ACH TA MATEMATYKA.doc

(51 KB) Pobierz
„ACH TA MATEMATYKA”

„ACH TA  MATEMATYKA”

PROGRAM

KOŁA MATEMATYCZNEGO Z ELEMENTAMI INFORMATYKI

DLA UCZNIÓW KLS V SZKOŁY PODSTAWOWEJ.

 

CHAREKTERYSTYKA PROGRAMU:

Program kółka przeznaczony jest do realizacji na zajęciach dodatkowych, odbywających się raz
w tygodniu. Zajęcia są przeznaczone dla każdego ucznia z klasy V, chętnego
do utrwalenia i poszerzenia swojej wiedzy z matematyki. Mają charakter otwarty, tzn. nie obejmują tylko uczniów zdolnych. Program zawiera treści, które pozwolą na utrwalenie
i pogłębienie wiedzy matematycznej zdobytej podczas lekcji, podniesienie umiejętności stosowania wiedzy matematycznej w praktyce oraz wykorzystanie technologii informacyjnej
w nauczaniu matematyki.

Program ten został opracowany na podstawie programu nauczania „Matematyka wokół nas”

CELE OGÓLNE:

·         Ukazanie zastosowania matematyki w praktyce.

·         Rozwijanie logicznego myślenia oraz twórczego i abstrakcyjnego rozumowania.

·         Rozbudzanie i kształtowanie zainteresowań matematycznych.

·         Rozwijanie umiejętności czytania, pisania, rozumowania, korzystania z informacji oraz wykorzystania wiedzy w praktyce.

·         Wyrabianie systematyczności i wytrwałości.

·         Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie.

·         Nabycie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy.

·         Kształtowanie postaw społecznych, właściwego planowania i organizacji pracy.

·         Przygotowanie ucznia do posługiwania się i samodzielnej pracy z komputerem.

·         Kształtowanie umiejętności właściwego wykorzystania technologii informacyjnej.

·         kształcenie umiejętności wykorzystania programów komputerowych do nauki matematyki.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

·         Rozwijanie sprawności rachunkowej.

·         Kształtowanie sprawności manualnej i wyobraźni geometrycznej.

·         Rozwijanie umiejętności poszukiwania różnych dróg rozwiązań tego samego problemu.

·         Wyrabianie nawyku poprawnego zapisu rozwiązań.

·         Kształtowanie umiejętności stosowania symboli literowych i rysunków przy rozwiązywaniu różnych zadań.

·         Nauczanie przedstawienia rozwiązań problemów i zadań w czytelny sposób.

·         Wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i korygowanie błędów.

·         Rozwijanie umiejętności stosowania matematyki w życiu codziennym.

·         Kształtowanie umiejętności przetwarzania informacji i późniejszego ich

wykorzystania.

 

 

TREŚCI NAUCZANIA

 

Ogólne treści nauczania są zgodne z treściami programu nauczania dla klasy V „Matematyka wokół nas”  i dotyczą matematyki w powiązaniu z informatyką.

 

 

1.      Bezpieczna praca z komputerem

1.1.  Regulamin pracowni komputerowej.

1.2. Zasady wygodnej i zdrowej pracy przy komputerze.

2.      Liczby naturalne:

2.1.  Rozwijanie sprawności rachunkowej:

2.1.1.  Zagadki i łamigłówki matematyczne – rachunek pamięciowy.

2.1.2.  Kwadraty magiczne rachunek pamięciowy na liczbach naturalnych.

2.1.3.  Tabliczka mnożenia.

2.1.4.  Kolejność wykonywania działań.

2.2.  Rozwiązywanie zadań praktycznych z zastosowaniem liczb naturalnych

2.2.1.     Obliczenia kalendarzowe i zegarowe.

2.2.2.     Obliczenia dotyczące pieniędzy.

2.2.3.     Obliczenia dotyczące jednostek długości i masy. Przeliczanie jednostek.

2.2.4.     Korzystanie z informacji podanych za pomocą tabel, diagramów i wykresów
do rozwiązania zadań ( rozkłady jazdy, przesyłki pocztowe itp.)

2.2.5.     Rozwiązywanie zadań dotyczących drogi, prędkości i czasu.

3.      Ułamki zwykłe i dziesiętne.

3.1.  Wykonywanie działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.

3.2.  Rozwiązywanie zadań otwartych z zastosowaniem działań na ułamkach zwykłych
i dziesiętnych.

4.      Kształtowanie sprawności manualnej i wyobraźni geometrycznej.

4.1.  Rozpoznawanie i rysowanie figur geometrycznych.

4.2.  Rozwiązywanie zadań praktycznych z wykorzystaniem własności figur.

5.      Posługiwanie się podstawowymi jednostkami pola i objętości.

5.1.  Zamiana jednostek.

5.2.  Obliczanie pól powierzchni figur płaskich i graniastosłupów w sytuacjach praktycznych.

6.      Skala i plan

6.1.  Przeliczanie wymiarów i odległości rzeczywistych na wymiary i odległości na planie lub mapie
i odwrotnie,

6.2.  Odczytywanie informacji z planów i map.

6.3.  Rozwiązywanie różnych zadań z zastosowaniem skali.

7.      Procenty

7.1.  Rozwiązywanie zadań dotyczących praktycznych zastosowań procentów.

7.2.  Odczytywanie, porównywanie i praktyczne wykorzystanie danych przedstawionych na  diagramie procentowym..

7.3.  Sporządzanie diagramów procentowych.

8.      Matematyka inaczej.

8.1.   Projektowanie własnych krzyżówek, rebusów, zagadek z zastosowaniem haseł wykorzystujących wiedzę matematyczną uczniów.

8.2.   Zredagowanie gazetki matematycznej techniką komputerową.

9.      Trening przed sprawdzianem

9.1.   Rozwiązywanie zadań z oryginalnych arkuszy egzaminacyjnych. Ćwiczenia przed prawdziwym sprawdzianem po klasie szóstej.

10.  Techniki multimedialne w nauczaniu matematyki.

10.1.  Korzystanie z Internetu w celu nauki – zbieranie informacji.

10.2.  Korzystanie z płyty CD dołączonej do podręcznika oraz eduRom.

10.3.  Korzystanie z prezentacji multimedialnych.

10.4.  Stosowanie programów komputerowych do tworzenia rysunków, wykresów i diagramów.

10.5.  Korzystanie z arkusza kalkulacyjnego.

10.6.  Korzystanie z dydaktycznych gier komputerowych.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin