Dziedziny pedagogiki - wybrane zagadnienia.doc

(164 KB) Pobierz

PEDAGOGIKA OGÓLNA

 

Pedagogika ogólna podejmuje i bada te problemy, które mają charakter powszechny, uniwersalny i determinują przebieg i skuteczność procesu wychowawczego, jego rolę społeczną, kulturotwórczą, i jego udział w tworzeniu osobowości.

Opracowuje ogólne zasady, koncepcje i metody badania rzeczywistego wychowania w jej różnych wymiarach, aspektach, poziomach i powiązaniach.

Bada i określa możliwości kreowania i określa możliwości kreowania w określonych warunkach społeczno-kulturowych i cywilizacyjnych.

 



PEDAGOGIKA OGÓLNA







 

 

 

 







HISTORIA WYCHOWANIA                            DYDAKTYKA                                          TEORIA

I MYŚLI PEDAGOGICZNEJ                                                                                    WYCHOWANIA

 

 

Pedagogika ogólna tworzy ogólnoteoretyczne podstawy jednostek dla badań pedagogicznych obejmujących różne dziedziny ludzkiej aktywności w ramach „pedagogiki szczegółowej” oraz metodologicznych podstaw dla badań empirycznych.

 

Filozofia wychowania + filozofia człowieka à pedagogika ogólna jako nauka o wychowaniu

 

Analiza praktyki wychowania à pedagogika empiryczna

 

Zyskanie odrębności od filozofii à pedagogika empiryczna i normatywna

 

Główne założenie – człowiek jest wychowalny, wychowanie ma mu pomóc stać się takim, jakim może być ze względu na swoje wrodzone możliwości.

 

Istota wychowania polega nie tylko na pobudzanie naturalnych sił i potrzeb jednostki (potrzeba aktywności, orientacji w świecie, zaspokajania duchowych i fizycznych potrzeb, potrzeba bezpieczeństwa itp.), lecz także na kształtowaniu (kreowaniu) takich orientacji, postaw i umiejętności, dzięki którym może ona wejść jako świadoma i odpowiedzialna jednostka w świat życia społecznego, kultury i cywilizacji.

 

Wg Kazimierza Sośnickiego:

·         pedagogika ogólna bada istotę wychowania, zagadnienia dziedziczności, cele wychowania, psychiczne podłoże celów wychowania, formalne strony celu wychowania, zasady i wartości oraz ich związki z wychowaniem, środki wychowawcze oraz osobowość wychowawcy

·         pedagogika ogólna = teoria wychowania

o       ma ustalać ideał wychowania

·         ograniczenie zadań poznawczych pedagogiki ogólnej do opisu rzeczywistości

·         do zadań pedagogiki ogólnej została zaliczona analiza porównawcza systemu pedagogicznego (obecnie à pedagogika porównawcza)

·         włączenie w zakres badań i analiz pedagogiki ogólnej problematyki celów i treści wychowania, jego psychologicznych, socjologicznych, biologicznych podstaw, a także zagadnień teorii wartości

·         idealny wychowawca:

o       normalny wygląd zewnętrzny

o       normalna budowa ciała

o       wolny od wad psychicznych

o       taktowny

o       rzeczowy

o       dyskretny

o       sprawiedliwy

o       zaradny życiowo

o       uprzejmy

o       troskliwy

o       posiadający gruntowną wiedzę

o       sumienny

o       obowiązkowy

o       pracowity

 

Wg Zygmunta Mysłakowskiego (1890-1971):

·         „pedagogika ogólna jest tą częścią pedagogiki, która ma za zadanie wyodrębnić, zanalizować i opisać funkcje wychowania syntetycznie, w ich podstawowych strukturach”

·         zadanie badawcze i poznawcze – wyodrębnianie i syntetyzowanie „faktów znaczących”

·         pedagogika ogólna jest nadrzędna w stosunku do pedagogiki szczegółowej

·         pedagogika ogólna stanowi teoretyczne podstawy dla badań szczegółowych (określa istotę wychowania i jest źródłem wiedzy potrzebnej do wyjaśniania badanych zjawisk

 

Wg Sergiusza Hessene (1887-1950):

·         dzięki pedagogice ogólnej istnieje możliwość takiej wiedzy, która pozwoli osobom zajmującym się wychowaniem i w nim uczestniczącym na głębsze, bardziej zbliżone do prawdy rozumienie tego procesu

·         przeżywanie i doświadczenia wychowawcze mają charakter uniwersalny

·         wychowanie – działalność, w której uczestniczą wszyscy ludzie; czynią to spontanicznie, nieświadomie, zgodnie z tradycją i wyuczonymi nawykami

·         pedagogika ogólna ma tworzyć taką wiedzę teoretyczną o wychowaniu, której poznanie i upowszechnienie przyczyni się do głębokiego rozumienia integralnego, organicznego związanie celów i zadań z treściami i metodami wychowawczymi

·         zadanie: analizowanie i kreowanie otwartości na stale zmieniające się potrzeby i doświadczenia, na związki wychowania z życiem, na zdolność wychowania do kształtowania takich cech osobowości, które umożliwiają jednostce ludzkiej twórcze uczestniczenie w realizacji ponadczasowych zadań kultury

·         pedagogika = filozofia stosowana

 

 

 

 

 

 

Wg Bogdana Nawroczyńskiego (1882-1974):

·         duża rola pedagogiki w kształtowaniu poglądów i postaw nauczycieli i rodziców

·         duże znaczenie badań pedagogicznych

·         ważna jest i teoria, i praktyka

·         dobry nauczyciel:

o       dobrze wykształcony pedagogicznie

o       utalentowany

o       posiadający dobrą intuicję

·         holistyczne ujmowanie zjawisk i procesu wychowania

·         uwzględnianie teleologicznego punktu widzenia

·         charakter normatywny pedagogiki ogólnej

·         nacisk na proces społeczny

 

Wg Bogdana Suchodolskiego:

·         ujęcie przedmiotu badań i problematyki pedagogiki ogólnej – rozwojowe

·         historia pedagogiki = historia oświaty i wychowania + historia ideologii życia społecznego

·         wychowanie – przedmiot i twór pedagogiki

·         związki pedagogiki z antropologią filozoficzną

·         pedagogika – nauka o człowieku

·         konieczność mądrego spożytkowania dorobku metodologicznego innych nauk i przystosowania go do specyfiki badań pedagog.

·         pedagogika ogólna – teoria optymalizacji procesu wychowawczego i jego skutecznej realizacji

 

Wg Janusz Gniteckiego:

·         możliwość usprawniania pedagogiki ogólnej jako teorii krytyki i metateorii

·         cel: tworzenie lepszego świata i lepszego człowieka

·         metateoria pedagogiki = teoria wychowania

·         3 poziomy ogólności pedagogiki (wg Paliki):

o       teoria pedagogiczna sensu stricto

o       teoria pedagogiczna średniego szczebla

o       teorie najniższego szczebla (teorie o najniższym zasięgu)

 

Wg Mariana Nowaka:

·         pedagogika – teoria o procesie wychowawczym, teoria o rzeczywistości wychowania

o       faktyczny (stan) naszego życia indywidualnego i społecznego, umieszczony w konkretnej perspektywie czasowej i kulturowej, w jakiej zachodzi wychowanie

·         pedagogika jako źródło wiedzy podstawowej stanowiącej inspirację i układ odniesienia dla nauk szczegółowych

·         zadania:

o       ukazanie podstawowej kategorii pedagogicznych umożliwiających badania i analizowanie procesu edukacji

o       formułowanie kategorii pedagogicznych tak, by mogły się one odnosić do konkretnych zdarzeń w sytuacjach wychowawczych

o       wyjaśnianie sensu i znaczenia oraz przydatności kategorii pedagogicznych do analizowania sytuacji, problemów i zdarzeń wychowawczych

·         preferowanie wychowania jako procesu rozwoju osobowości (wzrostu)

 

Wg Joanny Rutkowiak:

·         3 rodzaje wewnętrznej racjonalności pedagogiki:

o       racjonalność czasowa, parapionowa

§         całościowe intelektualne ujmowanie treści pedagogicznych, wyodrębnianie ich ważnych cech i ich prawidłowe hierarchizowanie = myślenie racjonalne, aczasowe

o       racjonalność czasowo-sekwencyjna i liniowa

o       racjonalność czasowo-pulsująca, przestrzenna

§         racjonalność – określony zbiór założeń oraz praktyk społecznych, w jaki jednostka lub grupa odnosi się do szerszych doświadczeń

 

Wg Andrzeja Tchorzewskiego:

·         pedagogika ogólna = metapedagogika

·         trzy obszary problemowe:

o       wychowanie jako byt społeczny

o       metoda poznania wychowania jako bytu społecznego

o       zagadnienia metodologiczne

 

Wg Zygmunta Wiatrowskiego:

·         propozycja nazwy „nauki pedagogiczne”

 

 

 

HISTORIA WYCHOWANIA I MYŚLI PEDAGOGICZNEJ

 

Historia wychowania – nauka o metodach, formach i organizacji wychowania, ustrojach szkolnych i systemach oświatowych, także nauką o genezie i historii rozwoju myśli pedagogicznej.

 

Przedmiot badań: sposoby i formy organizacji wychowania dzieci, młodzieży i dorosłych w warunkach naturalnych i w specjalnych instytucji oraz geneza i rozwój myśli pedagogicznej w ciągu dziejów.

 

Jako odrębna dziedzina – w 2. poł. XVIII w.

 

Rozwój – XIX w.

 

Prekursorzy w Polsce – ks. Marcin Świątkowski, Hugo Kołłątaj.

 

Historycy wychowania w XIX w. – Józef Łukaszewicz, Bronisław Trentowski, Antoni Danysz, Kazimierz Morawski, Antoni Karbowiak.

 

Przełom XIX i XX w. i wiek XX – A. Łuczkiewicz, Franciszek Majchrowicz, Franciszek Bizoń, Stanisław Kot, Bogdan Nawroczyński, Ludwik Chmaj, Stefan Wołoszyn, Łukasz Kurdybach, Tadeusz Pasierbiński, Zbigniew Marciniak, Wanda Borawska-Nowak, Ryszard Wroczyński, Józef Krasucki, Stanisław Michalski.

 

Związki z historią filozofii, historią religii i kościołów, historią etyki, historią psychologii, prawa i doktryn politycznych, historii polityki i gospodarki, historii poszczególnych nauk.

 

Starożytność

·         stworzenie instytucji i metod wychowania

·         Grecja:

o       system spartański:

§         wyzysk niewolników

§         surowość wychowania

§         wszystko podporządkowane interesom państwa

§         dzieci kalekie i słabe uśmiercano

§         szkolenie wojskowe

o       system ateński:

§         charakter pokojowy

§         kalokagathia (piękna i dobra)

§         wychowanie wczesnoszkolne

§         zamożni à prywatni nauczyciele

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin