Plan_miesi_czny_na_miesi_.doc

(136 KB) Pobierz
PLAN MIESIĘCZNY PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ

PLAN MIESIĘCZNY PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ

Miesiąc: STYCZEŃ 2009r.

Grupa: II  - dz. 4-letnie

Nauczycielki: mgr Beata Wesołowska, Paulina Papińska

 

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze

o       Poznaje różne rodzaje kalendarzy – ścienne, kieszonkowe, książkowe

o       Rozumie pojęcie upływu czasu, poznaje różne sposoby mierzenia czasu

o       Utrwala znajomość pór roku

o       Kształtuje umiejętność rozpoznawania cech

      charakterystycznych dla każdej pory roku

o       Rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe

o       Przestrzega norm i zachowań regulujących współżycie
w grupie

o       Doskonali sprawność narządów artykulacyjnych – program „Wesołe minki”

o       Poznaje nowe techniki plastyczne i środki wyrazu artystycznego – program „Małe dziecko i sztuka”

o       Wzmacnia więzi uczuciowe z rodziną poprzez uczestnictwo uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka

o       Kształtuje właściwy stosunek do osób starszych

o       Kształtuje umiejętność porównywania pojemności mierzonych wspólna miarą

o       Doskonali umiejętności taneczne, rozwija umiejętność estetycznego poruszania się w takt muzyki

o       Rozpoznaje zapis graficzny swojego imienia – program „Zabawa w czytanie”

o       Poznaje historię powstania swojego miasta, zna herb Gorzowa i jego najważniejsze zabytki oraz ciekawe miejsca spędzania wolnego czasu

o       Poznaje eksponaty muzealne związane z historią miasta podczas wycieczki do muzeum

 

 

 

 

 

TYDZIEŃ I

CZAS GONI NAS

1.      Rozmowa kierowana z dziećmi o przyjściu nowego roku

o       Kształci umiejętność konstruowania dłuższych wypowiedzi
i odpowiedzi na zadane pytania

2.      Oglądanie kalendarzy

o       Poznaje różne rodzaje kalendarzy – ścienne, kieszonkowe, książkowe

o       Wie co zawiera kalendarz – dni, tygodnie, miesiące, zaznaczenie świąt i ważnych wydarzeń

o       Podaje swoje propozycje Np. dat, które warto zapisać w kalendarzu

3.      Zabawa ruchowa „ Powitanie Nowego Roku”

o       Ćwiczenia w liczeniu w zakresie liczby 4

o       Potrafi poruszać się rytmicznie

4.      Ćwiczenia oddechowe „ Baloniki”- praca z programem „Wesołe minki”

o       Doskonalą sprawność aparatu artykulacyjnego na głosce „s

o       Ćwiczą prawidłowy wdech i wydech powietrza

5.      Zabawa ruchowo-ortofoniczna „Odgłosy czterech pór roku”

o       Potrafią dobrać odpowiedni ruch do muzyki

o       Naśladuje głosem umówione zwiastuny pór roku – lato-plum, wiosna-kum, jesień-szszsz, zima-dzyń.

6.      Omówienie pór roku na podstawie obrazka

o       Rozpozna poszczególne pory roku

o       Umieści zwiastuny pór roku na kole pogody

7.      Rozwiązywanie zagadek o porach roku i zabawy ruchowe

o       Potrafi rozwiązać zagadki

o       Wykona ćwiczenia i zabawy według poleceń nauczyciela

8.      Wysłuchanie wiersza I. Wiszniewskiego „Zegar”

o       Ćwiczy pamięć, nauka wiersza ze słuchu

9.      Ćwiczenie twórcze „Burza mózgów” – Co by było gdyby na świecie nie było zegarów?

o       Podaje swoje propozycje odpowiedzi na pytanie

10.  Zabawa ortofoniczna „Mowa zegarów”

o       Powtórzy rymy podawane przez nauczyciela – cyk-cyk, tik-tak, oraz równocześnie spróbują wyklaskać go w różny sposób

11.  Zabawa słuchowa „Gdzie jest zegar?”

o       Potrafi zachować ciszę podczas zabawy

o       Znajdzie ukryty w sali zegar

12.  Wysłuchanie opowieści „Dzień i noc”

o       Dostrzegają przemienność dnia i nocy

o       Wysłucha uważnie opowieści

13.  Układanie rytmów – zabawa matematyczna

o       Ułoży symbole dnia i nocy według prawidłowej kolejności

14.  Rytm dnia przedszkolaka

o Układa obrazki przedstawiające czynności wykonywane każdego dnia według rytmu i czasu ich występowania

15.Praca plastyczna Kalendarz grupy

o       Wspólnie wykona ilustracje do kalendarza na rok 2009

o       Potrafi wykonać pracę w zespole

o       Cieszy się z wykonanego zadania

16.Osłuchanie z piosenką „Tyka zegar”

o       Zna melodię piosenki

o       Powtórzy refren za nauczycielem

o       Próbuje zaśpiewać fragment piosenki

17. Zabawa muzyczna do piosenki „Tyka zegar”

o       Porusza się po obwodzie koła

o       Powtórzy układ choreograficzny do piosenki pokazany przez nauczyciela

18.Zabawy swobodne według zainteresowań dzieci, zabawy konstrukcyjne, tematyczne w kącikach zainteresowań

o       Potrafi podejmować samodzielnie działania

o       Współdziała w zabawie z innymi dziećmi

o       Przestrzega zasad i norm ustalonych w grupie

o       Sprząta zabawki po sobie, dba o porządek na sali

19. Zabawa poranna – ilustracja ruchowa „Zima”

o       Wykona przysiad podparty

20. Ćwiczenia gimnastyczne - Zestaw III wg Wlaźnik str.130

o       Potrafi założyć strój gimnastyczny

o       Prawidłowo wykona polecenia nauczyciela

o       Uczy się prawidłowego czworakowania

o       Doskonali marsz po obwodzie koła

21. Utrwalanie imion – globalne odczytywanie swojego imienia

o       Znajdzie swoje imię pośród innych wizytówek

o       Zna pierwszą głoskę swojego imienia

22. Praca indywidualna z dziećmi przejawiającymi trudności

o       Kolorowe pudełka – segreguje przedmioty według koloru z ograniczeniem czasu na wykonanie czynności

o       Doskonali sprawność narządów artykulacyjnych – dmuchanie baloników

23. Praca z dzieckiem zdolnym

o       Wytnie wskazane litery z gazety i naklei na karton

o       Odczyta naklejone litery

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TYDZIEŃ II

 

„ WYBIERAMY SIĘ NA BAL”

 

1.Nauka wiersza „ Weźmy się za ręce „

o       Wzbogaca słownictwo związane z zabawą karnawałową.

2.Opowiadanie Cz. Janczarskiego „ Zabawa karnawałowa „

o       poznaje zwyczaj przebierania się na zabawę karnawałową,

o       przypomnienie znaczenia słów: karnawał, bal, zabawa

3. Maska karnawałowa

o       wykona maskę, ozdobi wycięty szablon świecącymi materiałami, brokatem.

4„ Wesoła zabawa „- zabawa plastyczna

o       rysuje zabawę kredką świecową, zamalują tło farbką.

5.Rozwijanie umiejętności określania kierunków w przestrzeni na podstawie zabaw i ćwiczeń ( 4-l) – przed siebie – za siebie – w bok,

6.Zapoznanie ze zjawiskiem krążenia wody w przyrodzie poprzez ćwiczenia i obserwacje

o wie, że woda paruje i się skrapla, rozwija zainteresowania poznawcze, lubi eksperymentować.

7.Rozwijanie poczucia rytmu – zabawy przy piosence „Tyka zergar” – ćwiczenia oddechowe,

o porusza się w rytm muzyki, utrwalają reakcje na zmianę muzyki.

8.Ćwiczenia poranne wg Wlaźnik

9.Ćwiczenia gimnastyczne wg Wlaźnik – zestaw III

o prawidłowo wykonuje ćwiczenia,

o nabywa umiejętności zachowania prawidłowej postawy ciała siedząc i stojąc.

10. Udział w zabawie karnawałowej w przedszkolu

o potrafi wspólnie brać udział w zabawie

o cieszy się wraz z innymi dziećmi czerpie radość ze wspólnej zabawy

o potrafi poruszać się do muzyki

o bierze udział w konkursach organizowanych na forum przedszkola

o pokonuje tremę przed występem na forum

11. Edukacja teatralna - poznanie treści teatrzyku

„Zimowa czarownica” D. Gellner

o wcieli się w swoje role,

o ćwiczy prawidłową dykcję.

              12.Zabawa muzyczno-słuchowa „Dyrygenci”

o rozpoznaje kontrasty dynamiczne –„cicho-głośno”

13. Wysłuchanie fragmentu bajki „Kopciuszek”, ćwiczenia językowe

o rozwija zainteresowania literaturą dziecięcą

o wymyśli zakończenie historii Kopciuszka

14.Praca plastyczna – „Tancerze”

o naklei elementy wycinanki na kartkę

o dorysuje brakujące elementy według własnego pomysłu

15.  Ćwiczenie oddechowe „Konfetti”

o Dmuchanie przez słomkę na konfetti w słoiku

16. Ćwiczenia gimnastyczne - Zestaw III wg Wlaźnik str.130

o Potrafi założyć strój gimnastyczny

o Prawidłowo wykona polecenia nauczyciela

o Uczy się prawidłowego czworakowania

o Doskonali marsz po obwodzie koła

17.  Zabawa poranna „Taniec z balonikiem”

o Porusza się rytmicznie

o Tańczy w parach do rytmu walczyka

18.Utrwalanie imion – globalne odczytywanie swojego imienia

o Znajdzie swoje imię pośród innych wizytówek

o Zna pierwszą głoskę swojego imienia

19....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin