PLAN MIESIĘCZNY PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ
Miesiąc: STYCZEŃ 2009r.
Grupa: II - dz. 4-letnie
Nauczycielki: mgr Beata Wesołowska, Paulina Papińska
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
o Poznaje różne rodzaje kalendarzy – ścienne, kieszonkowe, książkowe
o Rozumie pojęcie upływu czasu, poznaje różne sposoby mierzenia czasu
o Utrwala znajomość pór roku
o Kształtuje umiejętność rozpoznawania cech
charakterystycznych dla każdej pory roku
o Rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe
o Przestrzega norm i zachowań regulujących współżycie w grupie
o Doskonali sprawność narządów artykulacyjnych – program „Wesołe minki”
o Poznaje nowe techniki plastyczne i środki wyrazu artystycznego – program „Małe dziecko i sztuka”
o Wzmacnia więzi uczuciowe z rodziną poprzez uczestnictwo uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka
o Kształtuje właściwy stosunek do osób starszych
o Kształtuje umiejętność porównywania pojemności mierzonych wspólna miarą
o Doskonali umiejętności taneczne, rozwija umiejętność estetycznego poruszania się w takt muzyki
o Rozpoznaje zapis graficzny swojego imienia – program „Zabawa w czytanie”
o Poznaje historię powstania swojego miasta, zna herb Gorzowa i jego najważniejsze zabytki oraz ciekawe miejsca spędzania wolnego czasu
o Poznaje eksponaty muzealne związane z historią miasta podczas wycieczki do muzeum
TYDZIEŃ I
CZAS GONI NAS
1. Rozmowa kierowana z dziećmi o przyjściu nowego roku
o Kształci umiejętność konstruowania dłuższych wypowiedzi i odpowiedzi na zadane pytania
2. Oglądanie kalendarzy
o Wie co zawiera kalendarz – dni, tygodnie, miesiące, zaznaczenie świąt i ważnych wydarzeń
o Podaje swoje propozycje Np. dat, które warto zapisać w kalendarzu
3. Zabawa ruchowa „ Powitanie Nowego Roku”
o Ćwiczenia w liczeniu w zakresie liczby 4
o Potrafi poruszać się rytmicznie
4. Ćwiczenia oddechowe „ Baloniki”- praca z programem „Wesołe minki”
o Doskonalą sprawność aparatu artykulacyjnego na głosce „s”
o Ćwiczą prawidłowy wdech i wydech powietrza
5. Zabawa ruchowo-ortofoniczna „Odgłosy czterech pór roku”
o Potrafią dobrać odpowiedni ruch do muzyki
o Naśladuje głosem umówione zwiastuny pór roku – lato-plum, wiosna-kum, jesień-szszsz, zima-dzyń.
6. Omówienie pór roku na podstawie obrazka
o Rozpozna poszczególne pory roku
o Umieści zwiastuny pór roku na kole pogody
7. Rozwiązywanie zagadek o porach roku i zabawy ruchowe
o Potrafi rozwiązać zagadki
o Wykona ćwiczenia i zabawy według poleceń nauczyciela
8. Wysłuchanie wiersza I. Wiszniewskiego „Zegar”
o Ćwiczy pamięć, nauka wiersza ze słuchu
9. Ćwiczenie twórcze „Burza mózgów” – Co by było gdyby na świecie nie było zegarów?
o Podaje swoje propozycje odpowiedzi na pytanie
10. Zabawa ortofoniczna „Mowa zegarów”
o Powtórzy rymy podawane przez nauczyciela – cyk-cyk, tik-tak, oraz równocześnie spróbują wyklaskać go w różny sposób
11. Zabawa słuchowa „Gdzie jest zegar?”
o Potrafi zachować ciszę podczas zabawy
o Znajdzie ukryty w sali zegar
12. Wysłuchanie opowieści „Dzień i noc”
o Dostrzegają przemienność dnia i nocy
o Wysłucha uważnie opowieści
13. Układanie rytmów – zabawa matematyczna
o Ułoży symbole dnia i nocy według prawidłowej kolejności
14. Rytm dnia przedszkolaka
o Układa obrazki przedstawiające czynności wykonywane każdego dnia według rytmu i czasu ich występowania
15.Praca plastyczna – Kalendarz grupy
o Wspólnie wykona ilustracje do kalendarza na rok 2009
o Potrafi wykonać pracę w zespole
o Cieszy się z wykonanego zadania
16.Osłuchanie z piosenką „Tyka zegar”
o Zna melodię piosenki
o Powtórzy refren za nauczycielem
o Próbuje zaśpiewać fragment piosenki
17. Zabawa muzyczna do piosenki „Tyka zegar”
o Porusza się po obwodzie koła
o Powtórzy układ choreograficzny do piosenki pokazany przez nauczyciela
18.Zabawy swobodne według zainteresowań dzieci, zabawy konstrukcyjne, tematyczne w kącikach zainteresowań
o Potrafi podejmować samodzielnie działania
o Współdziała w zabawie z innymi dziećmi
o Przestrzega zasad i norm ustalonych w grupie
o Sprząta zabawki po sobie, dba o porządek na sali
19. Zabawa poranna – ilustracja ruchowa „Zima”
o Wykona przysiad podparty
20. Ćwiczenia gimnastyczne - Zestaw III wg Wlaźnik str.130
o Potrafi założyć strój gimnastyczny
o Prawidłowo wykona polecenia nauczyciela
o Uczy się prawidłowego czworakowania
o Doskonali marsz po obwodzie koła
21. Utrwalanie imion – globalne odczytywanie swojego imienia
o Znajdzie swoje imię pośród innych wizytówek
o Zna pierwszą głoskę swojego imienia
22. Praca indywidualna z dziećmi przejawiającymi trudności
o Kolorowe pudełka – segreguje przedmioty według koloru z ograniczeniem czasu na wykonanie czynności
o Doskonali sprawność narządów artykulacyjnych – dmuchanie baloników
23. Praca z dzieckiem zdolnym
o Wytnie wskazane litery z gazety i naklei na karton
o Odczyta naklejone litery
TYDZIEŃ II
„ WYBIERAMY SIĘ NA BAL”
1.Nauka wiersza „ Weźmy się za ręce „
o Wzbogaca słownictwo związane z zabawą karnawałową.
2.Opowiadanie Cz. Janczarskiego „ Zabawa karnawałowa „
o poznaje zwyczaj przebierania się na zabawę karnawałową,
o przypomnienie znaczenia słów: karnawał, bal, zabawa
3. Maska karnawałowa
o wykona maskę, ozdobi wycięty szablon świecącymi materiałami, brokatem.
4„ Wesoła zabawa „- zabawa plastyczna
o rysuje zabawę kredką świecową, zamalują tło farbką.
5.Rozwijanie umiejętności określania kierunków w przestrzeni na podstawie zabaw i ćwiczeń ( 4-l) – przed siebie – za siebie – w bok,
6.Zapoznanie ze zjawiskiem krążenia wody w przyrodzie poprzez ćwiczenia i obserwacje
o wie, że woda paruje i się skrapla, rozwija zainteresowania poznawcze, lubi eksperymentować.
7.Rozwijanie poczucia rytmu – zabawy przy piosence „Tyka zergar” – ćwiczenia oddechowe,
o porusza się w rytm muzyki, utrwalają reakcje na zmianę muzyki.
8.Ćwiczenia poranne wg Wlaźnik
9.Ćwiczenia gimnastyczne wg Wlaźnik – zestaw III
o prawidłowo wykonuje ćwiczenia,
o nabywa umiejętności zachowania prawidłowej postawy ciała siedząc i stojąc.
10. Udział w zabawie karnawałowej w przedszkolu
o potrafi wspólnie brać udział w zabawie
o cieszy się wraz z innymi dziećmi czerpie radość ze wspólnej zabawy
o potrafi poruszać się do muzyki
o bierze udział w konkursach organizowanych na forum przedszkola
o pokonuje tremę przed występem na forum
11. Edukacja teatralna - poznanie treści teatrzyku
„Zimowa czarownica” D. Gellner
o wcieli się w swoje role,
o ćwiczy prawidłową dykcję.
12.Zabawa muzyczno-słuchowa „Dyrygenci”
o rozpoznaje kontrasty dynamiczne –„cicho-głośno”
13. Wysłuchanie fragmentu bajki „Kopciuszek”, ćwiczenia językowe
o rozwija zainteresowania literaturą dziecięcą
o wymyśli zakończenie historii Kopciuszka
14.Praca plastyczna – „Tancerze”
o naklei elementy wycinanki na kartkę
o dorysuje brakujące elementy według własnego pomysłu
15. Ćwiczenie oddechowe „Konfetti”
o Dmuchanie przez słomkę na konfetti w słoiku
16. Ćwiczenia gimnastyczne - Zestaw III wg Wlaźnik str.130
17. Zabawa poranna „Taniec z balonikiem”
o Porusza się rytmicznie
o Tańczy w parach do rytmu walczyka
18.Utrwalanie imion – globalne odczytywanie swojego imienia
19....
munieklatek