1. Janusz Korczak (Henryk Goldszmit) ur. 22.07.1878 lub 1879, pochodził z Hrubieszowa. Pisał wiersze, nowele i powieści sceniczne. Wybitny pedagog i założyciel Domu Sierot. Współpracował z licznymi gazetami, tworzył audycje radiowe, stworzył pierwsze pismo dla dzieci, które wraz z nimi redagował. Miał szansę opuszczenia getta, lecz do końca pozostał ze swoimi wychowankami i razem z nimi zginął w obozie zagłady w Treblince w 1942r.
2. Podstawowe założenia pedagogiki Korczaka:
· Szacunek do dziecka jako do człowieka rozwijającego się przez własną aktywność
· Zasada partnerstwa w procesie wychowania
· Prawo dziecka do opieki oraz odpowiedzialność społeczeństwa dorosłych za warunki życia dziecka
· Poszukiwanie syntezy wiedzy o dziecku
· Techniki działania pedagogicznego jako konsekwencja przyjętych ogólnych założeń systemu opiekuńczo-wychowawczego
· Koncepcja wychowawcy, wynikająca z ogólnej postawy Korczaka wobec dziecka
3. Relacja wychowawca-wychowanek:
· Podstawą partnerstwo
· Odrzucenie despotycznego rygoru
· Zaufanie do dziecka
· Współdziałanie z dzieckiem
4. Pozycja dziecka w pedagogice Korczaka:
· Walka o równoprawną pozycję dziecka w społeczeństwie
· Stawianie dzieci na równi z dorosłymi
· Możność dziecka samostanowienia o sobie
· Różne prawa dziecka, do: szacunku, przyjaźni, miłości, tajemnicy, śmierci, własności, własnego rozwoju i dojrzewania, ruchu, pracy, sprawiedliwości, by było tym czym jest.
5. Rola wychowawcy:
· Być autorytetem moralnym
· Wzbudzić przywiązanie dzieci, szacunek i chęć naśladownictwa
· Odrzucić despotyczny rygor
· Przyjmowanie krytycznej postawy wobec świata i samego siebie
· Podążanie za dzieckiem
· Miłość do dziecka
· Wskazywanie dziecku drogi do szczęścia
· Nie zaniedbywanie praw dziecka
· Znajdowanie czasu na rozwój własnej osobowości
· Wychowywać z pasji, a nie z przymusu
· Solidaryzować się z dzieckiem w trudnych dla niego sytuacjach
· Wyciąganie wniosków z popełnionych przez siebie błędów
6. Rozwój samorządności dzieci i młodzieży wg Korczaka:
System wychowawczy oparty na samorządności w trzech aspektach:
· Współgospodarzenie (szacunek dla pracy, pracowników. Narzędzi pracy, prace samoobsługowe wykonywali sami wychowankowie)
· Współzarządzanie
· Oddziaływanie opinii publicznej (gazetka tygodniowa, plebiscyt życzliwości i niechęci)
Organy samorządu:
· Rada Samorządowa ( złożona z wychowanków, ustalająca przepisy i prawa)
· Sąd Koleżeński ( na straży praw, rozstrzygał konflikty, opierał się na kodeksie)
· Sejm Dziecięcy ( organ ustawodawczy, najwyższa instancja samorządowa)
drakmorek