Nazwa dydaktyka pochodzi z języka greckiego, w którym didaktikos znaczy "pouczający", a didasko "uczę"Dydaktyka to dział pedagogiki. Jest to nauka o kształceniu, jego celach, środkach, treściach i metodach organizacji.Po raz pierwszy użyto tej nazwy w Niemczech, w 1613 roku.Obecnie dydaktykę traktuje się jako naukę o nauczaniu i uczeniu się, a więc jako system poprawnie uzasadnionych twierdzeń i hipotez dotyczących zjawisk, zależności i prawidłowości nauczania - uczenia się oraz sposobów przekształcania tych zjawisk przez człowieka. Dydaktyka jako nauka dostarcza wiedzy o stanie rzeczy istniejącym w obrębie przedmiotu jej badań, analizuje zależności warunkujące przebiegi i wyniki nauczania - uczenia się oraz formułuje na tej postawie odpowiednie prawidłowości, a ponadto wskazuje metody, formy organizacyjne i środki pomocne w wywoływaniu zamierzonych zmian u uczniów. Dzięki temu spełnia ona funkcję zarówno teoretyczną, głównie o charakterze diagnostycznym i prognostycznym, jak i praktyczną i instrumentalna.W tym rozumieniu dydaktyka jest jedną z nauk pedagogicznych, które zajmują się wychowaniem.Do nauk pomocniczych dydaktyki należą: psychologia, socjologia, statystyka.Dydaktyka jako nauka o nauczaniu i uczeniu się obejmuje swoimi badaniami wszystkie przedmioty i szczeble pracy szkolnej. Dlatego też nazywamy ją dydaktyką ogólną lub ogólną teorią nauczania i uczenia się. Oprócz dydaktyki ogólnej istnieją również dydaktyki szczegółowe, czyli tzw. metodyki nauczania poszczególnych przedmiotów. Są one teoriami nauczania i uczenia się takich lub innych przedmiotów na określonych szczeblach nauczania. Dydaktyka ogólna bada przede wszystkim nauczanie - uczenie się systematyczne i zamierzone, organizowane planowo tak w szkole, jak i poza nią. Dydaktyka jest więc:- nauką teoretyczno-praktyczną- zajmuje się zachowaniami celowościowymiDydaktyka to nauka o kształceniu, jego celach, środkach, treściach, metodach i organizacji.Przedmiotem dydaktyki jest proces uczenia się i nauczania.Funkcje dydaktyki:- f. teoretyczne- f. praktyczne (instrumentalno-techniczne)Zadania dydaktyki:- analiza i opis metod, treści, form, środków, warunków organizacyjnych procesu nauczania i uczenia się- wykrywanie charakterystycznych dla procesu kształcenia prawidłowości- ustalenie norm postępowania opartych na wykrytych uprzednio prawidłowościach procesu kształcenia
Crispini