System rezerwacji.doc

(76 KB) Pobierz
System rezerwacji

System rezerwacji

 

13.11.2006

 

 

Modele biznesu elektronicznego

 

1.      Model biznesu elektronicznego wg. Hartmena

 

Platforma handlu Internet

 

Oferowane: produkty

Usługi: Usługi, treść

Grupa docelowa: rynki, klienci niszowi

Obszary działania: dostarczanie oddziaływań opartych na sieci produktów, usług i treści dystrybuowanych w oparciu o model biznesowy gospodarki internetowej.

Cele: zdominowanie grupy docelowej

Źródła przychodów:

- Marża na produktach lub usługach

- Reklama

Przykład: Intel

 

Pośrednik informacyjny

 

Oferowane usługi: usługi, usługi agregacji, treść, kojarzenie ofert

Grupa docelowa:

- członkowie społeczności wirtualnych

- członkowie łańcucha tworzenia wartości lub część łańcucha w danym sektorze, segment rynku

Obszar działania: agregacja kupujących u sprzedających w celu przeprowadzenia transakcji

Cel: stworzenie wśród klientów odbioru firmy jako dominujący na rynku lub przejęcie jak największej części zamiennych na norm transakcji

Źródło przychodów:

- reklama

- prowizja za subskrypcje i za współpracę

- procent od zawartych transakcji

Przykład: Net Bug

 

Pośrednik zaufania

 

Oferowane usługi: bezpieczne środowisko, usługi powiernicze, poufność, zabezpieczenie i marka

Grupa docelowa: nabywcy, sprzedawcy, grupy klientów

Obszary działania: tworzenie weryfikowalnego środowiska, w którym w oparciu o pełną informację może dochodzić do zawierania porozumienia oraz poufnej i bezpiecznej wymiany wartości.

Cel: kreacje wartości dla każdej transakcji poprzez tworzenie bezpiecznego środowiska transakcyjnego

Strumień przychodów:

- prowizje licencyjne

- opłaty rejestracyjne

Przykłady: Cyber Cash

 

Firma wspomagająca realizację przedsięwzięć e-biznesowych

 

Oferowane usługi:

- wyspecjalizowane funkcje, usługi dodatkowe pozwalające członkom łańcucha podaży realizować wartości na transakcjach stymulowanych przez przedsiębiorstwo

- produkty do zastosowań e-biznesowych i usługi wspomagające handel internetowy

Grupy docelowe: firmy e-biznesowe, pośrednicy informacyjni

Obszary działania: wspomaganie i zwiększenie możliwości dostawców, produktów i usług e-biznesowych poprzez dostarczanie prostych i funkcjonalnych rozwiązań

Cele: realizowanie wartości z każdej transakcji dzięki łączeniu zainteresowanych potencjalnie klientów ze sprzedawcami w środowisku całkowitego przyzwolenia

Strumień przychodów:

- prowizje licencyjne

- prowizje za współpracę

- odsetek wartości przeprowadzonych transakcji

Przykład: Federal Express

 

Dostarczyciel infrastruktury

 

Oferowane usługi: doskonała infrastruktura w zakresie łańcucha tworzenia wartości:

- wyraźne porozumienie między nabywcami i sprzedawcami

- bliskie interakcje pomiędzy reklamą, gospodarką internetową i realizacją zleceń

- wspomaganie utrzymania infrastruktury

- kopiowanie struktury i metodologii

Grupa docelowa:

- p           prowadzące w danym sektorze działalność komplementarną

- dostawcy usług blisko zintegrowania z procesem transakcji

Obszary działania: agregacja infrastruktury, technologii usług sieciowych i zarządzanie w celu stworzenia doskonałej infrastruktury wspomagającej w tworzeniu i wymianie wartości na zaufanym rynku

Cel: uzyskanie części nowej wartości tworzonej dzięki istnieniu infrastruktury wspomaganej przez agregację, informację i usługi e-biznesowe

Strumień przychodów: reklama, opłaty rejestracji, opłaty członkowskie, odsetki od transakcji

Przykład: GE TPN

 

2.      Model biznesowy wg. Trmanersa

 

- pośrednictwo informacyjne

- dostawca usług łańcucha wartości

- integrator łańcuchów wartości

- trzecia strona rynku

- platforma współpracy

- wirtualna społeczność

- aukcje elektroniczne

- elektroniczne centrum handlowe

- elektroniczne zaopatrzenie

- sklep internetowy

Innowacyjność i stopień integracji modeli biznes: integrator łańcuchów wartości, trzecia strona rynku, platforma współpracy

 

 

 

Pośrednictwo informacji i usługi zaufania

 

Cel: dostawane wartości do ogromnych ilości danych w otwartych sieciach albo zgromadzonych w zintegrowanych operacjach biznesowych

Przychody dla pośredników informacji: składki członkowskie, zapłata za użycie, reklama

Przykłady: porady inwestycyjne

 

Usługi zaufania

 

Cel: zapewnienie zaufania pomiędzy stronami transakcji

Dochody: składki członkowskie, opłaty za włączanie i wyłączanie, sprzedaż oprogramowanie, opłaty za konsultacje

Przykład: Ośrodki Certyfikacji

 

Dostawca usług łańcucha wartości

 

Opis: specjalizacja w określonej działalności łańcucha wartości ukazany jako Odrębna konkurencyjna przewaga

Korzyści dla uczestników:

- koncentracja na kompetencjach rdzenia organizacji

- powiększony potencjał wydajności dla usług wspieranych przez  outsourcing

Przychody: opłaty, opłaty na p       plan płatności

Przykład: Produkcja (zarządzanie zapasem)

 

Integrator łańcucha wartości

 

Opis: integracja wielorakich procesów łańcucha wartości mająca na celu wykorzystanie strumieni informacyjnych między tymi procesami dla uzyskania większej wartości dodanej

Korzyści dla uczestników:

- powiększenie wydajności w całym łańcuchu wartości

- koncentracja na kompetencjach rdzenia generacji

Dochody: opłaty transakcji, opłaty za konsultacje

Przykład: Spread Short

 

Trzecia strona rynku

 

Opis: marketing oparty na sieci Web skierowany do góry spółek, które korzystają z outsourcing strony trzeciej. Trzecie strony dążą do kojarzenia dostawy i popytu ustalonych dóbr i usług:

- forma podstawowa: interfejs użytkownika do katalogów produktów dostawców

- forma ………. Oznakowanej płatności logistyka

Korzyści dla dostawców: komfort i redukcja wydatków ogólnych, ogólna delegacja koordynacji, outsourcing.

Dochody: opłaty członkowskie, opłaty za usługi, procent wartości transakcji

 

Platforma współpracy

 

Opis: dostarczanie narzędzi środowisku informacyjnym dla współpracy miedzy firmami. Skupia się szczególnie na:

- określonych funkcjach np. wspólne projektowanie

- wsparcie projektu dla wirtualnego zespołu

Korzyści firm: wygoda i obniżka wydatków ogólnych, delegacja koordynacji, outsouring kompetencji

Dochód: opłaty za członkostwo, sprzedaż specjalistycznych narzędzi

 

Wirtualna społeczność

 

Cel: współdzielenie informacji na wspólny temat zainteresowań, zwykle przez wnoszenie wkładów w postaci wiedzy specjalistycznej na podstawowym środowisku Web dostarczonym przez operatora V.C.

Korzyści dla operatora V.C.: wirtualne społeczności są często rozszerzeniami marketingu, wspierają czynności klienta spółki, dążąc do uzyskania:

- lojalności klienta

- sprężenia zwrotnego od klienta

Korzyści dla członków: współdzielenie doświadczenia, transfer wiedzy specjalistycznej

Przychody: opłaty za członkostwo, reklama

Przykład:

 

Aukcje elektroniczne

 

Opis: elektroniczna realizacja tradycyjnego albo nowatorskiego mechanizmu licytacji, zwykle łączącego z zawieraniem umowy, płatności dostawy

Korzyści dla kupujących, sprzedających:

- zwiększenie skuteczności

- oszczędność czasu

- brak potrzeby fizycznego transportu, do momentu zawarcia umowy

Przychody dla sprzedawców:

- zmniejszenie asortymentu nadmiarowego

- obniżenie ogólnych wydatków sprzedaży

- poprawa wykorzystania zdolności produkcyjnej

Dochody dla kupujących:

- zmniejszenie ogólnego kosztu nabycia

- zmniejszenie kosztu nabytych dóbr i usług

Dochody dla właścicieli:

- opłaty na transakcje i reklamy

- sprzedaż technologii platformy

 

Elektroniczne centrum handlowe:

 

Cel: marketing oparty na sieci Web niezależnych spółek, obsługiwanych przez stronę trzecią, wzbogacony przez współdzielenie usług albo reputacji

Korzyści dla firmy:

- poprawienie wsparcia technologii sprzedaży

- przestrzeń ogłoszeniowa

- dostawa na wysokim poziomie

- wzmocnienie marki

Korzyści dla klienta:

- komfort w dostępie innych sklepów

- zaufanie do marki będącej gospodarzem

- komfort przy podzieleniu usługi

Korzyści dla sklepu internetowego:

- obecność w sieci przy niższym koszcie

- wzrost ruchu

- współokreślanie

Dochody: opłaty za członkostwo lub za każdą transakcję, reklama

Przykład: Yahoo

 

Elektroniczne zaopatrzenie

 

Cel: szerzy wybór dostawców, prowadzących do niższych cen, programy jakości, ulepszonej dostawy niższego kosztu samego nabywania

Korzyści dla elektronicznego zaopatrzenia:

- czas i oszczędności kosztów dzięki elektronicznej sprzedaży, zwieranie kontraktów i współpracy

- elektroniczne oferowanie i nabywanie dóbr i usług

Korzyści dla sprzedawców:

- więcej oferowanych możliwych okazji przy globalnej ……..

- wspólna oferta

- niższe koszty przetargu

- oferowanie ………

Korzyści dla składających zamówienia:

- obniżka kosztów przetworzenia przetargu

- obniżka kosztów dzięki faktycznym kosztom

Przykład: Lufthansa

 

Sklepy internetowe

 

Cel: marketing oparty na sieci Web jednej firmy, często sklepu

Korzyści dla firmy:

- ………. Popytu

- niski koszt globalnej prezentacji

- obniżka kosztów w promowaniu sprzedaży

Korzyści dla klientów:

- niższe ceny

- szerszy wybór

- cało dobowa dostępność

- lepsza informacja wygodna w selekcji, kupnie i dostawie

Dochody sprzedaży: redukcja kosztów, wzrost sprzedaży, reklamy

Przykład: sklepy B2C

 

 

Globalne systemy dystrybucji usług turystyczno-hotelarskich

 

20.11.2006

 

 

Globalne systemy dystrybucji (GDS)

 

Elektroniczne supermarkety łączące kupujących ze sprzedającymi pozwalając w szybki i łatwy sposób dokonywać rezerwacji

 

Historia GDS

- 1960 – przemysł lotniczy utworzył pierwszą GDS jako sposób utrzymywania planów lotów, rok dostępności i cen

- połowa lat 70 – tych – GDS jako jeden z pierwszych systemów e-handlu na świecie ułatwiający handel B2B

- instalowanie dedykowanych wew. systemów rezerwacji w agencjach podróży

 

4 główne systemy GDS:

- Amadeus

- Galileo/ Apollo

- Sabre

- Worldspan

 

Mniejsze lub regionalne systemy GDS

- Sahara Sita

- Tapas (Korea)

- Axess (Japonia)

 

Amadaus

- 1987- założony przez linie lotnicze Air France, Liberia, Lufthansa i SAS

- wiodący globalny system dystrybucji i dostarczyciel technologii zamieniający narzędzia marketingu, sprzedaży i dystrybucji potrzeb światowej podróży i przemysłu turysty

- wszechstronna sieć danych i baza danych obsługuje:

§         Ponad 57000 miejsc agencji podróży

§         Ponad 10500 lotniczych biur sprzedaży na około 200 rynków na całym świecie

- dostarcza dostępu do 58000 hoteli, 50 spółek wypożyczających samochody obsługujące około 24000 lokalizacji jak również inne grupy dostarczycieli (prom, kolej, żegluga morska)

- łączy wszystkie bazujące na Internecie komponenty programu zaspokajającego podróżą rozbijając ją do pojedynczej usługi.

- podejście to umożliwia odwiedzającym witrynę na zarezerwowanie lotu, samochodu, pokoju w hotelu

 

Galileo International

- 1993 – założony przez 11 północnoamerykańskich i europejskich linii lotniczych

- obejmuje swym zasięgiem Amerykę północną, Europę, Środkowy Wschód, Afrykę oraz Azję/Pacyfik

- niejednorodny, globalny lider technologii

- jego system informatyczny dostarcza elektronicznych, globalnych usług, dystrybucji dla przemysłu podróży przez komputeryzowane systemy rezerwacji, możliwość zarządzania produktami, nowatorskie oparcie na sieci Internet rozwiązania.

- spółka jest reprezentowana w 126 krajach

- obsługuje agencje podróży w około 46000 ……….

- stworzył najnowocześniejsze centrum rozwoju dostarczające informacje i systemy wspierające agencje podróży

 

Galileo strategie

- rozszerzenie swojej globalnej dystrybucji

- wzmacnianie lojalności klientów

- nacisk na technologię

- skupienie się na okazjach stworzonych przez zwiększenie użycia Internetu

 

Sabre

- funkcjonuje już od ponad 40 lat

- lata 60-te – oryginalny system rezerwacji komputerowej

- lata 80-te- zawansowany wydajny system zarządzania biurami lotniczymi

- obecnie – lider technologii internetowej, prowadzący witryny podróży, obejmujący wszystkie punkty przemysłu podróży

- wiodący dostawca technologii przemysłu podróży nowatorskich produktów dla handlu podróżami i usługami w 45 krajach

- 36% rezerwacji na świecie

 

Sabre – korzyści dla agencji podróży

- proste rozwiązania znajdowania zasobów stwarzające nowe możliwości w sprzedaży

- poprawa współczynnika wydajności

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin