2 od marca do czerwca.doc

(1005 KB) Pobierz
2

Moduł 7

 

Marzec – temat miesiąca „Zielono wokół nas”

 

Temat kompleksowy: Marzec czarodziej

Cele ogólne:

• doskonalenie spostrzegania wzrokowego    posługiwanie się określeniem para

• przyjmowanie prawidłowej postawy podczas stania i chodzenia

• poznanie krzewów i drzew rosnących w ogrodzie   • prowadzenie obserwacji w kąciku przyrody

• stwarzanie warunków do różnorodnej aktywności dzieci   • rozwijanie fantazji muzycznej dzieci

• świadome reagowanie na sygnały dźwiękowe     • kształcenie poczucia rytmu i estetyki ruchu

ćwiczenie umiejętności rozpoznawania i nazywania aktualnej pory roku

• interpretowanie muzyki ruchem i grą na instrumentach perkusyjnych

• poznanie charakterystycznych cech przedwiośnia

• zapoznanie ze zjawiskami atmosferycznymi występującymi w marcu: wyróżnianie ich, nazywanie i naśladowanie   rozwijanie umiejętności przedstawiania ruchem muzyki wysokiej i niskiej

• usprawnianie aparatu głosowego    • poznawanie zwiastunów wiosny.

doskonalenie umiejętności poruszania się na czworakach   • kształtowanie pojęć liczbowych

• porównywanie liczebności zbiorów za pomocą określeń: mniej, więcej, tyle samo

• uwrażliwianie na przerwę w muzyce    • obserwowanie zmian atmosferycznych charakterystycznych dla przedwiośnia (topnienie śniegu, opady deszczu, coraz wyższe temperatury)

 

Scenariusz nr 1

 

Środki dydaktyczne: Kolorowe kwiatki, listki, motylki, biedronki przecięte asymetrycznie na pół i wzory w całości (dodatkowe karty pracy, s. 123, 124), dzwoneczki, peleryna, wierzbowe gałązki, kapelusz ozdobiony symbolami zimy i wiosny, pudełka z rysunkami kotka, pączków do jedzenia, pani z kwiatami i ptakami we włosach, kredki, karta pracy nr 61, piosenka Marzec-czarodziej.

Proponowane działania:

1. Zabawa z wyliczanką.

Czary-mary, czary-mary,

mam wiosenne okulary.

Okulary mi się zbiły.

Czary marca się skończyły.

N-l przebrany za marca czarodzieja wiosny w kapeluszu ozdobionym symbolami zimy i w pelerynie narzuconej na ramiona naśladuje czarowanie, wykonując ruch głaskania powietrza wierzbowymi gałązkami. Następnie pyta dzieci, co może wyczarować nam marzec.

2. Zabawa dydaktyczna „Dobierz do pary”.

N-l demonstruje obrazki w całości. Następnie wręcza dzieciom dowolne części rekwizytu. Przedszkolaki poruszają się lekko przy akompaniamencie dzwoneczka, a podczas przerwy w muzyce szukają dziecka, które ma brakującą część wiosennego rekwizytu, po czym dobierają się w pary i składają w całość swoje części. (Dzieci, którym zabawa będzie sprawiała trudność, mogą składać według wzoru.) Na ponowny dźwięk dzwoneczka dzieci, które miały kwiatki, tworzą koło i poruszają się po jego obwodzie. Motylki i biedronki biegają po sali na palcach z rękami ułożonymi w skrzydełka. Dzieci-listki stoją z podniesionymi do góry rękami, naśladując szum wiatru szu, szu, szu. Ruchami palców pokazują poruszanie się listków. Zabawę powtarzamy, wymieniając dzieciom

obrazki.

3. Wysłuchanie wiersza A. Rumińskiej „Marcowe czary”.

Marzec czarodziej i pani wiosna już ustalili:

Tu kwiatki wyrosną, tutaj będzie trawka zielona,

Pokaż się, złote słonko, przyjdź wreszcie do nas!

Dzieci przybiegły do ogródka, patrzą, a tu czary:

Ze śniegu wychylają się białe kwiatki – wiosny dary,

Obok trawa wyrasta, a w górze –

Słońce się śmieje i mocno, mocno, coraz mocniej grzeje.

Nawiązując do treści wiersza, n-l wyjaśnia dzieciom, że marzec to czarodziej, który sprawia, że pogoda bywa bardzo zmienna. Za pomocą swojej różdżki może wyczarować różne niespodzianki w przyrodzie. Lubi też robić niespodzianki dzieciom.

4. Zabawa twórcza „Marcowe czary”.

N-l chowa w sali pudełka z różnymi rysunkami. Włącza piosenkę Marzec-czarodziej i proponuje dzieciom, aby poszukały niespodzianek marca czarodzieja (dzieci spacerują po sali i znajdują pudełka). W pudełkach są na przykład obrazki:

– kotków

– pączków do jedzenia

– pani z kwiatami i ptakami we włosach.

N-l prosi dzieci, by powiedziały, co przedstawiają obrazki. Wyjaśnia, że obrazki pozostawione przez czarodzieja to nie pomyłka. Podpowiada, że chodzi o oznaki wiosny. Daje dzieciom czas, aby same pokazały oznaki wiosny: pączki na drzewach, bazie-kotki, wiosnę.

5. Wykonanie karty pracy nr 61.

N-l pyta dzieci, co na obrazku jest wysoko, a co nisko. Zwraca uwagę na zwiastuny wiosny, nazywa pierwsze wiosenne kwiaty. Następnie prosi dzieci, by powiedziały, jakim kolorem można pokolorować niebo, a jakim trawę. Proponuje pokolorowanie nieba i dorysowanie trawy.

 

Scenariusz nr 2

 

Środki dydaktyczne: Pęk pociętych wstążek, kredki, piosenka Marzec-czarodziej (w: „Bajki i piosenki dla dzieci” – „Domowe Przedszkole”), Leci marzec, CD1 – AKOMP, chmurki z kroplami deszczu i płatkami śniegu, kwiatki z papieru, pianino, flet prosty, syntezator lub inny instrument melodyczny, białe kartki papieru, opaski na głowę z obrazkami kaczuszek, bazi, trawki, krokusów, karta pracy nr 62.

Proponowane działania:

1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Wiatraczki” (wg K. Wlaznik).

Dzieci-wiatraczki stoją nieruchomo. N-l wyznacza dziecko, które będzie wiatrem. „Wiatr” trzyma w ręku pęk pociętych wstążek. Na hasło: wieje wiatr, „wiatr” biega po całej sali, a „wiatraczki” zaczynają obracać się wokół własnej osi, naśladując wirowanie. Na hasło: wiatr cichnie „wiatr” przykuca, a dzieci biegną pod ścianę. Zabawę powtarzamy, wybierając inne dziecko do

roli wiatru.

2. Wysłuchanie piosenki Marzec-czarodziej (muz. Zbigniew Ciechan, sł. Anna Bernat).

Chodzi marzec-czarodziej,

po chmurach po lodzie.

Aż tu nagle hokus-pokus:

I już pączki na patyku,

i już trawka na oenieżniku.

Och, ten marzec, czarodziej!

Chodzi marzec-czarodziej,

po chmurach po lodzie.

Aż tu nagle hokus-pokus:

słońce rzuca swe błyskotki,

że aż mruczą bazie kotki.

Och, ten marzec, czarodziej!

Chodzi marzec-czarodziej,

po chmurach po lodzie.

Aż tu nagle hokus-pokus:

przez kałuże skaczą kaczki,

żółte kaczki przedszkolaczki.

Och, ten marzec, czarodziej.

3. Zabawa ruchowa „Marzec czarodziej”.

N-l wyznacza jedno dziecko, które będzie marcem, pozostałe dzieci dzieli na cztery zespoły: kaczki, trawki, kwiatki, bazie. Zakłada dzieciom opaski z odpowiednimi obrazkami. Dzieci kucają na białych kartkach papieru (lodzie). Przy melodii piosenki Marzec-czarodziej „marzec” spaceruje między uśpionymi roślinkami i zwierzątkami. Dotykając delikatnie swoją różdżką, budzi je z zimowego snu. Na przerwę w muzyce „roślinki” otwierają oczy i powoli się prostują, unosząc swoje główki ku słońcu, małe „kaczuszki” wykluwają się z jajek. Ponowne włączenie muzyki sprawia, że „marzec” odchodzi, a „roślinki” poruszają się w rytm muzyki, a „kaczuszki” skaczą po sali.

4. Ćwiczenia oddechowe „Odganiamy deszczowe chmury”.

W trakcie piosenki Marzec-czarodziej dzieci dmuchają na zawieszone u sufitu chmury z przyczepionymi „kroplami deszczu i płatkami śniegu”.

5. Zabawa słuchowo-ruchowa „Wysoko, nisko”, CD1 – akomp.. do piosenki Leci marzec.

N-l wręcza dzieciom po jednej chmurce i kwiatku wyciętym z niebieskiego i białego papieru. W takt akompaniamentu dzieci poruszają się po całej sali. Gdy usłyszą wysokie dźwięki grane przez nauczyciela na dowolnym instrumencie melodycznym, zatrzymują się i podnoszą w górę chmurki, podczas muzyki w niskim rejestrze siadają na podłodze i wąchają kwiatki (nabierają powietrze nosem i naśladują kichnięcia). Na zakończenie nauczyciel proponuje zaśpiewanie melodii piosenki na samogłoskach.

6. Wykonanie karty pracy nr 62.

N-l zwraca uwagę dzieci na rysunek przedstawiający małe i duże krokusy. Proponuje wskazanie spośród małych krokusów kwiatka, który najbardziej podoba się dzieciom oraz pokolorowanie dużego krokusa na dowolny kolor.

 

Scenariusz nr 3

 

Środki dydaktyczne: Pios, Leci marzec, CD1 PIOSENKI, pałeczka od bębenka, pacynka chomika, 3 patyczki, scena przedstawiająca skraj lasu, ścięte gałązki z drzew i krzewów ozdobnych i owocowych, wazony, kołatki, grzechotki, drewienka, trójkąty.

Proponowane działania:

1. Zabawa muzyczna „Wiosna na łące”.

N-l wręcza dzieciom instrumenty perkusyjne (kołatki, grzechotki, drewienka, trójkąty) i prosi, by grając na nich, spróbowały naśladować głosy wydawane przez żaby, bociany, słowiki itp.

2. Inscenizacja opowiadania A. Galicy „Chomik szuka wiosny” (w: Antologia literatury...).

Dzieci siedzą w półkolu przed sceną. N-l prezentuje inscenizację. Prowadzi z przedszkolakami rozmowę o poszukiwaniach Chomika, zadając pytania:

Po co Chomik wyszedł z norki?                                     – Kogo pytał, gdzie jest wiosna?

– Czy Chomik potrzebnie szukał wiosny?                        – Co jest zapowiedzią wiosny?

– Jakie były oznaki wiosny?

3. Rozmowa na temat ekspozycji w kąciku przyrody.

N-l zwraca uwagę dzieci na znajdujące się w kąciku przyrody gałęzie forsycji, drzew owocowych, leszczyny z żółtymi baziami, pierwsze wiosenne kwiaty i pyta:

– Co ozdabia nasz kącik przyrody?                          Co rośnie na gałązkach?

Co wyrośnie z małych pączków?    – Dlaczego w sali młode listki i kwiaty szybciej się rozwijają?

4. Wysłuchanie wiersza M. Konopnickiej „Bazie”.

Bazie

Przyniosła Danusia do przedszkola bazie

I wszystko było dobrze na razie…

Ale po niedługiej chwili

Te bazie zaczęły… pylić!

Pyliły żółtym proszkiem –

Jaś wysmarował się troszkę…

Adaś i Bolek

Żółte placki mieli na czole,

Rysiek miał plamę na nosie,

Pyłek wymalował Zosię,

A dyżurnego Ludwika

Zamienił po prostu w Chińczyka!...

Wtedy powiedziała pani:

– Nie zrywa się leszczynowych bazi.

Niech sobie na drzewie rosną,

Niech nas radują wiosną.

N-l prosi dzieci o wskazanie wśród gałązek zgromadzonych w kąciku przyrody leszczyny z baziami. Sprawdza, czy bazie malują rączki na żółto. Następnie pokazuje też inne bazie – wierzbowe. Zwraca uwagę na różnice w wyglądzie. Pyta, czy dzieci wiedzą, jak można inaczej określić bazie.

5. Zabawa integracyjna „Zaczarowana różdżka pana Marca”, CD1 – piosenka Leci marzec.

Leci marzec wiosny szuka

znaleźć wiosnę wielka sztuka

ref: Woda w dachu kap, kap, kap złap wiosenkę marcu złap

Woda w dachu kap, kap, kap złap wiosenkę marcu złap

Bo choć słońce już przypieka

wiosna, wiosna z przyjściem zwleka

ref: Woda z dachu kap, kap, kap złap wiosenkę marcu złap

Woda w dachu kap, kap, kap złap wiosenkę marcu złap

Po wysłuchaniu piosenki omawiamy jej treść i charakter, po czym zachęcamy dzieci do zabawy.

Chętne dziecko zostaje czarodziejem i otrzymuje pałeczkę od bębenka. Pozostałe dzieci (kwiaty) wykonują siad klęczny i zakrywają oczy. Podczas piosenki „czarodziej” chodzi między dziećmi i dotyka ich pałeczką. „Zaczarowane” dziecko-kwiatek budzi się z zimowego snu (powoli wstaje i rozkłada ręce). Po zakończeniu zabawy dzieci rytmicznie recytują fragment piosenki: woda z kranu

kap, kap, kap, złap wiosenkę, marcu, złap.

 

Scenariusz nr 4

 

Środki dydaktyczne: Pios. Leci marzec, CD1 AKOM, paski krepiny, dowolny instrument melodyczny, obrazek przedstawiający wiosnę, nagranie A. Vivaldiego Wiosna z cyklu Cztery pory roku, sylwetki postaci z białego kartonu: żabki, listki, słoneczka, biedronki, kwiaty, motyle, chmurki, krążki: zielone, czerwone, niebieskie i żółte, kredki, duża obręcz, różdżka, karta pracy nr 63.

Proponowane działania:

1. Ćwiczenie oddechowe „Latające piórko”, CD1 – akomp.. do pios. Leci marzec.

N-l odwołuje się do wyobraźni dzieci, wręcza im paski bibułki, które będą symbolizowały piórko. Przy akompaniamencie dzieci maszerują po całej sali, wymachując „piórkiem”. Podczas wysokiej muzyki (kilka powtarzających się dźwięków granych przez nauczyciela w wysokim rejestrze na dowolnym instrumencie melodycznym) dzieci unoszą paski bibułki i dmuchają tak, aby „piórko” jak najdłużej utrzymywało się w powietrzu. Podczas niskiej muzyki kładą „piórko” na podłodze i dmuchają na nie, przemieszczając się za nim na czworakach.

2. Wykonanie karty pracy nr 63.

Chętne dzieci mogą nazwać figury geometryczne, z których został ułożony wiosenny kwiatek. N-l prosi dzieci o wybranie z naklejek trzech trójkątów czerwonych, jednego zielonego trójkąta i prostokąta oraz żółtego kółka. Proponuje samodzielne ułożenie z nich kwiatka według zamieszczonego wzoru i naklejenie go na kartce.

3. Zabawa naśladowcza „Z wizytą u Wiosny”, nagranie A. Vivaldiego Wiosna.

N-l zawiesza ilustrację o tematyce wiosennej i zaprasza dzieci na wycieczkę. Wszyscy tworzą „pociąg”. N-l śpiewa piosenkę Pociąg krasnoludków (muz. Andrzej Koszewski, sł. Antoni Sikorski).

Ze stacyjki „Siedmiu Smutków”

rusza pociąg krasnoludków.

Maszynista z kozią bródką

zagwizdał cichutko.

Wyruszając na wycieczkę

zaczynają w drodze sprzeczkę:

„Czy ma pociąg jechać z planem,

czy może w „nieznane?”.

 

Jest to sygnał do wyruszenia pociągu w stronę wiosny (obrazka). Po drodze pociąg zatrzymuje się przy kąciku przyrody, n-l śpiewa dowolną piosenkę o wiośnie. Następnie pyta, po czym można poznać, że jest wiosna. Po omówieniu oznak wiosny pociąg rusza dalej. Następnie n-...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin