platforma współpracy
Opis: dostarczanie narzędzi środowisku informacyjnym dla współpracy miedzy firmami. Skupia się szczególnie na:
- określonych funkcjach np. wspólne projektowanie
- wsparcie projektu dla wirtualnego zespołu
Korzyści firm: wygoda i obniżka wydatków ogólnych, delegacja koordynacji, outsouring kompetencji
Dochód: opłaty za członkostwo, sprzedaż specjalistycznych narzędzi
Wirtualna społeczność
Cel: współdzielenie informacji na wspólny temat zainteresowań, zwykle przez wnoszenie wkładów w postaci wiedzy specjalistycznej na podstawowym środowisku Web dostarczonym przez operatora V.C.
Korzyści dla operatora V.C.: wirtualne społeczności są często rozszerzeniami marketingu, wspierają czynności klienta spółki, dążąc do uzyskania:
- lojalności klienta
- sprężenia zwrotnego od klienta
Korzyści dla członków: współdzielenie doświadczenia, transfer wiedzy specjalistycznej
Przychody: opłaty za członkostwo, reklama
Przykład:
Aukcje elektroniczne
Opis: elektroniczna realizacja tradycyjnego albo nowatorskiego mechanizmu licytacji, zwykle łączącego z zawieraniem umowy, płatności dostawy
Korzyści dla kupujących, sprzedających:
- zwiększenie skuteczności
- oszczędność czasu
- brak potrzeby fizycznego transportu, do momentu zawarcia umowy
Przychody dla sprzedawców:
- zmniejszenie asortymentu nadmiarowego
- obniżenie ogólnych wydatków sprzedaży
- poprawa wykorzystania zdolności produkcyjnej
Dochody dla kupujących:
- zmniejszenie ogólnego kosztu nabycia
- zmniejszenie kosztu nabytych dóbr i usług
Dochody dla właścicieli:
- opłaty na transakcje i reklamy
- sprzedaż technologii platformy
Elektroniczne centrum handlowe:
Cel: marketing oparty na sieci Web niezależnych spółek, obsługiwanych przez stronę trzecią, wzbogacony przez współdzielenie usług albo reputacji
Korzyści dla firmy:
- poprawienie wsparcia technologii sprzedaży
- przestrzeń ogłoszeniowa
- dostawa na wysokim poziomie
- wzmocnienie marki
Korzyści dla klienta:
- komfort w dostępie innych sklepów
- zaufanie do marki będącej gospodarzem
- komfort przy podzieleniu usługi
Korzyści dla sklepu internetowego:
- obecność w sieci przy niższym koszcie
- wzrost ruchu
- współokreślanie
Dochody: opłaty za członkostwo lub za każdą transakcję, reklama
Przykład: Yahoo
Elektroniczne zaopatrzenie
Cel: szerzy wybór dostawców, prowadzących do niższych cen, programy jakości, ulepszonej dostawy niższego kosztu samego nabywania
Korzyści dla elektronicznego zaopatrzenia:
- czas i oszczędności kosztów dzięki elektronicznej sprzedaży, zwieranie kontraktów i współpracy
- elektroniczne oferowanie i nabywanie dóbr i usług
Korzyści dla sprzedawców:
- więcej oferowanych możliwych okazji przy globalnej ……..
- wspólna oferta
- niższe koszty przetargu
- oferowanie ………
Korzyści dla składających zamówienia:
- obniżka kosztów przetworzenia przetargu
- obniżka kosztów dzięki faktycznym kosztom
Przykład: Lufthansa
Sklepy internetowe
Cel: marketing oparty na sieci Web jednej firmy, często sklepu
- ………. Popytu
- niski koszt globalnej prezentacji
- obniżka kosztów w promowaniu sprzedaży
Korzyści dla klientów:
- niższe ceny
- szerszy wybór
- cało dobowa dostępność
- lepsza informacja wygodna w selekcji, kupnie i dostawie
Dochody sprzedaży: redukcja kosztów, wzrost sprzedaży, reklamy
Przykład: sklepy B2C
Globalne systemy dystrybucji usług turystyczno-hotelarskich
20.11.2006
Globalne systemy dystrybucji (GDS)
Elektroniczne supermarkety łączące kupujących ze sprzedającymi pozwalając w szybki i łatwy sposób dokonywać rezerwacji
Historia GDS
- 1960 – przemysł lotniczy utworzył pierwszą GDS jako sposób utrzymywania planów lotów, rok dostępności i cen
- połowa lat 70 – tych – GDS jako jeden z pierwszych systemów e-handlu na świecie ułatwiający handel B2B
- instalowanie dedykowanych wew. systemów rezerwacji w agencjach podróży
4 główne systemy GDS:
- Amadeus
- Galileo/ Apollo
- Sabre
- Worldspan
Mniejsze lub regionalne systemy GDS
- Sahara Sita
- Tapas (Korea)
- Axess (Japonia)
Amadaus
- 1987- założony przez linie lotnicze Air France, Liberia, Lufthansa i SAS
- wiodący globalny system dystrybucji i dostarczyciel technologii zamieniający narzędzia marketingu, sprzedaży i dystrybucji potrzeb światowej podróży i przemysłu turysty
- wszechstronna sieć danych i baza danych obsługuje:
§ Ponad 57000 miejsc agencji podróży
§ Ponad 10500 lotniczych biur sprzedaży na około 200 rynków na całym świecie
- dostarcza dostępu do 58000 hoteli, 50 spółek wypożyczających samochody obsługujące około 24000 lokalizacji jak również inne grupy dostarczycieli (prom, kolej, żegluga morska)
- łączy wszystkie bazujące na Internecie komponenty programu zaspokajającego podróżą rozbijając ją do pojedynczej usługi.
- podejście to umożliwia odwiedzającym witrynę na zarezerwowanie lotu, samochodu, pokoju w hotelu
Galileo International
- 1993 – założony przez 11 północnoamerykańskich i europejskich linii lotniczych
- obejmuje swym zasięgiem Amerykę północną, Europę, Środkowy Wschód, Afrykę oraz Azję/Pacyfik
- niejednorodny, globalny lider technologii
- jego system informatyczny dostarcza elektronicznych, globalnych usług, dystrybucji dla przemysłu podróży przez komputeryzowane systemy rezerwacji, możliwość zarządzania produktami, nowatorskie oparcie na sieci Internet rozwiązania.
- spółka jest reprezentowana w 126 krajach
- obsługuje agencje podróży w około 46000 ……….
- stworzył najnowocześniejsze centrum rozwoju dostarczające informacje i systemy wspierające agencje podróży
Galileo strategie
- rozszerzenie swojej globalnej dystrybucji
- wzmacnianie lojalności klientów
- nacisk na technologię
- skupienie się na okazjach stworzonych przez zwiększenie użycia Internetu
Sabre
- funkcjonuje już od ponad 40 lat
- lata 60-te – oryginalny system rezerwacji komputerowej
- lata 80-te- zawansowany wydajny system zarządzania biurami lotniczymi
- obecnie – lider technologii internetowej, prowadzący witryny podróży, obejmujący wszystkie punkty przemysłu podróży
- wiodący dostawca technologii przemysłu podróży nowatorskich produktów dla handlu podróżami i usługami w 45 krajach
- 36% rezerwacji na świecie
Sabre – korzyści dla agencji podróży
- proste rozwiązania znajdowania zasobów stwarzające nowe możliwości w sprzedaży
- poprawa współczynnika wydajności
...
pauluskaa01