Rok szkolny 2010/2011
pracy wychowawczo-dydaktycznej
na miesiąc listopad 2010
dla dzieci 3- letnich
napisany w oparciu o:
Podstawę Programowa Wychowania Przedszkolnego
Program wychowania i edukacji przedszkolnej
„Wesołe przedszkole i przyjaciele”
oraz
Program pracy wychowawczo – dydaktycznej
Przedszkola Nr 3 na rok 2010/2011
Opracowała:
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
2) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;
2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.
1) umie poprawnie umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby;
2) właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków
3) samodzielnie korzysta z toalety;
5) utrzymuje porządek w swoim otoczeniu.
3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
4) w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach.
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.;4) uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w sali gimnastycznej.
7. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.
1) wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie;
8. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
1) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu;
4) w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej.
13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.4) rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów;
14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
2) potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach;
15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.1) wymienia imiona i nazwiska osób bliskich, 2) zna nazwę miejscowości, w której mieszka, 3) wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, 5) wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa.
Cele ogólne:
• Poprawne nazywanie części ciała, dostrzeganie symetrii ciała. Opisywanie własnego wyglądu,
• Opisywanie wyglądu innych dzieci, np. zagadki typu „O kim mówię?”.
• Porównywanie wyglądu własnego i innych dzieci.
· Określanie własnych upodobań: lubię, nie lubię.
· Określanie samopoczucia: kiedy czuję się dobrze, kiedy źle; co mnie cieszy, co smuci; co złości, co bawi.
· Wyrażanie emocji i uczuć w sposób werbalny i pozawerbalny w formie akceptowanej społecznie.
- Odczytywanie min. Dostrzeganie znaczenia koleżeństwa i przyjaźni w życiu każdego człowieka.
- Nawiązywanie przyjacielskich stosunków z rówieśnikami.
- Okazywanie serdeczności i uprzejmości w kontaktach z innymi.
• Świadomość własnych praw. Oczekiwanie od innych ich uznania i poszanowania.
• Uznawanie i poszanowanie praw innych.
• Przejawianie akceptacji i tolerancji dla innych ludzi. Szanowanie wszelkiej odmienności.
• Wywiązywanie się ze swoich obowiązków.
• Rozumienie pojęć: rodzina, dom rodzinny, rodzice, rodzeństwo.
• Znajomość najbliższych członków rodziny.
- Posługiwanie się własnym imieniem i nazwiskiem.
• Nabywanie wiedzy na temat poszczególnych członków rodziny
• Wypełnianie obowiązków wynikających z roli współgospodarza sali.
- Troska o stan zabawek, mebli.
- Sprzątanie zabawek po zakończonej zabawie.
· Poszanowanie wspólnej własności oraz własności innych dzieci.
· Poznawanie kolegów w grupie (imiona, zwyczaje, ulubione zabawy).
· Rozumienie i przestrzeganie ustalonych norm i zasad zachowania.
- Współudział w tworzeniu umów: graficznych, słownych, ruchowych i wspólne ich respektowanie.
· Szanowanie praw kolegów. Przestrzeganie zakazu jakiegokolwiek krzywdzenia innych osób: popychania, bicia, zabierania zabawek, przeszkadzania w zabawie. Używanie zwrotów grzecznościowych w stosunku do kolegów i dorosłych, adekwatnie do kontekstu sytuacyjnego. Przestrzeganie zasad zgodnego współżycia w grupie.
- Uznawanie praw innych do uczestnictwa w zabawie, korzystania z zabawek, sprzętu, przyborów.
· Współudział w planowaniu, przygotowaniu i przebiegu uroczystości przedszkolnych
· Reagowanie na polecenia i prośby nauczyciela.
· Przestrzeganie zasady kolejności wypowiadania się, nieprzerywania wypowiedzi innym.
• Znajomość nazwy swojej miejscowości. Nazywanie pełną nazwą swojej ojczyzny.
• Poznanie symboli narodowych i ich znaczenia: godło, flaga, hymn.
• Słuchanie i nazywanie dźwięków dobiegających z najbliższego otoczenia.
• Rozpoznawanie głosów kolegów.
• Wskazywanie kierunku, z którego dobiega dźwięk.
• Wykonywanie ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych.
• Regulowanie siły głosu: mówienie cicho, półgłosem, głośno, szeptem.
• Słuchanie czytanych przez nauczyciela książek
• Wyszukiwanie ilustracji o określonej tematyce.
• Szanowanie książek: okładanie, używanie zakładek, mycie rąk przed korzystaniem z książki.
• Wykonywanie prac plastycznych różnymi technikami.
• Uczestniczenie w „zabawach paluszkowych”.
• Samodzielne wykonywanie czynności samoobsługowych.
• Korzystanie z mozaik, układanek, gier, puzzli.
• Udział w zabawach kształtujących koordynację wzrokowo-ruchową.
• Powtarzanie rytmu realizowanego przez nauczyciela, np. wyklaskiwanie, wystukiwanie na bębenku.
• Słuchanie piosenek. Udział w zabawach ze śpiewem i pląsach. Słuchanie muzyki relaksacyjnej, wyciszającej.
• Zbiorowe oraz indywidualne śpiewanie piosenek ze zrozumiałym tekstem i o bliskiej dzieciom tematyce
• Zabawy rytmiczne.
• Ilustrowanie ruchem słuchanych melodii, piosenek. Zapoznanie z instrumentami perkusyjnymi.
• Ilustrowanie prostych czynności (ubieranie, mycie).
• Ilustrowanie zjawisk przyrody i żywiołów (wiatr, deszcz, opadanie liści, kołysanie się drzew).
• Naśladowanie np. sposobu poruszania się zwierząt.
• Spacery, zabawy i ćwiczenia ruchowe na świeżym powietrzu o każdej porze roku. Zabawy i gry zespołowe.
- Przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo własne i innych.
• Zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne: orientacyjno-porządkowe, z elementami czworakowania,, z elementami równowagi, bieżne, z elementami skoku i podskoku
• Tematyka kompleksowa:
Tajemnice mojego ciała
Propozycje zajęć i zabaw wynikające z realizacji podstawy programowej
I. Zajęcia dydaktyczne
Lp
Temat dnia
Aktywność i działalność dziecka
Pomoce
1.
Jaki jestem?
A. Główne zajęcia dydaktyczne
„Podaj dłonie” zabawa utrwalająca imiona
„Śmieszki” –zabawa ortofoniczna - usprawnian...
munieklatek