PEDAGOG. KORCZAKA(1).doc

(29 KB) Pobierz
1

1.     Janusz Korczak (Henryk Goldszmit) ur. 22.07.1878 lub 1879, pochodził z Hrubieszowa. Pisał wiersze, nowele i powieści sceniczne. Wybitny pedagog i założyciel Domu Sierot. Współpracował z licznymi gazetami, tworzył  audycje radiowe, stworzył pierwsze pismo dla dzieci, które wraz z nimi redagował. Miał szansę opuszczenia getta, lecz do końca pozostał ze swoimi wychowankami i razem z nimi zginął w obozie zagłady w Treblince w 1942r.

 

 

2.     Podstawowe założenia pedagogiki Korczaka:

 

·         Szacunek do dziecka jako do człowieka rozwijającego się przez własną aktywność

·         Zasada partnerstwa w procesie wychowania

·         Prawo dziecka do opieki oraz odpowiedzialność społeczeństwa dorosłych za warunki życia dziecka

·         Poszukiwanie syntezy wiedzy o dziecku

·         Techniki działania pedagogicznego jako konsekwencja przyjętych ogólnych założeń systemu opiekuńczo-wychowawczego

·         Koncepcja wychowawcy, wynikająca z ogólnej postawy Korczaka wobec dziecka

 

 

3.     Relacja wychowawca-wychowanek:

 

·         Podstawą partnerstwo

·         Odrzucenie despotycznego rygoru

·         Zaufanie do dziecka

·         Współdziałanie z dzieckiem

 

 

4.     Pozycja dziecka w pedagogice Korczaka:

 

·         Walka o równoprawną pozycję dziecka w społeczeństwie

·         Stawianie dzieci na równi z dorosłymi

·         Możność dziecka samostanowienia o sobie

·         Różne prawa dziecka, do: szacunku, przyjaźni, miłości,  tajemnicy, śmierci, własności, własnego rozwoju i dojrzewania, ruchu, pracy, sprawiedliwości, by było tym czym jest.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.     Rola wychowawcy:

 

·         Być autorytetem moralnym

·         Wzbudzić przywiązanie dzieci, szacunek i chęć naśladownictwa

·         Odrzucić despotyczny rygor

·         Przyjmowanie krytycznej postawy wobec świata i samego siebie

·         Podążanie za dzieckiem

·         Miłość do dziecka

·         Wskazywanie dziecku drogi do szczęścia

·         Nie zaniedbywanie praw dziecka

·         Znajdowanie czasu na rozwój własnej osobowości

·         Wychowywać z pasji, a nie z przymusu

·         Solidaryzować się z dzieckiem w trudnych dla niego sytuacjach

·         Wyciąganie wniosków z popełnionych przez siebie błędów

 

 

 

6.     Rozwój samorządności dzieci i młodzieży wg Korczaka:

 

System wychowawczy oparty na samorządności w trzech aspektach:

·         Współgospodarzenie (szacunek dla pracy, pracowników. Narzędzi pracy, prace samoobsługowe wykonywali sami wychowankowie)

·         Współzarządzanie

·         Oddziaływanie opinii publicznej (gazetka tygodniowa, plebiscyt życzliwości i niechęci)

 

Organy samorządu:

·         Rada Samorządowa ( złożona z wychowanków, ustalająca przepisy i prawa)

·         Sąd Koleżeński ( na straży praw, rozstrzygał konflikty, opierał się na kodeksie)

·         Sejm Dziecięcy ( organ ustawodawczy, najwyższa instancja samorządowa)

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin