plan 11.2010.doc

(263 KB) Pobierz
Rok szkolny 2010/2011

                                                                                         Rok szkolny 2010/2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wynikowy plan

pracy wychowawczo-dydaktycznej

na miesiąc listopad 2010

dla dzieci 3- letnich

 

 

napisany w oparciu o:

Podstawę Programowa Wychowania Przedszkolnego

Program wychowania i edukacji przedszkolnej

„Wesołe przedszkole i przyjaciele”

oraz

Program pracy wychowawczo – dydaktycznej

Przedszkola Nr 3 na rok 2010/2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

 

 

 

 

                                                                                                  Opracowała:

 

 

 

TREŚCI PROGRAMOWE

 

 

1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.

2) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;
 

2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.

1) umie poprawnie umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby;

2) właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków

3) samodzielnie korzysta z toalety;

5) utrzymuje porządek w swoim otoczeniu.

 

3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.

4) w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach.
 

5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.;
4) uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w sali gimnastycznej.
 

7. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.

1) wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie;

 

8. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.

1) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu;

4) w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej.

 

13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
4) rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów;
 

14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

2) potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach;

 

15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
1) wymienia imiona i nazwiska osób bliskich,
2) zna nazwę miejscowości, w której mieszka,
3) wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce,
5) wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cele ogólne:

 

      Poprawne nazywanie części ciała, dostrzeganie symetrii ciała. Opisywanie własnego wyglądu,

      Opisywanie wyglądu innych dzieci, np. zagadki typu „O kim mówię?”.

      Porównywanie wyglądu własnego i innych dzieci.

·      Określanie własnych upodobań: lubię, nie lubię.

·      Określanie samopoczucia: kiedy czuję się dobrze, kiedy źle; co mnie cieszy, co smuci; co złości, co bawi.

·      Wyrażanie emocji i uczuć w sposób werbalny i pozawerbalny w formie akceptowanej społecznie.

Odczytywanie min. Dostrzeganie znaczenia koleżeństwa i przyjaźni w życiu każdego człowieka.

-            Nawiązywanie przyjacielskich stosunków z rówieśnikami.

-            Okazywanie serdeczności i uprzejmości w kontaktach z innymi.

      Świadomość własnych praw. Oczekiwanie od innych ich uznania i poszanowania.

      Uznawanie i poszanowanie praw innych.

      Przejawianie akceptacji i tolerancji dla innych ludzi. Szanowanie wszelkiej odmienności.

      Wywiązywanie się ze swoich obowiązków.

      Rozumienie pojęć: rodzina, dom rodzinny, rodzice, rodzeństwo.

      Znajomość najbliższych członków rodziny.

-            Posługiwanie się własnym imieniem i nazwiskiem.

      Nabywanie wiedzy na temat poszczególnych członków rodziny

      Wypełnianie obowiązków wynikających z roli współgospodarza sali.

-            Troska o stan zabawek, mebli.

-            Sprzątanie zabawek po zakończonej zabawie.

·          Poszanowanie wspólnej własności oraz własności innych dzieci.

·          Poznawanie kolegów w grupie (imiona, zwyczaje, ulubione zabawy).

·          Rozumienie i przestrzeganie ustalonych norm i zasad zachowania.

-              Współudział w tworzeniu umów: graficznych, słownych, ruchowych i wspólne ich respektowanie.

·          Szanowanie praw kolegów. Przestrzeganie zakazu jakiegokolwiek krzywdzenia innych osób: popychania, bicia, zabierania zabawek, przeszkadzania w zabawie. Używanie zwrotów grzecznościowych w stosunku do kolegów i dorosłych, adekwatnie do kontekstu sytuacyjnego. Przestrzeganie zasad zgodnego współżycia w grupie.

-    Uznawanie praw innych do uczestnictwa w zabawie, korzystania z zabawek, sprzętu, przyborów.

·          Współudział w planowaniu, przygotowaniu i przebiegu uroczystości przedszkolnych

·          Reagowanie na polecenia i prośby nauczyciela.

·          Przestrzeganie zasady kolejności wypowiadania się, nieprzerywania wypowiedzi innym.

      Znajomość nazwy swojej miejscowości. Nazywanie pełną nazwą swojej ojczyzny.

      Poznanie symboli narodowych i ich znaczenia: godło, flaga, hymn.

      Słuchanie i nazywanie dźwięków dobiegających z najbliższego otoczenia.

      Rozpoznawanie głosów kolegów.

      Wskazywanie kierunku, z którego dobiega dźwięk.

      Wykonywanie ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych.

      Regulowanie siły głosu: mówienie cicho, półgłosem, głośno, szeptem.

      Słuchanie czytanych przez nauczyciela książek

      Wyszukiwanie ilustracji o określonej tematyce.

      Szanowanie książek: okładanie, używanie zakładek, mycie rąk przed korzystaniem z książki.

      Wykonywanie prac plastycznych różnymi technikami.

      Uczestniczenie w „zabawach paluszkowych”.

      Samodzielne wykonywanie czynności samoobsługowych.

      Korzystanie z mozaik, układanek, gier, puzzli.

      Udział w zabawach kształtujących koordynację wzrokowo-ruchową.

      Powtarzanie rytmu realizowanego przez nauczyciela, np. wyklaskiwanie, wystukiwanie na bębenku.

      Słuchanie piosenek. Udział w zabawach ze śpiewem i pląsach. Słuchanie muzyki relaksacyjnej, wyciszającej.

      Zbiorowe oraz indywidualne śpiewanie piosenek ze zrozumiałym tekstem i o bliskiej dzieciom tematyce

      Zabawy rytmiczne.

      Ilustrowanie ruchem słuchanych melodii, piosenek. Zapoznanie z instrumentami perkusyjnymi.

      Ilustrowanie prostych czynności (ubieranie, mycie).

      Ilustrowanie zjawisk przyrody i żywiołów (wiatr, deszcz, opadanie liści, kołysanie się drzew).

      Naśladowanie np. sposobu poruszania się zwierząt.

      Spacery, zabawy i ćwiczenia ruchowe na świeżym powietrzu o każdej porze roku. Zabawy i gry zespołowe.

-            Przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo własne i innych.

      Zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne: orientacyjno-porządkowe, z elementami czworakowania,, z elementami równowagi, bieżne, z elementami skoku i podskoku

      Tematyka kompleksowa:

Tajemnice mojego ciała

 

Sposób realizacji tematyki kompleksowej

 

Propozycje zajęć i zabaw wynikające z realizacji podstawy programowej

 

I.                    Zajęcia dydaktyczne

 

 

Lp

 

 

Temat dnia

 

Aktywność i działalność dziecka

 

Pomoce

1.

Jaki jestem?

A.  Główne zajęcia dydaktyczne

„Podaj dłonie” zabawa utrwalająca imiona

„Śmieszki” –zabawa ortofoniczna - usprawnian...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin