Kierowanie zespołem- wykład 4
20/12/2008
Komunikowanie jako podstawowe narzędzia oddziaływania uczestników organizacji na siebie.
Komunikowanie- warunkiem zarządzania organizacją i jej funkcjonowanie.
Jest elementarnym czynnikiem warunkującym sprawne działanie komunikacji.
1. Ważniejsze narzędzia wpływu:
· budowanie zespołu
· delegowanie władzy
· komunikowanie
· style zarządzania
· motywowanie i inspirowanie
· rozwiązywanie konfliktów
· dobór ludzi
· kształtowanie kultury organizacyjnej
2. istota komunikowania
dwustronny proces przekazywania informacji w formie symbolicznej poprzez odpowiednie kanały, między nadawcą i odbiorcą, dzięki czemu mogą oni nawiązywać kontakt ze sobą
proces organizacyjny między jej uczestnikami wiążący ze sobą jednostki organizacyjne firmy i firmę z otoczeniem
elementy procesu komunikowania
Zakłócenia
nadawca odbiorca
komunikaty
3. Proces komunikowania obejmuje:
· Podjęcie decyzji o przekazaniu informacji
· Tworzenie i wybór systemu przekazu
· Przekaz informacji
· Interpretacja przekazu
· Podjecie działań zgodnych z uzyskaną informacją
· Sprzężenie zwrotne (wyjaśnienia, dodatkowe informacje, itp. )
4. Dlaczego komunikowanie jest ważne?
· Umożliwia oddziaływanie uczestników organizacji na siebie w procesie wzajemnych interakcji
· Warunkuje sprawne funkcjonowanie każdej grupy, organizacji…
· Służy realizacji celów i zadań
· Jest podstawowym narzędziem zarządzania zwłaszcza zasobami ludzkimi (motywowanie)
· Umożliwia współpracę organizacji
· Zapewnia integralność organizacji
· Wzmacnia zaangażowanie pracowników
5. Przedmiotem komunikowania są informacje (ich przepływ)
Powinny być:
· Aktualne
· Dokładne
· Pełne
· Pewne, wiarygodne
· Zwięzłe
6. Zakłócenia w procesie komunikowania- rodzaje szumów:
· Fizyczne (np. hałas)
· Fizjologiczne (np. zatłoczony pokój pracowników utrudnia koncentracje)s
· Psychologiczne (emocje np. wrogość, strach)
· Organizacyjne (np. duża liczba szczebli w strukturze organizacyjnej)
7. Przyczyny zakłóceń komunikowania:
· Związane z nadawcą: niewiarygodność, sprzeczne sygnały czy niespójne sygnały
· Związane z odbiorcą: brak umiejętności słuchania, brak zainteresowania tematem, uprzedzenia, brak zaufania
· Dynamika interpersonalna między nadawcą a odbiorcą: różnice językowe, percepcji, statusu, wykształcenia, władzy
· Czynniki otoczenia: szumy (np. hałas), przeciążenia kanałów
8. Typy (formy) komunikowania się:
· Intrapersonalne- mowa wewnętrzna
· Interpersonalne- wzajemna wymiana informacji między członkami organizacji
· Grupowe- więcej niż 2 osoby
· Publiczne- brak powiązania zwrotnego
9. Sposoby komunikowania się:
· Bezpośrednie i pośrednie
· Formalne i nieformalne
· Werbalne (ustne, pisane) i niewerbalne
· Jednokierunkowe- wielokierunkowe
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA - USTNA
ZALETY
WADY
Sprzyja reakcji zwrotnej
Mniej dokłada
Łatwa
Może być nieprzygotowana
Ułatwia identyfikacje z organizacją
Nie zostawia trwałego śladu
KOMINIKACJA INTERPERSONALNA - PISEMNA
Zwykle jest dokładniejsza
Nie sprzyja zwrotnej reakcji
Zestawia zapis
10. Każde zachowanie czy działanie jest jednocześnie komunikowaniem
Znaczenia różnych sposobów komunikowania:
20% mowa (język, budowa zdań, dobór słów)
30% sposób wypowiedzi (intonacja, wysokość głosu, jego siła, tempo)
50% mowa ciała (mimika, gestykulacja, postawa, spojrzenie, wygląd)
11. Mowa / język ciała
Parajęzyk- ton, siła głosu
Kinezyka- wyraz twarzy, mimika, kontakt wzrokowy, postawa, gesty
Przestrzeń indywidualna- jej sfery
Przedmioty którymi człowiek się otacza, ubiór, uczesanie
12. Przykłady sposobów przekazywania informacji ustnych:
· Rozmowy bezpośrednie
· Zebrania
· Nieformalne spotkania
· Imprezy firmowe
· Konferencje
· Infolinia dla pracowników
13. Przykłady sposobów przekazywania informacji pisanych:
· Imienna korespondencja (e-maile, listy)
· Pisma ogólne
· Regulaminy, instrukcje, opisy stanowisk
· Poczta elektroniczna, intranet
· Publikacje firmowe- gazety, kwartalniki
· Gazetki ścienne
· Katalogi, cenniki
· Firmowe stronki WWW.
· Inne np. skrzynka „twoje pomysły”
14. Zasady skutecznego komunikowania:
· Przygotowanie kontaktu interpersonalnego
· Nastawienie na odbiorcę
· Pokonanie nieufności
· Zapewnienie drożności kanałów informacyjnych
· Zgodność słów i czynów
· Uważne słuchanie
· Regularność kontaktów
15. Motywowanie
· Jako kluczowy proces kształtowania zachowań ludzi. Czyli co robić aby pracownicy chętnie i efektywnie pracowali.
· Prof. T. Kotarbiński- w motywowaniu chodzi o to, by człowiek robił ochoczo to, co robić musi, by tego co robić musi, nie robił tylko dlatego, że musi; być w robieniu tego co musi, znalazł upodobanie
16. Czym jest nowoczesne motywowanie
· To proces świadomego i celowego oddziaływania na motywy ludzi poprzez stwarzanie środków i możliwości realizacji ich potrzeb, oczekiwać, celów, dla osiągnięcia celów organizacji (celów menedżera)
· MOTYWACJA: ludzkie dążenie do realizacji określonych celów przez pełnienie ról organizacyjnych (wyznaczanie zadań)
Ważna jest zarówno treść tych dążeń (do czego dążą) jak i ich siła (czyli jak bardzo tego pragną) i jak wiele są skłonni zainwestować i poświecić wysiłku i wyrzeczeń
17. Aby skutecznie motywować menedżer powinien identyfikować predyspozycje, potrzeby, aspiracje pracowników które zmieniają się w czasie. A także wykorzystywać szerokie spektrum instrumentów motywacyjnych (materialnych i niematerialnych) pozytywnych i negatywnych, tradycyjnych i nowoczesnych.
18. Menedżer potrzebuje wiedzy dotyczącej:
· Teorii potrzeb ( Maslowa, Herzberga)
· Innych mechanizmów motywacyjnych tj:
ü Teoria oczekiwań
ü Teoria wzmocnień (modyfikacji zachwań)
ü Poczucia sprawiedliwego traktowania (teoria X,Y Mc Gregora)
Teoria potrzeb Maslowa:
Potrzeby:
Maldinka