TWÓRCZOŚĆ ARTYSTYCZNA
Cele:
- przygotowanie przedmiotów na aukcję
- rozwijanie zdolności manualnych harcerzy
- odpowiedź na zainteresowania niektórych harcerzy
- rozpisanie sprawności, zrobienie zdjęć do kroniki
Formy pracy:
- zajęcia plastyczne
- zwyczaje i obrzędy
- piosenka
Przebieg:
1. Ob. roz.
Spis placówek:
· maski gipsowe
· masa solna (tworzenie figurek, świeczników, ewentualnie wyspy)
· pocztówki z kółek
· meksykanki
· origami
· ramki do zdjęć
· wycinane twarze
· magiczna nitka
· skarpetkowe kukiełki
· kwiatki
· pompony
· minikoszykówka
· wyszywany obraz/ pudełko/karnet
· zakładki
W między czasie harcerze będą mogli skorzystać także ze specjalnej placówki – „rozpisywanie sprawności”, a także zrobić sobie zdjęcia (zastępami i nie tylko) do kroniki i na stronę drużyny.
Czas trwania: ok. 2 h
Materiały:
· maski gipsowe – bandaż gipsowy, miska, ręczniki, krem Nivea
· masa solna (tworzenie figurek, ewentualnie wyspy) – sól, mąka, miska, woda
· pocztówki z kółek – kolorowe kartony techniczne, kółka, klej
· meksykanki – mulina
· origami – kolorowe kartony, nożyczki
· ramki do zdjęć – tektura, papier pakowy, serwetki, bibuła, klej, suszone kwiaty, koronki...
· wycinane twarze – czarne i białe kartony, klej, nożyczki
· magiczna nitka – sznurek, farby, kolorowe kartony, gruba książka
· skarpetkowe kukiełki – skarpetki, igły, nitki, guziki, kawałki materiałów
· kwiatki – żółty i zielony papier, szablon płatków i liści
· pompony – włóczka, tektura, nożyczki
· minikoszykówka – kolorowe kartony, igły, włóczka, koraliki
· wyszywany obraz/ pudełko/karnet – mulina, igły, kolorowy papier techniczny
· zakładki – film do aparatu, kolorowe kartony, mulina, igły
Opis poszczególnych zajęć plastycznych:
· Wycinane twarze
Na czarnym papierze rysujemy kontur połowy twarzy (jak na rysunku). Musimy przy tym uważać aby wyciąć ją bardzo starannie i nie uszkodzić brzegów, gdyż reszta będzie nam potrzebna.
Bierzemy arkusz białego papieru i wycięty czarny brzeg przyklejamy w taki sposób, aby krawędzie obu arkuszy pokrywały się ze sobą. Miejsce po wyciętej połowie twarzy znajduje się w środku prawej części arkusza. W ten sposób otrzymujemy kontrastową białą połowę twarzy. Ołówkiem dorysowujemy na czarnej połowie pół nosa, które następnie wycinamy i naklejamy na białej połowie twarzy. W ten sam sposób wycinamy i naklejamy połówkę ust, oko, które naklejamy symetrycznie na połowie białej.
Pozostałą część czarnej twarzy nakładamy symetrycznie do białej i starannie przyklejamy. Otrzymaliśmy symetryczny, kontrastowy obraz.
· Pocztówki z kółek
Kupujemy w księgarni bądź sklepie papierniczym zestawy gotowych kolorowych kółek różnej wielkości. Z nich harcerze wykonują pocztówki na wybrany temat. Będzie im dużo prościej to zrobić, jeśli otrzymają gotowe schematy, na które będą mogły patrzeć.
· Magiczna nitka
Bierzemy sznurek i za pomocą pędzelka malujemy go wybraną farbą. Następnie sznurek ów układamy w dowolny sposób na kartce A5. Przyciskamy go druga kartką i wkładamy do książki telefonicznej lub innej grubej lektury. Trzymając książkę dłonią, powoli wyciągamy sznurek. Po otworzeniu kartek powinny ukazać się nam fantazyjne kształty, pozostawione przez pomalowany sznurek.
· Skarpetkowe kukiełki
Bierzemy starą, a w każdym razie niepotrzebną skarpetkę i zakładamy ją na dłoń. To będzie nasza nowa kukiełka. Tylko od nas zależy co, lub kogo będzie przedstawiała, gdzie doszyjemy oczy (z guzików), włosy ( z włóczki), może ubranie (z kawałków kolorowej tkaniny). Podobne kukiełki możemy robić np. z rękawiczek.
· Ramki do zdjęć
1. Z tektury wycinamy kontur ramki do zdjęć (prostokąt z wyciętym środkiem)
3. Nożyczkami wycinamy nadmiar ozdobnego papieru pakowego, pozostawiając ok. 1 cm wzdłuż krawędzi.
4. Rogi papieru przecinamy po przekątnej i zakładamy brzegi, przyklejając je do ramki
5. wycinamy papier wewnątrz ramki, pozostawiając wzdłuż krawędzi zakładkę, którą zaginamy pod spód i przyklejamy.
6. Gdy zdecydujemy się umieścić zdjęcie w naszej ramce, zaklejamy ją z tyłu kawałkiem tektury, najlepiej równie ż obłożonym papierem pakowym. W przypadku starszych zuchów możemy pokusić się o wykonanie ramki, w której zdjęcia będzie można wymieniać. Musimy jednak do tego użyć listewek, których zdobycie dla wszystkich zuchów może być nieco kłopotliwe...
Rodzaje ramek:
* Wycinamy z materiału kwiaty i liście (ewentualnie kwiaty z koronek lub innych dostępnych materiałów)
* Lewą stronę wyciętych kwiatów smarujemy klejem
* Z poszczególnych wyciętych elementów układamy kompozycję na ramce i przyklejamy ją.
2. Dekoracja z muszelek
· zuchy korzystając z zebranych muszelek tworzą z nich kompozycje i przyklejają na ramki
* bardziej zdolne zuchy mogą pokusić się o zrobienie kwiatów z muszelek: z kartonu wycinamy kółko o średnicy mniejszej ni z planowany kwiat. Kółko wkładamy do zakrętki tak, aby przyklejone do niego muszelki wystawały. Przyklejamy do kółka muszelki, tak by stworzyły kwiat (jedna muszelka w środku, wokół niej następne i następne
· * Ucinamy dwa kawałki koronki dłuższe o kilka centymetrów od ramki
* koronką oklejamy ramkę po brzegach z prawej i lewej strony
* Górną część ramki ozdabiamy kompozycją z suszonych kwiatów
4. Dekoracje z bibułki
* Wydzieramy paski bibułki, aby były nieregularne, najlepiej nie używać do tego nożyczek!
* Kawałki bibuły przyklejamy do ramki obłożonej papierem pakowym, dowolnie dobierając kolory.
* Całość pokrywamy warstwą kleju winylowego
Sposobów wykonania zakładek może być wiele. Poniżej opisujemy kilka z nich:
1. Odpowiedni kawałek tektury owijamy ozdobnym papierem pakowym
2. Składamy klisze do zdjęć na pół. Przez dziurki na brzegach kliszy przewlekamy kolorową włóczkę, łączącą obie części kliszy. Do środka tak powstałej zakładki możemy włożyć odpowiedni kawałek ozdobionej kartki, kawałek zdjęcia, papier pakowy, suszone kwiaty itp.)
· Minikoszykówka
Przygotowujemy kwadratowa kartkę, którą składamy na pół tak, aby powstał trójkąt.
Jeden wierzchołek tego trójkąta składamy na prawo (jak pokazano na rysunku)
Odwracamy całość i składamy na prawo drugi wierzchołek.
Pozostałe wierzchołki z przedniego i tylnego grzbietu składamy do przodu i do tyłu jak tylko jest to możliwe.
Na kawałku nitki, dł. Ok. 25 cm zawiązujemy gruby węzełek i przewlekamy go z zewnątrz do wewnątrz przez dno koszyka. Na drugim końcu przywiązujemy koralik. Możemy zaczynać zawody w chwytaniu w koszyczek podrzucanego do góry koralika. J
· Wyszywany obraz
Dajemy zuchom twardy karton, na którym widoczne są już nakłucia zrobione igłą. Nakłucia owe tworzą charakterystyczne kształt (np. choinki, znaczka zucha...) Zuchy korzystając z igły i kolorowych włóczek, starają się tak przewlec nitkę, by stworzył się jak najbardziej barwny obraz przedstawiający to, co w założeniu miał przedstawiać.
- dobra zabawa
- rozwijanie zmysłu słuchu
- trening niewielkich umiejętności wokalnych harcerzy
- gry
- ćwiczenia
- karaoke
- konkursy muzyczne
- piosenki
Cała zbiórka będzie miała miejsce w hufcu, do którego harcerze udają się na początku zbiórki
1. Ob. roz
2. Wytłumaczenie zasad turnieju muzycznego – główną konkurencją jest Karaoke, w którym startować mogą zespoły w dowolnym składzie. Każdy zespół wchodząc na scenę podaje swoją nazwę oraz wybiera piosenkę. Po zaśpiewaniu piosenki, specjalne Jury podnosi tabliczki z określoną liczbą punktów, jakie przyznają danemu zespołowi. Szef Jury spisuje liczbę punktów. Pomiędzy występami poszczególnych zespołów odbywają się konkursy muzyczne. Zastęp, który wygra dany konkurs może wylosować jedną z nagród. Przykłady nagród: darmowe frytki na dechach, herbata dla każdego członka zastępu, itp. (Mateusz)
3. Konkurencje muzyczne:
· Jaka to melodia – harcerze z danego zastępu słyszą melodię jakiejś znanej piosenki puszczona z programu Karaoke. Za poprawne podanie tytułu i wykonawcy otrzymują po jednym punkcie. Wygrywa zastęp, który otrzyma największą liczbę punktów (Magda)
· Piosenki ze słowem – zadaniem każdego zastępu jest wymyślenie jak największej ilości piosenek z podanym przez prowadzącego słowem (np. słońce). Następnie każdy zastęp po kolei śpiewa fragment piosenki, w której się to słowo znajduje. Zastęp, który nie wymyśli już żadnej piosenki – odpada. Gramy do momentu, kiedy na placu boju zostaje jeden zastęp i ten właśnie zdobywa nagrodę. (Mateusz)
· Śpiewające fortepiany – zadaniem harcerzy jest odgadnięcie piosenki, z której pochodzi dany wers. Początkowo jednak wers ten ma zasłonięte słowa. Każdy zastęp może odsłonić jedno wybrane słowo. Za każde następne – traci 1 punkt. Każdy zastęp ma również jedną szanse na odgadnięcie hasła. Przy każdej kolejnej próbie musi wykupywać koleiny wyraz. Za odgadnięcie hasła zastęp otrzymuje 5 punktów. Zastęp, który na końcu konkurencji będzie miał najwięcej punktów – wygrywa. (Motyl)
· Dźwięki – na środku sali ustawiony jest stolik, przy którym z zamkniętymi oczami siedzi jedna osoba z każdego zastępu. Osoba ta za chwile usłyszy określony dźwięk (np. spadającej monety, przesuwanego krzesła). Jej zadaniem jest odgadnąć, co to za dźwięk i zapisać jego nazwę na kartce, która leży przed nią. Następnie osoby przy stoliku zmieniają się. Tak aż do momentu, kiedy wszyscy członkowie każdego zastępu wezmą w tej konkurencji udział. (Magda)
- zgoda na poprowadzenie zbiórki w hufcu J (Motyl)
- kartki z wypisanymi nagrodami w konkurencjach muzycznych
- program „Karaoke” (Mateusz)
- wersy znanych harcerzom piosenek z zasłoniętymi wyrazami (Motyl)
- śpiewniki drużyny (jako nagroda dla najlepszego zespołu w Karaoke)
- etykietki z punktami dla Jury (Magda)
dziubar1