PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
LUTY GRUPA 3 - LATKÓW
TEMATY TYGODNIOWE
I. POZNAJEMY PRZYGODY KUBUSIA PUCHATKA
II. GDY ZAMIERZASZ PRZEJŚĆ ULICĘ...
III. „ZIELONY KĄCIK” W NASZEJ SALI
Praca wychowawczo – dydaktyczna oparta na metodzie innowacyjnej „Sojusz metod” E. Arciszewskiej oraz na elementach ćwiczeń „Kinezjologii edukacyjnej” P. Dennisona. Kontynuowanie zabaw z wizytówkami. Wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania
Ø obserwowanie przyrody w okresie zimy; uczenie dzieci otwierania oczu na wszystko, co dzieje się w przyrodzie zimą;
Ø wdrażanie do umiejętności określania pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy: śnieg, mróz, zimno, lód;
Ø prowadzenie obserwacji roślin w kąciku przyrody oraz założenie „zielonego ogródka” – śledzenie rozwoju posadzonych roślin: rzeżucha, fasola, szczypior;
Ø wdrażanie do wspólnego porządkowania zabawek w sali;
Ø wyrabianie nawyku stosowania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach;
Ø dbanie o własne zmysły – posługiwanie się umiarkowanym głosem, unikanie krzyku w czasie zabawy;
Ø przybliżenie dzieciom postaci Kubusia Puchatka i jego przyjaciół;
Ø wprowadzenie znaczenia słowa „przyjaciel”;
Ø kontynuowanie codziennego czytania lub opowiadania wybranych pozycji książkowych, dostosowanych do wieku i umiejętności dzieci;
Ø poznanie w zabawach elementarnych przepisów ruchu drogowego, reagowanie na umowne znaki;
Ø przestrzeganie zakazu poruszania się po drogach bez opieki dorosłych;
Ø wdrażanie dzieci do umiejętności nabywania swobody w wyrażaniu własnych myśli;
I. KUBUŚ PUCHATEK I JEGO PRZYJACIELE
Poniedziałek
PRZYJACIELE KUBUSIA PUCHATKA
> zestaw ćwiczeń porannych nr 9 wg K. Wlaźnik;
> na podstawie czasopisma dla dzieci „Kubuś Puchatek” oraz fragmentów filmu video wprowadzenie dzieci w świat bajki – przygód Puchatka; omówienie i nazywanie postaci występujących w bajce; określanie charakteru wybranej postaci; naśladowanie ruchem jej zachowania; omówienie znaczenia słowa „przyjaciel”; reagowanie na polecenia słowne. Wypełnianie kolorem rysunków z Kubusiem Puchatkiem;
> zabawy rytmiczne przy akompaniamencie pianina – prawidłowa reakcja ruchem na zmianę rytmu; ćwiczenia słuchowe – rozpoznawanie piosenek o tematyce zimowej; śpiew zbiorowy i indywidualny; wprowadzenie piosenki do nauki „Przyjaciele”; dowolna interpretacja ruchowa podczas śpiewu piosenki;
Wtorek
DLACZEGO MISIE LUBIĄ MIÓD?
> zapoznanie dzieci z ulubionym przysmakiem misiów – miodem; próba odpowiedzi na pytanie problemowe: skąd bierze się miód? dlaczego misie jedzą miód? Zapoznanie z pszczołą i sposobem wytwarzania miodu przez pszczoły; wykorzystanie fragmentów książki A.A. Milne oraz ilustracji; degustacja różnego gatunku miodu i określanie jego smaku;
> zabawa ortofoniczna „Pszczoły i bąki”; ćwiczenie narządów mowy na zgłoskach „bzz”, „szsz”;
> zestaw ćwiczeń ruchowych wg R. Labana – opowieść ruchowa „Przygody misiów w lesie”
Środa
PRZYJACIELE PUCHATKA
> uważne słuchanie fragmentu spotkania Puchatka z przyjaciółmi: Królikiem, Prosiaczkiem, Tygryskiem, Kłapouchym; utrwalenie znaczenia słowa „przyjaciel”; wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania – postacie z bajki; utrwalenie określeń długi – krótki na paskach papieru; różnicowanie długości pasków do wyrazów; układanie pasków od najdłuższego do najkrótszego i przyklejanie ich na kartkę papieru;
> zabawy ruchowe z elementami podskoku „Zawody misiów” oraz rzutu i chwytania „Złap piłeczkę”.
> przed snem czytanie dzieciom wybranych przygód z książki A.A. Milne „Kubuś Puchatek”;
Czwartek
MÓJ PRZYJACIEL
> zabawa słownikowa; czy jestem dobrym przyjacielem i czy mam przyjaciół w przedszkolu? swobodne wypowiedzi dzieci; rozwijanie mowy dziecka; oglądanie książeczek z „Kubusiowej półeczki”
> utrwalenie piosenki „Przyjaciele”; zapamiętanie tekstu i melodii piosenki; próba określenia tempa piosenki – szybko, wolno oraz zaznaczenie pierwszej miary taktu; dzieci próbują również zaznaczyć „raz” klaśnięciem w ręce, o podłogę, kolana i tupnięciem o podłogę; samodzielne tworzenie piosenki o Kubusiu Puchatku;
> zabawa z zakresu „Kinezjologii edukacyjnej” – „Wchodzimy na drabinę”, „Łapiemy pszczołę”.
Piątek
W STUMILOWYM LESIE
> oglądanie na kasecie video bajki „Kubuś Puchatek i jego przyjaciele” – omówienie z dziećmi gdzie mieszka Puchatek; wprowadzenie nazwy „stumilowy las”; zabawa w wcielanie się w postać z bajki i naśladowanie jej zgodnie z charakterem;
> malowanie farbami plakatowymi stumilowego lasu oraz postaci z bajki o Puchatku; zainspirowane dzieci obejrzaną bajką; wypełnianie konturów narysowanych na dużych arkuszach papieru; dobieranie odpowiednich kolorów dla roślin i zwierząt; zwrócenie uwagi na ład i porządek w czasie pracy; budzenie radości z efektów własnej pracy; wystawa w holu przedszkola;
> zabawy ruchowe z elementem podskoku „Zawody misiów” oraz rzutu i chwytania „Złap piłeczkę”.
MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA
> zestaw ćwiczeń porannych nr 10 wg K. Wlaźnik;
> nauka wiersza na pamięć „Idę do przedszkola’ I. Salach; przypomnienie dzieciom przepisów ruchu drogowego – poruszanie się prawą stroną chodnika, szybkie przechodzenie przez ulicę w miejscach oznakowanych – najlepiej z osobą dorosłą, trzymanie swoich rodziców za rękę, dokładne sprawdzenie czy nie nadjeżdża samochód; karta pracy – układanie obrazka w całość i naklejanie na kartkę (samochód);
> ...
munieklatek