„ACH TA MATEMATYKA”
PROGRAM
KOŁA MATEMATYCZNEGO Z ELEMENTAMI INFORMATYKI
DLA UCZNIÓW KLS V SZKOŁY PODSTAWOWEJ.
CHAREKTERYSTYKA PROGRAMU:
Program kółka przeznaczony jest do realizacji na zajęciach dodatkowych, odbywających się raz w tygodniu. Zajęcia są przeznaczone dla każdego ucznia z klasy V, chętnego do utrwalenia i poszerzenia swojej wiedzy z matematyki. Mają charakter otwarty, tzn. nie obejmują tylko uczniów zdolnych. Program zawiera treści, które pozwolą na utrwalenie i pogłębienie wiedzy matematycznej zdobytej podczas lekcji, podniesienie umiejętności stosowania wiedzy matematycznej w praktyce oraz wykorzystanie technologii informacyjnej w nauczaniu matematyki.
Program ten został opracowany na podstawie programu nauczania „Matematyka wokół nas”
CELE OGÓLNE:
· Ukazanie zastosowania matematyki w praktyce.
· Rozwijanie logicznego myślenia oraz twórczego i abstrakcyjnego rozumowania.
· Rozbudzanie i kształtowanie zainteresowań matematycznych.
· Rozwijanie umiejętności czytania, pisania, rozumowania, korzystania z informacji oraz wykorzystania wiedzy w praktyce.
· Wyrabianie systematyczności i wytrwałości.
· Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie.
· Nabycie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy.
· Kształtowanie postaw społecznych, właściwego planowania i organizacji pracy.
· Przygotowanie ucznia do posługiwania się i samodzielnej pracy z komputerem.
· Kształtowanie umiejętności właściwego wykorzystania technologii informacyjnej.
· kształcenie umiejętności wykorzystania programów komputerowych do nauki matematyki.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
· Rozwijanie sprawności rachunkowej.
· Kształtowanie sprawności manualnej i wyobraźni geometrycznej.
· Rozwijanie umiejętności poszukiwania różnych dróg rozwiązań tego samego problemu.
· Wyrabianie nawyku poprawnego zapisu rozwiązań.
· Kształtowanie umiejętności stosowania symboli literowych i rysunków przy rozwiązywaniu różnych zadań.
· Nauczanie przedstawienia rozwiązań problemów i zadań w czytelny sposób.
· Wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i korygowanie błędów.
· Rozwijanie umiejętności stosowania matematyki w życiu codziennym.
· Kształtowanie umiejętności przetwarzania informacji i późniejszego ich
wykorzystania.
TREŚCI NAUCZANIA
Ogólne treści nauczania są zgodne z treściami programu nauczania dla klasy V „Matematyka wokół nas” i dotyczą matematyki w powiązaniu z informatyką.
1. Bezpieczna praca z komputerem
1.1. Regulamin pracowni komputerowej.
1.2. Zasady wygodnej i zdrowej pracy przy komputerze.
2. Liczby naturalne:
2.1. Rozwijanie sprawności rachunkowej:
2.1.1. Zagadki i łamigłówki matematyczne – rachunek pamięciowy.
2.1.2. Kwadraty magiczne – rachunek pamięciowy na liczbach naturalnych.
2.1.3. Tabliczka mnożenia.
2.1.4. Kolejność wykonywania działań.
2.2. Rozwiązywanie zadań praktycznych z zastosowaniem liczb naturalnych
2.2.1. Obliczenia kalendarzowe i zegarowe.
2.2.2. Obliczenia dotyczące pieniędzy.
2.2.3. Obliczenia dotyczące jednostek długości i masy. Przeliczanie jednostek.
2.2.4. Korzystanie z informacji podanych za pomocą tabel, diagramów i wykresów do rozwiązania zadań ( rozkłady jazdy, przesyłki pocztowe itp.)
2.2.5. Rozwiązywanie zadań dotyczących drogi, prędkości i czasu.
3. Ułamki zwykłe i dziesiętne.
3.1. Wykonywanie działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.
3.2. Rozwiązywanie zadań otwartych z zastosowaniem działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.
4. Kształtowanie sprawności manualnej i wyobraźni geometrycznej.
4.1. Rozpoznawanie i rysowanie figur geometrycznych.
4.2. Rozwiązywanie zadań praktycznych z wykorzystaniem własności figur.
5. Posługiwanie się podstawowymi jednostkami pola i objętości.
5.1. Zamiana jednostek.
5.2. Obliczanie pól powierzchni figur płaskich i graniastosłupów w sytuacjach praktycznych.
6. Skala i plan
6.1. Przeliczanie wymiarów i odległości rzeczywistych na wymiary i odległości na planie lub mapie i odwrotnie,
6.2. Odczytywanie informacji z planów i map.
6.3. Rozwiązywanie różnych zadań z zastosowaniem skali.
7. Procenty
7.1. Rozwiązywanie zadań dotyczących praktycznych zastosowań procentów.
7.2. Odczytywanie, porównywanie i praktyczne wykorzystanie danych przedstawionych na diagramie procentowym..
7.3. Sporządzanie diagramów procentowych.
8. Matematyka inaczej.
8.1. Projektowanie własnych krzyżówek, rebusów, zagadek z zastosowaniem haseł wykorzystujących wiedzę matematyczną uczniów.
8.2. Zredagowanie gazetki matematycznej techniką komputerową.
9. Trening przed sprawdzianem
9.1. Rozwiązywanie zadań z oryginalnych arkuszy egzaminacyjnych. Ćwiczenia przed prawdziwym sprawdzianem po klasie szóstej.
10. Techniki multimedialne w nauczaniu matematyki.
10.1. Korzystanie z Internetu w celu nauki – zbieranie informacji.
10.2. Korzystanie z płyty CD dołączonej do podręcznika oraz eduRom.
10.3. Korzystanie z prezentacji multimedialnych.
10.4. Stosowanie programów komputerowych do tworzenia rysunków, wykresów i diagramów.
10.5. Korzystanie z arkusza kalkulacyjnego.
10.6. Korzystanie z dydaktycznych gier komputerowych.
allegro2552